Binnenland Jongeman is een ramp in het verkeer KRA5.NL BOEK ONLINE of bel 0900 - 9697 «„n, f Scherp geprijsd'. Met Nederlandssprekende reisleiding en inclusief gebruik Gazelle-fiets! PZC Donderdag 24 april 2008 7 Zij zijn 'tijdbommetjes' in het verkeer: jongemannen die net hun rijbewijs hebben. „Ze krijgen een kick van hardrijden. Zeker als er ook vriendjes in de auto zitten." door Rudi Buis Hij schaamt zich, ver telt de 20-jarige Luuk uit Dordrecht. Na het behalen van zijn rijbewijs had den zijn rijinstructeur én beide ouders hem nog zo op het hart ge drukt voorzichtig te zijn. „Al bij mijn vierde ritje lag ik op de kop in een droge greppel. Ik reed vrij hard en wilde de autoradio van mijn vader op Radio 538 zetten. Sky Radio vind ik niets. En toen schatte ik de bocht niet goed in." De donkerblauw Seat kon naar de schroot, Luuk zelf kwam met de schrik vrij, op wat hechtingen en een pijnlijke nek na. „Mijn pa ging wel door het lint." Luuk beseft dat hij geluk heeft dat hij nog leeft. Jaarlijks komen tien tallen jongemannen om in het ver keer en raken er honderden zwaar gewond. Dat zal ook vandaag weer blijken, als op een congres over ver keersveiligheid de ongevalcijfers over 2007 worden bekendgemaakt. Hoewel het aantal verkeersdoden de afgelopen decennia spectaculair daalde, van ruim drieduizend be gin jaren zeventig tot iets meer dan achthonderd de laatste jaren, is de problematiek met jongeman nen niet minder geworden. Alco holwetgeving, veiligere voertuigen, betere weginrichting: alle categorie ën bestuurders profiteerden, zelfs jonge vrouwen, maar niet de man Een straatrace is vaak de opmaat voor roekeloos rijgedrag. nen tussen de 18 en 24 jaar. Zij ma ken zes keer zo vaak brokken als ervaren bestuurders vanaf dertig jaar. Ondanks alle maatregelen in de laatste twintig jaar daalde het ri sico op een ongeval voor hen veel minder dan bij meisjes, constate ren specialisten van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Ver keersveiligheid (SWOV). Niet voor niets zijn verkeersongevallen in die leeftijdsgroep de belangrijkste doodsoorzaak. Voor een korte periode is de jonge man een 'tijdbommetje' in het ver keer, zegt Divera Twisk van de SWOV. „Daar hangt een hoog prijskaartje aan. Jonge mannen rij den niet alleen zichzelf dood, maar ook anderen." Natuurlijk zijn beginnende be stuurders onervaren, maar ze zijn ook nog jong. Twisk: „Lange tijd werd gedacht dat je hersenen zo rond je achttiende biologisch wel 'klaar' waren. Maar nu we met mo derne technieken de processen in de hersenen beter begrijpen, zien we dat de frontale hersenkwab zich na het achttiende levensjaar nog ontwikkelt." Dat geldt voor jongens meer dan voor meisjes. Juist dat deel van de hersenen is verantwoordelijk voor de impuls controle en maakt iemand in staat om verantwoorde afwegingen te maken. Dus bij haast toch rustig rijden, omdat langs de route een paar scholen liggen. En toch niet even snel voor de voetgangers het zebrapad overschieten. Daarnaast maken mannen veel meer testoste ron aan, waardoor ze minder zelf controle hebben en sneller impul- Cetrapte rijbewijs is succes in buitenland In landen als de Verenigde Staten, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland, waar met het getrapte rijbewijs ervaring is opgedaan, daalde het aantal ongelukken met 10 tot 30 procent. Bij zo'n rijbewijs krijgt de bestuurder een tijdje beperkingen opgelegd. Verkeerspsychologen en Veilig Verkeer Nederland (WN) noemen het een 'uitstekend idee' om zo'n rijbewijs ook in Nederland in te voeren, omdat het in de eerste 5000 kilometer vaak misgaat. „Het is echter de vraag of de politie dat kan handhaven", aldus Luc Veeger van WN. Mogelijk kan naar Brits voorbeeld de hulp ingeroepen worden van verze keringsmaatschappijen. Norwich Union geeft jongeren een forse korting op de premie als zij 's nachts niet rijden. Meetkastjes in de auto registre ren hun rijtijden. De Tweede Kamer reageert afwachtend. Regeringspartijen CDA en PvdA willen eerst zien of een proef, die begint met een lagere alcohollimiet en begeleid rijden, genoeg effect sorteert. foto Sander Nieuwenhuys/CPD sief handelen. Bovendien wordt al van jongetjes verwacht dat ze wat uitdagend zijn, zegt 1\visk. Opvoe ders verwachten dat zij eerder dan meisjes grenzen verleggen. „Dat ge drag wordt gewaardeerd en be loond." Maar in het verkeer is dat juist levensgevaarlijk. De verkeers- psycholoog Cees Wildervanck be aamt dat: „Ze krijgen een kick van hard rijden. Zeker als ook vriend jes in de auto zitten." Hoe de 'tijdbommetjes' te ontman telen? Twisk zou het liefst de in voering van een 'getrapt rijbewijs' zien: jongeren zouden eerst uitslui tend begeleid moeten rijden op hun zeventiende. Na het behalen van hun papiertje gelden vervol gens restricties. Een lagere alcohol limiet, zoals nu het geval is, maar in de eerste maanden óók een ver bod om 's nachts te rijden of met leeftijdgenoten. Veel jongeren ko men in de late weekendnachten om het leven. Wildervanck is het eens met Twisk. Dat jongeren na hun rijop leiding soms antislipcursussen of oefeningen met noodstops doen, noemt hij de verkeerde richting. „Dat leidt alleen maar tot extra on gevallen." Hij doelt op Zweeds on derzoek, waaruit bleek dat ambu lancechauffeurs na de slipcursus vaker uit de bocht vlogen dan voor de cursus. Uit overmoed. Ook deze zomer presenteert KRAS u een prachtige fietsreis door Oostenrijk vanaf slechts 498! En deze prijs is inclusief ontbijt, diner en gebruik van een Gazelle-fiets van uitstekende kwaliteit. Bekijk Karinthië eens vanaf de fiets... het zal u zeker bevallen! UW SPORTIEVE REISPROGRAMMA Dag 1: we rijden per Comfort Class bus naar Zuld-Duitsland voor diner en overnachting. Dag 2: via de Pass Thurn rijden we verder naar Hotel Rossmann in Greifenburg. Dag 3: op pad voor een heerlijke fietsdag! Langs de Afritzersee en de Ossiachersee fietsen we vandaag naar Villach, de tweede stad van Karinthië en gelegen aan de rivier de Drau. Dag 4: de fietstocht van vandaag gaat vanaf de lieflijke plaats Heiligenblut, gelegen aan de voet van de imposante Grossglockner, door het Mölltal naar Gössnitz. Dag 5: we blijven vandaag in de omgeving van ons hotel en ontdekken zo via verschillende mooie routes het plaatsje Greifenburg, omgeven door bossen en frisgroene alpenweiden. Dag 6: we maken ons op voor een mooie route langs de Feistritzei Stausee! We fietsen naar de waarom zou je verder zoeken Wörthersee en naar de stad Klagenfurt. Dag 7: voor onze laatste route beginnen we vandaag in de omgeving van Matrei. Hier maken we een fietstocht langs de Isel waarna we verder door fietsen naar Lienz, de hoofdstad van Oost- Tirol. De stad heeft zijn oorsprong in de Romeinse tijd en bezit tal van bezienswaardigheden. Dag 8: vrije dag. Optioneel kunt u een excursie maken over de Nockalmstrasse. Een bochtige weg voert ons door een machtig alpenlandschap van hoge bergtoppen en diepe dalen. Dag 9 10: terugreis naar Nederland Programma onder voorbehoud van wijzigingen. INCLUSIEF: reis per Comfort Class bus, verblijf in Hotel Rossmann, ontbijt, diner, gebruik fiets, Nederlandse fiets-/reisleiding, fietsprogramma. Juni 6-27 589 Sept. 5-26 €579 Juli 11-25 €589 Okt.* 18 €498 Aug. 15 589 *de reis op 18/10 is een 8-daagse reis. Bij deze reis zal er geen gebruik worden gemaakt van een tussenovernachting in Duitsland. Prijzen zijn per persoon bij een bezetting van 2 personen. Voor uitgebreide reisbeschrijving/ reservering, zie www.kras.nl/21529

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 7