'Ik ben meestal met de auto gegaan' Zeeland Nederland heeft geen haast met oplossing grensarbeidproblemen In Zeeland minder gestolen vaartuigen WD bezorgd over getalm met voltooiing A4 Oud Sluis stijgt weer wat op wereldranglijst De trein rijdt weer na een maand vervangend vervoer per bus. Veel knelpunten worden niet opgelost zegt stichting. Belastingdienst door Dominica Croenleer MIDDELBURG - Na een maand van afwezigheid zijn ze weer terug, de geel met blauwe treinen van de NS. Het begon voor sommige reizi gers meteen weer vertrouwd: de stoptrein van Roosendaal naar Vlis singen had vijf minuten vertra ging. Toch leek niemand het deze keer erg te vinden, want hoewel het busvervoer de afgelopen maand erg goed geregeld was, geven de meeste mensen toch voorkeur aan het reizen met de trein. GOES - De diefstal van pleziervaar tuigen in Zeeland is spectaculair gedaald. Uit cijfers van Delta Lloyd Blijkt dat alleen in Zuid-Limburg nog minder vaartuigen worden ge stolen. In 2005 werden 19 pleziervaartui gen gestolen, het jaar erna 22 en vorig jaar daalde het aantal gesto len vaartuigen sterk naar 7. In Zuid-Limburg was dat 4. Die cij fers vallen in het niet vergeleken met de regio in Nederland waar de meeste pleziervaartuigen wor den gestolen. Dat is de regio Fries land met 135 vorig jaar, gevolgd door Amsterdam Amstelland (104) en Holland Midden (90). Daar was wel sprake van een flin- ketoename. Deze cijfers komen uit de jaarraportage 2007 van het Ver zekeringsbureau Voertuigcriminali- teit. Volgens Delta Lloyd is daar wat aan te doen met het tracking and tracingsysteem. „]a, ik ben erg blij dat de trein weer terug is. De bus was niet slecht geregeld, maar de bussen naar Goes zaten toch altijd erg vol 's morgens en je deed er langer over", zegt Jeffrey. Hij zit op het CIOS in Goes. „Nu kan ik thuis weer iets later vertrekken." Het overstappen in Bergen op Zoom zal hij ook niet missen. „Nu kun je tenminste gewoon rustig blijven zitten. En de bus kwam soms net aan als de trein al weg was. Kon je een hele tijd op dat station van Bergen op Zoom gaan zitten!" Ook mevrouw Jacobse uit Bergen op Zoom is wel blij met de terug komst van de treinen. „De stopbus was toch niet erg ideaal hoor. In de spits zat hij ecbt overvol." In de door Conny van Gremberghe HULST - De stichting Grensarbeid hoopt dat de commissie Rijksen voor de zomer eindelijk haar defi nitieve rapportage over de grensar- beidproblematiek gereed heeft. Nu al staat vast dat de commissie voor een behoorlijk aantal knelpunten op fiscaal en verzekeringsgebied geen oplossing aandraagt. Voor een aantal problemen, zoals de verplichte ziektenkostenverzeke- ring bij een verzekeraar en het dubbelpensioen, lijkt er wel posi tief nieuws te verwachten. Een en ander bleek maandagavond tijdens een druk bezochte bijeenkomst van de stichting Grensarbeid in Hulst. Ruim vierhonderd grensar beiders (Belgen en Nederlanders) eerste weken moesten reizigers uit de kleinere Zeeuwse dorpen vaak meer dan een half uur wachten op de volgende bus omdat de eerdere bus stampvol zat. „Ik ben dan ook meestal maar met de auto ge gaan." NS begroet reizigers na een maand bussen: „We hebben u gemist. Welkom terug." De NS zeifis blijkbaar ook wel blij dat de werkzaamheden er weer op zitten. Op sommige stations krij gen reizigers ook een gevulde koek aangeboden door het personeel van de NS. Op de grotere stations kwamen op de informatiebijeen komst af om nieuws te vernemen over hun rechtspositie. En passant konden ze op een kraampjesmarkt informatie inwin nen bij banken, verzekeraars en fis calisten. Tijdens de bijeenkomst ging Ivan Cools, lid van de com missie Rijksen en voorman van de stichting Grensarbeid, uitvoerig in op de grensarbeidproblematiek. Uit zijn verhaal kon duidelijk wor den opgemaakt dat Nederlanders die in Nederland wonen en in Bel gië werken met meer bureaucrati sche ellende te maken hebben dan de Belgische grensarbeiders die in Nederland werken. Simpelweg, omdat de Nederlandse overheid niet bepaald welwillend staat te genover het oplossen van proble men waarmee grensarbeiders wor den geconfronteerd. De commissie Rijksen zou in aan vang oplossingen zoeken voor 25 in Zeeland hangt een spandoek dat laat zien dat de NS weer blij is dat de reizigers weer gewoon op het perron staan. „We hebben u ge mist. Welkom terug!" Voor spoorbeheerder Prorail en hoofdaannemer Bam Rail zat de mega-onderhoudsbeurt van de Zeeuwse spoorlijn er gisteroch tend om half vier op. Toen wer den de laatste werkzaamheden af gerond. Nu rest het opruimen van de zeven depots vanwaaruit nieu we betonnen bielzen en ballast- grind zijn aangevoerd en waar oud materiaal is opgeslagen. Half mei moet dat zijn gebeurd. Ook wor den de tijdelijke busstations ont manteld die voor het vervangend vervoer zijn ingericht. knelpunten, gaandeweg de zoek tocht is het aantal knelpunten uit gekomen op 51. Vooral op het vlak van sociale zekerheid laat Neder land steken vallen. Zo weigert Ne derland de kinderopvangtoeslag te zien als een gezinsbijslagregeling, terwijl de Europese Commissie die toeslag wel beschouwd als een gezinsbijslag. Het gevolg is dat Ne derlandse grensarbeiders door de houding van Nederland met com plexe verrekeningsregelingen te maken krijgen. Gediscrimineerd worden ze ook door Nederland als het gaat om zorgverzekeringen. Die moeten ze verplicht aangaan bij CZ. De commissie Rijksen wil daar snel een eind aan maken. I** Nederland staat weinig welwil- lend tegenover het oplossen van grensarbeidproblemen. Vooral op het vlak van sociale zekerheid iaat Nederland steken vallen. PZC Woensdag 23 april 2008 2 7 Verkoop bij executie. Op donderdag 24 april 2008 om 11.00 uur zullen op het adres Kerseplein 33 te Krabbendijke t.l.v. M.Culha een Volkswagen Caddy, kleur wit, met kenteken VP-XT-01 en een pers.auto Oldsmobile Delta 88, met kenteken 18-XL-DN in het openbaar worden verkocht. De verkoop wordt gehouden bij opbod en de toewijzing zal geschie den aan de meestbiedende en tegen gerede betaling, zonder opgeld en zonder BTW (bezichtiging 14 uur voor de verkoop). Gerechtsdeurwaarderskantoor Zeeland Dam 2 Westsingel 132 4331 GJ Middelburg 4461 DR Goes MIDDELBURG - De WD in de Sta ten van Zeeland maakt zich zor gen over de aanleg van de ontbre kende schakels in A4 tussen Rot terdam en Antwerpen. Het dage lijks provinciebestuur heeft hoge verwachtingen van deze weg. Er wordt opgerekend dat doorgaand vrachtverkeer, dat nu nog zijn weg zoekt dwars door Zeeland, van de ze snelle bypass om de provincie heen gebruikt zal maken. De zorgen van de WD worden veroorzaakt door de ergernis in Vlaanderen over het getalm met besluiten over de ontbrekende wegvakken in de A4. De delen Ber gen op Zoom-Dinteloord, Hoog vliet-Klaaswaal en Midden-Delf land mankeren nog. De Vlamin gen hebben de neiging niet meer te investeren in de aansluiting van de A4 bij Antwerpen, maar te kie zen voor de noord-zuid route via Breda en Brussel. Daarmee zou de betekenis van de A4 voor Zeeland flink verminderen. SLUIS - Restaurant Oud Sluis in Sluis hoort voor de derde achter eenvolgende keer tot de beste vijf tig restaurants ter wereld volgens het Britse tijdschrift Restaurant. Oud Sluis is als enige Nederlandse restaurant terug te vinden op de 42e plaats op de wereldranglijst. Topkok Sergio Herman stijgt met die notering drie plaatsen ten op zichte van vorig jaar. Twee jaar ge leden stond Oud Sluis op de ne gentiende plek. Het Catalaanse restaurant El Bulli is voor de derde achtereenvolgen de keer tot beste restaurant van de wereld uitgeroepen. Mensen die die reputatie willen testen, moe ten overigens maar afwachten of het restaurant bij hun etentje nog steeds op de eerste plaats staat. De wachtlijst voor een plaats aan een tafel van Ferran Adria van De Bul dog (El Bulli) is ongeveer een jaar. De tweede plaats op de wereld ranglijst is net als vorig jaar voor het Britse eethuis The Fat Duck, terwijl het Parijse restaurant Pierre Gagnaire zijn derde stek vasthield. foto Ruben Oreel De NS deelt koeken uit op het perron in Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 29