Het is erop of eronder voor Zeelandia Fors meer geld nodig voor behoud festival en theaterproductiehuis. PZC Vrijdag 25 april 2008 li 7 door Rolf Bosboom MIDDELBURG - De komende maan den zijn cruciaal voor de toekomst van Theaterproductiehuis Zeelan dia en het Zeeland Nazomerfesti- val. „Het is voor ons erop of eron der", zegt directeur Ruud van Me- ijel. „Als het Rijk ons niet steunt, dan is het afgelopen hier." Het is weer de tijd van de verde ling van de cultuursubsidies voor de komende vier jaar, zowel op rijks- als provinciaal niveau. Zee landia zet hoog in en vraagt van beide partijen 900.000 euro per jaar, ruimschoots een verdubbe ling van de huidige bijdragen. De totale begroting zou volgens de plannen moeten groeien van 1,9 miljoen (2006) naar 2,9 miljoen eu ro. „Het is een heel realistische be groting", verzekeren Van Meijel en artistiek leider Alex Mallems. „We hebben een goed verhaal." Het Nazomerfestival bestaat sinds 2001 en heeft sindsdien binnen en buiten Zeeland een naam opge bouwd, met jaarlijks vier eigen theaterproducties op bijzondere lo caties in de provincie en een uitge breid programma op het Abdij plein in Middelburg, dat als festi- valhart dient. In 2006 groeide het Nazomerfestival - op verzoek van het landelijke Fonds voor Podium kunsten - uit tot Zeelandia, dat naast het festival per seizoen twee voorstellingen produceert die langs Zeeuwse dorpshuizen en theaters reizen. Succesvolle produc ties (zoals eind vorig jaar De dikke Van Dale) gaan in reprise elders in Nederland en Vlaanderen. Over het artistieke niveau van Zee landia - de enige producent van professionele podiumkunsten in Zuidwest-Nederland - en de bete kenis ervan voor zowel de theater- Plannen Nazomerfestival inhoudelijk gezien staat Zeelan dia geen ingrijpende koerswij ziging voor ogen. Plannen voor nieuwe producties op bijzonde re Zeeuwse plekken zijn er im mers nog volop. Een greep uit de ideeën voor de periode 2009-2012: De Storm van William Shakespe are op de akkers bij Wilhelmi- nadorp. Het zittend meisje (over Charley Toorop) in een Walcherse duinpan. Onder het melkwoud van Dylan Thomas in de oesterputten van Yerseke. La Finta Giardinieira van Mozart op de buitenplaats Overduin bij Oostkapelle. De vrouw van de zee van Henrik ibsen op de gedempte haven van Kattendijke. Vluchtelingengesprekken van Ber- tolt Brecht bij een oude douanepost aan de Belgische grens. Penthesilea van Heinrich von Kleist op het Schouwse strand (met Zeeuwse paarden). Hiroshima mon amour van Mar guerite Duras aan de Oester- dam. De misantroop van Molière bij het Van de Perrehuis in Mid delburg. Der fliegende Hollander in Terneuzen. Zeelandia wil zo'n grote productie jaarlijks tijdens het Nazomerfestival kunnen brengen. foto Lex de Meester wereld als de uitstraling van Zee land, bestaat weinig discussie. „On ze rapportcijfers zijn goed", zoals Van Meijel en Mallems het formu leren, waarbij ze meteen ook ver wijzen naar de ruime aandacht die het festival en nu ook de reizende voorstellingen in de landelijke me dia genereren. Ondanks het inhoudelijke succes blijkt Zeelandia uiterst kwetsbaar. Meer dan de helft van het budget moet jaarlijks opnieuw bij elkaar worden gesprokkeld via onder meer fondsen, sponsors en lokale overheden: een arbeidsintensief proces dat veel onzekerheid met zich meebrengt. Zoals was aange kondigd bleef in 2007 de steun van de grote cultuurfondsen voor het eerst achterwege, wat leidde tot een tonnen lagere begroting en daardoor kleinere producties tij dens het festival. Het jaar werd daardoor ook afgesloten met een tekort van tachtigduizend euro, ter wijl Zeelandia geen financiële re serves heeft om dergelijke tegenval lers op te vangen. Ook in organisatorisch opzicht zit het productiehuis krap. Er staan slechts drie medewerkers op de loonlijst: Van Meijel, een secreta resse en een functionaris voor pro motie en publiciteit, samen goed voor 2,8 arbeidsplaats. De staf be staat verder uit drie freelancers, on der wie artistiek leider Mallems, die samen één arbeidsplaats ver vullen. „We trekken nu echt een zware wissel op mensen", zegt Van Me ijel. „Dat kan niet zo doorgaan. Daar wil ik geen verantwoordelijk heid meer voor nemen." Hij wil naar een professionele organisatie, waarbij de artistiek leider en de productieleider ook volledig in dienst komen, aangevuld met een administratieve kracht en een huis meester in deeltijd. De formatie zou daarmee worden uitgebreid van 3,8 naar 5,7 arbeidsplaats, wat afgezet tegen vergelijkbare organi saties nog bescheiden is. Daarnaast leeft de dringende wens om, in plaats van één keer in de vier jaar, elk jaar tijdens het festi val een grote productie te brengen, zoals in 2006 de opera Der jliegen- 'We trekken nu echt een zware wissel op mensen. Dat kan niet zo doorgaan' de Hollander in Terneuzen. „Voor ons voortbestaan is dat belangrijk. Daarmee breng je toch een pu- blieksstroom op gang die je met een normale productie niet trekt", zegt Van Meijel, die ook de econo mische effecten memoreert. „De opera zorgde voor honderden over nachtingen in Terneuzen." Alles bij elkaar (uitbreiding organi satie, elk jaar grote productie, her nemen succesvolle voorstellingen) betekent het dat de begroting met een miljoen moet groeien naar bijna 2,9 miljoen euro op jaarbasis. Zeelandia zet in op een gelijke ver deling van de lasten tussen Rijk (9 ton), provincie (9 ton) en eigen in zet. Nu steken Rijk en provincie jaarlijks samen zo'n zeven ton in Zeelandia. „Het geld gaat vooral in het artistieke gedeelte zitten", be nadrukt Mallems. „Produceren op locatie kost nu eenmaal meer geld dan het produceren in theater." „Of wat we vragen wel realistisch is? Voor Zeeland kan ik dat niet in schatten", antwoordt Van Meijel. „We hebben vooral gekeken naar wat we zelf nodig achten. In die zin is er ook wat achterstallig on derhoud. Daarnaast hebben we ge let op wat vergelijkbare productie huizen in het land vragen. Daar zit ten we heel gemiddeld in." Wat de provincie gaat doen, zal Alex Mallems (links) en Ruud van Meijel bij de varende voorstelling Titanic, tijdens het Zeeland Nazomerfestival 2006. foto Lex de Meester vooral afhangen van wat er op lan delijk niveau gebeurt. Het rijkssys teem voor vierjarige kunstsubsi dies, waarin Zeelandia/Nazomer- festival vier jaar geleden voor het eerst werd opgenomen, is flink op de schop gegaan. Het aantal te sub sidiëren instellingen gaat fors om laag. Alleen de 'basisinfrastructuur' ontvangt nog rijksgeld. Voor wie niet daarin wordt opgenomen, is het nieuwe Nederlands Fonds voor Podiumkunsten+ een alterna tief Nu al is duidelijk dat Zeelandia niet voor dat fonds in aanmerking komt. Of de Zeeuwse instelling tot de basisinfrastructuur wordt toege laten, is nog zeer de vraag. Er wordt uitgegaan van twee te steu nen theaterproductiehuizen in Zuid-Nederland. Er zijn er drie: Het Huis van Bourgondië in Maas tricht, Productiehuis Brabant in Den Bosch én Zeelandia. De eerste twee hebben een langere staat van dienst. Half mei komt de landelijke Raad voor Cultuur met zijn adviezen. Van Meijel en Mallems putten moed uit de naam en goodwill die zij sinds 2001 hebben opgebouwd, vertrouwen op de kwaliteit van hun plannen en hopen erop dat het Rijk geen 'blinde vlek' in Zuid- west-Nederland wil laten ont staan. Als er toch negatief wordt beschikt, dan staat de provincie voor een groot dilemma. De ne gen ton die van die zijde wordt ver langd, zou al verregaande keuzes vergen bij de verdeling van de Zeeuwse cultuurgelden. Toch is er nauwelijks nog een weg terug voor Zeelandia, beseffen Ruud van Meijel en Alex Mallems. Doorgaan op de huidige voet of zelfs op een nog smallere basis, is nauwelijks een optie. „Theoretisch kan het dus zijn dat dit het laatste jaar is."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17