Wegenbouw Korter 1 0 Dinsdag 22 april 2008 PZC - fff 'Als wij ageren tegen wat in strijd is met de wet zijn wij querulanten' 1 1 1 sss*' „V - W Sfe •<f u, Vasthoudendheid, daarmee werden natuurvoor- vechters in Limburg in het verleden landelijk be kend, zoniet berucht. Zo zetten de stichting Das&Boom uit Beek-Ubbergen (bekend van de korenwolf en de zeggekorfslak) en de stichting Milieufederatie Limburg (MFL) hun hakken in het zand om het zuidelijke traject van de A73 op de westelijke Maasoever te krijgen. Maar volgens MFL-woord- voerder Toine Wuts zijn de Limburgse milieu-activisten er helemaal niet schuldig aan dat het allemaal zo lang heeft geduurd. „In feite heb ben we de aanleg slechts de laatste drie jaar vertraagd. Terwijl er al van af 1968 werd gesproken over het zuid-tracé van de A73." Volgens Wuts heeft de aanleg vooral te lijden gehad onder politieke one nigheid. „Het kabinet wilde net als wij de A73-Zuid over de westelijke oever, een aantal Limburgse gemeenten over de oostelijke oever. Wat dat betreft doet de politiek heel veel wat niet in lijn is met de eigen wet geving. En als wij daar tegen ageren, zijn wij de querulanten", zegt Wuts. Wuts denkt dat de acties van Das&Boom en de MFL wel de goedkeuring van de Limburgse burger door de jaren heen hebben kunnen wegdragen. „Op een gegeven moment duurden procedures zó lang, dat veel mensen ons zeiden de strijd te staken. Maar toen voor de A73 de eerste schop de grond in ging, vroeger burgers zich ineens af waar ze bezwaar tegen de aanleg konden aantekenen. Toen pas zagen ze werkelijk waarvoor wij al die jaren hadden gestreden." '3 Een weg aanleggen in Nederland duurt gemiddeld elf jaar. Dat moet sneller kunnen, denkt de commissie Elverding. Harde besluiten van bestuurders en minder stroperige procedures. „Er zal altijd voldoende ruimte moeten blijven voor bezwaren." door Cert van Harskamp en Tanja Kits foto Stijn Rademaker/HH bewerking Ronald Visser Vijftig jaar discussiëren over een stuk snelweg van zeven kilometer, en het is nog steeds onzeker óf de aanslui ting van rijksweg A4 door natuur gebied Midden-Delfland er in de nabije toekomst ligt. Het stukje in de A4 is een extreem voorbeeld, maar wel exemplarisch voor hoe in Nederland infrastruc turele projecten tot stand komen. Het duurt gemiddeld elf jaar voor dat er een weg aangelegd kan wor den. Dat kan de helft korter, stelt de commissie Elverding. Gisteren presenteerde Peter Elver ding, voormalig topman van che miebedrijf DSM, het rapport 'Snel ler en Beter'. Procedures moeten en kunnen minder tijd in beslag nemen, vindt de commissie. Amb tenaren krijgen een bonus als die

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 10