BMW R 1200 GS nog breder inzetbaar
Audi A4 Avant: clean machine
H
Blikken verleden: Porsche 356
PZC Vrijdag 18 april 2008 1 7
De BMW GS is al jaren een
bestseller. Afgelopen jaar
met 660 exemplaren zelfs
de best verkochte motor
van Nederland. En dat
ondanks de forse prijs. In
2004 werd dit kassucces
nog rigoureus vernieuwd,
maar de Duitsers waren
blijkbaar nog niet helemaal
tevreden want de GS is
opnieuw aangepakt.
door Michiel Snik
Op een afstandje is het
even zoeken naar de
verschillen tussen de
oude en nieuwe 1200
GS van BMW. Meest opvallende
veranderingen zijn op het eerste
oog de zijkappen en het led-achter
lichtje. Het zadel is iets zachter en
een centimeter hoger. Maar om
daarvoor nu je oude GS in te leve
ren die al zo goed was? Onder
huids is er echter meer veranderd.
De dikke Duitser heeft namelijk
een sterker boxerblok gekregen.
Dat merk je. Moeiteloos kun je in
de zesde versnelling op 2000 toe
ren rijden. Alles is elektronisch ge
regeld.
De testmotor is behangen met du
re accessoires die vrijwel alle fou
ten van de berijder corrigeren. Zo
als een anti-blokkeerremsysteem
(abs) en een anti-slipregeling. Abs
voorkomt blokkerende wielen bij
te hard remmen waarmee de kans
op vallen kleiner is.
SR&bhsbkss
De oude GS uit 1995 (achtergrond) kon niet veel beter. Van de nieuwe, enorm verbeterde R 1200 GS wordt nu het
zelfde gezegd. foto HDC Media/MS
Als de zware boxer vlotjes aan
slaat, blijkt schijn te bedriegen. De
BMW laat zich diep en zacht
brommend soepel bedienen. Is
goed wendbaar door zijn grote
stuuruitslag en blijft altijd stabiel.
Je hebt geen moment het gevoel
de motor niet onder controle te
hebben.
Integendeel. Met Duitse precisie
laat het Beierse product zich mes
scherp in de bocht leggen.
BMW heeft de naam nogal luid
ruchtig te schakelen. Hoe anders is
het op deze GS. Hij schakelt soepel
naar de hoogste versnelling die di
gitaal in het dashboard is af te le
zen.
Gelukkig voel je nog wel de ver
trouwde trillingen en het slaan
van de boxer.
De eerste GS werd in 1980 gepre
senteerd. Het was een 800 cc die
voor (omgerekend) 5.000 euro 50
pk leverde. Zeven jaar later volgde
de 1000 GS en weer zeven jaar la
ter de 1100 GS. Inmiddels was de
prijs verdubbeld. Daarna kwamen
er om de vijfjaar nieuwe versies
uit.
Een rondje op een R 1100 GS uit
1995 maakt de verschillen duide
lijk. Remmen, sturen, vermogen,
zithouding en gewicht' alles is met
sprongen vooruit gegaan.
SI
De slipregeling voorkomt dat je op
glad wegdek te veel gas geeft, waar
door het achterwiel wegbreekt. De
boordcomputer waarschuwt als
het wegdek door opvriezen glad
wordt en controleert ook constant
de bandenspanning.
Verder beschikt deze BMW over
een systeem waarmee men heel
eenvoudig de vering kan aanpas
sen aan de belading van de motor
en de rijstijl. Maar ook aan glad as
falt of ruig terrein. Dat maakt de
GS nog breder inzetbaar.
Het GS-uiterlijk levert gemengde
reacties op. De een vindt hem
schitterend, de ander foeilelijk.
Het is een grote motor. Als je hem
ziet, ben je bijna bang om met dit
bakbeest de weg op te gaan en hoe
kom je op dat hoge zadel als je be
nen wat kort zijn?
Gelukkig is de buddy ook in een la
ge stand te zetten. Dan kan er ook
nog eens een extra laag zadel op.
Met lengte 1,70 meter kom je dan
moeiteloos aan de grond.
BMW R 1200 GS:
Lucht-/oliegekoelde 2-cilinder
4-takt boxermotor, 1.170 cc, 105
pk, 115 Nm, 6-bak, overbrenging
cardan, wielbasis 1.507 mm, dubbe
le remschijven voor, enkele achter,
abs, zithoogte 850/870 mm, ge
wicht 229 kg, verbruik 1:16.
Tankinhoud 20 liter. Topsnelheid
+200 km/u. Prijs vanaf 14.900 euro.
www.bmw-motorrad.nl
door Robbert Keegel
Wanneer Audi een nieuw
model lanceert, hoefje
doorgaans niet lang te
wachten op de stationcarversie. Bij
de A4 duurde het vijf maanden en
nu staat de Avant er.
Met de komst van de A4 (of eigen
lijk: bij de introductie van de
coupé daarop, de A5) bleek Audi
een belangrijke technische verbete
ring te hebben, die ze allengs in al
hun modellen zullen introduce
ren. De motor werd een stuk naar
achteren geplaatst, wat een eind
maakt aan het onhebbelijke onder
stuur dat de grotere Audi's al eeu
wen kenmerkt.
A4 en A5 sturen, voor een voor
wielaandrijver, nu prettig direct en
duidelijk. Dat dan alleen wanneer
de A4-koper niet sneuvelt voor
het technische hoogstandje 'Dyna-
miklenkung'. Met een uit de ruim
tevaart afkomstige variabele over
brenging past deze het stuurge-
drag aan de rijsnelheid aan. Net als
bij de Active Front Steering van
BMW gebeurt dat onduidelijk en
inexact. Hadden ze het maar in de
ruimtevaart gelaten.
Het is een optie die we van harte
afraden. Verder hebben we eigen
lijk helemaal niets op de A4 en
Avant aan te merken. Het is alle
maal griezelig goed voor elkaar, de
'clean machine' in optima forma.
Vooruitstrevende (en dus in één
geval te ver doorgeschoten) tech
niek, vervat in een van de best ge-
Zaterdag 19 april zijn wij de
gehele dag gesloten i.v.m. ons
jaarlijkse personeelsevenement!
Vanaf maandag 21 april staan wij
jji W -ï,„.
natuurlijk weer graag voor u klaar.
A
(Pj AUTO POPPE ...wie anders
www.outopoppe.nl
Vlissingen
Tel. (0118) 424000
Terneuzen Hulst
Tel. (0115) 647333 Tel. (0114) 370100
Het interieur van de A4 met S-pakket.
concipieerde en afgewerkte auto's
op de markt. De materiaalkeuze
voor het interieur is voorbeeldig,
de montageprecisie van het koets
werk meesterlijk. Zo goed alle
maal, dat saaiheid op de loer ligt.
Tussen het al zo complete stel be
kende motoren (vijfmaal diesel en
vijfmaal benzine, allemaal direct
ingespoten en schoner en zuini
ger, maar ook krachtiger dan ooit)
heeft zich een nieuwe tweeliter
TFSI genesteld. Dankzij een varia
bele besturing van nu ook de uit
laatkleppen is deze sterker, maar
toch zuiniger dan de 1,8.
De 1,8 en 2,0 benzine zijn beide
met twee verschillende vermogens
foto GPD
te koop, die echter officieel even
zuinig zijn. Dat is niet echt zo,
maar de puur theoretische EU-me-
ting verdoezelt dat.
De laadvloer is omkeerbaar, met
aan de keerzijde een soort vergaar
bak voor nattigheid en modder en
er zijn superhandige oplossingen
om van alles vast te zetten in dat
ruim, dat maximaal 1.430 liter om
vat.
door Peter Lodewijks
Op de foto, genomen in
zo'n 'klassieke straat' in
Barcelona, zien we twee
Porsches van de eerste generatie,
een 356 cabriolet en een coupe.
Het beroemde merk ontstond vlak
na de Tweede Wereldoorlog, toen
Ferry Porsche zijn eerste sportwa
gen bouwde op basis van de Volks
wagen Kever. Dat was niet toeval
lig, want die Kever was bedacht
door zijn vader, de grote dr. Ferdi
nand Porsche.
Ferry kon naar hartenlust graaien
in de immense onderdelenbak van
Volkswagen die was ontstaan toen
de Duitse Kübelwagens (uit de oor
log) overbodig waren geworden.
Dat scheelde een hoop ontwikke-
lingstijd en kosten. Het was slechts
een kwestie van maanden voordat
Ferry Porsche zijn eerste prototy
pe kon laten zien.
Dit had natuurlijk vele kenmerken
van de Kever, zoals het platform-
chassis, de luchtgekoelde 4-cilin-
der boxermotor achterin, de kabel-
remmen en de wielophanging. Al
leen het koetswerk van de 'sport-
Kever' was speciaal ontworpen
door een collega van Porsche.
SI
De Audi A4 Avant is er vanaf
37.965 euro en dan krijg je een 1,8
TFSI van 160 pk, met B-label. De
diesels beginnen bij 41.160 euro
voor een eveneens tweeliter van
143 pk en ook label B.
Porsches in de straat van Barcelona.
foto Anita Broekhuis