spectrum geitenwollensok II Melissa Ernst PZC Zaterdag 19 april 2008 De ecomode is de truttigheid voorbij. Hippe ontwerpers hadden dat al een tijdje in de gaten, maar grote commerciële modebedrijven pikken de trend nu ook op. En dan gaat het snel. „Niemand wil een slecht imago." door Cyril Rosman foto's Dolph Cantrijn Blouse Rianne de Witte in opdracht van Brennels. Prijs 165 euro. jurk van wol met linnen. Ontwerp: Rianne de Witte. Prijs 495 euro. oen Rianne de Witte tien jaar gele- I f ^en °P m°debeurzen naar biologisch f>» verbouwde stoffen zocht voor haar exclusieve jurken, moest ze achter in jgg de donkere hoekjes van de zaal zijn. «w» Daar stond dan, soms, iemand die er gens nog wel wat ecologisch verantwoord geteel de katoen had liggen. Diezelfde persoon had dan nog wat geëxperimenteerd met maïs. Nu gaat dat anders. „Op dezelfde beurs staat er nu om de drie of vier stands een aanbieder die alle soorten 'duurzame' stoffen aanbiedt", vertelt de ont werpster in haar Bredase winkel. De milieuhype, aangezwengeld door Al Gore, heeft, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, het re quiem geblazen voor de geitenwollensok als hoogtepunt van ecomode. De brandnetelthee drinkende verkoopster van hennep-hobbezak ken in muf ruikende tweedehands winkeltjes is links ingehaald door trendsettende iconen van een nieuwe generatie. Floortje Dessing, Katja Schuurman en Ali Hewson (de vrouw van U2-voorman Bono) zijn hip en hebben de afgelo pen jaren hun eigen groene kledingprojecten op gezet: Nukuhiva, Return to Sender en Edun. Nog nooit was de geitenwollensok zo ver weg. „De opkomst van de ecomode verbaast me niet. Ik wist dat die interesse van de consument er een keer zou komen", zegt De Witte, duurzaam ontwerpster van het eerste uur. „Voor mij was de enige vraag: wanneer slaat het aan?" Nu dus. „Blijkbaar is de tijd gekomen dat men sen niet meer blind achter merken als Nike aan rennen, maar meer geloofwaardigheid willen. Die geloofwaardigheid wil ik geven: ik vind dat je als ontwerper een verantwoordelijkheid hebt. Gebruik duurzame producten, leer gelooid zon der chroom, en eerlijke producten, zonder mis bruik van mens en dier." De Bredase ontwerpt exclusieve kleding onder haar eigen merk Rianne de Witte, maar werkt ook voor Brennels, het modemerk dat kleding maakt van brandnetels. In alle kleding in haar collectie zit een 'blauwe knoop' bevestigd. Die knoop is het symbool van Made By, het consu- mentenlabel voor duurzame kleding. Het label geeft de knoop alleen aan kledingmerken die er naar streven (op termijn) hun hele collectie duurzaam te maken: van ecologisch verant woord geteelde stoffen die zijn verwerkt op een sociaal verantwoorde manier. Wat Max Havelaar voor koffie is, is Made By voor kleding. Tunieken van biokatoen van C&A. SCOORT SLECHT OP ENERGIEVERBRUIK: Heeft groene stroom, maar stelt prijs op de behaaglijkheid van een snorren de kachel. Een extra trui als het 's avonds killer wordt, is geen alternatief; dan gaat de kachel hoger. Ook 's mor gens wordt die lekker opgestookt REACTIE „Ik zou natuurlijk nog wel lager uit wil len komen, maar ik denk dat dit bij me past. Alles bij elkaar leef ik toch wel mi lieubewuster dan de gemiddelde mens." Ook Made By surft mee op de golven van de eco- hausse: het bedrijf kondigde onlangs aan ook buiten Nederland kantoren te openen, om ook in het buitenland grote modemerken te gaan op porren. „Ecomode maakt nu de doorbraak van een nichemarkt naar mainstream", zegt alge meen directeur Mark Huis in 't Veld. Steeds meer grote merken nemen in hun collec ties een groene lijn op. C&A kondigde vorige maand aan dat in alle 1.200 Europese vestigin gen van het bedrijf binnenkort '100 procent bio- katoen'-kleding te koop is. H&M heeft een 'orga nic cotton'-lijn. „Nike begon er ooit mee vanuit het defensief Het bedrijf werd hard aangepakt vanwege de manier waarop kleding in Aziati sche sweat-shops werd gemaakt. Nu zie je steeds meer bedrijven in het offensief gaan, steeds meer bedrijven vinden dat het erbij hoort. Ik zag onlangs een onderzoek met daarin de vraag waarom bedrijven 'groen' gingen. Als tweede be langrijkste reden werd 'ons eigen personeel wil het' genoemd. En op drie stond: 'Goed doen voor de wereld'. Dat zegt toch wel wat." Maar op één in datzelfde onderzoek stond: ima go. Huis in 't Veld: „Veel jeansmerken maken 'iets' groens. Maar dan stellen wij de vraag: wat doe je daarna?" De Witte: „Ik denk niet dat Levi's ecojeans maakt uit hun eigen goedentierenheid. Dat soort grote bedrijven doet alleen iets als de klant het ook wil hebben. Het heeft allemaal met geld en macht te maken." C&A ziet het als een wisselwerking. „Er is een toenemende vraag van de klant en daar voldoen wij graag aan", zegt woordvoerster Paulien Strae- ter. Zij zegt ook dat C&A minder verdient aan de biokatoenkleding. Want de biokleding is duurder om in te kopen, maar heeft in de win kel dezelfde prijs als 'normaal' katoen. „Wij ver dienen er minder aan. En nee, we hebben niet de prijzen van de andere kleding verhoogd." C&A stopt ook niet zomaar met de lijn als de verkoop tegenvalt. „We hebben geen termijn ge steld waarbinnen het resultaat moet opleveren. We gaan ervan uit dat het aanslaat, dat hebben we ook onderzocht." Made By gelooft ook wel dat C&A niet zomaar de biokatoen weer laat vallen. „Het bedrijf zet die stap nu echt niet meer terug. Want ook dat kost geld. Ik denk dat dit een onomkeerbare ten dens is." Trendwatchbureau Bakas in Amster dam denkt dat ook. Milieupaus Al Gore startte een trend die door zal zetten. „Dit is niet zoals de punkbeweging, niet iets wat over enkele ja ren weg is. Er is een nieuw soort collectief mi lieubewustzijn, mensen zijn er zich steeds meer van bewust dat we niet door kunnen gaan op de manier waarop het ging", zegt woordvoerder Marcel Barendse. Dat leidt er toe dat bedrijven in het offensief gaan: uit angst. „De fabrikant weet dat de consument steeds kritischer is en steeds meer macht heeft. Niemand wil een slecht imago. Zie wat er met Lonsdale gebeurde nadat ze een 'extreem rechts' stempel kregen. Geen enkel bedrijf wil dat meemaken." VOEDING: Kiest voor seizoensgroente, biologische producten van lokale producenten, eet I weinig vlees en bijna niets uit de diep vries. Leeft in het algemeen vanuit een sterk milieubewustzijn en laat dit in al haar keuzes meewegen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 95