Ford Focus een trede hoger Een Dafje, dat is gas geven en wegwezen De Focus heeft een onder meer een nieuwe neus gekregen. Ford geeft altijd een naam aan een gebruikte design stijl. Waren we net gewend aan het 'New Edge', nu is het alweer afgelost door 'Kinetic Design'. Ook de Focus moest daar aan geloven. door Robbert Keegel Het ontwerp van een au to, hoe hij er uit ziet, is van het allergrootste be lang. Verreweg de mees te auto's worden verkocht omdat de koper of koopster er door wordt aangetrokken. Want emotie speelt nog altijd een grote rol. De mensen die auto's ontwerpen zijn dan ook buitengewoon in vloedrijk en worden terecht op handen gedragen, als ze goed zijn. Maar soms richten ze ook rampen aan die een merk aan de rand van de afgrond kunnen brengen. In ie der geval moeten ze één ding niet doen: uitleggen. 'Kinetic Design' neemt de plaats in van designstijl 'New Edge', maar gelukkig is de Fo cus gewoon zichzelf gebleven, voor iedereen herkenbaar. Vergeet het geouwehoer er omheen dus en geniet van de tweede opfris beurt die de Focus na drie jaar heeft gekregen. Zo kan-ie weer wat jaartjes mee, al wordt de houdbaarheidsperiode van een automodel steeds korter. De facelift - want meer is het echt niet - houdt anno 2008 altijd in dat de neus aan elegantie heeft in geboet. Dat is niet alleen omdat de lucht- happers tot monsterlijke propor ties groeien (valt hier nog mee, bij Peugeot wordt het echt te gek), maar ook omdat de auto's tegen woordig vriendelijker moeten om gaan met onverstandig oversteken de voetgangers. Daardoor lijkt de motorkap van de Renault Laguna open te staan en heeft de Peugeot 308 die rare haaiensnuit. Maar ook hier ontsnapt de Focus aan erger. Over het geheel ziet hij er wat strakker uit en van binnen schui ven dashboarddesign en meubilair een stuk richting Mondeo op, ook en vooral wat betreft de toegepas te materialen. En dat terwijl de Mondeo zelf al op een niveau is ge komen dat een Passat ontstijgt en een Audi benadert. 't Is natuurlijk niet allemaal rozen geur en maneschijn, want het ooit perfecte combi-instrument met display voor het navigatiesysteem en verdere functies is onafleesbaar geworden. Te klein en uitsluitend in het donker zonder problemen te ontcijferen, althans het ding dat in het Business Pack a 500 euro zit. Geen geld, want er zitten ook nog bluetooth en parkeersensoren bij. Maar het perfecte touch screen (7 inch i.p.v. 5 inch) zoals dat ook in de Mondeo zit wordt pas voor de onaangenamere meerprijs van 2400 euro verstrekt. Zelfs 2700 eu ro als er een cd-wisselaar bij moet, maar dat doet natuurlijk niemand meer. Bij de restyling hebben de Het dashboarddesign van de Focus schuift een stuk op richting Mon deo. foto GPD technici van Ford niet stilgezeten. De trend volgend zijn de motoren zuiniger en 'schoner' geworden, met als voorlopig toppunt de Fo cus Econetic met superzuinige die selmotor (4,2 l/ioo km) en een A-label. Kost wel 25.850 euro. Wij hadden de meest verkochte (vijfdeurs) Focus, met de 1,6-1 ben zinemotor van 100 pk. Die kost standaard 21.075 euro, als drie- deurs 20.475 euro en als instapper met de 80-pk 1,4-1 maar 19.075 eu ro. Dat zijn meer dan keurige prijzen, want niet alleen is de Focus veruit de best rijdende auto in dit markt segment, hij is tevens een van de ruimste, met zijn wielbasis van 2,64 m en bagageruimte van 385/1.245 liter. In de sedanversies is die nóg groter. De facelift heeft de Ford Focus goed gedaan. Hij klom er weer een trede hoger door. door Joeri Wisse Het geheim van een Dafje? „Het is een kwestie van gas geven en wegwezen. Iedereen kan er zó mee wegrij den. Bovendien was een Daf goed betaalbaar voor de gewone man." Dat was dan ook de reden waarom Henk van de Sande uit Nieuw- en Sint Joosland net na het halen van zijn rijbewijs voor een Dafje koos. Nadeel echter van die eenvoudige bediening met het illustere 'pien tere pookje' was dat de Daf met name bij ouderen in de smaak viel. „In het begin maakten ze daar ook reclame voor", weet Henk. Het gevolg was dat het merk het imago kreeg van 'ouwe- lullenwagen'. Het bewijs zit ver scholen in één van de tientallen dikke Daf-mappen in zijn specia le hobbykamertje. In het mi ni-museum bewaart hij talloze brochures van Daf „Kijk maar naar deze folder. Een ouder echt paar voorin met de kleinkinde ren op de achterbank." Pas in het begin van de jaren ze ventig kwam Daf tot inkeer en bracht het merk speciale 'mara- thon'-edities op de markt om jon geren te lokken. „Maar toen was het al te laat", verklaart Henk van Henk van de Sande is trots op zijn Daf 55 station. foto Ruben Oreel de Sande het einde van het merk als personenautofabrikant. Na z'n eerste Dafje is Henk het merk trouw gebleven. „Ik heb er altijd wel een paar gehad. Garages wis ten mij ook wel te vinden als ze een Dafje overhadden waar de va- riomatic van kapot was. Mensen lieten hun auto dan vaak niet meer repareren, omdat het te duur ging worden, maar ik kon er nog wel wat mee." De Daf waarin Henk nu rijdt, een 55 station uit 1970, is een bijzon der exemplaar. „Er zijn nog maar weinig exemplaren in deze staat." De conditie van de auto, de Daf ziet er haast uit als nieuw, was wel anders toen Henk 'm kocht in 1995. „Samen met m'n vader heb ik de station gerestaureerd. We hadden er niet echt verstand van, maar met het timmerman soog en de vindingrijkheid van mijn vader is het toch gelukt." Voor het dagelijks gebruik rijdt Henk een andere auto. De Daf is voor mooi weer en speciale da gen, zoals het jaarlijkse weekend van de Dafclub, die dit keer in Groede plaats vindt. „Hij rijdt ge woon erg lekker, heel soepel, ook al heeft hij geen stuurbekrachti ging of airco", concludeert Henk van de Sande.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13