61 media Rebel GeenStijl.nl wordt braver :o; Website GeenStijl.nl viert deze maand zijn vijfde verjaardag. De toon is milder geworden. De vraag is of deze 'verbraving' het bestaans recht niet in de weg staat. „Er zullen nieuwe, nog spannendere sites ontstaan." Marleen Bakker nam de jarige onder de loep. media@wegener.nl ||jj 024-3650570 PZC Zaterdag 19 april 2008 CeenStijl in het nieuws CeenStijl kwam de afgelopen vijf jaar in het nieuws met onder meer de volgende onderwerpen: Tweemaal meldt de site ten onrech te dat een BN'er (Felix Meurders en Piet Paulusma) is overleden. t- Film waarop rapper Lange Frans een klap uitdeelt aan een fan die hem tijdens een optreden bekogelt met ijsblokjes, trok in een dag ruim 800.000 bezoekers. Filmpje van dodelijke steekpartij in Scheveningen leidt tot een klacht bij de Raad voor de Journalis tiek. Een look-a-like van politicus Geert Wilders wordt op de site in een filmpje fictief onthoofd. Seksuele handelingen van Nijmeeg se wethouder Paul Depla in het fietsenhok worden door een be richt op GeenStijl landelijk nieuws. Een medewerkster van een scholen gemeenschap in Bussum staat op seksfoto's met een leerling. GeenStijl beweert in oktober 2005 dat winnaar AKO Literatuurprijs al vaststond voor de jury een keu ze had gemaakt. Als blijkt dat het bericht niet klopt, zeggen de ma kers dat het een reclamestunt was. GeenStijl-oprichter Weesie besluit in januari 2004 de website korte tijd te sluiten. De directrice van an- ti-rookclub Stivoro wordt door site bezoekers bedreigd nadat de ma kers kritisch over haar schreven. In 2007 start de site een grote recla mecampagne voor Stivoro. Ook wordt de verwijzing naar de eerde re Stivoro-artikelen verwijderd. De kritiek van de bezoekers is fors. erg, dat hoort erbij.'Ts GeenStijl met het verlies van de harde toon zijn kracht verloren? „Ze riepen na een jaar al dat het met ons gedaan was, maar de bezoekersaantallen stijgen nog elke maand. We heb ben 3,5 miljoen unieke bezoekers per maand en de omzet stijgt." Het GeenStijl-imperium wordt uit gebreid. Na het mislukte avontuur met omroep BNN duikt GeenStijl weer in een tv-avontuur. „Nog dit jaar zijn we te zien", is het enige wat Weesie er over wil loslaten. f>C Reageren? redactie.media@wegener.nl Stefan Postma was dank zij de site GeenStijl.nl even de meest bespro ken doelman van het land. Door zijn hoofd rol in een expliciet seks- filmpje was de ADO-keeper dagen onderwerp van spot. Maar toen de site in januari een sekstape in han den kreeg van zanger Gordon, werd die niet geplaatst. Wat is er aan de hand met GeenStijl, dat zegt maling te hebben aan fatsoens regels en journalistieke normen? Onder de kop 'Kijk. Konthumor op z'n Wassenaars' verscheen maandag nog zo'n GeenStijl-on- waardig bericht op de site. Op de foto staan drie paar blote billen te gen een autoraam geplakt, tot schrik van een gezin dat een dagje uit is. „Bedankt jongelui"sneert GeenStijl-auteur Pritt Stift. Wat is er met het shocklog aan de hand als blote billen al niet meer kun nen? GeenStijl wordt braver, zegt media-ethicus Huub Evers. „De on derwerpen zijn niet meer echt schokkend, het taalgebruik is veran derd. Met 'ga toch dood' bedoelen de makers 'sodemieter op'. Eerder gebruikten ze 'geef die man een nekschot'." De site conformeert zich volgens Evers 'iets meer' aan de heersende journalistieke regels. „Al geven ze dat nooit toe. Ze veraf schuwen suffe, grijze journalisten, maar zijn met hun regels niet altijd even consequent. De ene keer plaatsen ze een foto van een ver dachte zonder balkje voor de ogen. Een andere keer met." Wellicht komt de 'verbraving' om dat De Telegraaf in 2006 voor 40 procent eigenaar van GeenStijl werd, gist Evers. De site verdient volgens hem nog altijd de kwalifi caties 'balorig' en 'rebels'. „De au teurs onderscheiden zich genoeg, steken overal de draak mee." De site heeft een eigen plek in het medialandschap, vindt ook Tho mas Bruning, secretaris van journa listenvakbond NVJ. „GeenStijl is een factor van betekenis in de digi tale opinievorming. Net als andere pioniers in de media houden de makers zich puur bezig met het te gen heilige huisjes trappen." Bruning noemt het opvallend dat het weblog desondanks geen enke le rechtszaak aan zijn broek kreeg. „Ze zoeken grenzen op, maar we ten hoe ver ze kunnen gaan. Maar het vernieuwende is er wel vanaf. Er bestaat een gevoel van 'dat ge beurt nu eenmaal op dit soort si tes'." Bruning ziet dat de toon zich aanpast. „Als je groter wordt, ben je voorzichtiger. Ze hebben com mercieel meer te verliezen." Bruning verwacht dat GeenStijl door de gematigde toon een ande re rol zal spelen. „Er zullen nieu we, nog spannender sites ontstaan. De bezoekers komen niet meer voor de excessen naar GeenStijl, maar voor het ludieke nieuws." Bij de jaarlijkse Dutch Bloggies, de belangrijkste verkiezingen voor Ne derlandse weblogs, viel GeenStijl dit jaar voor het eerst in jaren niet in de prijzen. 'GeenStijl bleef opval len door het meest originele taai en beeldgebruik maar werd ook voorspelbaar en sleets in de kern', was het oordeel. Dat bete kent volgens juryvoorzitter Peter Olsthoorn niet dat GeenStijl op z'n retour is: „Door de professiona liteit is de site deze verkiezing juist ontgroeid. Chef Ambroos Wiegers, GeenStijl-oprichter Dominique Weesie: „We zijn verstandiger, voiwassener. Maar ons imago van bijtertje blijft." foto Suzanne Blanchard/GPD prof. Hoxha, vind ik één van de beste journalisten van Nederland." Ondanks de mildere toon, ziet Olst hoorn genoeg bestaansrecht voor het blog. „In andere media wordt de site serieus genomen en geci teerd. Het blog speelt een rol in de Nederlandse opinievorming." Nova-hoofdredacteur Carel Kuyl is het daarmee oneens. „In het pu blieke debat is GeenStijl volstrekt irrelevant. Je kunt de site best nege ren. Sterker, je kunt je tijd beter be steden." Zelf bezoekt Kuyl de site niet meer. „Het is voorspelbaar, ik hoef niet meer te kijken om te we ten wat er op staat. Er is in vijfjaar niets veranderd. De auteurs zetten meninkjes uit, die slecht zijn be dacht, weinig verrassend zijn en zelden of nooit zijn beargumen teerd of onderbouwd met cijfers." GeenStijl-oprichter Dominique Weesie vindt het prima wat er over zijn site wordt gezegd. „Ze hebben volkomen gelijk. We zijn braver geworden. We zijn veran derd, verstandiger, voiwassener. Maar ons imago van bijtertje blijft. Politici schrikken als we in de buurt zijn. Van de bezoekers van het eerste uur zijn er ongetwijfeld veel afgevallen, die willen alleen nog heel rauwe dingen. Dat is niet Zet opa en oma ook eens in het zonnetje! Vandaag is het nationale Opa en Oma Dag. Deze dag bestaat sinds 2004 en is opgezet in het verlengde van Vaderdag en Moederdag om ook grootouders eens in het zonne tje te zetten. Op onderstaande site kunnen kinderen en kleinkinderen nog tot 25 april hun opa's en oma's nomineren voor de titel Opa en Oma van het Jaar 2008. De verkie zing is dan op 22 juni. El www.opaenomavanhetjaar.nl Verantwoorde lekkernijen en biologische boerderijen Biologisch eten is hip. Overal zijn nieuwe natuurwinkels, biologische slagers en bio-afdelingen in de su permarkt. Op tv richten steeds meer kookprogramma's zich op ge zond eten. Op lekkerbiologisch.nl zijn recepten te vinden voor verant woorde lekkernijen. De site geeft ook een lijst van biologische boerde rijen waar producten vers van het land gekocht kunnen worden. www.lekkerbiologisch.nl Wegwijs worden in Nederland festivalland Nu de zomer nadert, begint ook het festivalseizoen. Elk weekeinde is er wel érgens in Nederland een of meerdere (buiten)festivals, vooral voor muziek. Op de website festival- info.nl is een overzicht te vinden van de meeste muziekfestivals, met achtergronden over bands, recen sies en ticketinfo. Een must voor ie dere festivalganger of muziekliefheb ber! www.festivalinfo.nl redactie.media@wegener.nl 024-3650570 Leuke, interessante en spraakmakende websites of digitale televisiekanalen Politiek, humor, opvoeden of geschiedenis... De site nederland4.nl geeft een over zicht van de zeventien digitale the makanalen van de publieke omroep. Al deze zenders zenden 24 uur per dag uit. De programma's richten zich op een specifiek thema of doel groep, bijvoorbeeld politiek, humor, opvoeden, geschiedenis of religie. Alles is gratis te bekijken via inter net. Voor de tv zijn een decoder en een aanvullend abonnement nodig. www.nederland4.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 71