Werk aan spoorlijn zit
Mosselsector zoekt steun
bij landbouw en recreatie
Oppasopa
PZC
De krant 5 weken voor 15 euro!
Geen vertraging
door inrijden van
nieuw spoorbed
Samen in actie tegen 'te
ver doorgevoerde'
natuurregelgeving.
2 I Zaterdag 19 april 2008 PZC
Een overnachting
bij opa en oma, wat
kost dat niet?
Ik las woensdag dat staatssecretaris Dijksma wil bezuinigen
op de kinderopvang door opa's en oma's. Ouders die opa
en oma op hun kinderen laten passen krijgen nu net zoals
ouders die hun kinderen naar de 'reguliere' opvang brengen
kindertoeslag. CDA en CU voelen weinig voor Dijksma's plan
nen, omdat zij het niet eerlijk vinden dat ouders die familie
op hun kinderen laten passen, worden benadeeld. Een direc
teur van een kinderopvang liet in het artikel weten dat ook zij
een vergoeding voor oppasoma's en oppasopa's terecht vindt.
Is dat zo? Ik hoor wel eens dat we onze ouderen zo onpersoon
lijk behandelen door ze in verzorgingstehuizen weg te stop
pen. Ik vind dit net zo onper
soonlijk. Als ouders hun vader
en moeder willen betalen om
op te passen, prima, maar in hui
ze Harte is het niet gebruikelijk.
Ik hoop dan ook niet dat Oma
Harte en Opa Kees gelezen heb
ben dat een vergoeding voor oppassen terecht is, want dan
kan ik nu wel gaan sparen voor mijn dochter. Aan mijn neef
jes en nichtjes zie ik dat ze maar wat graag naar opa en oma
gaan. Zodra ze mogen, fietsen ze er zelf naar toe. Dan gaat de
frietpan aan, de appelmoes op tafel, middagje zwembad, een
ijsco voor onderweg en als het even kan blijven ze slapen. Blij
ven slapen? Maar dat kan niet! Een overnachting bij opa en
oma, wat kost dat niet? Zit dat overigens nu wel in die toeslag?
De directeur van de kinderopvang liet nog weten dat veel
grootouders een keus maken: een jaar doorwerken of de klein
kinderen opvangen. Maar dan is die regel toch sowieso een ge
drocht? Het kabinet wil dat ouderen langer werken en vrou
wen gaan werken. Om vrouwen te kunnen laten werken krij
gen ze die kindertoeslag. Door die toeslag stoppen ouderen
vervolgens eerder met werken. Ik ga maar eens om een borrel
bij Opa Piet.
COLOFON
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Bevelanden-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Tel: 0115-645769
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Familieberichten
Tel: 0800-8060
pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl
Personeelsadvertenties
Kleintjes
0900-5628 722
0900-6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Bel PZC Lezersservice
0800 - 0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
lezersservice@pzc.nl
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00)
Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
voorletters
Prorail rondt dit weekeinde
de grote beurt van de
Zeeuwse spoorlijn af. Vanaf
dinsdag rijden er, na een
maand, weer treinen. Er
volgt nog meer spoorwerk.
door Ben Jansen
SpoorbedrijfNS trakteert
dinsdagmorgen. Alle trein-
passagiers op de Zeeuwse
spoorlijn krijgen dan een
koek. Met dit gebaar heet NS zijn
reizigers welkom terug in de trein.
Na een maand groot onderhoud
aan de spoorbaan en vervangend
vervoer per bus herneemt het
treinverkeer in Zeeland zijn nor
male loop. NS is blij en hoopt van
zijn passagiers hetzelfde.
Bij spoorbeheerder Prorail be
stond gistermiddag alle vertrou
wen dat de werkzaamheden op
tijd zijn afgerond. In het weekein
de en maandag wordt nog gewerkt
bij Kapelle, Rilland en Bergen op
Zoom. Woordvoerder Jan Lievens:
„De weersvooruitzichten zijn niet
ongunstig. Bovendien is al het
graafwerk gedaan. Dat betekent
Dat was een tegenvaller na
de week spooronderhoud
vorig jaar oktober. De
trein reed weer, maar reizigers lie
pen toch vertraging op. Oorzaak:
de vernieuwde stukken spoorbaan
moesten met aangepaste snelheid
worden ingereden.
Daar is nu geen sprake van. De
werkzaamheden zijn de afgelopen
weken volgens een gecertificeerde
methode uitgevoerd. Die maakt
het niet nodig dat de eerste tijd
met lagere snelheden over het ver
nieuwde spoor wordt gereden. Dat
betekent dat de trein meteen vol
gens schema kan rijden.
dat we geen onaangename verras
singen in de vorm van projectielen
en munitie kunnen tegenkomen."
Tijdens de megaklus van een
maand zijn over tientallen kilome
ters houten bielzen vervangen
door dwarsliggers van beton en is
het grindbed vernieuwd. Daarmee
zit het werk voor Prorail er nog
niet op. Er is nog een aantal week
einden nodig: waarschijnlijk drie
in de tweede helft van dit jaar en
drie volgend jaar. Zo moet nog de
nieuwe Sloelijn op de hoofdspoor
lijn worden aangesloten.
Prorail en NS hebben veel geleerd
van de onderhoudsperiode in ok
tober vorig jaar. Toen waren er
'De weersvooruitzichten zijn
niet ongunstig. Bovendien is
al het graafwerk gedaan'
veel klachten over de uitvoering
van het werk en over het vervan
gend busvervoer. Klachten die bo
vendien tot ergernis van de indie
ners alleen tijdens kantooruren
konden worden ingediend of stuit
ten op antwoordapparaten. Prorail
en NS hebben er de afgelopen we
ken voor gezorgd dat iedereen vra
gen en kritiek kwijt kon. Mede
door de uitgebreide voorlichting
vooraf en overleg over de uitvoe
ring van de werkzaamheden en
vervangend vervoer, bleef het ta
melijk stil aan de telelefoonlijnen.
Prorail kreeg welgelegd 108 tele
foontjes, waarvan de helft betrek
king had op het vervangend ver
voer. De rest ging over nachtelijke
hinder door bouwlampen en werk-
lawaai.
Bij de NS kwamen volgens project
leider Luuk Kessels de eerste werk
dag van de onderhoudsperiode 47
telefoontjes binnen, waarvan
meer dan de helft reisinformatie
betrof „We hadden die dag te ma
ken met een combinatie van
sneeuw en onwennigheid. Het
voordeel van een klachtennum
mer dat 24 uur per dag bereikbaar
is, was dat we snel konden bijstu
ren. Wanneer we bijvoorbeeld in
de spits te weinig vervoerscapaci
teit hadden, konden we extra bus
sen inzetten. De laatste twee we
ken kregen we gemiddeld nog
twee of drie telefoontjes per dag."
NS heeft van de maand zonder
trein in Zeeland geleerd dat ver
vangend vervoer flexibel moet
worden georganiseerd. „Je kunt
niet zonder meer een treindienst
regeling in een vervoersschema
per bus omzetten."
Er is tevredenheid over het vervangend vervoer per bus. foto Willem Mieras
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie
door Harmen van der Werf
MIDDELBURG - Veel meer bedrijfs
takken dan alleen de mosselsector
krijgen te maken met 'te ver door
gevoerde' natuurregelgeving. „Wij
willen met de landbouw, recreatie
en watersport een vuist gaan ma
ken", zei mosselkweker Wout van
den Berg uit Bruinisse gisteroch
tend in de provinciale statencom
missie Ruimte, ecologie en water,
„om samen juridisch weerwerk te
kunnen bieden".
De zuidelijke landbouworganisatie
ZLTO heeft zich al bij het initiatief
van Van den Berg aangesloten. De
organisatie van recreatieonderne
mers Recron staat er positief tegen
over, meldde de mosselbestuurder.
Watersportclub Hiswa wordt bena
derd. Het is volgens Van den Berg
pure noodzaak om een front te
vormen tegen de door de wol ge
verfde natuurorganisaties én om
de landelijke politiek ervan te over
tuigen dat de natuurregelgeving is
doorgeschoten. „Ook economi
sche gevolgen van dat beleid moe
ten worden meegewogen. Dat is
nu niet gebeurd. De mosselsector
dreigt daarvan als eerste het slacht
offer te worden. Als we niks doen,
volgen er meer."
Voorzitter Peter de Koeijer van de
Zeeuwse tak van landbouworgani-
Mosselkweker Wout vari den
Berg neemt initiatief voor samen
werking met andere sectoren.
Praten met natuurclubs heeft vol
gens hem geen zin meer.
satie ZLTO deelt die mening. „De
Natuurbeschermingswet moet aan
gepast worden, zodat ook rekening
kan worden gehouden met econo
mische activiteiten in het buitenge
bied. Anders komen die allemaal
in het gedrang."
In reactie op Van den Berg deed
SGP-statenlid Goos Roeland 'een
appèl op alle partijen om een con
structieve oplossing te zoeken'
voor de crisis die in februari is ont
staan door de uitspraak van de
Raad van State, waarbij mossel
zaadvisserij in de Waddenzee voor
lopig is verboden. Waddenvereni
ging en Vogelbescherming span
den die zaak aan. Van den Berg zei
niks te zien in Roelands oproep.
„Praten helpt niet meer."
pagina 34: Vier vragen over geluids
normen aan Peter de Koeijer.