Cultuur Struinen door het maritieme verleden Galajurken in een bouwput Zuid-Afrikaanse poëzie en vijf boekjes in één P? ftys'i'i Miek Zwamborn werkt aan volgende uitgave in Slibreeks. Nieuwe delen Slibreeks Charl-Pierre Naudé en De Boer Den Toom. PZC Dinsdag 22 april 2008 I 29 door Ali Pankow VUSSINGEN - Vanuit haar tijdelijk verblijf in kunstenaarscentrum De- Willem3 in Vlissingen had ze het mooist denkbare uitzicht op de Westerschelde. „Ik had precies zicht op de plek waar de schepen beloodst worden. Vaak zag ik de loodsen via de touwladders aan boord klimmen", vertelt Miek Zwamborn. Deze kunstenaar, schrijver én sluis wachter uit Amsterdam struinde ruim twee maanden door Zee- lands maritieme verleden ter voor bereiding van een nieuw boekje in het kader van de Slibreeks, dat in september uitkomt. Ze verzorgt zo wel de tekst als het beeldmateriaal. 'Ik zie de zee als een onontgonnen gebied, als een leeg vel papier' „Er zal veel zee en water in voorko men", zegt Zwamborn, inmiddels teruggekeerd in Amsterdam met een grote hoeveelheid foto's ter on dersteuning van haar impressies. Als artist in residence begon ze on bevangen aan haar opdracht. „Ik mocht in alle vrijheid ideeën op doen. Het zou mooi zijn als er iets Vanuit haar kamer in de Willem3 had Miek Zwamborn uitzicht op zee. Zeeuws in zou zitten." Zwamborn houdt het bij water, hetgeen naad loos bij haar past. Het creëren van kunst en het bedienen van de slui zen biedt haar een ideale combina tie. „Ik zie de zee als een onont gonnen gebied, als een leeg vel pa pier, een parkeerplaats voor je hoofd", motiveert ze ook haar door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Kort achter elkaar zijn er twee nieuwe delen versche nen in de Slibreeks, de inmiddels langlopende Zeeuwse serie van lite raire kleinoden. Deel 123 is de gedichtenbundel Sien jy die hemelliggame van de Zuid-Afrikaanse schrijver en jour nalist Charl-Pierre Naudé. Op ad vies van dichter Tsead Bruinja ver bleef hij in 2006 en 2007 geruime tijd in de gaststudio van kunste naarscentrum deWillem3 in Vlis singen. „Het centrum was voor mij een onvergetelijke inspiratie bron en een contrapunt - waar door ik mijzelf kon positioneren en identificeren, in deze snel veran derende wereld: als Afrikaan met de erfenis van een Europees verle den", schrijft hij. „Ik heb de schil derachtige Noordzee mee terugge bracht, met al zijn stormen en naamloze Homerussen, in de stille fles van mijn verbeelding, naar het rusteloze Afrika, omdat ik weet dat ze zich hier thuis zal voelen." De bundel - in het Afrikaans met Nederlandse vertalingen (van Bernlef, Robert Dorsman en Wil lem Persoon) en tekeningen van Naudé zelf - bevat onder meer po litieke gedichten over Zuid-Afrika en liefdesgedichten. Onder de noe mer 'Gedichten aan het water' is ook het gedicht Vlissingen opgeno men, met onder meer de strofe: Strekkend en skoon/ met dagbreek keus destijds een paar maanden op een booreiland te gaan werken. Haar verkenningen en ervaringen op die varende fabriek boden de bouwstenen voor haar debuutro man Oploper in 2000. Vier jaar la ter verscheen Vallend hout. De in spiratie daarvoor putte ze onder meer uit veldonderzoek bij een foto Miek Zwamborn boomchirurg. „Een boek heeft per sonages nodig, maar ik schrijf geen beschouwingen over wat ie mand denkt of vindt en vertel geen verhaal van A tot Z. Ik ge bruik mijn waarnemingen voor het creëren van een sfeer en schets er momentopnamen mee." Zij bespeelt de taal als materiaal waaruit ze woordcomposities creëert. In Vallend hout bijvoor beeld geeft zij het snoeien van de takken ook letterlijk gestalte met het kappen in de woorden. Voor het Slibboekje struinde ze meer in de catacomben van het Zeeuws maritiem Muzeeum en het Zeeuws Archief dan langs de vloedlijn. „Ik vond er allerlei voor werpen uit gezonken schepen. Stukken aankoeksels waarin zich bijvoorbeeld resten van kanonnen bevinden, kommen, knopen en dobbelstenen. Het zijn net uilen- ballen", vertelt Zwamborn. Vaak waren het slechts onderdelen van iets anders. Unidentified staat er op het label, fragmenten van voorwer pen die nergens anders zijn onder te brengen. Het fascineert haar: schepen die als tijdcapsules rusten op de bo dem van de zee omdat het leven er destijds door te zinken plotse ling is stil blijven staan. Zij verdiep te zich ook in het leven van scheepslieden van weleer. „Vaak beschikten ze over maar twee sets kleding voor een lange zeereis. Eén set hadden ze aan bij vertrek, het andere was bestemd voor de te rugreis." Zwamborn ordent nu het verzameld materiaal. Verder werkt ze aan haar derde boek Kladsteen. Een fossiel speelt er de hoofdrol in. Het is een steen die twee men sen uit verschillende tijdlagen met elkaar verbindt. Dit boek komt in 2009 uit bij Querido. sterf die Schelde/ soos 'n godin/ in haar spieël. Naudé bezingt ook het windorgel: Singende windpale soos die stokke van Zoeloedansers wat aan die slaapgeval het en lank daarna nog sidderend geplant in die gedroomde kring staan. Op die punt van 'n dijk in Zeeland. Ook deel 124 in de Slibreeks is een opmerkelijke uitgave. Het kunste naarsduo De Boer Den Toom (grafisch vormgever Ivo de Boer en schrijver Gert den Toom) maak te De zin van alle boeken, een boek je met op elke pagina slechts één regel doorlopende tekst, een zin die naar eigen inzicht is te interpre teren. Bij het binnenwerk worden vijf verschillende omslagen gele verd, die zorgen voor een totaal an der aanzien, verschillende titels (Megalopie, Altijd herfst, Nacht boek, De lange weg naar huis en Te koop: herinneringen) en zeer uiteen lopende flapteksten en auteursin formatie. De vraag die De Boer Den Toom - onder meer - opwer pen is in hoeverre het uiterlijk van het boek en de informatie die op het omslag staat de interpretatie van de inhoud beïnvloeden. Wie de proef op de som neemt, merkt dat inhoud nooit los kan worden gezien van de inhoud. [Tl De Slibreeks-boekjes zijn verkrijg- baar bij de uitgever: CBK Zeeland, Balans 17, Middelburg. Tel. 0118- 611443, slibreeks@cbkzeeland.nl. Prijs: 9 euro per stuk. PZC-lezers kunnen meehelpen met de programmering van de tiende editie van Film by the Sea in september, door te stemmen op hun favorietefilms uit eerdere edi ties. De 25 populairste films worden dan opnieuw ver toond. Om u een handje te helpen, halen we elke week herinneringen op aan een jaargang van het filmfesti val. Vandaag de achtste editie, in 2006. Op www.pzc.nl/film-by-the-sea vindt u de complete filmlijst van dat jaar en kunt u uw drie favoriete films doorgeven. Er zijn twee vrijkaarten te winnen voor de wekelijkse Film by the Sea-voorstelling. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Je kunt het een sportieve revanche noemen. In 2005 wilde Film by the Sea héél graag openen met Woody Aliens Match point, maar de toestemming daarvoor werd in een laat stadium in getrokken. Een jaar later werd het festival alsnog in geluid met Woody Allen, maar dan met diens Scoop, met naast de regisseur zelf Scarlett Johans son in de hoofdrol. Het galafeest na de openings film werd op een aparte locatie gehouden: de nog in aanbouw zijnde parkeerkelder De Fonteyne, na bij bioscoop Cine City. De plek had eigenlijk ge heim moeten blijven, maar lekte onvermijdelijk voortijdig uit. Desondanks had het zeker iets bij zonders, al die galajurken en smokings in wat in feite nog een bouwput was. Ook na acht jaar slaagde het Vlissingse festival er opnieuw in verder te groeien. Directeur Leo Han- newijk constateerde tevreden dat ook de bekend heid van het festival buiten Zeeland merkbaar was toegenomen, wat zich vertaalde in een groeiend aantal bezoekers van elders.Marjet van Zuijlen, net aangetreden als voorzitter, zei vooraf te streven naar veertigduizend bezoekers. Het werden er nét iets minder, maar niettemin wederom een record. Achteraf moest wel worden geconcludeerd dat de grenzen van de groei vrijwel waren bereikt, tenzij het festival zich ook buiten Cine City ging manifes teren. Hannewijk opperde al combinaties met ste den zoals Breda en Oostende. Het programma oogstte waardering, met hoogge waardeerde films zoals Mother of mine (tevens win naar competitie), After the wedding en Zwarte inkt, mm. Het affiche van Film by the Sea 2006, met Angela Groothuizen, werd ontworpen door Patricia Steur. de documentaire over Wim Hofman. Bovendien profiteerde Film by the Sea van de populariteit van Zwartboek, die net in première was gegaan. Voornaamste gast was de Amerikaanse regisseur Jo nathan Demme Silence of the lambs, Philadelphia), die de Lifetime Achievement Award kreeg en wiens concertfilm van Neil Young in première ging. Een innemende man, die Demme, die met liefde over zijn werk vertelde, maar vooral oprecht onder de indruk was van de Zeeuwse omgeving. Film by the Sea vertoont vanavond (19.30 uur) als voorpremière de Spaanse film El Orfanato van Juan Antonio Bayona. De twee vrijkaarten zijn gewonnen door Corrie Janse.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 31