Boeken Een literair luilekkerland KR Historie met een muzikaal tintje Opgewekt schrijven over de dood BOEKEN KORT ELEGANT ALS EEN [GEL PZC Donderdag 17 april 2008 21 TIENER Nicholas Shakespeare is bekend als biograaf van Bruce Chatwin. Maar ook als roman schrijver staat hij zijn mannetje, mede dankzij The Vision of Ele na Silves. In zijn net verschenen De geheimen van de zee verliest Alex zijn ouders door een au to-ongeluk en wordt naar een kostschool gestuurd. Twaalf jaar later keert hij terug naar zijn ge boortestreek en ontmoet Merri- dy die ook het nodige heeft doorstaan. Ze trouwen, maar kunnen geen kinderen krijgen. Ze nemen een weggelopen tie ner in huis, die hun bestaan op zijn kop zet. Nicholas Shakespeare - De geheimen - van de zee. (Vert. Mireille Vroege) Be zige Bij, 29,90 euro LOLITA Een meisje van 16 jaar raakt op drift in de grotemen senwereld. In plaats van dat haar avonturen misgaan, veran dert alles in haar handen in goud. Rooyens is het tv-echt- paar Bob en Monique Rooijens. Bob was regisseur van Love let ters en Wedden dat. Monique produceert muziek- en spel shows. Het boek gaat over een meisje dat een grote droom na jaagt, namelijk het maken van een film. Deze Nederlandse chicklit belooft meer dan ze waarmaakt. De Lolita uit dit ver haal duikt met iedereen in bed, maar blijkt vooral erg braaf Rooyens - De wereld aan je voeten. Ad. Donker, 19,90 euro DESCARTES Drie totaal verschil lende vrouwen zijn weg van de Franse filosoof Descartes. Konin gin Christina van Zweden, Des cartes' Nederlandse minnares Hélène Jans en Inés Andrade, een studente uit de 21e eeuw die haar proefschrift wil wijden - aan het intieme leven van de fi losoof Nachtschade is de tweede roman van de Spaanse schrijf ster Teresa Moure. In het boek staan eeuwenoude brieven en e-mails zij aan zij. Teresa Moure - Nachtschade. (Vert. Dorotea ter Horst) Signatuur, 22,95 euro. Als wij te weinig weten van onze geschiedenis, dan moet het met de kennis van de literatuurgeschiedenis nog veel droeviger zijn gesteld. Maar ook daar is een remedie voor: lezen. door Joep van Ruiten Twaalf jaar geleden besloot de Taalunie dat het tijd werd om te bepalen wat in de Nederlandse en Vlaamse letteren van belang is. Een jaar later gingen de ministers van Onderwijs in Nederland en Vlaanderen akkoord met een voorstel om voor een breed publiek in zeven delen de geschiede nis van de Nederlandse literatuur te beschrij ven. In 2006 rolden de eerste twee kloeke ban den uit de drukkerij. De jongste aflevering uit de reeks heet Een nieuw vaderland voor de mu zen en behandelt de literatuur tussen 1560 en 1700, de jaren die de Gouden Eeuw worden ge noemd. De auteurs, Karei Porteman en Mieke B. Smits-Veldt, beginnen hun uiteenzetting als ons taalgebied door de Tachtigjarige Oorlog in een katholiek en een protestants deel wordt ge knipt en eindigen als de economische bloei plaats heeft gemaakt voor bezinning en con templatie. Vergeleken met Stemmen op schrift (deel 1) en Het gevleugelde woord (deel 3) is in deze ge schiedenis de rij bekende schrijvers beduidend langer. Dat is niet zozeer omdat hun werk nog volop bij lezers leeft, maar meer omdat in de negentiende eeuw nogal wat straten, pleinen en scholen naar hen zijn vernoemd: Bredero, Joost van den Vondel, Revius, P.C. Hooft, Ja cob Cats, Constantijn Huygens. Net als Frits van Oostrom in Stemmen op schrift en Herman Pleij in Het gevleugelde woord voert het te ver om Een nieuw vaderland voor de mu zen een prettig leesboek te noemen. Dat heeft alles te maken met de opzet van de reeks. An ders dan in het verleden is deze literatuurge schiedenis geen opsomming van feiten, titels en biografieën, maar is er gekozen voor het be schrijven van een tijdsbeeld. De schrijvers en hun werk zijn steeds onderdeel van een sociale en culturele context. Liet Frits van Oostrom zien hoe de literatuur kon ontstaan en vertelde Herman Pleij over de verspreiding onder het volk, bij Porteman en Smits-Veldt is sprake van vernieuwing en krij gen de teksten uiteenlopende, maatschappelij ke functies. Er wordt literatuur gemaakt 'ter lee- 'Vadertje' Jacob Cats geschilderd door Ludolf de Jongh. ring ende vermaek', voor politieke én religieu ze doeleinden. De Rederijkers vormen de eer ste literaire netwerken en geven de aanzet voor de theatercultuur. Die netwerken zijn eind zes tiende, begin zeventiende eeuw vooral actief in Vlaanderen, Brabant en Holland. Afgezien van kleine circuits in Friesland, Zwolle en Deventer spelen het Noorden en Oosten geen rol, in te genstelling tot Zeeland dat wel over een bloeiend literair klimaat beschikte. Met dank aan 'vadertje' Jacob Cats.Hoewel poëzie en to neel de boventoon voeren, laat de beschreven periode een grote verscheidenheid aan literaire genres zien. Zo doet de (liefdes)roman zijn in trede. Porteman en Smits-Veldt staan ook stil bij de minder bekend geworden grootheden uit de Gouden eeuw. Met Anna Maria van Schurman voorop, de eerste vrouwelijke stu dent, krijgen ook de schrijfsters de aandacht die zij verdienen. Minstens zo bijzonder is de ruime aandacht voor het fenomeen emblata, de veelal stichtelijke praatjes bij plaatjes, die foto J. Zweerts/CPD dankzij de boekdrukkunst op grote schaal in de zeventiende eeuw zijn vervaardigd. Jacob Cats maakte het embleemboek populair, maar de grote meester was Jan Luyken, dichter, schil der, etser en maker van boeken met prachtti- tels als Voncken der Liefde Jesu, Spiegel van het Menselyk Bedryf en De Bijekorf des Gemoeds. De hoeveelheid informatie in Een nieuw vader land voor de muzen is overstelpend. In navol ging van Van Oostrom en Pleij hebben de au teurs er alles aan gedaan om duidelijk te ma ken dat ook deze periode uit de geschiedenis van de Nederlandse literatuur als ongekend rijk en cruciaal moet worden gezien. Dat be looft wat voor de nog te verschijnen delen. Voorlopig is dit het dikste deel uit de reeks. Een boek als de rijstebrijberg, met toegang tot het legendarische Luilekkerland. Kartel Porteman en Mieke B. Smits-Veldt - Een nieuw vaderland voor de muzen. Uitgeverij Bert Bak ker. 1054 pag. 59,95 euro. door Fred Monsma HFl Kate Mosse - De verge- ten tombe. (Vert. A. van der Graaff D. Kees maat). Holkema Wa- rendorf, 19,95 euro. z es jaar heeft Kate Mosse gesleuteld aan haar succesvolle debuut Het verloren labyrint -130.000 exemplaren gingen er alleen al in Neder land over de toonbank. Zo veel tijd kreeg ze niet voor de opvolger, De vergeten tombe. Wat Mosse's boeken gemeen hebben, is de streek waarin het spannende verhaal groten deels speelt en de aanpak. Op nieuw zijn de hoofdrollen voor twee vrouwen. De ene leeft in het heden en de twee de - van wie de huidige 'hel din' zo'n beetje de reïncarna tie is - in het verleden. Haar belevenissen zijn de basis voor de historische roman met een vleug misdaad die Mosse zo fraai componeert. Toepasselijk, aangezien er in De vergeten tombe een belang rijke bijrol is weggelegd voor de Franse componist Debus sy. In De vergeten tombe on derneemt de Amerikaanse Meredith Martin voor het schrijven van een biografie van die Franse musicus een reisje naar Frankrijk. Na Pa rijs doet ze ook het zuiden van het land aan. Daarbij combineert ze haar research naar het leven van Debussy met een onderzoekje naar de feiten achter enkele foto's van haar familie die uit de streek rond Carcassonne afkomstig is. En het kan bijna niet an ders, die mensen hebben een rol gespeeld in het leven van Debussy of hij in dat van hen. Het leven van Martins Franse familie blijkt enerve rend te zijn geweest en niet van gevaar ontbloot. Met De vergeten tombe biedt Mosse haar lezers een stevig uitgevallen historische roman (596 pagina's) die geen mo ment verveelt. U] Muriel Barbery - Elegant als een egel. Vertaald door Edu Bor ger. Prometheus. 21,95 euro door Mario Molegraaf Mijn vrouw was tegen, de kat vond het maar niets. De laatste tijd las ik voor wij drieën sla pen gingen Elegant als een egel, de roman waarmee Mu riel Barbery (1969) lezend Frankrijk veroverde. Barbery boekte eerder succes met haar roman De Delicatesse waarin een autoriteit op het gebied van de gastronomie op zijn sterfbed overpeinst wat voor hem het lekkerste gerecht is. Voor het slapen gaan, zijn de poes en mijn echtgenote ge wend aan rust. Die kregen ze niet, want van Barbery's nieu we roman Elegant als een egel wordt de lezer hoorbaar vro lijk. Die opgewektheid is on begrijpelijk als je weet waar over deze roman gaat. Over een meisje Paloma dat beslo ten heeft op haar 13e verjaar dag zelfmoord te plegen en over een vrouw Renée van in de 50 die wordt doodgereden. De schrijfster verricht in de li teratuur net zo'n wonder als een van haar verhaalfiguren in de keuken. Die weet van een zwaar op de maag liggen de taart uit de Elzas 'een heer lijk meesterwerk' te maken. Ze bewonen een pand op stand in Parijs. Paloma als rij keluisdochter en scholiere. Bij haar medeleerlingen voelt ze zich niet thuis: 'mobiel, mo de, mobiel, wie gaat met wie.' Renée is de conciërge. Zo ge draagt ze zich ook, maar in het diepste geheim is ze zeer vertrouwd met literatuur en filosofie. Twee buitenstaan ders, niemand ziet ze, maar zij zien alles. Ze vinden el kaar en nog veel meer. Op jacht naar 'het altijd en nooit', het korte geluk voor de lange dood, de lach voor je inslaapt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 21