Auto 1 Voyager met uniek stoelsysteem Groentenwagen heeft tweede leven als camper P2C Vrijdag 18 april 2008 1 5 De Chrysler Grand Voyager met 'kelderruimte' in de vloer als extra bagageruimte of om de stoelen in op te bergen. Bijna 25 jaar geleden deed een geheel nieuwe autotype zijn intrede, de ruimtewagen of MPV. Pioniers waren in Europa de Renault Espace en in de VS de Chrysler Voyager, inmiddels uitgegroeid tot Grand Voyager. door Robbert Keegel Het was een briljant idee, op basis van een wat for sere personenauto een soort busje te bouwen met een slimme, flexibele meubile ring. Een auto dus die voor vele doeleinden inzetbaar was, vandaar de Engelse aanduiding Multi Pur pose Vehicle. De vondst werd ongeveer gelijktij dig in twee werelddelen gedaan, zoals wel meer belangrijke uitvin dingen op twee verschillende plek ken tot stand komen - de boek drukkunst bijvoorbeeld. Tussen de pioniers Renault Espace en Chrysler Voyager zat één enorm en essentieel verschil: de Fransman werd - aanvankelijk bij constructeur Matra, beter bekend van z'n raketten - gebouwd op ba sis van een personenauto, in dit ge val de R25, terwijl z'n Amerikaan se bondgenoot zijn roots in de be stelautosector had. Dat verschil is er nog steeds, al staat de Espace in middels op de architectuur van La- guna en Vel Satis. Het heeft tot gevolg dat de Espace als altijd een lekker rijdende auto is, terwijl het weggedrag het groot ste minpunt van de Voyager is. Hij is log, stuurt vaag en veert niet prettig, waarbij zijn Amerikaanse afkomst ook geen pluspunt is. Hoewel ik nooit zelf een Ameri kaanse Voyager heb bestuurd, schijnt de Europese versie daar mee vergeleken nog heilig te zijn. Toch zou je denken dat Chrysler, met z'n ruime Europese ervaring, hier toch iets beters zou kunnen bouwen. Aan het comfort doet dat trou wens nauwelijks afbreuk, alleen de chauffeur heeft er last van. Dat brengt ons meteen bij het sterkste punt van de Voyager, die overigens hier alleen nog wordt geleverd als Grand Voyager, met een wielbasis van 3,08 m. De rol van de 'kleine' Voyager wordt voor Europa overge nomen door de Dodge Journey, wiens assen 2,89 m uit elkaar staan. Overigens hebben sommige dealers nog wel oude Voyagers, Grand of niet, die voor een aanlok kelijk prijsje de uwe zouden kun nen worden. Dat sterke punt is het meubilair. Niet alleen zijn het voortreffelijke stoelen, die in drie rijen plaats bie den aan zeven personen, ze heb ben een meer dan voortreffelijk op bergsysteem. Stow 'n Go heet het en het houdt in dat die stoelen én de achterbank met een paar simpe le handgrepen in daarvoor bestem de keldertjes in de wagenvloer weggeborgen kunnen worden. Dat gaat makkelijk en razendsnel en levert een volstrekt vlakke laad vloer op. Het laadruim groeit dan van 470 naar een klasserecord van 4070 liter. Wie iets dieper in de beurs tast, kan de metamorfose voor de achterbank ook nog eens elektrisch laten doen. Voortreffe lijk. De keldertjes zijn ook prachti ge extra opbergvakken wanneer de stoelen in de zitstand staan. Nog een aardigheidje is dat de ach terbank ook geheel omklapbaar is, waardoor je er, voor een picknick of zo, op kunt zitten met je benen over de achterbumper naar buiten bungelend. Echt Amerikaans, zo iets. Minder uniek maar daarom niet minder prettig, is de elektrische be diening van beide zijschuifdeuren én de omhoog scharnierende ach terklep. Vooral die schuifdeuren zijn fijn wanneer je krap gepar keerd staat. Zowel de schuifdeuren als het achterluik hebben een be foto GPD veiliging tegen doordrukken als ie mand of iets klemgezet dreigt te worden en ze gaan niét open als je nog rijdt. Die aangename leef- of bagageruimte kan zo luxueus wor den ingericht als je maar kunt dro men. Natuurlijk is er een perfecte meerzone-airco en de bestuurder kan, ook alweer elektrisch, de ach terste zijruitjes voor extra ventila tie uitzetten. Kortom: qua comfort zijn we heel blij dat de Grand Voyagir zo Amerikaans is. Op één ding na: de motor, maar die is juist helemaal niét Amerikaans. De Grand Voyager is leverbaar met een vette 3,8-liter V6 met 193 pk - en daarmee de dorst van een Noor se zeeman, maar wij reden met de 2,8 CRD, een 149 pk sterke turbo diesel die standaard aan een zes- traps automaat zit. De particulier die zo'n gigant van een MPV wil, koopt de benzineversie: topcomfort voor 45.995 euro. De diesel komt op 49.300 euro, want die zit in het fijnstof-verdomhoekje. door Joeri Wisse Een Bedford aanschaffen? Be gin er niet aan als je zonder zorgen wil rondreizen. „Met een Bedford ben je de hele vakantie aan het sleutelen", merkt Bram Wielemaker uit Kou- dekerke droogjes op. Hij weet waar hij het over heeft. „In de ja ren zeventig heb ik vier jaar als monteur gewerkt bij garage Cen trum in Vlissingen. Dat was een Bedford en Vauxhall-dealer. Al in in die tijd moest je geluk hebben dat je een goeie in handen had, want de meeste Bedfords hadden altijd problemen." Op het mo ment dat Bram en zijn vrouw Els de Grave jaren later op zoek wa ren naar een leuke tweedehands camper, riep Bram dus al meteen dat het .n elk geval géén Bedford zou worden, weet Els zich nog maar al te goed herinneren. Maar ach, hij had zo'n leuk Ameri kaans uiterlijk en dus kochten ze tóch een Bedford. Niet geheel te gen de verwachting in, vertoonde hij tal van gebreken. Echter, het grootste ongemak zat 'm niet in de techniekmaar in het leefge- deelte. Els: „De deur zat aan de achterkant, als die open stond, waaide het fornuis uit." De oplos sing om zélf een camper te bou wen lag wat Bram betreft voor de hand. Hij wist ook al meteen wel ke auto daarvoor als basis zou moeten dienen: de verkoopwa gen van groenteboer Johan de Vis ser uit West-Souburg. Toen de doosjes aardbeien en de kratten bloemkolen nog op het indertijd rood-blauwe vehikel stonden, had Bram zijn oog al laten vallen op de Bedford. „De Visser heeft 'm laten verlengen tot zeven me ter. Daar kan je een flinke op bouw op kwijt." In de jaren ne gentig kocht bij de wagen. Het casco liet hij maken, maar verder bouwde hij de camper in vijf maanden naar eigen smaak af. Het resultaat stemt na jaren van reizen door heel Europa nog steeds tot tevredenheid, ook al vertoont ook deze Bedford gere geld technische mankementen. Daar is Bram echter op voorbe reid. Op grote reizen gaat een he le rits aan reserve-onderdelen mee. „Ik kan bijna alles zelf repa reren. Zo knapte in Duitsland de distributieriem. Na een uurtje kon ik weer rijden." Voor hem dus geen moderne camper, waar je een computer voor nodig hebt om problemen te verhelpen. „De ANWB mag gewoon doorrijden als ik langs de weg sta." Bram en Els hebben hun camper zelfgebouwd. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15