BMW R 1200 GS nog breder inzetbaar Audi A4 Avant: clean machine H Blikken verleden: Porsche 356 PZC Vrijdag 18 april 2008 1 7 De BMW GS is al jaren een bestseller. Afgelopen jaar met 660 exemplaren zelfs de best verkochte motor van Nederland. En dat ondanks de forse prijs. In 2004 werd dit kassucces nog rigoureus vernieuwd, maar de Duitsers waren blijkbaar nog niet helemaal tevreden want de GS is opnieuw aangepakt. door Michiel Snik Op een afstandje is het even zoeken naar de verschillen tussen de oude en nieuwe 1200 GS van BMW. Meest opvallende veranderingen zijn op het eerste oog de zijkappen en het led-achter lichtje. Het zadel is iets zachter en een centimeter hoger. Maar om daarvoor nu je oude GS in te leve ren die al zo goed was? Onder huids is er echter meer veranderd. De dikke Duitser heeft namelijk een sterker boxerblok gekregen. Dat merk je. Moeiteloos kun je in de zesde versnelling op 2000 toe ren rijden. Alles is elektronisch ge regeld. De testmotor is behangen met du re accessoires die vrijwel alle fou ten van de berijder corrigeren. Zo als een anti-blokkeerremsysteem (abs) en een anti-slipregeling. Abs voorkomt blokkerende wielen bij te hard remmen waarmee de kans op vallen kleiner is. SR&bhsbkss De oude GS uit 1995 (achtergrond) kon niet veel beter. Van de nieuwe, enorm verbeterde R 1200 GS wordt nu het zelfde gezegd. foto HDC Media/MS Als de zware boxer vlotjes aan slaat, blijkt schijn te bedriegen. De BMW laat zich diep en zacht brommend soepel bedienen. Is goed wendbaar door zijn grote stuuruitslag en blijft altijd stabiel. Je hebt geen moment het gevoel de motor niet onder controle te hebben. Integendeel. Met Duitse precisie laat het Beierse product zich mes scherp in de bocht leggen. BMW heeft de naam nogal luid ruchtig te schakelen. Hoe anders is het op deze GS. Hij schakelt soepel naar de hoogste versnelling die di gitaal in het dashboard is af te le zen. Gelukkig voel je nog wel de ver trouwde trillingen en het slaan van de boxer. De eerste GS werd in 1980 gepre senteerd. Het was een 800 cc die voor (omgerekend) 5.000 euro 50 pk leverde. Zeven jaar later volgde de 1000 GS en weer zeven jaar la ter de 1100 GS. Inmiddels was de prijs verdubbeld. Daarna kwamen er om de vijfjaar nieuwe versies uit. Een rondje op een R 1100 GS uit 1995 maakt de verschillen duide lijk. Remmen, sturen, vermogen, zithouding en gewicht' alles is met sprongen vooruit gegaan. SI De slipregeling voorkomt dat je op glad wegdek te veel gas geeft, waar door het achterwiel wegbreekt. De boordcomputer waarschuwt als het wegdek door opvriezen glad wordt en controleert ook constant de bandenspanning. Verder beschikt deze BMW over een systeem waarmee men heel eenvoudig de vering kan aanpas sen aan de belading van de motor en de rijstijl. Maar ook aan glad as falt of ruig terrein. Dat maakt de GS nog breder inzetbaar. Het GS-uiterlijk levert gemengde reacties op. De een vindt hem schitterend, de ander foeilelijk. Het is een grote motor. Als je hem ziet, ben je bijna bang om met dit bakbeest de weg op te gaan en hoe kom je op dat hoge zadel als je be nen wat kort zijn? Gelukkig is de buddy ook in een la ge stand te zetten. Dan kan er ook nog eens een extra laag zadel op. Met lengte 1,70 meter kom je dan moeiteloos aan de grond. BMW R 1200 GS: Lucht-/oliegekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor, 1.170 cc, 105 pk, 115 Nm, 6-bak, overbrenging cardan, wielbasis 1.507 mm, dubbe le remschijven voor, enkele achter, abs, zithoogte 850/870 mm, ge wicht 229 kg, verbruik 1:16. Tankinhoud 20 liter. Topsnelheid +200 km/u. Prijs vanaf 14.900 euro. www.bmw-motorrad.nl door Robbert Keegel Wanneer Audi een nieuw model lanceert, hoefje doorgaans niet lang te wachten op de stationcarversie. Bij de A4 duurde het vijf maanden en nu staat de Avant er. Met de komst van de A4 (of eigen lijk: bij de introductie van de coupé daarop, de A5) bleek Audi een belangrijke technische verbete ring te hebben, die ze allengs in al hun modellen zullen introduce ren. De motor werd een stuk naar achteren geplaatst, wat een eind maakt aan het onhebbelijke onder stuur dat de grotere Audi's al eeu wen kenmerkt. A4 en A5 sturen, voor een voor wielaandrijver, nu prettig direct en duidelijk. Dat dan alleen wanneer de A4-koper niet sneuvelt voor het technische hoogstandje 'Dyna- miklenkung'. Met een uit de ruim tevaart afkomstige variabele over brenging past deze het stuurge- drag aan de rijsnelheid aan. Net als bij de Active Front Steering van BMW gebeurt dat onduidelijk en inexact. Hadden ze het maar in de ruimtevaart gelaten. Het is een optie die we van harte afraden. Verder hebben we eigen lijk helemaal niets op de A4 en Avant aan te merken. Het is alle maal griezelig goed voor elkaar, de 'clean machine' in optima forma. Vooruitstrevende (en dus in één geval te ver doorgeschoten) tech niek, vervat in een van de best ge- Zaterdag 19 april zijn wij de gehele dag gesloten i.v.m. ons jaarlijkse personeelsevenement! Vanaf maandag 21 april staan wij jji W -ï,„. natuurlijk weer graag voor u klaar. A (Pj AUTO POPPE ...wie anders www.outopoppe.nl Vlissingen Tel. (0118) 424000 Terneuzen Hulst Tel. (0115) 647333 Tel. (0114) 370100 Het interieur van de A4 met S-pakket. concipieerde en afgewerkte auto's op de markt. De materiaalkeuze voor het interieur is voorbeeldig, de montageprecisie van het koets werk meesterlijk. Zo goed alle maal, dat saaiheid op de loer ligt. Tussen het al zo complete stel be kende motoren (vijfmaal diesel en vijfmaal benzine, allemaal direct ingespoten en schoner en zuini ger, maar ook krachtiger dan ooit) heeft zich een nieuwe tweeliter TFSI genesteld. Dankzij een varia bele besturing van nu ook de uit laatkleppen is deze sterker, maar toch zuiniger dan de 1,8. De 1,8 en 2,0 benzine zijn beide met twee verschillende vermogens foto GPD te koop, die echter officieel even zuinig zijn. Dat is niet echt zo, maar de puur theoretische EU-me- ting verdoezelt dat. De laadvloer is omkeerbaar, met aan de keerzijde een soort vergaar bak voor nattigheid en modder en er zijn superhandige oplossingen om van alles vast te zetten in dat ruim, dat maximaal 1.430 liter om vat. door Peter Lodewijks Op de foto, genomen in zo'n 'klassieke straat' in Barcelona, zien we twee Porsches van de eerste generatie, een 356 cabriolet en een coupe. Het beroemde merk ontstond vlak na de Tweede Wereldoorlog, toen Ferry Porsche zijn eerste sportwa gen bouwde op basis van de Volks wagen Kever. Dat was niet toeval lig, want die Kever was bedacht door zijn vader, de grote dr. Ferdi nand Porsche. Ferry kon naar hartenlust graaien in de immense onderdelenbak van Volkswagen die was ontstaan toen de Duitse Kübelwagens (uit de oor log) overbodig waren geworden. Dat scheelde een hoop ontwikke- lingstijd en kosten. Het was slechts een kwestie van maanden voordat Ferry Porsche zijn eerste prototy pe kon laten zien. Dit had natuurlijk vele kenmerken van de Kever, zoals het platform- chassis, de luchtgekoelde 4-cilin- der boxermotor achterin, de kabel- remmen en de wielophanging. Al leen het koetswerk van de 'sport- Kever' was speciaal ontworpen door een collega van Porsche. SI De Audi A4 Avant is er vanaf 37.965 euro en dan krijg je een 1,8 TFSI van 160 pk, met B-label. De diesels beginnen bij 41.160 euro voor een eveneens tweeliter van 143 pk en ook label B. Porsches in de straat van Barcelona. foto Anita Broekhuis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17