Auto Hyundai i30: ruime crosswagon Renault stunt met Laguna GT Blik in het verleden: chroom PZC Vrijdag 25 april 2008 1 5 Hyundai werkt hard aan identiteit en imago. Om dat te onderstrepen, begint elke nieuwe personenwagen voortaan met een 'i'. De nieuwste: i30 CrossWagon. door Peter Lodewijks De 'i-tjes' rukken op bij Hyundai. Sinds het Ko reaanse merk een jaar geleden op de AutoRai uitpakte met de i30, is er inmid dels ook een iio en zal de i20 niet lang meer op zich laten wachten, net als een i40. Niet alleen wordt met deze nieu we auto';s aan een betere kwaliteit en betrouwbaarheid gewerkt, ook aan de kwantiteit, want het Kore aanse concern wil over twee jaar in de top-5 van grootste autopro ducenten van de wereld staan. De 'i' is gekozen vanwege de veel zijdigheid van deze letter, hij staat niet alleen aan het begin van be grippen als identiteit en imago, maar ook innovatief, inspirerend, intelligent en internationaal begin nen ermee. En daarbij is het ook de laatste letter in de merknaam. De Nederlandse verkoopcijfers van het eerste kwartaal laten al duidelijk zien dat de 'i-tjes' eraan komen. De ito ontpopte zich als de best verkopende Hyundai en de i30 hijgt nu al in de nek van de Tucson op plaats twee. Met de i30 wil Hyundai huis gaan houden in het segment van de zo geheten Golf-achtigen, en niet met één auto, maar met een hele fami lie. Het idee daarachter is dat ieder een tegenwoordig iets anders wil en het dus zaak is van een model verschillende varianten in huis te hebben. De eerste i30, die op de Rai gepresenteerd werd, was de 5-deurs hatchback. Inmiddels is de tweede variant verschenen: de CrossWagon, de stationwagon zeg maar. Nog op de planning staan een midiruimtewagen en een coupé-cabriolet (CC met metalen klapdak). De i30 CrossWagon ziet er goed uit. Het is geen spectaculaire auto maar hij heeft zeker een aantrekke lijke lijn. Een Europese lijn. Die net als die van de hatchback is ge tekend in het Europese ontwerp centrum van Hyundai in het Duit se Rüsselsheim (waar Opel zetelt). Aan de achterkant zitten van die Volvo-achtige lichtunits en de bui tenspiegels zijn voorzien van rich tingaanwijzers, heel chique. Ook het interieur vertoont chique trek jes, bijvoorbeeld de zachtblauwe led-verlichting. Het staat niet al leen mooi, de ledjes zijn ook min der hard en vermoeiend voor de ogen. Met zijn lengte van 4,48 meter is de CW 23 centimeter langer dan de hatchback. Bovendien heeft hij iets meer wielbasis voor meer inte rieurruimte. Met opgeklapte ach terbank is er 1395 liter voorhanden en anders altijd nog 415 liter. Een Koreaan met Europees gelijnd koetswerk, dat is slechts een deel van het verhaal. Om echt mee te kunnen doen, heeft Hyundai de i30 voorzien van de nodige luxe en er een scherpe prijs aangehan gen. Als dan de kwaliteit en be trouwbaarheid in orde blijken, hebben ze een ijzersterke concur rent in de zwaarbevochten 'Golf-klasse'. Met standaard een elektronisch stabiliteitsprogramma (esp) aan boord, naast zaken als abs, airbags (6), tractiecontrole, een i-Pod/usb-aansluiting, een geïntegreerde radio/cd speler én een touchscreen navigatiesysteem is de Hyundai i30 CW ronduit bij de tijd. En dat voor een prijs vanaf 18.745 euro. Er is keus uit vier mo toren: 1.6 en 2.0 liter, zowel een be- zineversie als een diesel. De i30 hatchback begint bij 15 mille. door Robbert Keegel Renault is al jarenlang ver knocht aan bijna alle vor men van autosport en dat laten ze ook duidelijk merken met de vele sportversies van hun huis-tuin-en-keuken auto's. Doorgaans beperkten ze zich daar bij tot hun kleinere modellen, maar nu is er dan ook een Laguna GT. Het meest opmerkelijke aan deze vlotte verschijning is de vierwiel- besturing. Geen nieuw technisch wapenfeit, maar wel een snufje dat momenteel op geen enkel an der seriemodel wordt vertoond. Het moet de stuurprecisie vergro ten en de draaicirkel verkleinen, hetgeen geen overbodige luxe is bij de Laguna. Bij snelheden tot 60 km per uur draaien de achterwielen bij instu ren in tegengestelde richting (tot maximaal 3,5°), hetgeen de draai cirkel met tien procent verkleint tot 10,80 m. Precies even groot als die van de Clio. Uiteraard vergroot dit de sportivi teit van de Laguna in het geheel niet, maar wel manoeuvreerbaar heid - in stadsverkeer - terdege. Boven de 60 km per uur draaien de achterwielen dezelfde richting uit als de voorwielen en dat brengt extra stabiliteit. Normaliter is de maximale uitslag De nieuwe Renault Laguna GT is verkrijgbaar als Berline- en Estate-uitvoe- ring. van de achterwielen 2°, maar bij een nooduitwijkmanoeuvre kan dat oplopen tot 3,5°. Dat wordt be paald door de alles overziende ESC (electronic stability control) die ook de standaard vierwie- laandrijving beheert. Ook dit dient de sportiviteit nauwelijks, maar het bevordert wel de veilig heid. De Laguna GT, die er als Berline en als Estate komt, zal in eerste in stantie te koop zijn met twee be kende motoren, een tweeliter ben zine met een twin-scroll turbo 205 pk, of een eveneens tweeliter tur bodiesel van 180 pk. Uiterlijk valt de Laguna GT op door wat extra luchtinlaten, maar vooral het interieur mag echt spor tief worden genoemd en daar ho ren dan leren stuurbekleding en Alcantara bij. Het ruime assorti ment aan opbergmogelijkheden was al een van de sterkere punten van de Laguna. Wie vóór september een Renault Laguna GT koopt krijgt hem voor een leuke introductieprijs: 34.800 euro voor de benzine en 36.800 eu ro voor de roetfilterdiesel. Let wel: die prijzen liggen ónder die van de Laguna's die net lager in het gamma zitten (Dynamique 170 pk 36.900 euro). Een opmerke lijk staaltje van stunten met prij zen. De Estate is steeds 1200 euro duurder. door Peter Lodewijks In 1948 introduceerde Cadillac de zogeheten staartvinnen. Ze hadden die afgekeken van een Amerikaans gevechtsvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. Daarmee stond het GM-merk aan de basis van een krankzinnige rage die midden jaren vijftig losbarstte. Wie monteerde de grootste vin nen, het meeste chroom en de dik ste motor onder de imposante kap? De Amerikaanse merken staken el kaar de ogen uit met steeds idiote re uitingen van deze chroom- en glittergekte. De series 62-Caddy uit 1952 (foto) had nog geen grote vleugels maar wel al een aardig glimmende voor gevel. Cadillac leverde in die tijd zo'n beetje de meest luxe auto's die in de Verenigde Staten te koop wa ren. Iedere Amerikaan die 'het had gemaakt' of bezig was 'het te ma ken' schafte zich zo'n slagschip aan. Willem van Gaaien De i30 CrossWagon komt uit de tekenmap van het eigen ontwerpcentrum in Rüsselsheim. foto Hyundai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15