Wegenbouw
Korter
1 0 Dinsdag 22 april 2008 PZC
- fff
'Als wij ageren tegen wat in strijd is
met de wet zijn wij querulanten'
1 1 1
sss*'
„V - W
Sfe
•<f
u,
Vasthoudendheid, daarmee werden natuurvoor-
vechters in Limburg in het verleden landelijk be
kend, zoniet berucht. Zo zetten de stichting
Das&Boom uit Beek-Ubbergen (bekend van de korenwolf
en de zeggekorfslak) en de stichting Milieufederatie Limburg
(MFL) hun hakken in het zand om het zuidelijke traject van de
A73 op de westelijke Maasoever te krijgen. Maar volgens MFL-woord-
voerder Toine Wuts zijn de Limburgse milieu-activisten er helemaal
niet schuldig aan dat het allemaal zo lang heeft geduurd. „In feite heb
ben we de aanleg slechts de laatste drie jaar vertraagd. Terwijl er al van
af 1968 werd gesproken over het zuid-tracé van de A73."
Volgens Wuts heeft de aanleg vooral te lijden gehad onder politieke one
nigheid. „Het kabinet wilde net als wij de A73-Zuid over de westelijke
oever, een aantal Limburgse gemeenten over de oostelijke oever. Wat
dat betreft doet de politiek heel veel wat niet in lijn is met de eigen wet
geving. En als wij daar tegen ageren, zijn wij de querulanten", zegt
Wuts.
Wuts denkt dat de acties van Das&Boom en de MFL wel de
goedkeuring van de Limburgse burger door de jaren heen hebben
kunnen wegdragen. „Op een gegeven moment duurden procedures zó
lang, dat veel mensen ons zeiden de strijd te staken. Maar toen voor de
A73 de eerste schop de grond in ging, vroeger burgers zich ineens af
waar ze bezwaar tegen de aanleg konden aantekenen. Toen pas zagen ze
werkelijk waarvoor wij al die jaren hadden gestreden."
'3
Een weg aanleggen in Nederland
duurt gemiddeld elf jaar. Dat moet
sneller kunnen, denkt de commissie
Elverding. Harde besluiten van
bestuurders en minder stroperige
procedures. „Er zal altijd voldoende
ruimte moeten blijven voor
bezwaren."
door Cert van Harskamp en Tanja Kits
foto Stijn Rademaker/HH
bewerking Ronald Visser
Vijftig jaar discussiëren
over een stuk snelweg
van zeven kilometer,
en het is nog steeds
onzeker óf de aanslui
ting van rijksweg A4 door natuur
gebied Midden-Delfland er in de
nabije toekomst ligt.
Het stukje in de A4 is een extreem
voorbeeld, maar wel exemplarisch
voor hoe in Nederland infrastruc
turele projecten tot stand komen.
Het duurt gemiddeld elf jaar voor
dat er een weg aangelegd kan wor
den. Dat kan de helft korter, stelt
de commissie Elverding.
Gisteren presenteerde Peter Elver
ding, voormalig topman van che
miebedrijf DSM, het rapport 'Snel
ler en Beter'. Procedures moeten
en kunnen minder tijd in beslag
nemen, vindt de commissie. Amb
tenaren krijgen een bonus als die