'Ik ben meestal met de auto gegaan'
Zeeland
Nederland heeft geen haast met
oplossing grensarbeidproblemen
In Zeeland
minder gestolen
vaartuigen
WD bezorgd
over getalm met
voltooiing A4
Oud Sluis stijgt
weer wat op
wereldranglijst
De trein rijdt weer na
een maand vervangend
vervoer per bus.
Veel knelpunten
worden niet opgelost
zegt stichting.
Belastingdienst
door Dominica Croenleer
MIDDELBURG - Na een maand van
afwezigheid zijn ze weer terug, de
geel met blauwe treinen van de
NS. Het begon voor sommige reizi
gers meteen weer vertrouwd: de
stoptrein van Roosendaal naar Vlis
singen had vijf minuten vertra
ging.
Toch leek niemand het deze keer
erg te vinden, want hoewel het
busvervoer de afgelopen maand
erg goed geregeld was, geven de
meeste mensen toch voorkeur aan
het reizen met de trein.
GOES - De diefstal van pleziervaar
tuigen in Zeeland is spectaculair
gedaald. Uit cijfers van Delta Lloyd
Blijkt dat alleen in Zuid-Limburg
nog minder vaartuigen worden ge
stolen.
In 2005 werden 19 pleziervaartui
gen gestolen, het jaar erna 22 en
vorig jaar daalde het aantal gesto
len vaartuigen sterk naar 7. In
Zuid-Limburg was dat 4. Die cij
fers vallen in het niet vergeleken
met de regio in Nederland waar
de meeste pleziervaartuigen wor
den gestolen. Dat is de regio Fries
land met 135 vorig jaar, gevolgd
door Amsterdam Amstelland
(104) en Holland Midden (90).
Daar was wel sprake van een flin-
ketoename. Deze cijfers komen uit
de jaarraportage 2007 van het Ver
zekeringsbureau Voertuigcriminali-
teit. Volgens Delta Lloyd is daar
wat aan te doen met het tracking
and tracingsysteem.
„]a, ik ben erg blij dat de trein
weer terug is. De bus was niet
slecht geregeld, maar de bussen
naar Goes zaten toch altijd erg vol
's morgens en je deed er langer
over", zegt Jeffrey. Hij zit op het
CIOS in Goes. „Nu kan ik thuis
weer iets later vertrekken." Het
overstappen in Bergen op Zoom
zal hij ook niet missen. „Nu kun je
tenminste gewoon rustig blijven
zitten. En de bus kwam soms net
aan als de trein al weg was. Kon je
een hele tijd op dat station van
Bergen op Zoom gaan zitten!"
Ook mevrouw Jacobse uit Bergen
op Zoom is wel blij met de terug
komst van de treinen. „De stopbus
was toch niet erg ideaal hoor. In
de spits zat hij ecbt overvol." In de
door Conny van Gremberghe
HULST - De stichting Grensarbeid
hoopt dat de commissie Rijksen
voor de zomer eindelijk haar defi
nitieve rapportage over de grensar-
beidproblematiek gereed heeft. Nu
al staat vast dat de commissie voor
een behoorlijk aantal knelpunten
op fiscaal en verzekeringsgebied
geen oplossing aandraagt.
Voor een aantal problemen, zoals
de verplichte ziektenkostenverzeke-
ring bij een verzekeraar en het
dubbelpensioen, lijkt er wel posi
tief nieuws te verwachten. Een en
ander bleek maandagavond tijdens
een druk bezochte bijeenkomst
van de stichting Grensarbeid in
Hulst. Ruim vierhonderd grensar
beiders (Belgen en Nederlanders)
eerste weken moesten reizigers uit
de kleinere Zeeuwse dorpen vaak
meer dan een half uur wachten op
de volgende bus omdat de eerdere
bus stampvol zat. „Ik ben dan ook
meestal maar met de auto ge
gaan."
NS begroet reizigers na een
maand bussen: „We hebben
u gemist. Welkom terug."
De NS zeifis blijkbaar ook wel blij
dat de werkzaamheden er weer op
zitten. Op sommige stations krij
gen reizigers ook een gevulde koek
aangeboden door het personeel
van de NS. Op de grotere stations
kwamen op de informatiebijeen
komst af om nieuws te vernemen
over hun rechtspositie.
En passant konden ze op een
kraampjesmarkt informatie inwin
nen bij banken, verzekeraars en fis
calisten. Tijdens de bijeenkomst
ging Ivan Cools, lid van de com
missie Rijksen en voorman van de
stichting Grensarbeid, uitvoerig in
op de grensarbeidproblematiek.
Uit zijn verhaal kon duidelijk wor
den opgemaakt dat Nederlanders
die in Nederland wonen en in Bel
gië werken met meer bureaucrati
sche ellende te maken hebben dan
de Belgische grensarbeiders die in
Nederland werken. Simpelweg,
omdat de Nederlandse overheid
niet bepaald welwillend staat te
genover het oplossen van proble
men waarmee grensarbeiders wor
den geconfronteerd.
De commissie Rijksen zou in aan
vang oplossingen zoeken voor 25
in Zeeland hangt een spandoek
dat laat zien dat de NS weer blij is
dat de reizigers weer gewoon op
het perron staan. „We hebben u ge
mist. Welkom terug!"
Voor spoorbeheerder Prorail en
hoofdaannemer Bam Rail zat de
mega-onderhoudsbeurt van de
Zeeuwse spoorlijn er gisteroch
tend om half vier op. Toen wer
den de laatste werkzaamheden af
gerond. Nu rest het opruimen van
de zeven depots vanwaaruit nieu
we betonnen bielzen en ballast-
grind zijn aangevoerd en waar oud
materiaal is opgeslagen. Half mei
moet dat zijn gebeurd. Ook wor
den de tijdelijke busstations ont
manteld die voor het vervangend
vervoer zijn ingericht.
knelpunten, gaandeweg de zoek
tocht is het aantal knelpunten uit
gekomen op 51. Vooral op het vlak
van sociale zekerheid laat Neder
land steken vallen. Zo weigert Ne
derland de kinderopvangtoeslag te
zien als een gezinsbijslagregeling,
terwijl de Europese Commissie
die toeslag wel beschouwd als een
gezinsbijslag. Het gevolg is dat Ne
derlandse grensarbeiders door de
houding van Nederland met com
plexe verrekeningsregelingen te
maken krijgen. Gediscrimineerd
worden ze ook door Nederland als
het gaat om zorgverzekeringen.
Die moeten ze verplicht aangaan
bij CZ. De commissie Rijksen wil
daar snel een eind aan maken.
I** Nederland staat weinig welwil-
lend tegenover het oplossen van
grensarbeidproblemen. Vooral
op het vlak van sociale zekerheid
iaat Nederland steken vallen.
PZC Woensdag 23 april 2008 2 7
Verkoop bij executie. Op donderdag
24 april 2008 om 11.00 uur zullen op
het adres Kerseplein 33 te
Krabbendijke t.l.v. M.Culha een
Volkswagen Caddy, kleur wit, met
kenteken VP-XT-01 en een pers.auto
Oldsmobile Delta 88, met kenteken
18-XL-DN in het openbaar worden
verkocht.
De verkoop wordt gehouden bij
opbod en de toewijzing zal geschie
den aan de meestbiedende en tegen
gerede betaling, zonder opgeld en
zonder BTW (bezichtiging 14 uur
voor de verkoop).
Gerechtsdeurwaarderskantoor
Zeeland
Dam 2 Westsingel 132
4331 GJ Middelburg 4461 DR Goes
MIDDELBURG - De WD in de Sta
ten van Zeeland maakt zich zor
gen over de aanleg van de ontbre
kende schakels in A4 tussen Rot
terdam en Antwerpen. Het dage
lijks provinciebestuur heeft hoge
verwachtingen van deze weg. Er
wordt opgerekend dat doorgaand
vrachtverkeer, dat nu nog zijn weg
zoekt dwars door Zeeland, van de
ze snelle bypass om de provincie
heen gebruikt zal maken.
De zorgen van de WD worden
veroorzaakt door de ergernis in
Vlaanderen over het getalm met
besluiten over de ontbrekende
wegvakken in de A4. De delen Ber
gen op Zoom-Dinteloord, Hoog
vliet-Klaaswaal en Midden-Delf
land mankeren nog. De Vlamin
gen hebben de neiging niet meer
te investeren in de aansluiting van
de A4 bij Antwerpen, maar te kie
zen voor de noord-zuid route via
Breda en Brussel. Daarmee zou de
betekenis van de A4 voor Zeeland
flink verminderen.
SLUIS - Restaurant Oud Sluis in
Sluis hoort voor de derde achter
eenvolgende keer tot de beste vijf
tig restaurants ter wereld volgens
het Britse tijdschrift Restaurant.
Oud Sluis is als enige Nederlandse
restaurant terug te vinden op de
42e plaats op de wereldranglijst.
Topkok Sergio Herman stijgt met
die notering drie plaatsen ten op
zichte van vorig jaar. Twee jaar ge
leden stond Oud Sluis op de ne
gentiende plek.
Het Catalaanse restaurant El Bulli
is voor de derde achtereenvolgen
de keer tot beste restaurant van de
wereld uitgeroepen. Mensen die
die reputatie willen testen, moe
ten overigens maar afwachten of
het restaurant bij hun etentje nog
steeds op de eerste plaats staat. De
wachtlijst voor een plaats aan een
tafel van Ferran Adria van De Bul
dog (El Bulli) is ongeveer een jaar.
De tweede plaats op de wereld
ranglijst is net als vorig jaar voor
het Britse eethuis The Fat Duck,
terwijl het Parijse restaurant Pierre
Gagnaire zijn derde stek vasthield.
foto Ruben Oreel
De NS deelt koeken uit op het perron in Vlissingen.