Zeeland
Twee banen Op goede dagen zat er
genoeg voor
rijksweg N6i
Terneuzen mikt op predikaat
sociaalste gemeente van Nederland
Halve eeuw sociaal-democraat
Rommelmarkt voor goed doel
Afwikkeling (vracht)-
verkeer via N62 naar
België aanmoedigen.
Zeven Sluise PvdA' ers
onderscheiden vanwege
hun gouden jubileum.
HEuwrosim
Warm
Middelburg en
Vlissingen scoren goed,
maar zijn geen toppers.
26 I Donderdag 24 april 2008 PZC
door René Hoonhorst
BIERVLIET - Rijksweg N61 hoeft tus
sen Hoek en Biervliet geen vier-
baansweg te worden. Twee banen
van Hoek tot aan Schoondijke vol
staan, als op enkele plaatsen een
inhaalstrook komt. Dat laten on
dernemersverenigingen, dorpsra
den, natuurbeschermers en lokale
actiegroepen van de dorpen rond
om het rijkswegtracé weten in een
inspraakreactie op de 'Aanvulling
op het milieu-effectrapport (mer)
N61 Hoek-Schoondijke'.
Het Samenwerkingsverband N61,
waarin de ZLTO van de agrariërs
ontbreekt, neemt geen nieuw
standpunt in, stelt voorzitter Jack
van Harn. In een structuurvisie lie
ten de dorpsraden Philippine,
Hoek en Biervliet jaren geleden
ook al weten dat een tweebaans-
weg genoeg was. Van Harn: „Nieu
we verkeersprognoses onderstre
pen nog eens dat de verkeersinten
siteit niet zo hoog is dat een vier-
baansweg noodzakelijk is."
Begin deze eeuw verwachtten ver-
keersdeskundigen nog dat de Wes-
Kamer van Koophandel bena-
drukt het belang van van een
stroomweg met snelverkeer.
Extra rotondes hoeven geen pro
bleem te zijn.
terscheldetunnel voor veel meer
verkeersdruk op de N61 tot aan
Biervliet zou zorgen. Die verwach
ting is niet uitgekomen. Provincie
en lokale overheden proberen ver
keer naar België zoveel mogelijk
de route via de N62 te laten ne
men. Inspanningen moeten er dan
ook op gericht zijn om Sloeweg en
Tractaatweg vierbaans te maken.
Verdubbeling van de Herbert H.
Dowweg om verkeer vanaf Dow
en het Valuepark richting N62 te
leiden, is logischer dan het sluip-
verkeer richting West-Vlaanderen
aan te moedigen, door de N61 te
voorzien van twee banen in beide
richtingen, vindt het samenwer
kingsverband.
De Kamer van Koophandel laat
zich niet uit over de hoeveelheid
banen waaruit de N61 moet be
staan. De handelskamer bena
drukt slechts dat de rijksweg een
stroomweg wordt, een 'opgewaar
deerde en hoogwaardige ontslui-
tingsweg van het westen naar de
Kanaalzone'. Het voorstel van het
samenwerkingsverband om bij
Biervliet en IJzendijke extra roton
des aan te leggen, is de kamer sym
pathiek. Als extra afslagen meer
snelverkeer (inclusief het open
baar vervoer) op de stroomweg
houden en de parallelwegen voor
al het domein van het langzaam
verkeer zijn, maken 'kleine aanpas
singen een aanzienlijke verbete
ring voor de ontsluiting van direct
aanliggende kernen' mogelijk.
door René Hoonhorst
SCHOONDIJKE - Zes leden van de af
deling Sluis van de PvdA zijn giste
ren gehuldigd, omdat ze meer dan
vijftig jaar lid van de partij zijn.
Een zevende kon vanwege gezond
heidsredenen niet op de jaarverga
dering aanwezig zijn en krijgt zijn
gouden PvdA-speld thuis.
Voorzitter Adrie Oosterling be
zwoer dat 51 tot 56 jaar lid zijn van
een partij niet al te vaak voor
komt. Hij roemde de zeven leden
'die beter dan de meesten van ons
weten dat de Partij van de Arbeid
staat voor vrijheid, democratie,
Het was een drukte op de rommel
markt in Ovezande en de mensen
dromden om de uitgestalde spulle
tjes heen. Hoe duur is deze thee
pot? Wat moet deze puzzel kosten
De vrijwilligster kreeg het er warm
van.
Toen de veiling begon en het wat
rustiger werd bij haar verkoop-
hoek, zag een collega-verkoopster
Tip? redactie@pzc.nl
haar driftig zoeken tussen de over
gebleven spulletjes.
„Wat doe je toch?", vroeg de colle
ga enigszins verwonderd.
„Ik zoek mijn jas, die had ik even
uitgedaan."
De collega kreeg het Spaans be
nauwd... Het zou toch niet dat jas
je zijn dat zij voor 4 euro verkocht
had?!
Op de plankaart van het
project Grenzeloze
Kanaalzone staat het mooi
ingetekend. Een spoor voor
personenvervoer.
door Wout Bareman en
Conny van Cremberghe
Net als vroeger. In de tijd
van Gent-Terneuzen
(GT) en Mechelen-Ter-
neuzen (MT), de roem
ruchte spoorlijnen die tussen 1870
en 1948 impulsen gaven aan de in
dustrialisatie van delen van
Zeeuws-Vlaanderen.
Wie er echter het standaardwerk
van H.G. Hesselink over de geschie
denis van de Zeeuws-Vlaamse
spoorwegen op naslaat, komt al
snel tot de conclusie dat het perso
nenvervoer op de Vlaams-Zeeuws-
vlaamse lijnen nooit echt van de
grond is gekomen. Tussen Gent en
Terneuzen pendelden op goede da
gen slechts vijftig mensen op en
neer. Alleen in de zomer van 1913,
toen in Gent de wereldtentoonstel
ling werd gehouden, was het wat
drukker. In de wagons op de
GT-lijn was het bovendien verre
van aangenaam verpozen. Passa
giers konden zich melden bij het
spoorpersoneel en werden vervol
gens de bagage-of remwagon inge
duwd. Mechelen-Terneuzen had
beter materieel, maar fungeerde in
Zeeuws-Vlaanderen nauwelijks als
'vervoerder van menschen'. Een
kaartje was duur, dat voor de
buurttrammetjes van de
Zeeuws-Vlaamsche Tramwegmaat
schappij (ZVTM) was stukken
goedkoper en vanwege de frequen
tie een veel beter alternatief GT
kampte van begin af aan met inter
ne problemen. Overeenstemming
over de aanleg van de lijn bestond
er niet. Een deel van de aandeel
houders uit de Borinage, maar ook
uit Gent, wilde de lijn van Gent
rechtvaardigheid, duurzaamheid
en solidariteit'. P. Eversdijk uit Re-
tranchement is met 57 jaar het
langst lid, hij krijgt zijn speld
thuis. A. Cambier uit Sluis, L. Fer-
mouw uit Cadzand, E. Baas-van
der Vliet uit IJzendijke, B. Vin-
ke-van de Wege uit Breskens en J.
Huigh uit Schoondijke kregen hun
speld direct in gebouw De Maone-
blusser in Schoondijke. Die verga
derruimte was gekozen, omdat de
partijleden een kijkje namen op
het Technopark. Daarvoor lichtte
het afdelingsbestuur de leden in
over de briefwisseling met het lan
delijk partijbestuur. Dat partijbe
stuurders en Kamerleden naar de
regio willen komen om persoon
lijk problemen te inventariseren,
juicht de afdeling van harte toe.
HHB
Station Terneuzen eindpunt van de sneltram?
doortrekken via Eeklo naar Bres
kens. De gemeenteraad van Gent
koos in 1855 voor een spoor tot
Terneuzen, maar dat was gemakke
lijker gezegd dan gedaan. In Vlaan
deren werd de benodigde grond
snel verworven, maar over de
grens was er verzet. De Nederland
se defensietop was ook niet blij
met die Belgische entrepeneurs,
die met hun stoomlocs de vesting
Terneuzen wilden slechten. Het
station Terneuzen werd dan ook
neergezet op een ongunstige plek,
buiten de stad. In het topjaar van
De spoorverbinding
Gent-Terneuzen kampt vanaf
het begin met problemen
GT (1913) werd de maatschappij ge
rund door directeur Nestor Wil-
mart, een bon-vivant, die de maat
schappij met zijn oplichtingsprak
tijken bijna tot bankroet dreef
Wilmart had zes drukkers op
dracht gegeven obligaties voor de
maatschappij te laten drukken. De
valse waardepapieren bracht hij
vervolgens in omloop. Het vergaar
de geld (meer dan een miljoen
franken) stak-ie in eigen zak.
Edoch, toen een dief na een in
braak bij Wilmart bleek te beschik
ken over valse waardepapieren,
dook de politie toch maar eens in
Wilmart zijn administratie en ont
dekte dat de directeur zich op cri
minele wijze had verrijkt. Nestor
Wilmart vluchtte nog naar Frank
rijk, maar werd uiteindelijk gearres
teerd, uitgeleverd en veroordeeld.
In 1930 ging de maatschappij fail
liet en kreeg MT het alleenrecht
op de GT-sporen in Zeeuws-Vlaan
deren. MT mocht echter bij Zelza-
te niet de grens over, daar reed de
Belgische Spoorwegen nu. Passa
giers moesten bij Zelzate dan ook
overstappen. Bij het latere busver
voer veranderde daar weinig aan.
MT hield het vol, net als de tram
wegen, tot 1948. Alleen het trace
Hulst- Sint-Niklaas bleef nog in ge
bruik tot 1962.
door Conny van Cremberghe
TERNEUZEN - Terneuzen wil bin
nen enkele jaren de titel 'meest so
ciale gemeente van Nederland' ver
werven. Dit jaar belandde Terneu
zen in de Lokale Monitor Werk en
Inkomen van de FNV op een vijf
tiende plaats.
In de monitor brengt de vakorgani
satie in beeld hoe de sociale dien
sten van tweehonderd gemeenten
werken, op welke wijze de ge
meenten maatschappelijke onder
steuning organiseren en wat ze op
onderwijsgebied doen voor uitke
ringsgerechtigden. Als gemeenten
over alle zeven onderzoeksgebie
den informatie verstrekken, ko
men ze in een top-zoveel te staan.
Terneuzen deed dat en belandde
in de subtop op 15. Eindhoven,
Meppel en Oosterhout zijn de top
pers. Het sociaal beleid van Middel
burg en Vlissingen is goed, maar
omdat niet over alle beleidsvelden
info werd verstrekt, zijn die ge
meenten niet in de groslijst opge
nomen.
De positie van Terneuzen kan vol
gens Cor Dijkhuizen van de FNV
verbeteren als de wachttijden voor
uitkeringen verkort kunnen wor
den tot 27 (nu 42) dagen. Terneu
zen moet ook niet-bijstandsgerech-
tigden, maar minder bedeelden
die in aanmerking komen voor bij
zondere bijstand, beter zien te be
reiken.
Wethouder Co van Schaik (sociale
zaken en WMO) zei tevreden te
zijn met de 15e plek, maar te stre
ven naar een toppositie. In eerste
instantie zal aan de wachttijden
worden gewerkt. „Mensen moeten
niet onnodig lang wachten op hun
geld", aldus Van Schaik. Ook de
voorlichting aan uitkeringsgerech
tigden en ouderen wordt verder
verbeterd, dit jaar.
VOLVO
CAPPENDIJK AUTO'S TERNEUZEN B.V.
VOLVO DEALER
TEL 0115-697455
TERNEUZEN - De activiteitencom-
missie van de hervormde Elimge-
meente in Terneuzen houdt zater
dag 26 april van 10 tot 13 uur een
rommelmarkt. Er is van alles te
koop, van planten tot tweede
hands kleding. Een gedeelte van
de opbrengst is voor Lies Adelaar
van de stichting Imado. Zij werkt
met straatjongeren in Congo.