Werk aan spoorlijn zit Mosselsector zoekt steun bij landbouw en recreatie Oppasopa PZC De krant 5 weken voor 15 euro! Geen vertraging door inrijden van nieuw spoorbed Samen in actie tegen 'te ver doorgevoerde' natuurregelgeving. 2 I Zaterdag 19 april 2008 PZC Een overnachting bij opa en oma, wat kost dat niet? Ik las woensdag dat staatssecretaris Dijksma wil bezuinigen op de kinderopvang door opa's en oma's. Ouders die opa en oma op hun kinderen laten passen krijgen nu net zoals ouders die hun kinderen naar de 'reguliere' opvang brengen kindertoeslag. CDA en CU voelen weinig voor Dijksma's plan nen, omdat zij het niet eerlijk vinden dat ouders die familie op hun kinderen laten passen, worden benadeeld. Een direc teur van een kinderopvang liet in het artikel weten dat ook zij een vergoeding voor oppasoma's en oppasopa's terecht vindt. Is dat zo? Ik hoor wel eens dat we onze ouderen zo onpersoon lijk behandelen door ze in verzorgingstehuizen weg te stop pen. Ik vind dit net zo onper soonlijk. Als ouders hun vader en moeder willen betalen om op te passen, prima, maar in hui ze Harte is het niet gebruikelijk. Ik hoop dan ook niet dat Oma Harte en Opa Kees gelezen heb ben dat een vergoeding voor oppassen terecht is, want dan kan ik nu wel gaan sparen voor mijn dochter. Aan mijn neef jes en nichtjes zie ik dat ze maar wat graag naar opa en oma gaan. Zodra ze mogen, fietsen ze er zelf naar toe. Dan gaat de frietpan aan, de appelmoes op tafel, middagje zwembad, een ijsco voor onderweg en als het even kan blijven ze slapen. Blij ven slapen? Maar dat kan niet! Een overnachting bij opa en oma, wat kost dat niet? Zit dat overigens nu wel in die toeslag? De directeur van de kinderopvang liet nog weten dat veel grootouders een keus maken: een jaar doorwerken of de klein kinderen opvangen. Maar dan is die regel toch sowieso een ge drocht? Het kabinet wil dat ouderen langer werken en vrou wen gaan werken. Om vrouwen te kunnen laten werken krij gen ze die kindertoeslag. Door die toeslag stoppen ouderen vervolgens eerder met werken. Ik ga maar eens om een borrel bij Opa Piet. COLOFON Directeur/uitgever Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Redactie Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315600 E-mail: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Buitenruststraat 18, Middelburg Postbus 8070, 4330 EB Middelburg Tel: 0118-493000 Redactie Bevelanden-Tholen Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315670 Redactie Zeeuws-Vlaanderen Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen Tel: 0115-645769 Postbus 145, 4530 AC Terneuzen, Redactie Schouwen-Duiveland Grachtweg 23a, Zierikzee postbus 80, 4300 AB Zierikzee Tel: 0111-454651 Advertenties Verkoopteam Zeeland Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529 E-mail: teamzeeland@pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend goed Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274 E-mail: segmentteam@pzc.nl Familieberichten Tel: 0800-8060 pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl Personeelsadvertenties Kleintjes 0900-5628 722 0900-6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Bel PZC Lezersservice 0800 - 0231 231 (gratis) Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda lezersservice@pzc.nl U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00) Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) voorletters Prorail rondt dit weekeinde de grote beurt van de Zeeuwse spoorlijn af. Vanaf dinsdag rijden er, na een maand, weer treinen. Er volgt nog meer spoorwerk. door Ben Jansen SpoorbedrijfNS trakteert dinsdagmorgen. Alle trein- passagiers op de Zeeuwse spoorlijn krijgen dan een koek. Met dit gebaar heet NS zijn reizigers welkom terug in de trein. Na een maand groot onderhoud aan de spoorbaan en vervangend vervoer per bus herneemt het treinverkeer in Zeeland zijn nor male loop. NS is blij en hoopt van zijn passagiers hetzelfde. Bij spoorbeheerder Prorail be stond gistermiddag alle vertrou wen dat de werkzaamheden op tijd zijn afgerond. In het weekein de en maandag wordt nog gewerkt bij Kapelle, Rilland en Bergen op Zoom. Woordvoerder Jan Lievens: „De weersvooruitzichten zijn niet ongunstig. Bovendien is al het graafwerk gedaan. Dat betekent Dat was een tegenvaller na de week spooronderhoud vorig jaar oktober. De trein reed weer, maar reizigers lie pen toch vertraging op. Oorzaak: de vernieuwde stukken spoorbaan moesten met aangepaste snelheid worden ingereden. Daar is nu geen sprake van. De werkzaamheden zijn de afgelopen weken volgens een gecertificeerde methode uitgevoerd. Die maakt het niet nodig dat de eerste tijd met lagere snelheden over het ver nieuwde spoor wordt gereden. Dat betekent dat de trein meteen vol gens schema kan rijden. dat we geen onaangename verras singen in de vorm van projectielen en munitie kunnen tegenkomen." Tijdens de megaklus van een maand zijn over tientallen kilome ters houten bielzen vervangen door dwarsliggers van beton en is het grindbed vernieuwd. Daarmee zit het werk voor Prorail er nog niet op. Er is nog een aantal week einden nodig: waarschijnlijk drie in de tweede helft van dit jaar en drie volgend jaar. Zo moet nog de nieuwe Sloelijn op de hoofdspoor lijn worden aangesloten. Prorail en NS hebben veel geleerd van de onderhoudsperiode in ok tober vorig jaar. Toen waren er 'De weersvooruitzichten zijn niet ongunstig. Bovendien is al het graafwerk gedaan' veel klachten over de uitvoering van het werk en over het vervan gend busvervoer. Klachten die bo vendien tot ergernis van de indie ners alleen tijdens kantooruren konden worden ingediend of stuit ten op antwoordapparaten. Prorail en NS hebben er de afgelopen we ken voor gezorgd dat iedereen vra gen en kritiek kwijt kon. Mede door de uitgebreide voorlichting vooraf en overleg over de uitvoe ring van de werkzaamheden en vervangend vervoer, bleef het ta melijk stil aan de telelefoonlijnen. Prorail kreeg welgelegd 108 tele foontjes, waarvan de helft betrek king had op het vervangend ver voer. De rest ging over nachtelijke hinder door bouwlampen en werk- lawaai. Bij de NS kwamen volgens project leider Luuk Kessels de eerste werk dag van de onderhoudsperiode 47 telefoontjes binnen, waarvan meer dan de helft reisinformatie betrof „We hadden die dag te ma ken met een combinatie van sneeuw en onwennigheid. Het voordeel van een klachtennum mer dat 24 uur per dag bereikbaar is, was dat we snel konden bijstu ren. Wanneer we bijvoorbeeld in de spits te weinig vervoerscapaci teit hadden, konden we extra bus sen inzetten. De laatste twee we ken kregen we gemiddeld nog twee of drie telefoontjes per dag." NS heeft van de maand zonder trein in Zeeland geleerd dat ver vangend vervoer flexibel moet worden georganiseerd. „Je kunt niet zonder meer een treindienst regeling in een vervoersschema per bus omzetten." Er is tevredenheid over het vervangend vervoer per bus. foto Willem Mieras De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie door Harmen van der Werf MIDDELBURG - Veel meer bedrijfs takken dan alleen de mosselsector krijgen te maken met 'te ver door gevoerde' natuurregelgeving. „Wij willen met de landbouw, recreatie en watersport een vuist gaan ma ken", zei mosselkweker Wout van den Berg uit Bruinisse gisteroch tend in de provinciale statencom missie Ruimte, ecologie en water, „om samen juridisch weerwerk te kunnen bieden". De zuidelijke landbouworganisatie ZLTO heeft zich al bij het initiatief van Van den Berg aangesloten. De organisatie van recreatieonderne mers Recron staat er positief tegen over, meldde de mosselbestuurder. Watersportclub Hiswa wordt bena derd. Het is volgens Van den Berg pure noodzaak om een front te vormen tegen de door de wol ge verfde natuurorganisaties én om de landelijke politiek ervan te over tuigen dat de natuurregelgeving is doorgeschoten. „Ook economi sche gevolgen van dat beleid moe ten worden meegewogen. Dat is nu niet gebeurd. De mosselsector dreigt daarvan als eerste het slacht offer te worden. Als we niks doen, volgen er meer." Voorzitter Peter de Koeijer van de Zeeuwse tak van landbouworgani- Mosselkweker Wout vari den Berg neemt initiatief voor samen werking met andere sectoren. Praten met natuurclubs heeft vol gens hem geen zin meer. satie ZLTO deelt die mening. „De Natuurbeschermingswet moet aan gepast worden, zodat ook rekening kan worden gehouden met econo mische activiteiten in het buitenge bied. Anders komen die allemaal in het gedrang." In reactie op Van den Berg deed SGP-statenlid Goos Roeland 'een appèl op alle partijen om een con structieve oplossing te zoeken' voor de crisis die in februari is ont staan door de uitspraak van de Raad van State, waarbij mossel zaadvisserij in de Waddenzee voor lopig is verboden. Waddenvereni ging en Vogelbescherming span den die zaak aan. Van den Berg zei niks te zien in Roelands oproep. „Praten helpt niet meer." pagina 34: Vier vragen over geluids normen aan Peter de Koeijer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 2