Binnenland TAX FREE ifaw NU*. Nieuwe aanpak van veelplegers Faalt De verkeersdeelnemer zélf wordt nu aan banden gelegd Dijksma wil geen begintoets basisschool ;ev DEWOONO 'Rem op hufters in het verkeer' fiets 8c fitness Jeremiasse VANAF HEDEN TOT EIND APRIL BIJ INLEVERING VAN DEZE BON TASSEN EN KINDERZITJES: Ruim helft vrijgekomen draaideurcriminelen gaat opnieuw in de fout. -- y/ Be.reA.s" TE doem 4 I Vrijdag 25 april 2008 PZC www.fietsplezier.nl GOES Van der Spiegelstraat 54, tel. 0113 - 216 063, goes@fietsplezier.nl VLISSINGEN Troelstraweg 364, tel. 0118 - 477 230, vlissingen@fietsplezier.nl door Jan Salden DEN HAAC - De nieuwe aanpak van veelplegers werkt niet. Meer dan de helft van de draaideurcrimine len die na een verblijf van twee jaar in een Inrichting voor Stelsel matige Daders (ISD) weer vrij ko men, gaat opnieuw in de fout. Dat blijkt uit gegevens van justitie. Deskundigen denken dat het per centage draaideurcriminelen dat na de ISD opnieuw in de criminali teit verzeild raakt, in werkelijkheid nog hoger ligt. „Niet alle veelple gers worden na hun vrijlating weer gepakt door de politie", al dus Martien Kooyman van de Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming (RSJ), een Meer dan de helft van de draai- deurcriminelen die na een ver blijf van twee jaar in een Inrich ting voor Stelselmatige Daders vrij komen, gaat weer in de fout. ANALYSE door Rudi Buis adviesorgaan van het ministerie van Justitie. Uit cijfers van het Openbaar Minis terie blijkt dat 56 procent van de veelplegers die tussen juni 2006 en januari van dit jaar zijn vrijgelaten uit de ISD, opnieuw met de politie in aanraking zijn gekomen. Som migen van hen zitten zelfs alweer voor een tweede keer in de ISD. Toch spreekt procureur-generaal Han Moraal van een succes. Hij wijst er op dat het recidivepercen tage bij veelplegers doorgaans 95 procent bedraagt. „In dat licht doet de ISD het goed. Ruim 40 procent blijft op het rechte pad." Hoogleraar strafrecht Anton van Kalmthout plaatst kanttekeningen bij die uitleg. Hij acht de kans reëel dat het recidivepercentage van 56 procent op termijn nog ho ger uitvalt. „Normaal gesproken wordt zon percentage over een jaar of vijf gemeten. Bij de ISD kan dat niet, omdat de maatregel nog niet zo lang bestaat." De ISD is bestemd voor mensen die aan de lopende band inbraken en diefstallen plegen. Het aantal verkeersdoden kan fors verder omlaag als de vrijheden van verkeers deelnemers worden ingeperkt. Het is de vraag of we dat er voor over moeten hebben. Alle verkeersongelukken voorkomen kan niet, maar wij kunnen er samen wel zoveel mogelijk aan doen om het aantal ongelukken tot een mini mum te beperken. Met deze stel ling begon minister Camiel Eur lings gisteren zijn betoog op een congreszaal met verkeersdeskundi- gen in Rotterdam. Waar ligt dat minimum? Het mi nisterie heeft als doelstelling 750 in 2010, en 580 in 2020. De Stich ting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zoekt zelfs uit hoe we in 2020 onder de 500 kunnen komen. Prachtig stre ven, want dat zou betekenen dat veel minder families dan nu een agent aan de voordeur krijgen met een trieste boodschap. Een aantal van 580 of zelfs 500 ver keersdoden is haalbaar, maar niet zonder nieuwe, drastische maatre gelen, die de vrijheid van verkeers deelnemers inperken. Want de re latief eenvoudiger maatregelen die Minister Camiel Eurlings van Ver keer start de eerste auto met een al- coholslot. archieffoto CPD minder diep ingrijpen in de levens sfeer van burgers, zijn al genomen. In managementtermen: het laag hangende fruit is al geplukt, nu moeten Eurlings en consorten er lange ladders en veel evenwichts kunst bijhalen om nog wat appels en peren te kunnen oogsten. Aan automobilisten, motorrijders en bromfietsers zijn al hoge eisen gesteld. Het is geen eitje om het rij bewijs te halen, en eenmaal op de weg controleert de politie voortdu rend op snelheid, alcohol en het dragen van gordel en helm. Verder zijn wegen veiliger gewor den: uit onderzoek van de ANWB blijkt dat het overgrote deel van de snelwegen, liefst 71 procent, in Eu ropese testen vier sterren haalt. Dat is de maximale score. Ook (vrachtauto's, zijn met stevige kooiconstructies, airbags en abs-systemen veiliger geworden, verder zitten moderne auto's vol alarmsystemen en technische snuf jes die waarschuwen voor alles wat er in en om de wagen gebeurt, zoals waarschuwingssignalen bij inparkeren of achteruit rijden. Natuurlijk zou met drugstesten in het verkeer en airbags in voorrui ten van auto's, waar de Fietsers bond afgelopen week voor pleitte, nog iets meer winst kunnen wor den geboekt. Maar dat is niet vol doende om het aantal dodelijke slachtoffers terug te dringen tot 500. Beleidsmakers weten dat en verschuiven de aandacht noodge dwongen steeds meer naar het in perken van vrijheden van verkeers deelnemers. Tot deze categorie behoort het plei dooi om ouderen te onderwerpen aan veel strengere keuringen, en se nioren die in een scootmobiel wil len rijden zelfs te verplichten tot het volgen van een rijcursus. Dat zou onvermijdelijk tot gevolg heb ben dat een groot aantal ouderen straks niet meer de weg op mag. Sinds vorig jaar het aantal veronge lukte brommer- en scooterbestuur ders steeg, klinkt alweer de roep om het brommerrijbewijs pas toe te kennen aan jongeren vanaf ze ventien jaar. Jonge automobilisten staan ook volop in de belangstelling, zie het recente pleidooi om hen 's nachts van de weg te halen. Verkeersoffi cier van justitie Koos Spee pleitte gisteren zelfs voor een vijfjaarlijkse 'bestuurders apk' met een theorie- en praktijktest voor alle automobi listen: geen voldoende, dan rijbe wijs inleveren. Effect zullen de maatregelen zeker hebben, maar ze tasten de vrijheid van verkeersdeelnemers wel aan. Het rijbewijs is een vergunning om te mogen rijden en als daar meer en meer voorwaarden aan worden gesteld, beperkt dat de mo biliteit van een groeiende groep mensen. -Co Kaaistraat 9-13 Telefoon 0113-302430 www.dewoongalerij.nl OPENINGSTIJDEN: maandag t/m vrijdag: 09.00-18.00 u zaterdag: 09.00-17.00 u AN STRAATEN door Rudi Buis ROTTERDAM - Agressieve automobi listen die bumperkleven en veel te hard rijden, krijgen straks moge lijk een snelheidsbegrenzer in hun auto. Daarmee kunnen zij maxi maal 120 kilometer per uur rijden, waardoor zij een minder groot ge vaar op de weg vormen. Nog dit jaar komt er een onder zoek naar de technologische haal baarheid van de begrenzer. Dat heeft minister Camiel Eurlings van Verkeer gisteren gezegd op een congres over verkeersveiligheid in Rotterdam. Roekeloze rijders die meerdere ma len worden gepakt, moeten sinds dit jaar verplicht een agressiecur sus volgen. Als een tijdelijke ont zegging van de rijbevoegdheid en de cursus niet helpen, is de minis ter voor hardere maatregelen, zo als een begrenzer. „Een kleine groep bestuurders is niet gevoelig voor forse boetes. Juist die notoire hufters gaan we op de huid zitten." Op het congres werd bekendgemaakt dat het aan tal verkeersdoden vorig jaar op nieuw is gedaald. Vielen in 2006 nog 811 slachtoffers, vorig jaar wa ren dat er 791. Eurlings noemt het goed nieuws dat de dalende trend doorzet. DEN HAAC - Staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs voelt niets voor een verplichte begintoets voor alle leerlingen op de basis school. Wel moeten hun vorderin gen goed worden gevolgd. Dat schreef zij gisteren aan de Kamer. Dijksma volgt daarmee het stand punt van de Tweede Kamer. In een eerder debat met de commis- sie-Dijsselbloem, die de vernieu wingen in het onderwijs heeft on derzocht, bleek dat het parlement wil dat basisscholen vorderingen van kinderen voortdurend en ob jectief volgen. In februari stelde voorzitter Jeroen Dijsselbloem van de commissie voor om een begintoets in de voe ren. Hij noemt een begintoets ech ter niet heilig, en gaat mee in de wens van de Tweede Kamer om in iedere school een systeem op te zetten dat leerlingen volgt. PETER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 4