Zeeland Twee banen Op goede dagen zat er genoeg voor rijksweg N6i Terneuzen mikt op predikaat sociaalste gemeente van Nederland Halve eeuw sociaal-democraat Rommelmarkt voor goed doel Afwikkeling (vracht)- verkeer via N62 naar België aanmoedigen. Zeven Sluise PvdA' ers onderscheiden vanwege hun gouden jubileum. HEuwrosim Warm Middelburg en Vlissingen scoren goed, maar zijn geen toppers. 26 I Donderdag 24 april 2008 PZC door René Hoonhorst BIERVLIET - Rijksweg N61 hoeft tus sen Hoek en Biervliet geen vier- baansweg te worden. Twee banen van Hoek tot aan Schoondijke vol staan, als op enkele plaatsen een inhaalstrook komt. Dat laten on dernemersverenigingen, dorpsra den, natuurbeschermers en lokale actiegroepen van de dorpen rond om het rijkswegtracé weten in een inspraakreactie op de 'Aanvulling op het milieu-effectrapport (mer) N61 Hoek-Schoondijke'. Het Samenwerkingsverband N61, waarin de ZLTO van de agrariërs ontbreekt, neemt geen nieuw standpunt in, stelt voorzitter Jack van Harn. In een structuurvisie lie ten de dorpsraden Philippine, Hoek en Biervliet jaren geleden ook al weten dat een tweebaans- weg genoeg was. Van Harn: „Nieu we verkeersprognoses onderstre pen nog eens dat de verkeersinten siteit niet zo hoog is dat een vier- baansweg noodzakelijk is." Begin deze eeuw verwachtten ver- keersdeskundigen nog dat de Wes- Kamer van Koophandel bena- drukt het belang van van een stroomweg met snelverkeer. Extra rotondes hoeven geen pro bleem te zijn. terscheldetunnel voor veel meer verkeersdruk op de N61 tot aan Biervliet zou zorgen. Die verwach ting is niet uitgekomen. Provincie en lokale overheden proberen ver keer naar België zoveel mogelijk de route via de N62 te laten ne men. Inspanningen moeten er dan ook op gericht zijn om Sloeweg en Tractaatweg vierbaans te maken. Verdubbeling van de Herbert H. Dowweg om verkeer vanaf Dow en het Valuepark richting N62 te leiden, is logischer dan het sluip- verkeer richting West-Vlaanderen aan te moedigen, door de N61 te voorzien van twee banen in beide richtingen, vindt het samenwer kingsverband. De Kamer van Koophandel laat zich niet uit over de hoeveelheid banen waaruit de N61 moet be staan. De handelskamer bena drukt slechts dat de rijksweg een stroomweg wordt, een 'opgewaar deerde en hoogwaardige ontslui- tingsweg van het westen naar de Kanaalzone'. Het voorstel van het samenwerkingsverband om bij Biervliet en IJzendijke extra roton des aan te leggen, is de kamer sym pathiek. Als extra afslagen meer snelverkeer (inclusief het open baar vervoer) op de stroomweg houden en de parallelwegen voor al het domein van het langzaam verkeer zijn, maken 'kleine aanpas singen een aanzienlijke verbete ring voor de ontsluiting van direct aanliggende kernen' mogelijk. door René Hoonhorst SCHOONDIJKE - Zes leden van de af deling Sluis van de PvdA zijn giste ren gehuldigd, omdat ze meer dan vijftig jaar lid van de partij zijn. Een zevende kon vanwege gezond heidsredenen niet op de jaarverga dering aanwezig zijn en krijgt zijn gouden PvdA-speld thuis. Voorzitter Adrie Oosterling be zwoer dat 51 tot 56 jaar lid zijn van een partij niet al te vaak voor komt. Hij roemde de zeven leden 'die beter dan de meesten van ons weten dat de Partij van de Arbeid staat voor vrijheid, democratie, Het was een drukte op de rommel markt in Ovezande en de mensen dromden om de uitgestalde spulle tjes heen. Hoe duur is deze thee pot? Wat moet deze puzzel kosten De vrijwilligster kreeg het er warm van. Toen de veiling begon en het wat rustiger werd bij haar verkoop- hoek, zag een collega-verkoopster Tip? redactie@pzc.nl haar driftig zoeken tussen de over gebleven spulletjes. „Wat doe je toch?", vroeg de colle ga enigszins verwonderd. „Ik zoek mijn jas, die had ik even uitgedaan." De collega kreeg het Spaans be nauwd... Het zou toch niet dat jas je zijn dat zij voor 4 euro verkocht had?! Op de plankaart van het project Grenzeloze Kanaalzone staat het mooi ingetekend. Een spoor voor personenvervoer. door Wout Bareman en Conny van Cremberghe Net als vroeger. In de tijd van Gent-Terneuzen (GT) en Mechelen-Ter- neuzen (MT), de roem ruchte spoorlijnen die tussen 1870 en 1948 impulsen gaven aan de in dustrialisatie van delen van Zeeuws-Vlaanderen. Wie er echter het standaardwerk van H.G. Hesselink over de geschie denis van de Zeeuws-Vlaamse spoorwegen op naslaat, komt al snel tot de conclusie dat het perso nenvervoer op de Vlaams-Zeeuws- vlaamse lijnen nooit echt van de grond is gekomen. Tussen Gent en Terneuzen pendelden op goede da gen slechts vijftig mensen op en neer. Alleen in de zomer van 1913, toen in Gent de wereldtentoonstel ling werd gehouden, was het wat drukker. In de wagons op de GT-lijn was het bovendien verre van aangenaam verpozen. Passa giers konden zich melden bij het spoorpersoneel en werden vervol gens de bagage-of remwagon inge duwd. Mechelen-Terneuzen had beter materieel, maar fungeerde in Zeeuws-Vlaanderen nauwelijks als 'vervoerder van menschen'. Een kaartje was duur, dat voor de buurttrammetjes van de Zeeuws-Vlaamsche Tramwegmaat schappij (ZVTM) was stukken goedkoper en vanwege de frequen tie een veel beter alternatief GT kampte van begin af aan met inter ne problemen. Overeenstemming over de aanleg van de lijn bestond er niet. Een deel van de aandeel houders uit de Borinage, maar ook uit Gent, wilde de lijn van Gent rechtvaardigheid, duurzaamheid en solidariteit'. P. Eversdijk uit Re- tranchement is met 57 jaar het langst lid, hij krijgt zijn speld thuis. A. Cambier uit Sluis, L. Fer- mouw uit Cadzand, E. Baas-van der Vliet uit IJzendijke, B. Vin- ke-van de Wege uit Breskens en J. Huigh uit Schoondijke kregen hun speld direct in gebouw De Maone- blusser in Schoondijke. Die verga derruimte was gekozen, omdat de partijleden een kijkje namen op het Technopark. Daarvoor lichtte het afdelingsbestuur de leden in over de briefwisseling met het lan delijk partijbestuur. Dat partijbe stuurders en Kamerleden naar de regio willen komen om persoon lijk problemen te inventariseren, juicht de afdeling van harte toe. HHB Station Terneuzen eindpunt van de sneltram? doortrekken via Eeklo naar Bres kens. De gemeenteraad van Gent koos in 1855 voor een spoor tot Terneuzen, maar dat was gemakke lijker gezegd dan gedaan. In Vlaan deren werd de benodigde grond snel verworven, maar over de grens was er verzet. De Nederland se defensietop was ook niet blij met die Belgische entrepeneurs, die met hun stoomlocs de vesting Terneuzen wilden slechten. Het station Terneuzen werd dan ook neergezet op een ongunstige plek, buiten de stad. In het topjaar van De spoorverbinding Gent-Terneuzen kampt vanaf het begin met problemen GT (1913) werd de maatschappij ge rund door directeur Nestor Wil- mart, een bon-vivant, die de maat schappij met zijn oplichtingsprak tijken bijna tot bankroet dreef Wilmart had zes drukkers op dracht gegeven obligaties voor de maatschappij te laten drukken. De valse waardepapieren bracht hij vervolgens in omloop. Het vergaar de geld (meer dan een miljoen franken) stak-ie in eigen zak. Edoch, toen een dief na een in braak bij Wilmart bleek te beschik ken over valse waardepapieren, dook de politie toch maar eens in Wilmart zijn administratie en ont dekte dat de directeur zich op cri minele wijze had verrijkt. Nestor Wilmart vluchtte nog naar Frank rijk, maar werd uiteindelijk gearres teerd, uitgeleverd en veroordeeld. In 1930 ging de maatschappij fail liet en kreeg MT het alleenrecht op de GT-sporen in Zeeuws-Vlaan deren. MT mocht echter bij Zelza- te niet de grens over, daar reed de Belgische Spoorwegen nu. Passa giers moesten bij Zelzate dan ook overstappen. Bij het latere busver voer veranderde daar weinig aan. MT hield het vol, net als de tram wegen, tot 1948. Alleen het trace Hulst- Sint-Niklaas bleef nog in ge bruik tot 1962. door Conny van Cremberghe TERNEUZEN - Terneuzen wil bin nen enkele jaren de titel 'meest so ciale gemeente van Nederland' ver werven. Dit jaar belandde Terneu zen in de Lokale Monitor Werk en Inkomen van de FNV op een vijf tiende plaats. In de monitor brengt de vakorgani satie in beeld hoe de sociale dien sten van tweehonderd gemeenten werken, op welke wijze de ge meenten maatschappelijke onder steuning organiseren en wat ze op onderwijsgebied doen voor uitke ringsgerechtigden. Als gemeenten over alle zeven onderzoeksgebie den informatie verstrekken, ko men ze in een top-zoveel te staan. Terneuzen deed dat en belandde in de subtop op 15. Eindhoven, Meppel en Oosterhout zijn de top pers. Het sociaal beleid van Middel burg en Vlissingen is goed, maar omdat niet over alle beleidsvelden info werd verstrekt, zijn die ge meenten niet in de groslijst opge nomen. De positie van Terneuzen kan vol gens Cor Dijkhuizen van de FNV verbeteren als de wachttijden voor uitkeringen verkort kunnen wor den tot 27 (nu 42) dagen. Terneu zen moet ook niet-bijstandsgerech- tigden, maar minder bedeelden die in aanmerking komen voor bij zondere bijstand, beter zien te be reiken. Wethouder Co van Schaik (sociale zaken en WMO) zei tevreden te zijn met de 15e plek, maar te stre ven naar een toppositie. In eerste instantie zal aan de wachttijden worden gewerkt. „Mensen moeten niet onnodig lang wachten op hun geld", aldus Van Schaik. Ook de voorlichting aan uitkeringsgerech tigden en ouderen wordt verder verbeterd, dit jaar. VOLVO CAPPENDIJK AUTO'S TERNEUZEN B.V. VOLVO DEALER TEL 0115-697455 TERNEUZEN - De activiteitencom- missie van de hervormde Elimge- meente in Terneuzen houdt zater dag 26 april van 10 tot 13 uur een rommelmarkt. Er is van alles te koop, van planten tot tweede hands kleding. Een gedeelte van de opbrengst is voor Lies Adelaar van de stichting Imado. Zij werkt met straatjongeren in Congo.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 62