Economie De fregatten die niet nodig waren DSM spint garen bij supersterke vezels 'Ontslagen SG na zaak-KervieF Chemieconcern schroeft productie van Dyneema op. De Karei Poormanklasse 38 I Vrijdag 18 april 2008 PZC Welkom aan boord van het eerste M-fregat Karei Doorman. De indienststelling van de Abraham van der Hulst. Volgend jaar heeft Nederland nog maar twee M-fregatten over van de acht die ooit scheepswerf De Schelde overeind hielden. door Ben Jansen Ze waren in zekere zin de redding van de Ko ninklijke Maatschap pij De Schelde in Vlis- singen. Dat is mis schien wel het belangrijkste wa penfeit van de acht M-fregatten van de Karei Doorman-klasse, die tussen 1985 en 1995 zijn gebouwd en waarvan Nederland er inmid dels weer zes van de hand heeft ge daan. Zo goed als nieuwe multi functionele - daar staat die M voor - fregatten; nooit gebruikt voor de taken waarvoor ze zijn ontwik keld. Het is de tragiek van de M-fregat- ten dat de eerste twee (de naamge ver van de klasse, de Karei Door man, en de Willem van der Zaan) in dienst kwamen op het moment dat ze eigenlijk al niet meer nodig waren. Dat was in 1991. In hetzelf de jaar waarin ze trots en fier be gonnen de zeven zeeën te door klieven, hielden de Sovjet-Unie en het Warschaupact op te bestaan. De dreiging van nucleaire Sovjet onderzeeboten in de noordelijke Atlantische Oceaan viel weg. En de onderschepping daarvan was juist een kerntaak van de nieuwste aanwinsten van de Koninklijke Ma rine. Samen met de luchtverdedi ging en de bescherming van opper vlakteschepen. „De M-fregatten waren ingehaald door de geschie denis", stelt Gijs Rommelse vast in zijn boek Follow Me dat hij voor het Nederlands Instituut voor Mili taire Historie over de M-fregatten heeft geschreven. Die geschiedenis begon in 1977 met de ontwikkeling van plannen voor een Noordzeefregat. Dat zou, zoals de naam al aangaf op de Noordzee voornamelijk escorte-, kustwacht- en visserij-inspectieta ken moeten uitvoeren. Dat is wel beschouwd goeddeels het taken pakket van de vier patrouillesche pen die De Schelde nu voor de ma rine zal bouwen. Eind jaren zeventig van de vorige eeuw gedroeg de marine zich even wel als een rupsje-nooit-genoeg. Met het oog op de uitbreiding van de Sovjetvloot moest het nieuwe schip groter en sneller worden en uitgerust met een geavanceerd sen sor-, wapen- en commandosys teem. Het Noordzeefregat groeide op de tekentafel uit tot een multi- purposefregat. Het aanvankelijke streefbedrag van 80 miljoen gul den per schip werd uiteindelijk ruim vijf keer zo groot. Duur? Jazeker, maar inmiddels was in februari 1983 het scheeps- bouwconcern Rijn-Schelde-Verol- me op de fles gegaan. Mede dank zij een financiële injectie uit de re serves van de toenmalige Provin ciale Zeeuwse Energie Maatschap pij, de voorloper van Delta, krab belde De Schelde op. De regering bestelde acht M-fregatten in Vlis- singen. Met die orderportefeuille kon de werf het met inbegrip van het tekenwerk weer tien jaar uit zingen. In de periode 1988-1995 volgden de doopplechtigheden en overdrachtceremonies elkaar in rap tempo op. Marinierskapel, uit eenspattende champagneflessen, afgemeten bevelen, veel dames met hoeden op de tribune en het lange, lage grijs van de schepen. Het werden op den duur vertonin gen met een hoog gaapgehalte. Tussen 1991 en 1995 verlieten de acht M-fregatten Vlissingen. In bin nen- en buitenland beschouwd als de modernste varende gevechtssys temen in hun soort. Maar door het ontbreken van Russische on derzeeboten zonder duidelijke taak. Rommelse beschrijft in zijn boek wat de M-fregatten wel de den. Oefenen, vooral veel oefenen. In Navo-verband en als onderdeel van het Belgisch-Nederlands eska der. De schepen waren ook betrok HEERLEN - De toenemende vraag naar betere bepantsering van mili taire voertuigen pakt goed uit voor het Nederlandse chemieconcern DSM. De fabrikant van hoogwaar dige materialen en voedingsingre diënten tast daarom de komende jaren diep in de buidel om de ve zelproductie op te schroeven. „Door de ontwikkeling van projec tielen is er een groeiende behoefte om militaire voertuigen beter te beschermen", legde bestuurslid Ni co Gerardu van DSM gisteren uit. „De vraag komt zowel van Ameri kaanse als Europese overheden." DSM heeft een supersterke polye- theenvezel in huis, Dyneema ge naamd, naar eigen zeggen de sterk ste ter wereld. De vezel is vijftien maal sterker dan hoogwaardig staal maar licht genoeg om op wa ter te drijven. „Die combinatie heeft vele voordelen", aldus Gerar du. ».i; 1 j p9V/2V'3f-fl 1' p'iiiïi'V Het product is dan ook een van de parels van DSM. Vorig jaar haalde het concern er een omzet mee van 260 miljoen euro, bijna een kwart meer dan in 2006. De winstge vend van Dyneema is volgens Ger ardu bovengemiddeld in vergelij king met de andere producten van de divisie hoogwaardige materia len. In 1990 begon DSM met de productie van de eerste vezels. DSM breidt de productie van Dy neema, een uitvinding uit 1963, de komende jaren flink uit. Gerardu verwacht dat de omzetgroei de ko- .uabiov/ rra'm blubntrhd \nr.I mende jaren zal versnellen, vooral door een toenemende vraag van uit de VS. De afgelopen jaren steeg de omzet van Dyneema jaarlijks met meer 15 procent. De komende drie jaar investeert DSM tot 450 miljoen dollar (282 miljoen euro) in de fabrieken in Heerlen en Greenville (North Ca rolina). De omzet van Dyneema zou volgens berekeningen van SNS Securities-analist Danny van Doesburg dan over twee tot drie jaar uitkomen boven de 0,5 mil jard euro. ken bij de handhaving van de wa penembargo's tegen Servië en Montenegro en tegen Irak en bij de strijd tegen terrorisme. Ze wis selden elkaar ook af als stations schip in het Caraïbisch gebied en onderscheidden zich daar met op merkelijke acties tegen drugssmok kelaars. De fregatten zijn verder in geschakeld bij hulpverlenings operaties, bijvoorbeeld na orkanen en andere natuurrampen. Alle maal vormen van inzet, waarbij de schepen het er zonder kleerscheu ren van afbrachten. De ernstigste schade deed zich voor bij de Van Nes. Het schip liep eind 1996 ave rij op aan zijn sonarbol onder de boeg. Oorzaak: een aanvaring met een walvis. Hoe verdienstelijk de M-fregatten zich ook maakten, het waren dure schepen met hun bemanning van 150 koppen. Reden waarom ze tien jaar na de ingebruikstelling van de Karei Doorman al ter dis cussie kwamen te staan. De rede ring was dat aanschaf van korvet ten - later liever aangeduid als pa trouilleschepen - met een veel klei nere bemanning beter paste bij het nieuwe takenpakket van de Ne derlandse krijgsmacht en de daar mee in overeenstemming gebrach te budgetten. De Tweede Kamer omschreef de manier waarop de M-fregatten werden ingezet met 'een Ferrari gebruiken als bood- schappenwagentje'. Na veel heen en weer praten tus sen de Kamer en de regering viel het besluit eerst twee en later nog vier M-fregatten voortijdig af te stoten en die laatste te vervangen door vier goedkoper te exploiteren patrouilleschepen. Chili, België en straks Portugal zijn de trotse nieu we bezitters van elk twee multi- purposefregatten. Zo goed als Gijs Rommelse: 'Follow Me. De M-fregatten van de Karei Door man-klasse', 132 bladzijden, uitgeve rij Van Wijnen, 19,90 euro. ISBN 978-90-5194-331-3. PARIJS - Binnenkort vallen bij de Franse bank Société Générale (SG) de eerste hoge ontslagen na de af faire rond de illegale handelsprak tijken die de bank bijna 5 miljard euro heeft gekost. Volgens de Fran se webkrant Mediapart zal onder anderen Jean-Pierre Mustier, het hoofd van de divisie zakenbankie ren, het veld ruimen. De ontslagen zouden de eerste zijn, nadat de zaak rond de riskan te beleggingen door handelaar Jérö- me Kerviel naar buiten kwam. De overdracht van de Van Speijk. foto's Lex de Meester In 1984 is begonnen aan een nieuwe klasse fregatten, de Multipurposefregatten (M-fregatten). In 1985 werd de kiel gelegd voor de Karei Doorman. Omdat dit de eerste van een serie van acht was, wordt de M-klasse ook wel Karei Doormanklasse genoemd. Technische gegevens lengte 122 meter breedte 14,4 meter waterverplaatsing 3300ton diepgang 6,2 meter Hf' AriM snelheid 29 knopen voortstuwing 2 Rolls Royce gasturbines (33.800 pk totaal) 2 Stork Werkspoor diesels (9790 pk totaal) bemanning 154 actieradius 5000 nautische mijl (bij 18 knopen) schroeven 2 A m Schip Doop In dienst Verkoop Overdracht Nieuwe naam Karei Doorman F 827 20-04-1988 31-05-1991 22-12-2005 29-03-2007 F 930 Leopold I Willem van der Zaan F 829 21-01-1989 28-11-1991 22-12-2005 08-04-2008 F 931 Louise Marie Tjerk Hiddes F 830 09-12-1989 26-02-1993 27-03-2004 18-04-2007 FF 18 Almirante Riveras Van Amstel F 831 19-05-1991 27-05-1993 Abraham van der Hulst F 832 07-09-1991 15-12-1993 27-03-2004 16-12-2005 FF 15 Almirante Blanco Encalada) Van Nes F 833 16-05-1992 02-06-1994 01-11-2006 28-11-2008 nog niet bekend Van Galen F 834 21-11-1991 01-12-1994 01-11-2006 23-11-2009 nog niet bekend Van Speijk F 828 26-03-1994 07-09-1995

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 40