Waar is hier de dokter? balans EERSTE HULP OP DE KADE Naast het werk Vrachtwagens rijden af en aan, op de kade staat men op scherp: er moeten rap schepen worden gelost. Ook binnen is er volop bedrijvigheid. Chauffeurs willen hun papierhandel afgewerkt hebben, telefoons rinkelen continu. Tijd is geld, zeker in de haven. Snelheid brengt risico met zich mee en een ongelukje is zo gebeurd. Woensdag 16 april 2008 Ben Wolters is coördinator Operational Team. Toon van der Linden is beheerder Gebouw. Naast hun werkzaamheden zijn ze bedrijfshulpverleners (BHV'ers). Ze werken beiden bij het op- en overslagbedrijf Kloosterboer Vlissingen. Daar werken 200 man in vaste dienst en 70 tot 100 man als externe kracht. Een onbekende eerste hulp bieden is al spannend ge noeg, laat staan een collega. Hoe draai je dan de knop om en ga je vakkundig te werk? BHV'ers Ben Wolters en Toon van der Linden vertellen. Toon: „Iemand onder een heftruck zien liggen is na tuurlijk nooit prettig. Maar gaat het om een goede col lega, zelfs om een vriend, wat ik heb meegemaakt, dan is de klap zwaarder. Het raakt je. Ook privé. Je moet daar goed mee om kunnen gaan, anders houd je het niet vol." Toon vertelt z'n verhaal met bezieling. Het is merk baar dat hij plezier in het BHV-werk heeft. Ben luistert met net zo veel plezier, knikt regelmatig ter herken ning. „We zijn samen begonnen, Toon en ik", zegt hij uitein delijk. „We gaan al tien jaar lang jaarlijks op training en weten wat we aan elkaar hebben. Vaak roept de een de ander erbij. Om zijn expertise, om even te checken of je goed zit. Als Toon mij belt, leg ik direct mijn kantoorwerk neer, ik weet dat hij mij dan hard no dig heeft." Samen hebben ze al heel wat meegemaakt in hun loopbaan als BHV'er. De meer ernstige ongelukken, gelukkig nooit met dodelijke afloop, blijven langer hangen. Maar het zijn juist de kleine ongevallen, die extra zorg en begeleiding vragen. „Daar komen niet altijd professionele hulpverleners bij. Juist dan is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan het slachtoffer", weet Toon. „Een lelijke snee in een arm, glassplinters in het oog, onwel worden door suiker ziekte. Meestal breng ik met het slachtoffer even een bezoekje aan de Spoedeisende Hulppost in het zie kenhuis. Het zekere voor het onzekere. Ook dat is be drijfshulpverlening. En vooral nadien even vragen: hoe is het nu met je? Mensen kunnen dat zo waarde ren. Ook al zijn ze stoer en ruw in de haven, het blij ven mensen!" Scheuren Stoer en ruw kunnen ze er zeker zijn. Toon weet dat uit ervaring. Soms gebeurt er een ongeval en gaan mensen er omheen gewoon door met hun werk. „Ik weet het nog goed: het was heel erg druk op de ka de. Driehonderd pallets aardappelen moesten wor den verscheept. Dat veroorzaakt sowieso al veel stof. Ligt daar iemand met een open wond aan z'n been, scheuren ze achter me af en aan met die pallets. Lek ker, al dat stof in die wond. Bovendien, ze reden bij mij zo'n beetje over m'n achillespezen! Toen heb ik met de directie geregeld dat we bevoegdheid kregen om werkzaamheden stil te mogen leggen. Bedrijfs hulpverlening begint namelijk met je eigen veilig heid." En daarna? Na zo'n ongeval? Ben: „Gewoon weer aan het werk hè. Het gaat allemaal door." Even is het stil. De mannen kijken elkaar aan, zoeken foto Robert van den Berge bevestiging. Gaat het gewoon door? Is dat echt zo? „Nou ja, na zo'n situatie ga ik altijd even roken", be kent Ben. Alsof daarmee duidelijk is dat ook meteen een nare affaire verwerkt wordt. Dan legt hij uit nader uit: „Met een bakje koffie erbij, praten we wel na hoor. Hebben we het goed gedaan, kon het beter, dat soort dingen." Toon beaamt dit: „En tijdens de boterham met bakje koffie, vragen collega's vaak wat er gebeurd is. Zoiets gaat als een lopend vuurtje. We praten het echt wel van ons af." Verantwoording Inmiddels heeft Kloosterboer Vlissingen veel mensen in dienst met een BHV-opleiding op zak. „Het is niet zo heel moeilijk om collega's te vragen die opleiding te volgen", vertelt Toon, „Onder datzelfde bakje kof fie, zeg je bijvoorbeeld: 'Zou leuk zijn als jij je verant woording als toezichthouder neemt en een BHV-trai- ning gaat volgen'. Nou, dat werkt dus. We hebben nu 31 collega's, veelal toezichthouders met BHV in hun pakket." Beloningen hoeven ze niet, Ben en Toon. Ze krijgen maandelijks een bedrag als tegemoetkoming. En meestal komt er achteraf wel een 'dankjewel' van het slachtoffer. Ook dat hoeft niet eens, vinden ze, al is het wel fijn om te horen. Toon: „Eén keer kwam een ambulancemedewerker naar me toe na een ongeval. Hij vroeg: 'En hoe is het nu met jou?' Kijk, dat kon ik nou waarderen." Joyce Muilenburg Bron: BHV Training Zeeland Werkgevers zijn verantwoordelijk voor veilige en gezonde ar beidsomstandigheden. Sinds 1994 is de werkgever verplicht om bedrijfshulpverlening goed te organiseren. In de praktijk betekent dit meestal dat meerdere personeelsleden een op leiding volgen tot bedrijfshulpverlener. Artikel 15 van de Arbo-wet omschrijft de taken als het volgt: het verlenen van eerste hulp bij ongevallen; het beperken en bestrijden van brand en het beperken van de gevolgen van ongevallen; het in noodsituaties alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het bedrijf.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 51