Auto
Hyundai i30: ruime crosswagon
Renault stunt met Laguna GT
Blik in het verleden: chroom
PZC Vrijdag 25 april 2008 1 5
Hyundai werkt hard aan
identiteit en imago. Om dat
te onderstrepen, begint elke
nieuwe personenwagen
voortaan met een 'i'. De
nieuwste: i30 CrossWagon.
door Peter Lodewijks
De 'i-tjes' rukken op bij
Hyundai. Sinds het Ko
reaanse merk een jaar
geleden op de AutoRai
uitpakte met de i30, is er inmid
dels ook een iio en zal de i20 niet
lang meer op zich laten wachten,
net als een i40.
Niet alleen wordt met deze nieu
we auto';s aan een betere kwaliteit
en betrouwbaarheid gewerkt, ook
aan de kwantiteit, want het Kore
aanse concern wil over twee jaar
in de top-5 van grootste autopro
ducenten van de wereld staan.
De 'i' is gekozen vanwege de veel
zijdigheid van deze letter, hij staat
niet alleen aan het begin van be
grippen als identiteit en imago,
maar ook innovatief, inspirerend,
intelligent en internationaal begin
nen ermee. En daarbij is het ook
de laatste letter in de merknaam.
De Nederlandse verkoopcijfers
van het eerste kwartaal laten al
duidelijk zien dat de 'i-tjes' eraan
komen. De ito ontpopte zich als
de best verkopende Hyundai en
de i30 hijgt nu al in de nek van de
Tucson op plaats twee.
Met de i30 wil Hyundai huis gaan
houden in het segment van de zo
geheten Golf-achtigen, en niet met
één auto, maar met een hele fami
lie. Het idee daarachter is dat ieder
een tegenwoordig iets anders wil
en het dus zaak is van een model
verschillende varianten in huis te
hebben. De eerste i30, die op de
Rai gepresenteerd werd, was de
5-deurs hatchback. Inmiddels is de
tweede variant verschenen: de
CrossWagon, de stationwagon zeg
maar. Nog op de planning staan
een midiruimtewagen en een
coupé-cabriolet (CC met metalen
klapdak).
De i30 CrossWagon ziet er goed
uit. Het is geen spectaculaire auto
maar hij heeft zeker een aantrekke
lijke lijn. Een Europese lijn. Die
net als die van de hatchback is ge
tekend in het Europese ontwerp
centrum van Hyundai in het Duit
se Rüsselsheim (waar Opel zetelt).
Aan de achterkant zitten van die
Volvo-achtige lichtunits en de bui
tenspiegels zijn voorzien van rich
tingaanwijzers, heel chique. Ook
het interieur vertoont chique trek
jes, bijvoorbeeld de zachtblauwe
led-verlichting. Het staat niet al
leen mooi, de ledjes zijn ook min
der hard en vermoeiend voor de
ogen.
Met zijn lengte van 4,48 meter is
de CW 23 centimeter langer dan
de hatchback. Bovendien heeft hij
iets meer wielbasis voor meer inte
rieurruimte. Met opgeklapte ach
terbank is er 1395 liter voorhanden
en anders altijd nog 415 liter.
Een Koreaan met Europees gelijnd
koetswerk, dat is slechts een deel
van het verhaal. Om echt mee te
kunnen doen, heeft Hyundai de
i30 voorzien van de nodige luxe
en er een scherpe prijs aangehan
gen. Als dan de kwaliteit en be
trouwbaarheid in orde blijken,
hebben ze een ijzersterke concur
rent in de zwaarbevochten
'Golf-klasse'. Met standaard een
elektronisch stabiliteitsprogramma
(esp) aan boord, naast zaken als
abs, airbags (6), tractiecontrole,
een i-Pod/usb-aansluiting, een
geïntegreerde radio/cd speler én
een touchscreen navigatiesysteem
is de Hyundai i30 CW ronduit bij
de tijd. En dat voor een prijs vanaf
18.745 euro. Er is keus uit vier mo
toren: 1.6 en 2.0 liter, zowel een be-
zineversie als een diesel. De i30
hatchback begint bij 15 mille.
door Robbert Keegel
Renault is al jarenlang ver
knocht aan bijna alle vor
men van autosport en dat
laten ze ook duidelijk merken met
de vele sportversies van hun
huis-tuin-en-keuken auto's.
Doorgaans beperkten ze zich daar
bij tot hun kleinere modellen,
maar nu is er dan ook een Laguna
GT.
Het meest opmerkelijke aan deze
vlotte verschijning is de vierwiel-
besturing. Geen nieuw technisch
wapenfeit, maar wel een snufje
dat momenteel op geen enkel an
der seriemodel wordt vertoond.
Het moet de stuurprecisie vergro
ten en de draaicirkel verkleinen,
hetgeen geen overbodige luxe is
bij de Laguna.
Bij snelheden tot 60 km per uur
draaien de achterwielen bij instu
ren in tegengestelde richting (tot
maximaal 3,5°), hetgeen de draai
cirkel met tien procent verkleint
tot 10,80 m. Precies even groot als
die van de Clio.
Uiteraard vergroot dit de sportivi
teit van de Laguna in het geheel
niet, maar wel manoeuvreerbaar
heid - in stadsverkeer - terdege.
Boven de 60 km per uur draaien
de achterwielen dezelfde richting
uit als de voorwielen en dat
brengt extra stabiliteit.
Normaliter is de maximale uitslag
De nieuwe Renault Laguna GT is verkrijgbaar als Berline- en Estate-uitvoe-
ring.
van de achterwielen 2°, maar bij
een nooduitwijkmanoeuvre kan
dat oplopen tot 3,5°. Dat wordt be
paald door de alles overziende
ESC (electronic stability control)
die ook de standaard vierwie-
laandrijving beheert. Ook dit
dient de sportiviteit nauwelijks,
maar het bevordert wel de veilig
heid.
De Laguna GT, die er als Berline
en als Estate komt, zal in eerste in
stantie te koop zijn met twee be
kende motoren, een tweeliter ben
zine met een twin-scroll turbo 205
pk, of een eveneens tweeliter tur
bodiesel van 180 pk.
Uiterlijk valt de Laguna GT op
door wat extra luchtinlaten, maar
vooral het interieur mag echt spor
tief worden genoemd en daar ho
ren dan leren stuurbekleding en
Alcantara bij. Het ruime assorti
ment aan opbergmogelijkheden
was al een van de sterkere punten
van de Laguna.
Wie vóór september een Renault
Laguna GT koopt krijgt hem voor
een leuke introductieprijs: 34.800
euro voor de benzine en 36.800 eu
ro voor de roetfilterdiesel.
Let wel: die prijzen liggen ónder
die van de Laguna's die net lager
in het gamma zitten (Dynamique
170 pk 36.900 euro). Een opmerke
lijk staaltje van stunten met prij
zen. De Estate is steeds 1200 euro
duurder.
door Peter Lodewijks
In 1948 introduceerde Cadillac
de zogeheten staartvinnen. Ze
hadden die afgekeken van een
Amerikaans gevechtsvliegtuig uit
de Tweede Wereldoorlog.
Daarmee stond het GM-merk aan
de basis van een krankzinnige rage
die midden jaren vijftig losbarstte.
Wie monteerde de grootste vin
nen, het meeste chroom en de dik
ste motor onder de imposante
kap?
De Amerikaanse merken staken el
kaar de ogen uit met steeds idiote
re uitingen van deze chroom- en
glittergekte.
De series 62-Caddy uit 1952 (foto)
had nog geen grote vleugels maar
wel al een aardig glimmende voor
gevel.
Cadillac leverde in die tijd zo'n
beetje de meest luxe auto's die in
de Verenigde Staten te koop wa
ren. Iedere Amerikaan die 'het had
gemaakt' of bezig was 'het te ma
ken' schafte zich zo'n slagschip
aan.
Willem van Gaaien
De i30 CrossWagon komt uit de tekenmap van het eigen ontwerpcentrum in Rüsselsheim.
foto Hyundai