De nieuwe badkamer is een belevingsruimte geworden 3 8 WONEN&TUINEN PZC APRIL 2008 Baden in weelde. Het lijkt de werkelijkheid te worden in de nieuwste badkamers. Het draait allang niet meer om schoon worden onder de douche of in bad; de badkamer is een belevingsruimte geworden en het toverwoord is wellness. De beurs Baden in Holland, gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht, laat de nieuwste trends zien. Tegels op de vloer en aan de wand lopen in elkaar over zoals in deze badkamer Jado Glance. Rechte, kubistische vormen zijn in. Kranen, wastafels, douche koppen hebben strakke lijnen zoals deze wastafel van Jado Cu bic door Marijke Knol Badderen is uit en douchen is in. En dan niet zo maar douchen: liefst onder een stort-, regen- en massagedouche en voorzien van kleur- of aro matherapie. En douchen doe je ruim. Achter een glazen wand, zonder instap en bij voorkeur met z'n tweeën tegelijk. De tegels zijn groot en de kleuren legio. Kleur komt terug in de badkamer en ook bloemenmotieven lijken een trend. Daarnaast zie je grafische lijnen. De vormen zijn kubistisch. Van douchekop tot kraan, van bad tot wastafel: rechte vor men overheersen. Maar tegenover die minimalistische stijl, zie je ook de meer weelderige vormen. Villeroy en Boch is hier heer en meester. Heb je dan toch een grote badkamer -of alle ruimte omdat slaap- en badkamer in elkaar overlopen - dan zet je er na tuurlijk ook een groot bad in, met ingebouwde hydro-rug- en nekmassage, mp3-speler en een lcd-scherm op de bad- rand. Steeds meer mensen kiezen voor een grotere badka mer. Een grote slaapkamer wordt tot badruimte gebombar deerd en als het even kan worden slaap- en badfiinctie ge combineerd. De stoomcabine wint terrein. Een douche, sauna en Turks stoombad ineen, inclusief geur- en kleurtherapie. 's Mor gens een ijsblauwe douche om wakker te worden en 's avonds gaan we de warmrode cabine in om te ontspannen voor het slapen gaan. Tenslotte zijn we allemaal gevoelig voor kleur. Ron Dijkmans van kranenfabrikant Hansa: „Er wordt steeds meer geld uitgegeven aan producten die met douchen en baden te maken hebben. De douches worden steeds groter en luxer en iedereen wil het liefst stort-, kleur- en zijdouches. Veel mensen laten liever het bad weg om zich helemaal op het douchen te storten." Gelukkig is ook gedacht aan iedereen die geen zeeën van ruimte in zijn badkamer heeft. Fabrikant Emco komt met een complete lijn badkameraccessoires om ruimte te bespa ren. Onder het motto 'de mythe van het verborgene' wor den toiletrollen, wc-borstels en tissues in fraaie kasten in de muur ingebouwd. Met een zachte druk op de kasten ko men de gewenste attributen naar buiten: klaar voor ge bruik.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 90