Nieuwe raadkaart De armenhuizen zijn weg Zeeuws sprekende jongeren op Hyves to 1 8 Zaterdag 19 april 2008 PZC Uit de collectie van Hans Lindenbergh een prentbriefkaart met een beeld uit een plaats met een roemrucht en rijk verleden. De vraag is als gebruikelijk: om welke plaats gaat het? Nadere bijzonderheden over de afgebeelde situatie en de huidige, zijn van harte welkom. Oplossingen kunnen tot en met uiterlijk donderdag 24 april worden ge- 4 stuurd naar: Redactie PZC Buitengebied, postbus 31, 4460 AA Goes; fax 0113-315669; e-mail redactie@pzc.nl. Onder de inzenders van een juiste oplossing worden drie waardebon nen verdeeld. Dorpa?;»at door Rinus Antonisse Vergeleken met de magere oogst die de raadkaart over Hansweert opleverde, is er nu sprake van een vloed aan goede reacties: de Dorps straat van Retranchement geniet duidelijk bekendheid. Net voor zien van nieuwe bestrating, meldt Marian Rootsaert-Hennekeij uit Schore. „De stenen kerk is gebouwd in 1653 en moest het te kleine, zeer bouwvallige 'vurenhouten kerks- ken' vervangen. Dat dreigde bij 'tempeest (stormweer) neder te vallen'. De kerk is grotendeels ge bouwd dankzij een landelijke col lecte." Het grote huis in het midden van de kaart, achter de bomen, is vol gens Rootsaert de pastorie. „Die staat er nog steeds, evenals het huisje links ervan, waarin voor de oorlog schoolmeester D. de Hullu woonde. Het huisje links van de kerk staat er ook nog. Hier woon de lang de familie Abr. Dierkx. De huisjes aan de rechterkant waren de zogenoemde armenhuizen en zijn allemaal afgebroken." In 1955 werd de kerk door Monu mentenzorg gerestaureerd. A. M. van den Broecke uit Middelburg schrijft dat in de hervormde pasto rie omstreeks 1950 dominee Jaap Barnouw woonde. In het huis naast de pastorie (nu woonhuis) woonde de oma van de schoonvader van Dominique du Fossé. „Als we het goed heb ben opoe Hoevenaar. Het huis waar mijn schoonouders nu nog wonen staat er ook op. Daar woon den vroeger de ouders van mijn schoonvader. Het werd druk be zocht door toeristen die er in pen sion waren." Leendert Fremouw uit Cadzand kent een verhaal over de armen- huisjes, waarin onder anderen de weduwe Goossen en de familie Pattist woonden. „De huisjes wa ren zo klein dat er geen twee bed steden naast elkaar konden zijn. Weduwe Goossen gaf Pattist toe stemming om door de muur een stuk van de tweede bedstee te ma ken. Dus was bij haar in de hoek van haar kamertje een stuk afge timmerd voor de bedstee van de kinderen Pattist." Kees Stevense uit Middelburg en D. E. Tollenaar uit Terneuzen gaan in op de geschiedenis van Re tranchement, ofwel Truzement. Ontstaan begin 17e eeuw als verde digingswerk. In 1644 was er ook een stenen woonhuis van Gom- mert Ceuleman. Na 1682 kwamen inwoners uit de overstroomde Zandpolder naar de nederzetting en werd het van lieverlee een ge woon dorp. De eerste predikant was Johan Rutingerus. Links van de pastorie lag café-uitspanning De Zon, uitbater Jacobus de Vol der, later Hof van Vlaanderen en thans De Parlevinker. Rechts wa ren een timmermanswerkplaats en de smederij van Luteijn. De waardebonnen gaan naar: B. Oosterling, Sluis, S. Corthals, Aar denburg, L. Minderhoud, Vlissingen. door Engel Reinhoudt Wie zich wil uitdrukken, heeft taal no dig. Dat kan lichaamstaal zijn of dat kunnen beelden of klanken zijn. Meestal gaat het om gesproken klan ken, spreektaal dus. Iedereen ontwikkelt zijn of haar taal en dat verleent hem of haar iets eigens. Dat geldt voor een individu en ook voor een groep. Ga een week met een groep op reis en je zult zien dat bepaalde woorden of uitdrukkin gen, soms ook versprekingen, populair worden. Zo is er familietaai, jongerentaal, sms-taal, amb- tenarentaal enzovoort. Taal heb je nodig om el kaar te vinden en te binden, maar je kunt je ook met taal onderscheiden. In een multiculturele sa menleving weten we dat maar al te goed. Jonge ren hebben dat goed in de gaten. Ik meen dat de popgroep Normaal als eerste populair werd met dialectrock. Het verleent de groep en de fans een stoer en ruig aanzien. Noem het maar een boerenimago. Surrender is het schoolvoorbeeld in Zeeland. Terwijl steeds minder kinderen dialect (leren) spreken, is er onder jongeren een beweging gaan de die het dialect weer weet te waarderen en er overtuigd gebruik van maakt. Van een jonge blomme kreeg ik een tip om eens op Hyves te kijken. Hyves is een enorm relatienetwerk van vrienden op internet. Hoewel er geen leeftijdsbe perkingen zijn, is het vooral een jongerensite. Vrienden op Hyves kunnen zich groeperen rond bepaalde thema's. Zo heeft zich een groep van Zeeuws sprekenden gevormd: http://zeeuwsch.hyves.nl/. Maar liefst duizend jongeren zijn er bij aangeslo ten. Alle windstreken zijn vertegenwoordigd. Een interessante vraag is of en hoe een Zeeuwse dialect vereniging hierop in kan spelen en of een Zeeuwse omroep, die het dialect schijnt te schrappen ten gunste van een jonger imago, niet te ver naast de pot pist? 188 mensen hebben ingevuld welk dialect ze spreken. 18% komt uit Zeeuws-Vlaanderen, 25 uit Zuid-Beveland, 20 uit Tholen, 11 uit Wal cheren, 9 uit Schouwen en 2 uit Goeree- Overflakkee. Een meisje licht haar Walchers toe: ,,'t Klienkt nog oaltied 't mooiste! De rest is ok mooi as 't ma Zeeuws is!" Honderd leden hebben zich uitgesproken over welk woord ze het mooiste Zeeuwse woord vin den. Een greep: scheuteldoek, nilde, veuheln, te- kalangka, noe beh je tog weh nie hoet, veriene- weerd, airebezem, scherlewiets, peerebie, zwiegt er van stille, juunbuuze, fassef (vanzelf), tjoekje, oekkepoesser (handveger), kakkernisje en zo gaer as butter (lui).Ook de overbekende woor den en gezegdes als stremien, hostemokke, plat te zeuge, mokkokkè, oemoemenoe en het kachel tje op d'n diek ontbreken niet. Dikwijls zegt men moeite te hebben met de schrijfwijze. Op de vraag wanneer men Zeeuws spreekt, ant woorden 112 mensen. Liefst 38% vult in dat ze het overal en altijd spreken. Op de vraag of de Zeeuwse dialecten blijven be staan reageren vier mensen. Met de leukste reac tie sluit ik af „Ik dink et eigenlijk nie, tis wel zonde evengoed moar joa, ik dink da vêêl mens'n têg'n udder vriend'n gewoan AN proat'n dus oek aon zen een vriend(in) krieg'n, oangezien zudder doar dan oek AN têg'n proaten en udder kinders dan mee den Nederlandse Taol opvoed'n. Dus op den duur zal 't Zeeuws toch wel uutgeroeid wor- ren dink ik, alhoewel mee die vergriezing zou 't oek nog wa kunn'n worren. Ik wil mien kinders zêkr 'n stuk Axels meegêv'n, oek al wil ik hêên kinders, tis toch ma of 't der van kom ee."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 18