Agenda O, die heerlijke theemuts. Het was jaren geledendat ik zo'n ding nog eens gezien had! Geloven of verwerpen? is dat de 1 6 I Maandag 21 april 2008 PZC AGENDA OP PAD Afgeschreven boeken In de Bibliotheek van Oost-Souburg vindt weer een verkoop van afgeschreven boe ken plaats. Te koop zijn onder andere vol wassen romans, ingebonden tijdschriften en jeugdleesboeken. Oost-Souburg, Kanaalstraat 56/58, 13.30-17.30 uur. Waterschap De waterschapsverkiezingen 2008 ken nen een aantal veranderingen ten opzich te van voorgaande jaren. Daarom houdt het waterschap een voorlichtingsavond. Naast algemene informatie wordt ant woord gegeven op vragen als: hoe kan ik mij verkiesbaar stellen? Moet ik mijn be langengroep in alle gevallen registreren bij het waterschap? Hoe gaat de kandi daatstelling in zijn werk? Aanmelden kan door een e-mail te struren naar communicatie@wze.nl onder vermelding van 'Voorlichtingsavond 21 april'. Ofte bellen met 0118 - 621000. Middelburg, waterschapsgebouw, Kanaal- weg 1,19.30 uur. THEATER Cabaret Jörgen Raymann met zijn cabaretshow nummer 13866. Deze voorstelling is uit verkocht. Bergen op Zoom, stadsschouwburg De Maagd, 00.00 uur. EXPOSITIES Slag om de Oosterschelde Zeeuwse Bibliotheek, ma 17.30-21.00, di t/m vr 10.00-21.00, za 10.00-13.00 uur: Slag om de Oosterschelde. Affiches, knipsels, foto's van de acties te gen de afsluiting (t/m 25/5). meer agendanieuws op www.pzc.nl film wmmm - in BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Dunya Desie: 20.00 uur; 10.000 BC: 20.00 uur; Rendition: 20.00 uur; Tuya's marriage: 20.30 uur. GOES Merral, 10.000 BC: 19.00 uur; Dunya Desie: 20.00 uur; Rendition: 20.15 uur; Zomerhitte: 20.15 uur. MIDDELBURG Schuttershof, Atonement: 20.00 uur. OOSTBURG Ledeltheater, The kite runner: 20.00 uur. TERNEUZEN Merral, 27 Dresses: 20.15 uur; Dunya Desie: 20.00 uur; Zomerhitte: 20.15 uur. VLISSINGEN CineCity, Dan in real life: 16.30 en 19.45 uur; Alvin and the chipmunks: 14.00 uur; Defenitely maybe: 21.45 uur; Dunya Sr Desie: 13.45,16.15,19.30 uur; Street kings: 16.15, 19.15 en 21.45 uur; The bucket list: 13.45 en 19.30 uur; The eye: 22.00 uur; The kite runner: 13.45 en 14.00 uur; The Ruins: 16.30, 19.15 en 22.00 uur; Untra ceable: 22.00 uur; Vantage point: 16.30,19.15 en 21.45 uur; Winx club: 14.00 uur; Zomerhitte: 16.30 en 19.45 uur; Horton: 14.00 uur; No country for old men: 16.15 uur. In de film Winx Club het geheim van het verloren rijk staat Bloomvoor de ultieme uitdaging: in de diepste en donkerste di mensie moet ze strijden tegen het 'absolute kwaad'. Dat is no dig om weer met haar ouders verenigd te worden van wie Bloom als baby werd gescheiden. De Winx hebben hun machti ge enchantix-status bereikt en zijn echte beschermfeeën gewor den om de bevolking van hun dimensies vrede en veiligheid te bieden. Alleen Bloom heeft deze status nog niet bereikt omdat alle mensen van haar dimensie, Domino, zijn verdwenen. Bloom moet haar status verdienen door haar ouders te redden. Dit lijkt een onmogelijke opgave. Terwijl al haar vriendinnen zich naar hun dimensies begeven, zit er voor Bloom niets anders op dan voorlopig terug te keren bij haar adoptieouders. In een droom verschijnt Daphne, de zus van Bloom, die haar vertelt dat ze naar het meer van Roccaluce moet om hun ouders te vinden. De Winx storten zich met z'n allen in het avontuur op zoek naar Blooms ouders. De Winx Club draait om 14.00 uur in Cinecity in Vlissingen. NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen ?.Anisyl t/ aL'ov ab Toil -tj jbisjir. ob de Binnenstappen in een andere we reld. Een wereld, die je zelf niet kent of niet durft betreden. Dat is een van de aspecten van toneel. Maar als die andere wereld er een is van 'leven-na-dit-leven' of van spiritisme, dan is het voor mij net alsof er opeens geen sprake meer is van kunst. Dan rijst de vraag: ben ik hier beland in een wervings bijeenkomst, een seance of iets dergelijks? De bereidheid om het gebeuren op het podium zijn eigen loop te gunnen is lager dan gewoonlijk. Er is achterdocht, weer stand. Hét bewijs, dat we ons ook weer niet zó totaal openstellen voor verhalen. Ze moeten wel blijven passen in ons we reldbeeld. Het is een open vraag, wat het Tilburgse gezelschap Drieons eigenlijk wil met Mrs. Brown (afgelopen vrijdag in 't Beest in Goes). Het gezelschap maakt onder ande re 'magazinetheater'. Dat zijn 'autonome voorstellingen met een opiniërend karak ter, als een radio- of televisieprogramma, vaak ook met een niet-artistieke inbreng, zoals de input van wetenschappers'. „We combineren daarbij theatrale elementen met actuele onderwerpen uit de dagelijk se realiteit." Een vorm van theater die ik nauwelijks ken (en waarvan ik trouwens betwijfel of die wel het etiket 'theater' ver dient). Ze hebben ook een voorkeur voor muziektheater, en kiezen bewust voor kleine zaal, vlakke vloer, korte zichtlij nen, de intimiteit van een klein publiek. Ze zoeken naar een kunstvorm die meer wil dan enkel amuseren. Dat is allemaal terug te vinden in Mrs. Brown. De voorstelling vertelt het levens verhaal van Rosemary Brown, een Engel se huisvrouw die beweerde composities van overleden kunstenaars 'door te krij gen'. Een bekende componist als Richard Bennett beweerde, dat 'a lot of people can improvise, but you couldn't fake mu sic like this without years of training'. En die training, dat staat wel vast, die heeft Rosemary Brown nooit gehad. keuze en is dat waar de voorstelling op aanstuurt? Dat wordt absoluut niet duide lijk, en in plaats van daar blij mee te zijn, irriteert me dat méér dan ik had durven voorspellen. Eigenlijk is het verhaal vlees noch vis, en ontbeert het de noodzaak van verteld te worden. Het goeie mens is dood, haar theemuts zal inmiddels ook wel versleten zijn. O, die heerlijke thee muts. Het was jaren geleden dat ik zo'n ding nog eens gezien had! Voor mij is dat hét symbool van burgerlijke huiselijk heid. En hier is hij een belangrijk attri buut om te benadrukken dat er geen pre Mieke Klomp speelt de titelrol in Mrs. Brown van Drieons. tenties in het spel zijn. Waarom wordt good old Mrs. Brown nog eens tot leven gewekt? Zijn er geen belangrijker dingen te bespreken, is het komkommertijd in theater? Het is niet het verhaal, denk ik. Daarom ook wordt er geen standpunt ingenomen. Het is natuurlijk een hele zoektocht, en een superinteressant project, om uit te vinden hoe je de vormen vindt om het te vertellen. Hoe laat je de geest van Liszt - grote vriend en geestelijk leider van Rose mary - verschijnen. Hoe verklank je mu ziek die 'fantoom' is? En inderdaad zijn op dat (multimediale) vlak een paar mooie vondsten gedaan. Een jonge dan ser als de overleden (en nu dus tijdloze) Liszt, zodat 'fladderen' een optie wordt. Projecties op achterwand en (wederom die befaamde) theemuts, doorzichtig ge maakt en juist daardoor aanvaardbaar sug gestief Warrig wervelende composities foto Joep Lennarts met Liszt-, Beethoven- of Chopin-trekjes, live uitgevoerd. Als vormexperiment was het nog wel aangenaam toekijken. Deze week „Ooit was zijn moeder een gevierd zange res. Nu dwaalt ze rond in haar eigen hoofd. Wie versleept er toch steeds haar bed? En wat doet de stemvork in de be- stekla? Over haar gedachten valt lang zaam een deken, als sneeuw over de stad." Vergane glorie, ontluisterende de mentie. Een actueel thema in de moder ne literatuur en het theater. Uit allerlei flarden van opera's die ze ooit gezongen heeft, ontstaat het beeld van de diva van weleer. Als dat dan gedaan wordt door De Wetten van Kepler - een van mijn fa voriete gezelschappen - dan is dat een be lofte. Donderdag in 't Beest in Goes. Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl UITGAANSTIP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 16