Binnenland
TAX FREE
ifaw NU*.
Nieuwe aanpak van
veelplegers Faalt
De verkeersdeelnemer zélf
wordt nu aan banden gelegd
Dijksma wil geen
begintoets basisschool
;ev
DEWOONO
'Rem op hufters
in het verkeer'
fiets 8c fitness
Jeremiasse
VANAF HEDEN TOT EIND
APRIL BIJ INLEVERING
VAN DEZE BON
TASSEN EN KINDERZITJES:
Ruim helft vrijgekomen
draaideurcriminelen
gaat opnieuw in de fout.
--
y/ Be.reA.s" TE doem
4 I Vrijdag 25 april 2008 PZC
www.fietsplezier.nl
GOES Van der Spiegelstraat 54, tel. 0113 - 216 063, goes@fietsplezier.nl
VLISSINGEN Troelstraweg 364, tel. 0118 - 477 230, vlissingen@fietsplezier.nl
door Jan Salden
DEN HAAC - De nieuwe aanpak van
veelplegers werkt niet. Meer dan
de helft van de draaideurcrimine
len die na een verblijf van twee
jaar in een Inrichting voor Stelsel
matige Daders (ISD) weer vrij ko
men, gaat opnieuw in de fout. Dat
blijkt uit gegevens van justitie.
Deskundigen denken dat het per
centage draaideurcriminelen dat
na de ISD opnieuw in de criminali
teit verzeild raakt, in werkelijkheid
nog hoger ligt. „Niet alle veelple
gers worden na hun vrijlating
weer gepakt door de politie", al
dus Martien Kooyman van de
Raad voor Strafrechtstoepassing
en Jeugdbescherming (RSJ), een
Meer dan de helft van de draai-
deurcriminelen die na een ver
blijf van twee jaar in een Inrich
ting voor Stelselmatige Daders
vrij komen, gaat weer in de fout.
ANALYSE
door Rudi Buis
adviesorgaan van het ministerie
van Justitie.
Uit cijfers van het Openbaar Minis
terie blijkt dat 56 procent van de
veelplegers die tussen juni 2006 en
januari van dit jaar zijn vrijgelaten
uit de ISD, opnieuw met de politie
in aanraking zijn gekomen. Som
migen van hen zitten zelfs alweer
voor een tweede keer in de ISD.
Toch spreekt procureur-generaal
Han Moraal van een succes. Hij
wijst er op dat het recidivepercen
tage bij veelplegers doorgaans 95
procent bedraagt. „In dat licht
doet de ISD het goed. Ruim 40
procent blijft op het rechte pad."
Hoogleraar strafrecht Anton van
Kalmthout plaatst kanttekeningen
bij die uitleg. Hij acht de kans
reëel dat het recidivepercentage
van 56 procent op termijn nog ho
ger uitvalt. „Normaal gesproken
wordt zon percentage over een
jaar of vijf gemeten. Bij de ISD
kan dat niet, omdat de maatregel
nog niet zo lang bestaat."
De ISD is bestemd voor mensen
die aan de lopende band inbraken
en diefstallen plegen.
Het aantal verkeersdoden
kan fors verder omlaag als
de vrijheden van verkeers
deelnemers worden
ingeperkt. Het is de vraag
of we dat er voor over
moeten hebben.
Alle verkeersongelukken
voorkomen kan niet, maar
wij kunnen er samen wel
zoveel mogelijk aan doen om het
aantal ongelukken tot een mini
mum te beperken. Met deze stel
ling begon minister Camiel Eur
lings gisteren zijn betoog op een
congreszaal met verkeersdeskundi-
gen in Rotterdam.
Waar ligt dat minimum? Het mi
nisterie heeft als doelstelling 750
in 2010, en 580 in 2020. De Stich
ting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid (SWOV) zoekt
zelfs uit hoe we in 2020 onder de
500 kunnen komen. Prachtig stre
ven, want dat zou betekenen dat
veel minder families dan nu een
agent aan de voordeur krijgen met
een trieste boodschap.
Een aantal van 580 of zelfs 500 ver
keersdoden is haalbaar, maar niet
zonder nieuwe, drastische maatre
gelen, die de vrijheid van verkeers
deelnemers inperken. Want de re
latief eenvoudiger maatregelen die
Minister Camiel Eurlings van Ver
keer start de eerste auto met een al-
coholslot. archieffoto CPD
minder diep ingrijpen in de levens
sfeer van burgers, zijn al genomen.
In managementtermen: het laag
hangende fruit is al geplukt, nu
moeten Eurlings en consorten er
lange ladders en veel evenwichts
kunst bijhalen om nog wat appels
en peren te kunnen oogsten.
Aan automobilisten, motorrijders
en bromfietsers zijn al hoge eisen
gesteld. Het is geen eitje om het rij
bewijs te halen, en eenmaal op de
weg controleert de politie voortdu
rend op snelheid, alcohol en het
dragen van gordel en helm.
Verder zijn wegen veiliger gewor
den: uit onderzoek van de ANWB
blijkt dat het overgrote deel van de
snelwegen, liefst 71 procent, in Eu
ropese testen vier sterren haalt.
Dat is de maximale score. Ook
(vrachtauto's, zijn met stevige
kooiconstructies, airbags en
abs-systemen veiliger geworden,
verder zitten moderne auto's vol
alarmsystemen en technische snuf
jes die waarschuwen voor alles
wat er in en om de wagen gebeurt,
zoals waarschuwingssignalen bij
inparkeren of achteruit rijden.
Natuurlijk zou met drugstesten in
het verkeer en airbags in voorrui
ten van auto's, waar de Fietsers
bond afgelopen week voor pleitte,
nog iets meer winst kunnen wor
den geboekt. Maar dat is niet vol
doende om het aantal dodelijke
slachtoffers terug te dringen tot
500. Beleidsmakers weten dat en
verschuiven de aandacht noodge
dwongen steeds meer naar het in
perken van vrijheden van verkeers
deelnemers.
Tot deze categorie behoort het plei
dooi om ouderen te onderwerpen
aan veel strengere keuringen, en se
nioren die in een scootmobiel wil
len rijden zelfs te verplichten tot
het volgen van een rijcursus. Dat
zou onvermijdelijk tot gevolg heb
ben dat een groot aantal ouderen
straks niet meer de weg op mag.
Sinds vorig jaar het aantal veronge
lukte brommer- en scooterbestuur
ders steeg, klinkt alweer de roep
om het brommerrijbewijs pas toe
te kennen aan jongeren vanaf ze
ventien jaar.
Jonge automobilisten staan ook
volop in de belangstelling, zie het
recente pleidooi om hen 's nachts
van de weg te halen. Verkeersoffi
cier van justitie Koos Spee pleitte
gisteren zelfs voor een vijfjaarlijkse
'bestuurders apk' met een theorie-
en praktijktest voor alle automobi
listen: geen voldoende, dan rijbe
wijs inleveren.
Effect zullen de maatregelen zeker
hebben, maar ze tasten de vrijheid
van verkeersdeelnemers wel aan.
Het rijbewijs is een vergunning
om te mogen rijden en als daar
meer en meer voorwaarden aan
worden gesteld, beperkt dat de mo
biliteit van een groeiende groep
mensen.
-Co
Kaaistraat 9-13
Telefoon 0113-302430
www.dewoongalerij.nl
OPENINGSTIJDEN:
maandag t/m vrijdag:
09.00-18.00 u
zaterdag:
09.00-17.00 u
AN STRAATEN
door Rudi Buis
ROTTERDAM - Agressieve automobi
listen die bumperkleven en veel te
hard rijden, krijgen straks moge
lijk een snelheidsbegrenzer in hun
auto. Daarmee kunnen zij maxi
maal 120 kilometer per uur rijden,
waardoor zij een minder groot ge
vaar op de weg vormen.
Nog dit jaar komt er een onder
zoek naar de technologische haal
baarheid van de begrenzer. Dat
heeft minister Camiel Eurlings van
Verkeer gisteren gezegd op een
congres over verkeersveiligheid in
Rotterdam.
Roekeloze rijders die meerdere ma
len worden gepakt, moeten sinds
dit jaar verplicht een agressiecur
sus volgen. Als een tijdelijke ont
zegging van de rijbevoegdheid en
de cursus niet helpen, is de minis
ter voor hardere maatregelen, zo
als een begrenzer.
„Een kleine groep bestuurders is
niet gevoelig voor forse boetes.
Juist die notoire hufters gaan we
op de huid zitten." Op het congres
werd bekendgemaakt dat het aan
tal verkeersdoden vorig jaar op
nieuw is gedaald. Vielen in 2006
nog 811 slachtoffers, vorig jaar wa
ren dat er 791.
Eurlings noemt het goed nieuws
dat de dalende trend doorzet.
DEN HAAC - Staatssecretaris Sharon
Dijksma van Onderwijs voelt niets
voor een verplichte begintoets
voor alle leerlingen op de basis
school. Wel moeten hun vorderin
gen goed worden gevolgd. Dat
schreef zij gisteren aan de Kamer.
Dijksma volgt daarmee het stand
punt van de Tweede Kamer. In
een eerder debat met de commis-
sie-Dijsselbloem, die de vernieu
wingen in het onderwijs heeft on
derzocht, bleek dat het parlement
wil dat basisscholen vorderingen
van kinderen voortdurend en ob
jectief volgen.
In februari stelde voorzitter Jeroen
Dijsselbloem van de commissie
voor om een begintoets in de voe
ren. Hij noemt een begintoets ech
ter niet heilig, en gaat mee in de
wens van de Tweede Kamer om in
iedere school een systeem op te
zetten dat leerlingen volgt.
PETER