Onvermoede kans voor Uhlig
Werken
Jan Morks
gevonden
Posterlezing
Anthon Beeke
Studenten achterhalen
deel muziekcollectie
Middelburgs korps.
Pianist valt op laatste
moment in als solist
bij Het Zeeuws Orkest.
n
fCWÊ
dichter bij elk sportief moment
1 pzc.nl
1
28 Woensdag 16 april 2008 pzc
middelburg - In het kader van de
expositie We hangen! bij CBK Zee
land in Middelburg en de wed
strijd Zeeuwse Poster 2007 geeft ont
werper en jurylid Anthon Beeke
vanavond een lezing in de filmzaal
van het provinciehuis in Middel
burg. Aanvang: 19.30 uur.
De expositie toont 42 posters die
vorig jaar voor Zeeland of door
Zeeuwen zijn ontworpen. Deze
staan ook op www.pzc.nl/poster.
Het publiek kan daar de mooiste
poster kiezen. De uitslag wordt op
16 mei bekendgemaakt.
middelburg - Een deel van de ver
loren gewaande collectie muziek
werken van het Middelburgs Mu
ziekkorps is teruggevonden. De
werken zijn boven water gekomen
dankzij Veerle Heyne en Sanderi-
ne van Odijk, beide muziekstuden
tes aan de Roosevelt Academy.
De muziekbibliotheek van het
korps bevatte meer dan duizend
werken, waaronder een aantal van
of gearrangeerd door de bekende
Jan Morks, van 1891 tot 1925 diri
gent van het gezelschap. In de
Tweede Wereldoorlog ging de col
lectie in vlammen op.
Uit onderzoek van de studentes,
die hebben gespeurd in de Zeeuw
se Bibliotheek, het Zeeuws Archief
en bij het korps, bleek dat niet al
les verloren is gegaan. Bijzonder is
dat een collectie handschriften en
gedrukte muziek, gecomponeerd
of gearrangeerd door Morks, te
voorschijn kwam. Het materiaal is
in bruikleen overgedragen aan de
Zeeuwse Biblitheek, die al een aan
zienlijke Morks-collectie bezit
door Corella Nijsse
middelburg - Oorspronkelijk zou
pianist Jacob Bogaart soleren in de
voorjaarsconcertreeks van Het
Zeeuws Orkest. Hij moest vorige
week echter afzeggen vanwege een
handblessure. Hierop is naarstig ge
zocht naar een vervanger. Voor
waar geen gemakkelijke opgave.
Hoe vind je op korte termijn een
pianist die het lijvige Pianoconcert
nr. 2 van Brahms in het repertoire
heeft en ook nog de repetitiedata
en concertdata beschikbaar is?
Het is gelukt. Florian Uhlig (Düs-
seldorf, 1974) is bereid gevonden
deze concertserie te spelen. Hij
reist hiervoor drie keer heen en
weer vanuit zijn woonplaats Lon
den naar Zeeland. „Ik heb het
tweede pianoconcert van Brahms
twee jaar geleden ingestudeerd en
uitgevoerd", aldus Uhlig.
Het is een symfonisch werk met
vier in plaats van de gebruikelijke
drie delen. Het stuk duurt bijna
'Het zijn heel professionele
en enthousiaste musici. Ook
de dirigent ligt mij goed'
vijftig minuten. Uhlig heeft in drie
dagen het stuk opnieuw ingestu
deerd en is toen naar Nederland
gevlogen. Over de samenwerking
met Het Zeeuws Orkest, onder lei
ding van Joan Berkhemer, is hij
vol lof: „Het zijn allemaal heel pro
fessionele en enthousiaste musici.
Ook de dirigent ligt mij goed. Hij
heeft humor en is een echte
Bauchmusiker en dat is voor de mu
ziek van Brahms heel goed."
Hoe hij zich op dit fysiek en men
taal zware concert heeft voorbe
reid?
„Ik heb gefietst door het prachtige
Zeeuwse landschap en heb natuur
lijk over het strand gewandeld en
ondertussen over de muziek nage
dacht. Zo heb ik de rust en de in
spiratie gevonden die ik nodig heb
Florian Uhlig repeteert met Het Zeeuws Orkest in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg. foto Mechteld Jansen
voor de uitvoering van dit piano
concert."
„Dit werk is door Brahms oor
spronkelijk opgezet als een werk
voor twee klavieren", zegt Uhlig.
„Door het aanbrengen van kleuren
en nuances, werd het orkestwerk
geboren. Door deze opzet zijn or
kest en solist eikaars gelijken en
heeft het orkest zeker niet alleen
een begeleidende rol, maar is zelfs
bijna belangrijker dan de solist. Pia
no en orkest zijn zodanig met el
kaar verweven: dat vind je eigen
lijk in geen enkel ander pianocon
cert terug." In het allegro non trop-
po (deel 1) vindt een dialoog plaats
tussen de hoorn en de piano. Na
een cadens voor de piano neemt
het orkest de hoornmelodie over.
Het tweede deel is een scherzo
met dramatische akkoorden en
meeslepende noten. In het andan
te in het derde deel vindt een
prachtige wisselwerking plaats tus
sen de pianist en de solocellist. De
hoofdmelodie van de cello is een
variant van het lied Immer leiser
wird mein Schlummer, terwijl in het
middendeel het lied Todessehnen
letterlijk wordt aangehaald. Het al
legretto grazioso (deel 4) heeft het
karakter van een rondo, waarbij de
pianist een thema neerzet waarop
op verschillende wijzen wordt ge
varieerd. „Het is vreselijk als een
collega wegens ziekte uitvalt", zegt
Uhlig over het afzeggen van Jacob
Bogaart. „Ik ben blij dat ik de kans
heb gekregen hem te vervangen en
met dit bijzondere orkest samen te
mogen werken."
Voorjaarsserie HZO
Het Zeeuws Orkest begint mor
genavond o.l.v. Joan Berkhe
mer aan zijn voorjaarsserie.
Het orkest speelt met een vol
ledige bezetting.
De concerten zijn morgen in
de Sint Jacobskerk in Viissin-
gen (20.15 uur), vrijdag in
theater De Mythe in Goes
(20.00 uur) en zaterdag in de
Zeeuwse Concertzaal in Mid
delburg (20.00 uur).
Op het programma staan het
symfonisch gedicht Les Préludes
van Franz Liszt, de suite Pini di
Roma van Ottorino Respighi
en het Tweede pianoconcert van
Johannes Brahms.
lees vind leef