Romantische muziek
in gedroomd kader
CetólflJIIf1
SïIIt
Alain Clark en
Anouk winnen
3FM Awards
Wende maakt
beste theaterlied
Hemelse muziek houdt een wereld bij
elkaar die anders zeker uit elkaar
gevallen zou zijn
Is het gespééld? Die vergeetachtig
heid. Zelfs dat zou mogelijk zijn. Dat een
oude vrouw haar omgeving opzettelijk
teistert met vijfmaal in een uur plantjes
water geven. Met glazen sherry inschen
ken en die uitdrinken alvorens het lege
glas aan jou te geven. Want ze heeft alle
reden om 'hét niet meer te weten'. Er
heeft zich in het verleden namelijk een
tragedie afgespeeld, rond een leerlinge
van haar. Een jonge vrouw die haar zoon
dreigde in te pikken, en die - erger nog -
haar dreigde te overtreffen in talent. En
die toen kennelijk 'ausradiert' is, door
haar. Wij zullen het nooit precies weten,
want het blijft onuitgesproken. Maar het
is zéér aanwezig.
PZC Maandag 28 april 2008 I 21
OP PAD
p Natuurtocht Oosterschelde
Marstrand Rondvaarten maakt een na
tuurtocht van tweeënhalf uur over de
Oosterschelde, aanvang 15.00 uur, Prin
ses Beatrixhaven, Yerseke.
p Skelterroute
Per skelter 'op safari' door het Schouwse
bos.
Westenschouwen, trampolinecentrum,
vanaf 11 uur de hele dag.
p Sport en Spel
Sport- en Speldag voor kinderen tussen
de zeven en zestien jaar.
Oost-souburg, schoolplein 't Mozaiek,
11.00 - 16.00 uur.
p Lezing over dementie
Psychologische instelling Indigo/ Zeeland
en de bibliotheek in Zierikzee organise
ren de lezing 'het geheugen bij de ouder
wordende mens'. R. Salvia praat uitge
breid over dementie. Toegang gratis.
Zierikzee, zorgcentrum De Wieken, 9.45
uur.
p Schildersessie
'Ladies in Evening-Dress'
Domburg, De Parel, 14.00-17.00 uur;
THEATER
p Jörgen Raymann - Nr. 13866
Met muzikale begeleiders Harto Soemodi-
hardjo en Roy Bhagwandin.
Terneuzen, Scheldetheater, 20.00 uur;
meer agendanieuws op www.pzc.nl
FilM
»33ii
I! II
BERCEN OP ZOOM
Cinem'actueel, Samson Gert: 13.45
uur; Dunya en Desie: 16.00 uur; Rendit
ion; 20.00 uur; Winx club: 13.45 en
16.00 uur; Zomerhitte: 20.00 uur; Hor
ton (nl): 13.45 uur; Alvin en de Chip
munks: 16.00 uur; Morrison krijgt een
zusje: 13.45 en 16.00 uur; 27 Dresses:
20.00 uur; Lust, Caution: 20.30 uur;
GOES
Merral, 10.000 bc: 20.00 uur; Dunya en
Desie: 14.00, 16.00 en 20.00 uur; Untra
ceable: 20.15 uur; Zomerhitte; 20.15
uur; Horton: 14.15 en 16.15 uur; Mor
rison krijgt een zusje: 14.00 en 16.00
uur; Winx Club: 14.15 en 16.15 uur;
MIDDELBURG
Schuttershof, Asterix en de Olympische
Spelen: 14.00 uur; Lady Chatterley:
20.00 uur;
Zeeuwse Bibliotheek, Dealing and
Wheeling in small Arms: 19.00 uur;
OOSTBURG
Ledeltheater, Samson en Gert: 15.00
uur; The Kite Runner: 20.00 uur;
TERNEUZEN
Merral, Dunya en Desie: 14.00, 16.15 en
20.00 uur; Untraceable: 20.15 uur; Zo
merhitte: 20.15 uur; Horton: 14.00 en
16.00 uur; Morrisson krijgt een zusje:
14.00 en 16.00 uur; Winx Club: 14.00 en
16.15 uur;
VLISSINGEN
CineCity, Meet the Spartans: 13.45,
16.00,19.15 en 21.45 uur; Morrison
krijgt een zusje: 11.00, 13.45,16.15 en
19.00 uur; Samson en Gert: 11.00 uur;
Dan in real life: 19.45 uur; Doomsday:
22.00 uur; Dunya Sr Desie: 14.00, 16.15
en 19.30 uur; Meet the Spartans: 13.45,
16.00, 19.15 en 21.45 uur; Morrison
krijgt een zusje: 13.45 en 16.15 uur;
Street Kings: 19.15 en 21.45 uur; The
bucket list: 19.30 uur; The ruins: 22.00
uur; Vantage point: 22.00 uur; Winx club:
11.00, 13.45 en 16.00 uur; Zomerhitte:
19.30 uur; Sneak: 22.00 uur; The Eye:
22.00 uur.
De raadzaal in Sluis is een
gedroomd kader voor ka
mermuziek. De akoestiek
in de ruimte met een plafond van
houten balken is prima en de kope
ren kroonluchters, het smeedijze
ren hek en de schilderijen zorgen
voor de juiste sfeer. Deze concer
ten trekken veel belangstellenden.
Een bijna volle zaal genoot van
een romantisch recital.
De variaties op het lied Ich bin der
Schneider Kakadu van Beethoven
bleek een goed werk om in te spe
len. Na de ingewikkelde intro volg
den vele variaties op het thema
dat even deed denken aan de aria
van Papageno (De Toverfluit van
Mozart). De variaties boden aan
de musici de kans alle kleuren en
mogelijkheden van hun instru
ment te etaleren. Zo klonken er ge
broken akkoorden, pizzicati, ma
jeur en mineur, snelle en virtuoze
variaties. Opvallend was de bijdra
ge van pianist Reynoud Martense.
Vader en zoon Martense vertolk
ten daarna van Martinu Variaties
op een Slovaaks thema. Hier wa
ren in de variaties vooral verschil
lende ritmes te horen en enkele
volkse frasen. Opvallend waren de
frivole arpeggio's en de vinnige
staccato's, maar ook lange, smarte
lijke cellostreken en fel geslagen ak
koorden door de piano. Heerlijk
klonk het romantische tweede
PIANOTRIO MARTENSE
Gehoord: zon. 27/4, Belfort,
Sluis. Met werken van Beethoven,
Martinu, Mendelssohn, Brahms
en Dvorak.
door Jeanette Vergouwen
deel uit het Eerste Pianotrio van
Mendelssohn. De samenklank en
het samenspel van de strijkers wa
ren mooi en de pianist zorgde
voor een fenomenale begeleiding.
Na de pauze werd een arrange
ment gebracht van het derde deel
uit het derde pianokwartet van
Brahms. De uitvoering was goed,
maar waarom een kwartet arrange
ren als er zo veel pianotrio's voor
radig zijn? Apart was de vertolking
van de vijf Madrigal Stanzas van
Martinu. De melancholie van
Oost-Europa en de knappe compo-
neertechniek van Martinu kwa
men hier goed uit. De afwisseling
was groot, met gescandeerde rit
mes, een langzaam gedragen deel
en ook delen met een virtuoze pia
nopartij en een spitse vioolmelo
die. Ook in het eerste Pianotrio
opus 21 van Dvorak Oost-Europese
dramatiek en romantiek te horen,
het tweede langzame deel contras
teerde mooi met het snelle dansan
te slotdeel in rondovorm.
AMSTERDAM - Anouk en Alain
Clark zijn de grote winnaars van
de 3FM Awards. Beide artiesten
gingen zaterdagavond met drie
prijzen naar huis.
Anouk won de awards in de cate
gorie beste zangeres, beste album
en beste rockartiest. Alain Clark
won de award voor beste zanger,
beste nieuwkomer en beste single
Father and Friend, een duet met
zijn vader). „Ik was vijf keer geno
mineerd, echt geweldig dat ik met
zo veel prijzen naar huis ga", aldus
de zanger die vrijdag 27 juni op
treedt tijdens de eerste avond van
Concert at Sea aan de Brouwers-
dam.
In totaal is er door 3FM-luisteraars
ruim 300.000 keer gestemd.
AMSTERDAM - Wende Snijders
heeft de onderscheiding voor het
beste theaterlied, de Annie M.G.
Schmidtprijs 2007, gewonnen. Ze
kreeg de prijs voor het lied De we
reld beweegt, dat ze zelf schreef
componeerde en vorig jaar in de
theaters uitvoerde in haar solopro
gramma Wende. „Een perfecte
drie-eenheid van tekst, muziek en
interpretatie", aldus juryvoorzitter
Nico Knapper in zijn rapport.
NADER BESCHOUWD
door Willem Nijssen
Scène uit Winterkoorts door De Wetten van Kepler. foto August Swietkowiak
minnares, van engel en 'ezel', een jonge
vrouw die als verpleegster is ingehuurd.
Een helder witte gestalte, die bijna zwij
gend de rommel opruimt en de partijen
(veinzende moeder en innerlijk razende
zoon) verzoent. Die de rust zelve is. Die
'koppig' bij zichzelf blijft, waar de ande
ren voortdurend zichzelf verliezen. En
die zingt. Die verrukkelijk zingt.
Zij zingt flarden (oei, wat een oneerbie
dig woord) uit opera's. Sommige heb ik
herkend, zoals een aria uit La Traviata
('De Dolende') van Verdi en de aria Ich
jreue mich auf meinen Tod uit de befaam
de religieuze cantate van Bach. Heel toe
passelijk dus allemaal. Maar véél meer
dan dat. Het is zalvend, het is hemels, het
maakt doorzichtig, het schenkt vergiffe
nis, het doet een belofte. Deze muziek
houdt een wereld bij elkaar, die anders ze
ker uit elkaar gevallen zou zijn. Wat de
mensen in (letterlijke) tegenstrijdigheid
verwart, wordt erdoor opgetild naar hoge
re regionen. Dat muziek zoiets kan doen,
dat wordt als wonder aangetoond. In een
verhaal, in een theatrale vormgeving die
ontzag voor creativiteit en visie bij mij op
roept.
Deze week
De koek is bijna op (en vooral de budget
ten, veronderstel ik). De komende maand
nog een beetje cabaret, wat muziek en
één toneelstuk... Maar elders gaat het le
ven nog wel door. Wat geen enkele thea
terliefhebber zou mogen missen, is de
'Gomaar-trilogie'. Die speelt in Gent, in
een oude schrijnwerkerij, het nieuwe
thuis van Ultima Thule. Schitterend ver-
tel- en poppentheater, een hele avond
lang (vanaf 19U), met culinair en muzi
kaal vertier, voor een (h)eerlijke prijs.
Nog op 9,10,16,17 en 18 mei (dan om
I5u). Reserveer alvast (o.a. via www.ulti-
ma-thule.be), volgende keer krijgt u ver
slag.
Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl
Of vormgevers samen met lichtont
werpers de meest miskende me
dewerkers van een voorstelling
zijn, weet ik niet met zekerheid. Maar het
staat wel vast, dat hun bijdrage meestal
veel minder in het oog springt. Laat staan
dat die op zichzelf aanleiding geeft tot die
per doordenken over een voorstelling.
Toch kan dat soms wel. In 'Winterkoorts'
bijvoorbeeld (van De Wetten van Kepler,
afgelopen donderdag in 't Beest). De
(enigszins tijdloze) actie speelt zich afin
één ruimte, een woning. Die ruimte
wordt aan het begin van de voorstelling
afgeschermd door een plastic doorzichtig
doek, een soort gigantisch douchegordijn.
Dat kan de functie hebben van een 'alter
natief toneelgordijn. Heeft het misschien
ook. Maar omdat je daarachter beweging
gewaar wordt, roept het meteen ook de
sfeer van 'schimmigheid' op. En die past
dan weer perfect bij wat het onderwerp
lijkt te zijn: dementeren. En als dat 'doek'
dan eenmaal geopend is, blijken er daar
achter nóg van die doeken te zijn. Die
schuiven op hun beurt en tijd dan ook
weer open en dicht, om schimmen op te
roepen of te verjagen. En het meest frap
pante detail is dan, dat die scheidslijnen
doorlopen tot in de vloer. Een onooglijk
detail, maar daar moet echt wel over nage
dacht zijn. En dat zet mij dan weer aan
het denken. Niet tijdens de voorstelling,
gelukkig. (Ook achteraf raak ik wel niet
uitgedacht, maar toch overheerst het
niet.) Je voelt als vanzelf, dat zich hier iets
zeer gelaagds afspeelt. Het verhaal is niet
zo simpel als het lijkt. De tragiek van een
langzaam vervagend bewustzijn is niet
het enige thema. Een oude operazangeres
die langzaam dementeert en zich daar te
gen verzet, dat alléén is niet het centrale
onderwerp. Het is misschien zelfs maar
een bijzaak.
Ook zeer aanwezig is een bijna boven
aards wezen. Een mengeling van muze en