'André B. is de Slavenkas laat kinderen kennis maken met maritieme historie Eisen subsidie zeereservaat zwaar Voetbalattractie gaat eind volgend jaar open Landelijke prijs voor weekblad Wereldregio Zeventienjarige Zierikzeese wint reis met Eendracht. Ondernemers vroegen vergeefs voorbeelden geschikte projecten. Nieuw schip van BMS Towing gedoopt in haven van Zierikzee. Directie van Miniatuur Walcheren stapt in Voetbal Experience. s door Piet «leemans ZIERIKZEE - Vroeger werd het geld gebruikt om door zeerovers gevan gen genomen Zierikzeese zeelie den vrij te kopen. Anno 2008 wordt het geld uit de Zierikzeese Slavenkas gebruikt om jongeren te interesseren voor maritieme histo rie. Onder meer door een prijs vraag met als hoofdprijs een reis aan boord van de driemastschoe ner De Eendracht. Die prijs is dit jaar gewonnen door de zeventienjarige Hanna Maassen uit Zierikzee. „Spannend", vindt ze. „Maar wel ontzettend leuk om deze prijs te winnen. Vorig jaar heb ik ook meegedaan, maar toen werd het niks en nu wel. Heel leuk." Hanna's enthousiasme is, weet F. Vos van de Slavenkas, niet maatgevend voor de animo voor de jaarlijkse prijsvraag. Waar dat 'm in zit, is Vos een raadsel. „Ik vraag me echt af waarom jongeren niet meer geïnteresseerd zijn in een reis aan boord van de Een dracht. Het lijkt mij een fantas tisch avontuur. De verslagen van F. Vos feliciteert prijswinnares Hanna Maassen. foto Piet «leemans de mensen die mee zijn geweest, zijn ook altijd heel enthousiast. Secretaris Ton gunst van de Slaven kas deelt de verwondering van Vos. „We hebben er echt alles aan gedaan om er bekendheid aan te geven." I** De zeventienjarige Hanna Maas- sen uit Zierikzee heeft de jaarlijk se prijsvraag van de Slavenkas ge wonnen. Dat levert haar een reis met een driemastschoener op. De prijsvraag van de Slavenkas stond dit jaar in het teken van het religieus erfgoed. Zo werd de deel nemers gevraagd met welke vogels het dak van de Lutherse kerk be kroond is, uit welk jaar de Gast- huiskerk stamt en hoe de Nieuwe Kerk vroeger heette. Ook moesten de deelnemers minstens twee heili gen opdissen naar wie in Zierik zee straten vernoemd zijn. Alle deelnemers hadden de juiste ant woorden. door Melita Lanting BRUINISSE - De eisen zijn zwaar om in aanmerking te komen voor een subsidie uit de pot compensa- tiegelden Zeereservaat/Tweede Maasvlakte. Dat bleek gistermid dag tijdens een informatiebijeen komst over de verdeling van subsi diegelden. Een project komt in aanmerking als het economisch klimaat erdoor versterkt wordt, zowel de economi sche als de ecologische ontwikke ling van het gebied erdoor gestimu leerd wordt en het ook nog eens het imago van de streek versterkt. Daarnaast moet het project een re latie hebben met het zeereservaat, het mag geen reguliere investerin gen zijn en het project moet over eenstemmen met regionaal, natio naal en europees beleid. In de subsidiepot zit twaalf mil joen euro, te verdelen onder de visserijsector (drie miljoen) en de toeristisch-recreatieve sector (ne gen miljoen). Die bedragen zijn al lange tijd bekend. Het draait nu nog vooral om de vraag wat voor soort projecten in aanmerking komt voor subsidie maar daar zijn de aanwezigen nauwelijks wijzer over geworden. Voor de visserij was de bijeen komst zelfs ronduit teleurstellend. Helemaal niets had de organisatie aan deze sector te vertellen, 'om dat we daar nog niet uit zijn'. Voor de toeristisch-recreatieve sec tor is meer bekend. Zo kan een project maximaal 4,5 miljoen euro krijgen (en voor een individuele ondernemer maximaal drie ton). Maar waar de ondernemers be hoefte aan hebben, zijn wat prak tijkvoorbeelden. Die wilden de pa nelleden (die waren ingehuurd om vragen vanuit de zaal te beant woorden) echter niet geven. Dat gaf onvrede onder de onderne mers, omdat de informatie tot nu toe vrij abstract is. door Ton van den Nouweland ZIERIKZEE - „Ik doop u André B. en wens u en uw bemanning een be houden vaart." En pats, daar ging de champagne. De woorden zijn van de 81-jarige Jannie Bouwman- Van de Berge, de moeder van de ei genaar. En het schip is de nieuwe zeesleper van BMS Towing, die gis termiddag in Zierikzee werd ge doopt. „Dit is de Rolls Royce onder de sleepboten," vertelt de trotse eige naar Wout Bouwman. Het bij Houbée in Dordrecht gebouwde schip is aangepast aan de wensen van de ondernemer. Belangrijkste hierbij zijn de straalpijpen waar de schroeven in draaien. „Die zijn vrij van het vlak gehouden. Dat scheelt enorm in trillingen. De André B. is daardoor 12 decibel stil ler dan vergelijkbare schepen. Dit vaart als een auto: stil en luxueus." Andere aanpassingen zijn de ze ventig centimeter hogere kop, waardoor er minder snel water op het dek komt, en de drie grote ach terruiten in de stuurhut, die een beter zicht op het werkdek geven. De zeesleper is genoemd naar de oudste broer van Wout, die op achttienjarige leeftijd is veronge lukt. „Ik heb altijd wel een André B. gehad en dat zal ook wel zo blijven." De sleper, die Zierikzee als thuisha ven heeft, wordt voornamelijk in gezet in West-Europa: van Gibral tar tot Noorwegen. „Dit schip heeft de kwalificatie 'unrestricted'. Dat betekent dat we er over de he le wereld mee mogen varen." Bouwman heeft nog vier andere Technische gegevens André B. slepers. Twee in Engeland en twee in Nederland. „Maar het is een pro bleem goed personeel te vinden. Als niemand zich meldt, zal ik een of twee schepen eruit moeten doen." BMS Towing werkt in opdracht van aannemers als Boskalis en Van Oord. Bouwman: „Maar voor de rest van dit jaar staan we onder contract bij Sea Contractors in Vlis- singen." Het plaatsen van windturbines in zee levert de komende jaren veel werk op, zegt Bouwman. „Zeker als de Nederlandse regering wat soepeler zou zijn. Dan hadden we nog meer werk. Het duurt name lijk verschrikkelijk lang voordat er een vergunning wordt afgegeven. In Engeland en Ierland wordt be ter omgegaan met plannen voor windmolens, die toch schone ener- 'lk ben apetrots op mijn nieuwe boot en wilde ook wel eens een feestje geven' gie leveren." Nederland slaat door op milieugebied, vindt Bouwman. „Hier kan een geitenwollensokke- man een stokje steken voor onze broodwinning, terwijl we nog ge woon afhankelijk zijn van kolen- en oliecentrales." Getijdecentrales, daar ziet Bouw man ook brood in. „En havens ver diepen, nieuwe havens aanleggen. Het is allemaal werk voor ons." Bij de doop gistermiddag waren zo'n 250 mensen aanwezig. Bouw man: „Ik ben apetrots op m'n nieu we boot en ik wilde ook wel eens een feestje geven. Dat heb ik nog nooit gedaan, ook niet bij mijn hu welijk. Dit is de eerste en de laat ste keer dat ik een feest geef" De zeesleper is 31 meter lang, 9,5 meter breed en heeft een diepgang van 3,9 meter. Onderdeks staan twee Mitsubishi-diesels die elk 1700 pk leveren. Dat le vert een trekkracht op van 50 ton. De kopschroef heeft een vermogen van 450 pk. De topsnelheid ligt op 12,5 knopen. De twee lieren zijn belastbaar tot 78 ton en halen vier centimeter dikke staalkabels binnen met een snelheid van 30 meter per minuut. oor Nadia Berkelder MIDDELBURG - Het is definitief: Middelburg krijgt een voetbalat tractie van nationale allure. De twee eigenaren van Zeeland Attrac ties gaan het Voetbal Experience in de Mortiere exploiteren. Ze zijn nu al directeur van Miniatuur Wal cheren, het Arsenaal en speelcir- cus Bambini. Voetbal Experience moet nog voor Kerstmis 2009 de deuren openen. Het maakt onder deel uit van het Zeeuws Evene menten Podium (ZEP). Het idee komt van voetbaljourna listen Hugo Borst, Johan Derksen, Jaap de Groot en Matty Verkam man. Zij wilden eigenlijk een voet balmuseum, waar bijzondere ob jecten uit de Nederlandse voetbal geschiedenis te zien zouden zijn: de bal waarmee Marco van Basten scoorde en de finale besliste op het EK in 1988 of de schoenen van Faas Wilkes. Gaandeweg is het plan aangepast: de nadruk ligt nu op het ervaren van voetbal: „Je kan er eigenlijk heel de dag spe len", zei Verkamman gisteren tij dens een persconferentie. Verkamman zei opgelucht te zijn dat Voetbal Experience er nu écht komt: „Het gaat door, daar hebben we wel eens onze twijfels over ge had de afgelopen jaren. Deze plan nen hebben onze verwachtingen overtroffen." Dat het oorspronkelij ke idee uiteindelijk is opgeleukt, daar kunnen ze mee leven. „We be grijpen dat je het met die voetbal schoenen in een moderne recrea tievoorziening niet redt." Zeeland Attracties krijgt straks twee grote onderdelen van het be drijf pal naast elkaar in de Mortie- ZIERIKZEE - Vanwege het uitgeef- concept is het weekblad Wereldre gio donderdag in Voorthuizen be loond met de A.M. Bandaprijs. De prijs is genoemd naar de op richter van werkgeversorganisatie de Nederlandse Nieuwsblad Pers, die de prijzen ook toekent. De Bandaprijs gaat jaarlijks naar het meest aantrekkelijke, commerciële initiatief op het gebied van nieuws bladen. De prijs werd uitgereikt aan uitgever Jeroen van 't Leven. In de jury zaten Dies van 't Leven, Hans Meijer en Erik Ranzijn. De prijs voor de Nieuwsbladjour- nalistiek ging naar André van der Vlerk van Het Kontakt Edities in Goudriaan. Hij scheef over alcohol misbruik onder jongeren. Eervolle vermeldingen waren er voor de Meppeler Courant en de Katwijk- se Post. Fotograaf Gerrit Russchen (Meppeler Courant) viel in de prij zen met een foto van koekhappen. re in Middelburg: volgend voorjaar opent daar ook de nieuwe versie van het vertrouwde Miniatuur Walcheren. Het is een risico om twee nieuwe attracties bijna tegelij kertijd te openen, erkent Edgar An gelini, één van de directeuren. „Maar we denken dat de risico's aanvaardbaar zijn." Hij en zijn col lega Sven van Rijswijk waren 'me teen enthousiast' over het plan, dat al zo goed als klaar was toen zij besloten mee te doen. Ze heb ben alleen het accent verlegd: lag eerst de nadruk op Oranje, de aan pak wordt nu internationaler. Be gin juni moet de eerste paal van het ZEP de grond in. Anderhalf jaar later is alles klaar. De eigena ren hopen op 200.000 bezoekers per jaar. Een kaartje gaat vermoe delijk 13,50 euro kosten. Edgar Angelini (links) en Sven van Rijswijk van Zeeland Attracties gaan ook Voetbal Experience exploiteren. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 154