bakkeleien over nieuw asfalt Voorbeelden j hoofdpijndossier? 'Op deze manier kan het moeras waarin de Nederlandse infrastructuur terecht is gekomen worden drooggelegd' vno-ncw A73-Zuid A4 Amelisweerd pzc Dinsdag 22 april 2008 I 1 1 De Rijksweg 73 van Venlo naar Roermond loopt tot aan de aansluiting met de A2 bij Maasbracht. De geschiedenis van dit zuidtracé blijkt een moeizame. Jarenlang wordt gepraat over de beste ligging van de weg: op de oost- of op de westoever van de Maas. Op beide oevers liggen veel bebouwde en bewoonde gebieden en ook kennen beide oevers een drukke, doorgaande weg die vooral door vrachtverkeer veelvuldig wordt gebruikt. Op één ervan vinden vaak dodelijke ongelukken plaats. De Limburgse Milieufederatie (zie ander kader) en de milieuorganisatie Das&Boom vrezen bij aanleg van de weg echter dierlijk leed. Beide clubs krijgen dan ook het verwijt dieren belangrijker te vinden dan mensen(levens). Uiteindelijk besluit toenmalig minister Jorritsma in 1995 dat het zuidelijke traject op de oostoever wordt aangelegd. In 1999 volgen de voorbereidende werkzaamheden en op 6 januari 2003 gaat pas officieel de eerste schop de grond in. Vanaf 2006 vinden over het gehele traject werkzaamheden plaats, op 1 januari 2008 moet de weg kunnen worden opengesteld. Dat gebeurt uiteindelijk op 18 februari 2008, waarbij in de tunnels slechts één rijstrook per richting beschikbaar is. De A4 loopt van knooppunt De Nieuwe Meer bij Amsterdam tot de Belgische grens, maar mist nog enkele delen. Over het ontbrekende stuk Midden-Delfland wordt al sinds de jaren 1950 gediscussieerd, waarbij het vooral ging om het natuurgebied van Midden-Delfland. Tegenstanders vrezen nog steeds dat Midden-Delfland als 'stiltegebied' geheel verloren zal gaan bij aanleg van de weg. Minister Peijs maakte in mei 2006 bekend dat het ontbrekende stuk A4 er komt. In juni tekende ze met alle partijen een convenant. Een paar maanden later ontdekte de Milieufederatie Zuid-Holland echter een fout in de gegevens van de verkeersmodellen, waardoor de eerdere beslissing van Peijs heroverwogen moest worden. In juni 2007 maakte de inmiddels aangetreden minister Eurlings bekend dat er aanvullende onderzoeken nodig waren. In januari 2008 meldde hij een voorkeur te hebben voor het tracé Midden-Delfland boven alternatieven. Als er geen (juridische) tegenslagen meer komen, kunnen in 2015 de auto's over de weg rijden. In 1971 stuitte een Delftse bouwkundestudent toevallig op plannen van Rijkswaterstaat voor de aanleg van de snelweg A27 over het landgoed Amelisweerd bij Utrecht. Rijkswaterstaat zei meteen dat verzet zinloos was. Inderhaast werd de Werkgroep Amelisweerd (later omgedoopt tot Vrienden van Amelisweerd) opgericht om de plannen te dwarsbomen. Ze boekten al snel resultaat: de gemeenteraad bepaalde dat de weg niet dwars door het bos mocht lopen en dat de aanleg geregeld moest worden in het bestemmingsplan. Hoewel er tal van beroepsprocedures liepen bij de provincie en Raad van State, gaf de gemeente onverdroten vergunningen af voor sloop- en bouwwerk. De emoties liepen hoog op, ook onder de bevolking van Utrecht. In september 1982 was er nog steeds geen kapvergunning afgegeven, maar het bos zou wel tegen de vlakte gaan. Vijfhonderd actievoerders bezetten het bos, sommigen verschansten zich in boomhutten. Zeshonderd ME'ers kwamen er aan te pas om de actievoerders te verwijderen. Onmiddellijk daarna volgden de bulldozers die het stuk bos platwalsten. Uiteindelijk werd in 1986 de A27 geopend. procedures ook echt sneller gaan. Vooral werkgeversorganisaties gelo ven dat deze prestatiebonus de overheid kan stimuleren snel infra structurele projecten uit te voeren. Volgens de commissie Elverding moeten de beroepsprocedures wor den bekort. Maar dat ligt gevoelig. Zo wil de commissie één inspraak fase, waarin alle kritische burgers, belanghebbenden en milieuorgani saties gehoord worden. Daarna be gint de bouw van de weg. Bestuur ders moeten een rechte rug tonen en bij tussentijds verzet niet in eens de plannen aanpassen. Is de weg af en voldoet die niet aan de gestelde milieudoelen, dan kan er altijd nog naar een aanpas sing worden gezocht om wel te vol doen aan de vooraf gestelde eisen. Directeur van Natuur en Milieu Mirjam de Rijk: „Er komen milieu doelstellingen. De weg wordt aan gelegd en later wordt bekeken of die doelstellingen gehaald worden. Als dat nou niet het geval is, slui ten we dan een rijbaan?" Ekko van Ierland, hoogleraar Mi lieu Economie aan de Wageningen Universiteit, is niet tegen kortere procedures: „Als het maar niet minder zorgvuldig gebeurt. Wij zijn in Nederland gewend dat er zeer zorgvuldig een besluit wordt genomen, zeker in tegenstelling tot andere landen om ons heen. Dat moeten we niet laten varen omwille van de tijd. Er zal altijd voldoende ruimte moeten blijven voor bezwaren. Maar door de gro tere verkeersmobiliteit moet de overheid niet alleen kijken naar uitbreiding van het wegennet. Openbaar vervoer is minstens zo belangrijk." Hoewel de reacties overwegend en thousiast zijn, wordt door sommi ge Tweede Kamerfracties ook ge vreesd voor de beknotting van be roepsmogelijkheden. Bert van Wee, hoogleraar Trans portbeleid en Logistieke Organisa tie aan de TU Delft denkt dat in de voorfase van een traject veel tijd te winnen is. „Het is belang rijk meerdere opties onder de loep te nemen en niet uit te gaan van één enkele oplossing. Wat er fout ging bij de Betuweroute is dat men veel te voortvarend te werk is gegaan. Daardoor stuit je in het vervolgtraject op allerlei obstakels. Als de voorfase goed is afgerond, transparant, waarbij ook alle be trokken partijen al zijn gehoord en met een goede kostenbatenanaly- se, dan gaat het vervolg veel snel ler. Maar sommige democratische processen kosten nu eenmaal tijd. We zouden ook niet willen dat het zoals in China gaat: snel, maar ondemocratisch." Joost Reijnen, adjunct-directeur van de Gelderse Milieufederatie, weerlegt de veelgehoorde kritiek dat de milieubeweging verant woordelijk is voor de ellenlange procedures: „Onze ervaring is juist dat de overheden de procedures nodeloos rekken. Het duurt soms erg lang voor er vervolgstappen worden ondernomen. Blijft een be paald besluit gewoon twee jaar in de la liggen. Dus als er ergens ge traineerd wordt, is dat op over heidsniveau, niet omdat de milieu beweging de boel tegenhoudt." Voor verkeersminister Camiel Eur lings zijn de bevindingen van de commissie voldoende reden om via versnelde procedures en nood wetten knooppunten aan te pak ken, spitsstroken in gebruik te ne men en meer rijbanen aan te leg gen. Als hierdoor inderdaad lang ver wachte stukken asfalt en spoorlij nen gerealiseerd worden, dan is Peter Elverding de smeerolie die vastgelopen procedures weer aan het draaien krijgt, denkt onderne mersvereniging VNO-NCW: „Op deze manier kan het moeras waar in de Nederlandse infrastructuur terecht is gekomen worden droog gelegd."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 11