spectrum Waterstof heeft de tu Voor- en nadelen van schone brandstoffen 17 PZC Zaterdag 19 april 2008 Een scooter op waterstof, foto Kick Smeets/Hollandse Hoogte Olievoorraden zijn eindig en brandstof moet voortaan schoon zijn. Wetenschappers zien waterstof als wondermiddel van de toekomst. Maar: „Veel componenten zijn nu nog zo goed als onbetaalbaar." door Rob Berends de HydroGEM. foto GPD/PR De eerste BMW hybride foto ANP ol trots kondigde de gemeente Arnhem drie weken geleden aan dat de eerste pomp in Ne derland waar automobilisten waterstof kunnen tanken, vol gend jaar open gaat. Het moet het begin zijn van een glorieu ze toekomst voor waterstof. Maar het is nog veel te vroeg te zeggen dat waterstof de brandstof van de toekomst is, zegt Bram Veenhuizen, lector Voertuigmecha- tronica aan de Hogeschool Arnhem Nijme gen. Hij werkt met zijn studenten en een conglomeraat aan bedrijven aan verbeterin gen van de brandstoftechnologie. „Voorlo pig is het aandeel van waterstof uiterst be perkt. Over een jaar of tien verwacht ik dat we een stuk verder zijn." Onderzoekers werken op universiteiten en in testlaboratoria van de grote automerken aan alternatieven voor benzine als belang rijkste brandstof voor voertuigen. De uitda ging waarvoor ze zich gesteld zien, is dui delijk: de olievoorraden zijn eindig. „Niemand weet wanneer zich echt proble men voordoen. We weten niet of de olie voorraden wel zo groot zijn als de olie maatschappijen ons nu voorspiegelen. Je kunt daar vraagtekens bij zetten", zegt Jur- gen de Haan van het Kenniscentrum Ver keer en Vervoer. „Het zou mij niet verba zen als de olieprijzen in 2015 door dreigen de tekorten al sterk gaan stijgen. Dan heb ben we het over heel andere prijzen dan 100 dollar per vat." De brandstof van de toekomst moet voor al schoon zijn. Biobrandstoffen, een dik jaar geleden nog de brandstof van de toe komst, zijn alweer veel minder in trek. Ze bedreigen de voedselvoorziening in de der de wereld. Waterstof geldt nu als het won dermiddel van de toekomst. Of die voor spelling uitkomt, hangt voor een groot deel af van geld, zegt Veenhuizen. Hoe ho ger de olieprijs, hoe dringender de nood zaak alternatieven te ontwikkelen. Min stens zo belangrijk: slagen de fabrikanten erin de kosten voor waterstof als auto brandstof te beperken? „Veel componen ten zijn nu zo goed als onbetaalbaar. Een opslagtank kost 5.000 euro, een brandstof celsysteem tussen de 20.000 en 30.000 eu ro. Die kosten moeten omlaag." De Haan beschouwt dat als overkomelijke bezwaren. „In het begin waren cd's ook hartstikke duur. Maar op het moment dat je het over massaproductie hebt, over mil joenen auto's in plaats van honderden, zul len de kosten razendsnel dalen." „In heel Europa leeft de overtuiging dat waterstof eraan komt", zegt Remco Hoog- ma van het agentschap SenterNovem, dat voor een aantal ministeries onderzoek doet naar schone brandstoffen. „De twij fels gaan over het wanneer. Daarnaast woedt een discussie over de vraag of het waterstof wordt of dat elektrische auto's de toekomst hebben. Tot dusver stranden die op de opslagcapaciteit van de accu's. Als die technologie verbeterd wordt, heb ben elektrische auto's wellicht nog meer toekomst dan die op waterstof" Veenhuizen waarschuwt ervoor waterstof alleen als een schone brandstof te zien. Waterstof moet met behulp van elektrici teit worden gemaakt. „De kunst is dat op een schone manier te doen, bijvoorbeeld via windenergie of met aardgas of lpg." De komende tien jaar zal de echte door braak van waterstof op zich laten wachten, denkt Veenhuizen. In het buitenland zijn ze wel wat verder. Californië werkt aan een netwerk van 170 tankstations dat over dik twee jaar klaar moet zijn. Ook Duits land heeft besloten dat er een 'waterstof snelweg' moet komen. Dat is een honder den kilometers lange keten van waterstof tankstations van Berlijn via Hannover en Keulen naar Miinchen. Nederlandse overheden richten zich voor lopig op andere schone brandstoffen. Voor al aardgas is populair. Steeds vaker gebrui ken ze aanbestedingen in het openbaar ver voer om schonere brandstoffen af te dwin gen. Ze eisen dat een vervoerder bussen in zet die niet ouder zijn dan een jaar of zes, dat ze voorzien zijn van de modernste roetfilters of dat ze op aardgas rijden. Ver voersbedrijf Con- nexxion wedt intussen op verschillende paarden. Het bedrijf werkt mee aan experi menten met hybride bussen, een waterstof bus, biodiesel en zwavelvrije brandstof. Daarnaast investeert Connexxion een mil joen euro in de superbus, het plan van Wubbo Ockels en de TU Delft om een hy permodern elektrisch aangedreven voer tuig te ontwikkelen, dat met 250 kilometer per uur over de snelweg kan scheuren en het milieu niettemin minimaal belast. Over tien jaar zou zo'n bus elke zeven se conden kunnen rijden, verwacht Ockels. Bestuursvoorzitter Peter Kortenhorst van Connexxion zou op termijn een groot deel van de wegen willen reserveren voor de bus. „Ik stel me zo voor dat de helft van de rijbanen in Nederland wordt vrijgehouden voor de bus. Hierdoor gaan er meer men sen over hetzelfde baanvak in korte tijd, wordt het milieu minder belast en staan we niet meer allemaal stil." LPG Voordeel: Is op veel plaatsen te tanken. Schoner dan diesel of benzine. Nadeel: Lagere energiewaarde. Zware brandstoftanks. AARDGAS Voordeel: Schoner dan diesel of benzine. Biogas kan zeer schoon onderdeel zijn. Nadeel: Zware brandstoftanks. Weinig tankstations. ELEKTRISCH Voordeel: Geen directe uitstoot van schadelijke stoffen. Nadeel: Actieradius auto's is beperkt tot 400 km. WATERSTOF Voordeel: Voertuigen stoten geen vervuiling uit. Is geen fossiele brandstof. Nadeel: Productie vergt elektriciteit. Actieradius auto's is beperkt tot 200 km. De superbus, van Wubbo Ockels en de TU Delft, foto TU Delft Ligfiets met een elektrische hulpmotor. foto Olaf Kraak/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 101