V// Oplossing voor een volgelopen spoor 'Ik heb sterk de indruk dat het imago bij mensen die niet met de trein reizen veel negatiever is dan bij treinreizigers' Piet Rietveld, vervoerseconoom aan de VU WÊi hi 'j\ PZC Woensdag 16 april 2008 1 1 g naar de top h.et bedrijf in de herfst van 2002 door het ijs toen natte boomblade ren het treinverkeer volledig in de war schopten. Weggeslipte treinen met vierkante wielen konden niet meer rijden, waardoor er weken lang te weinig treinen waren en het imago van de NS verkruimel de. Het bleek de laatste uitglij der. Tientallen miljoenen euro's voor antiblokkeer- remmen en opleidingen voor ma chinisten zorgden ervoor dat nat boomblad werd bedwongen. Ook de andere prestaties verbeteren. Het aantal vertragingen daalt, er komen nieuwe treinen bij en meer reizigers zijn tevreden. Een eigen postitief jargon maakt onderdeel uit van de wedergeboor te. De NS spreekt niet meer van 'vertraging' maar van 'verstoring'. Op het perron klinkt niet meer 'de trein heeft tien minuten vertra ging', maar 'de trein arriveert over tien minuten'. Bovendien is het personeel veel scheutiger gewor den met het geven van informatie bij oponthoud. Rikus Spithorst van reizigersvereni ging Rover blijft zuinigjes met zijn oordeel: een zes min. „Het gaat be ter met de NS", zpgt hij. „Maar ik zie ook verslechteringen. Er rijden treinen zonder toilet, ik moet va ker staan, omdat doorgangen van intercity's dicht zitten. En de loket toeslag van vijftig cent is niet oké. Je zou korting moeten krijgen als je een kaartje uit de automaat koopt. Tja, de NS blijft een mono polist." Volgens Huberts, sinds twee jaar directeur van NS Reizigers, is de NS nog lang niet af De 'ambtelijke organisatie' die hij aantrof, moet in 2015 de internationale concur rentie aan kunnen. In dat jaar moet het bedrijf modern genoeg zijn om de concessie voor het Ne derlands spoor opnieuw binnen te slepen. Huberts' ideaal: de auto. „We wil len dezelfde vrijheid bieden, klan ten van deur tot deur laten reizen. Daarom bieden we ook OV-fiets, werken we samen met autoleasebe drijven en laten we nu al elk kwar tier een trein vertrekken. We gaan ons nu echt verdiepen in de psy chologie van de reiziger." In 1970 legden treinen zo'n 8 miljard kilometer af, in 2006 waren dat er meer dan 15 miljard. Er kwamen meer treinen, langere treinen, het net raakte overbelast. En het spoorboekje bleef in de basis hetzelfde. Het gevolg: vertragingen. De oplossing moest liggen in een totaal nieuw schema. Goed voor de passagier, maar ook voor de NS. Want vertragingen kosten geld. Het nieuwe spoorboekje moet de NS 40 miljoen euro per jaar opleveren. Aan het ontwikkelen van het nieuwe schema werkten wetenschappers van de Erasmus Universiteit Rotterdam mee. Met 'besliskunde' en speciaal ontwikkelde computerprogramma's stelden zij een spoorboekje samen. Een van de belangrijkste wijzigingen was het verdwijnen van de sneltrein. Voor 2007 bestonden er nog drie typen passagierstreinen: de stoptrein, sneltrein en intercity. De reden voor het schrappen van de sneltrein: het treinverkeer moest 'homogener' worden. De verschillen tussen de treinsoorten, de een met een hogere snelheid dan de ander, met veel of weinig tussenstops, zorgden ervoor dat één vertraging vele andere vertragingen tot gevolg had. De tijd tussen de treinen was door de verschillen te klein. Door de sneltreinen te schrappen en de intercity's vaker te laten stoppen op stations ontstond een Spoorwegen in cij'fers In Nederland ligt ruim 6.500 kilometer spoor, inclusief 4.500 bruggen en tunnels, waaronder 86 beweegbare bruggen. Er zijn 2.000 merendeels beveiligde overwegen, 8.200 wissels, 9.800 seinen, 4.500 kilometer bovenleiding en 376 stations. De stations hebben een gezamenlijke oppervlakte van 1,4 miljoen vierkante meter. Over het spoor rijden dagelijks 5.400 reizigerstreinen met bijna 1,2 miljoen passagiers. Het beheer van het spoor ligt in handen van ProRail. NS is verantwoordelijk voor het reizigersvervoer over dat spoor. 2003 2007 Aantal passagiers i<IÉ1 m|n per dag Aantal rijtuigen -i 2.758 Aantal dubbeldeks rijtuigen Aantal zitplaatsen Lengte spoorwegnet 2.800 km] waar NS overrijdt Goederenvervoer 2.900 km 20 min ton 44 min ton bron: NS, ProRail v \U I i ;f7 sus1 s1 gelijkmatiger patroon, met meer tijd tussen treinen. Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit bleek dat dit een positief effect zou hebben. De universiteit keek bij het ontwikkelen van de nieuwe dienstregeling naar de 'buffertijd'. Vanaf de jaren '70 werd gewerkt met een buffertijd van 7 procent van de geplande reistijd. De reden daarvoor was onduidelijk. Onderzoek wees uit dat werken met een variabele buffertijd een verbetering van de punctualiteit van 5 procent oplevert. Dus meer tijd tussen treinen die vaak vertraagd zijn, minder op trajecten die soepel lopen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 11