Binnenland
Jongeman is een ramp
in het verkeer
KRA5.NL
BOEK ONLINE of bel 0900 - 9697 «„n, f
Scherp
geprijsd'.
Met Nederlandssprekende reisleiding en inclusief gebruik Gazelle-fiets!
PZC Donderdag 24 april 2008 7
Zij zijn 'tijdbommetjes' in
het verkeer: jongemannen
die net hun rijbewijs
hebben. „Ze krijgen een
kick van hardrijden. Zeker
als er ook vriendjes in
de auto zitten."
door Rudi Buis
Hij schaamt zich, ver
telt de 20-jarige
Luuk uit Dordrecht.
Na het behalen van
zijn rijbewijs had
den zijn rijinstructeur én beide
ouders hem nog zo op het hart ge
drukt voorzichtig te zijn. „Al bij
mijn vierde ritje lag ik op de kop
in een droge greppel. Ik reed vrij
hard en wilde de autoradio van
mijn vader op Radio 538 zetten.
Sky Radio vind ik niets. En toen
schatte ik de bocht niet goed in."
De donkerblauw Seat kon naar de
schroot, Luuk zelf kwam met de
schrik vrij, op wat hechtingen en
een pijnlijke nek na. „Mijn pa ging
wel door het lint."
Luuk beseft dat hij geluk heeft dat
hij nog leeft. Jaarlijks komen tien
tallen jongemannen om in het ver
keer en raken er honderden zwaar
gewond. Dat zal ook vandaag weer
blijken, als op een congres over ver
keersveiligheid de ongevalcijfers
over 2007 worden bekendgemaakt.
Hoewel het aantal verkeersdoden
de afgelopen decennia spectaculair
daalde, van ruim drieduizend be
gin jaren zeventig tot iets meer
dan achthonderd de laatste jaren,
is de problematiek met jongeman
nen niet minder geworden. Alco
holwetgeving, veiligere voertuigen,
betere weginrichting: alle categorie
ën bestuurders profiteerden, zelfs
jonge vrouwen, maar niet de man
Een straatrace is vaak de opmaat voor roekeloos rijgedrag.
nen tussen de 18 en 24 jaar. Zij ma
ken zes keer zo vaak brokken als
ervaren bestuurders vanaf dertig
jaar. Ondanks alle maatregelen in
de laatste twintig jaar daalde het ri
sico op een ongeval voor hen veel
minder dan bij meisjes, constate
ren specialisten van de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek Ver
keersveiligheid (SWOV). Niet voor
niets zijn verkeersongevallen in
die leeftijdsgroep de belangrijkste
doodsoorzaak.
Voor een korte periode is de jonge
man een 'tijdbommetje' in het ver
keer, zegt Divera Twisk van de
SWOV. „Daar hangt een hoog
prijskaartje aan. Jonge mannen rij
den niet alleen zichzelf dood,
maar ook anderen."
Natuurlijk zijn beginnende be
stuurders onervaren, maar ze zijn
ook nog jong. Twisk: „Lange tijd
werd gedacht dat je hersenen zo
rond je achttiende biologisch wel
'klaar' waren. Maar nu we met mo
derne technieken de processen in
de hersenen beter begrijpen, zien
we dat de frontale hersenkwab
zich na het achttiende levensjaar
nog ontwikkelt." Dat geldt voor
jongens meer dan voor meisjes.
Juist dat deel van de hersenen is
verantwoordelijk voor de impuls
controle en maakt iemand in staat
om verantwoorde afwegingen te
maken. Dus bij haast toch rustig
rijden, omdat langs de route een
paar scholen liggen. En toch niet
even snel voor de voetgangers het
zebrapad overschieten. Daarnaast
maken mannen veel meer testoste
ron aan, waardoor ze minder zelf
controle hebben en sneller impul-
Cetrapte rijbewijs is succes in buitenland
In landen als de Verenigde Staten, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland,
waar met het getrapte rijbewijs ervaring is opgedaan, daalde het aantal
ongelukken met 10 tot 30 procent. Bij zo'n rijbewijs krijgt de bestuurder
een tijdje beperkingen opgelegd.
Verkeerspsychologen en Veilig Verkeer Nederland (WN) noemen het een
'uitstekend idee' om zo'n rijbewijs ook in Nederland in te voeren, omdat
het in de eerste 5000 kilometer vaak misgaat. „Het is echter de vraag of
de politie dat kan handhaven", aldus Luc Veeger van WN.
Mogelijk kan naar Brits voorbeeld de hulp ingeroepen worden van verze
keringsmaatschappijen. Norwich Union geeft jongeren een forse korting
op de premie als zij 's nachts niet rijden. Meetkastjes in de auto registre
ren hun rijtijden.
De Tweede Kamer reageert afwachtend. Regeringspartijen CDA en PvdA
willen eerst zien of een proef, die begint met een lagere alcohollimiet
en begeleid rijden, genoeg effect sorteert.
foto Sander Nieuwenhuys/CPD
sief handelen. Bovendien wordt al
van jongetjes verwacht dat ze wat
uitdagend zijn, zegt 1\visk. Opvoe
ders verwachten dat zij eerder dan
meisjes grenzen verleggen. „Dat ge
drag wordt gewaardeerd en be
loond." Maar in het verkeer is dat
juist levensgevaarlijk. De verkeers-
psycholoog Cees Wildervanck be
aamt dat: „Ze krijgen een kick van
hard rijden. Zeker als ook vriend
jes in de auto zitten."
Hoe de 'tijdbommetjes' te ontman
telen? Twisk zou het liefst de in
voering van een 'getrapt rijbewijs'
zien: jongeren zouden eerst uitslui
tend begeleid moeten rijden op
hun zeventiende. Na het behalen
van hun papiertje gelden vervol
gens restricties. Een lagere alcohol
limiet, zoals nu het geval is, maar
in de eerste maanden óók een ver
bod om 's nachts te rijden of met
leeftijdgenoten. Veel jongeren ko
men in de late weekendnachten
om het leven.
Wildervanck is het eens met
Twisk. Dat jongeren na hun rijop
leiding soms antislipcursussen of
oefeningen met noodstops doen,
noemt hij de verkeerde richting.
„Dat leidt alleen maar tot extra on
gevallen." Hij doelt op Zweeds on
derzoek, waaruit bleek dat ambu
lancechauffeurs na de slipcursus
vaker uit de bocht vlogen dan
voor de cursus. Uit overmoed.
Ook deze zomer presenteert KRAS u een
prachtige fietsreis door Oostenrijk vanaf
slechts 498! En deze prijs is inclusief ontbijt,
diner en gebruik van een Gazelle-fiets van
uitstekende kwaliteit. Bekijk Karinthië eens vanaf
de fiets... het zal u zeker bevallen!
UW SPORTIEVE REISPROGRAMMA
Dag 1: we rijden per Comfort Class bus naar
Zuld-Duitsland voor diner en overnachting.
Dag 2: via de Pass Thurn rijden we verder naar
Hotel Rossmann in Greifenburg.
Dag 3: op pad voor een heerlijke fietsdag! Langs
de Afritzersee en de Ossiachersee fietsen
we vandaag naar Villach, de tweede stad van
Karinthië en gelegen aan de rivier de Drau.
Dag 4: de fietstocht van vandaag gaat vanaf
de lieflijke plaats Heiligenblut, gelegen aan de
voet van de imposante Grossglockner, door het
Mölltal naar Gössnitz.
Dag 5: we blijven vandaag in de omgeving van
ons hotel en ontdekken zo via verschillende mooie
routes het plaatsje Greifenburg, omgeven door
bossen en frisgroene alpenweiden.
Dag 6: we maken ons op voor een mooie route
langs de Feistritzei Stausee! We fietsen naar de
waarom zou je verder zoeken
Wörthersee en naar de stad Klagenfurt.
Dag 7: voor onze laatste route beginnen we
vandaag in de omgeving van Matrei. Hier maken
we een fietstocht langs de Isel waarna we verder
door fietsen naar Lienz, de hoofdstad van Oost-
Tirol. De stad heeft zijn oorsprong in de Romeinse
tijd en bezit tal van bezienswaardigheden.
Dag 8: vrije dag. Optioneel kunt u een excursie
maken over de Nockalmstrasse. Een bochtige
weg voert ons door een machtig alpenlandschap
van hoge bergtoppen en diepe dalen.
Dag 9 10: terugreis naar Nederland
Programma onder voorbehoud van wijzigingen.
INCLUSIEF: reis per Comfort Class bus, verblijf
in Hotel Rossmann, ontbijt, diner, gebruik fiets,
Nederlandse fiets-/reisleiding, fietsprogramma.
Juni 6-27 589 Sept. 5-26 €579
Juli 11-25 €589 Okt.* 18 €498
Aug. 15 589
*de reis op 18/10 is een 8-daagse reis. Bij
deze reis zal er geen gebruik worden gemaakt
van een tussenovernachting in Duitsland.
Prijzen zijn per persoon bij een bezetting van
2 personen. Voor uitgebreide reisbeschrijving/
reservering, zie www.kras.nl/21529