In Koewacht bestaat Zeeland 'Stortplaats Philippine snel saneren' Ondernemers Oostburg missen aanspreekpunt Schoolleiders buigen zich samen over docententekort in Zeeland Voormalige vuilstort in Kanaalpolder volgens provincie flink vervuild. Papiertje Goede reputatie van Zeeuwse scholen moet helpen bij werving. 22 Dinsdag 15 april 2008 PZC door Eugène Verstraeten PHILIPPINE - De voormalige stort plaats Kanaalpolder bij Philippine is ernstig vervuild en moet met spoed worden gesaneerd. Dat bete kent dat met de sanering binnen vier jaar moet worden begonnen. Gedeputeerde Staten hebben dat besloten naar aanleiding van een bodemonderzoek. Uit de resultaten van het onder zoek blijkt dat er sprake is van risi co's voor verspreiding van de ver ontreiniging. Daarom is een sane ring van de voormalige stortplaats nodig. De stortplaats ligt in de Ka naalpolder ten noorden van Philip pine. Uit het onderzoek blijkt dat vóór 1966 deze locatie als weiland in gebruik was. Aanvankelijk is er afval op het maaiveld gestort. La ter is zand ontgraven en daarna ge stort. Het betrof een particuliere stortplaats. De stortplaats is gesloten in 1977. Het stortmateriaal is daarna afge dekt met een laag grond. Nu ligt het terrein braak in afwachting De voormalige stortplaats Kanaal polder bij Philippine is ernstig verontreinigd. De sanering moet binnen vier jaar beginnen heeft de provincie besloten. door Frank van Cooten OOSTBURC - Ondernemers in Oost burg missen sinds het vertrek van ambtenaren Frans van den Hemel en Judith Dingemanse een vast aanspreekpunt op het gemeente huis voor het midden- en kleinbe drijf (MKB). „De MKB-bedrijven zijn toch de motor van onze economie. We zijn weliswaar voortdurend in ge sprek met de gemeente Sluis, maar missen toch een vast aanspreek punt via het ondernemersloket. We hopen dat de gemeente dit snel oppakt", zegt Ronny Ramme- loo, de nieuwe voorzitter van de Vereniging Ondernemend Oost- Tmwt: ALMANAK „Wat kunnen mensen toch zeuren om niks zeg. Dat ze zich druk ma ken over één euro", zei de vrouw te gen haar man tijdens een zondags wandelingetje door het mooie stad je Veere. Ze had iemand horen mopperen: 'Zelfs op zondag is het hier be taald parkeren en dan nog wel tot zeven uur', had die geklaagd. van de opruiming van de veront reiniging. In vergelijking tot andere voormali ge stortlocaties heeft de stortplaats in de Kanaalpolder bij Philippine een grote oppervlakte, namelijk zo'n vijf hectare. Naast huishoude lijk afval, is ook bedrijfsafval en bouw- en sloopafval gestort. Tot het bedrijfsafval behoren ook di verse chemische stoffen. Volgens de provincie is er geen direct ge vaar voor de gezondheid, zolang mens en dier niet direct in aanra king met deze stoffen komen. De provincie gaf vorig jaar wel het ad vies om het terrein aan de stort plaats niet meer als weiland te ge bruiken. Vooruitlopend op het on derzoek naar de mate van de ver vuiling zag de provincie al aanko men dat er beter geen dieren op konden grazen. In de zomer van vorig jaar zijn de eerste maatregelen getroffen om te voorkomen dat de bodemveront reiniging via het oppervlaktewater verder verspreid wordt. Om te voorkomen dat mensen of dieren in direct contact komen met de vervuiling heeft het Waterschap Zeeuws-Vlaanderen uit voorzorg de weg ernaartoe afgesloten en de sloot gedempt. Er bestaat geen ge vaar voor direct omwonenden, be nadrukt de provincie. De eigena ren van de meest naastgelegen per celen zijn ingelicht over de veront reiniging. burg (VOO). De vereniging heeft in de persoon van Michiel Roest ook een nieuwe penningmeester. Lau Polfliet is nog steeds secreta ris. Het nieuwe bestuur heeft een nieuwe website en een nieuw logo ontwikkeld. „Wij gaan bouwen aan het A-merk Oostburg. Duur zaamheid, kwaliteit en gespeciali seerde winkels op diverse terrei nen. Tel daar de rust en geborgen heid bij op. Oostburg heeft echt al les aan boord. Aan de VOO de taak dat verder uit te bouwen." Zeventig procent van de Oostburg- se ondernemers is inmiddels lid van de VOO. De vereniging telt nu 115 leden. Tip? redactie@pzc.nl Er ging bij de vrouw nog geen lampje branden. Dat licht ging pas aan toen het tijd was om weer te rug naar huis te gaan en de tweeja rige praatgrage spruit van het stel in haar autostoeltje werd gehesen. Zij zag het als eerste, wees naar de ruitenwissers en zei opgewekt: 'Hé kijk nou, er zit een papiertje op de ruit'. Met zakken sjouwen van vijftig kilo, daar moet je toch eigenlijk ook niet aan denken. In Koewacht hebben ze een kolenboer die dat als een van de weinigen nog altijd doet. door Ronald Verstraten Pakweg een halve eeuw geleden was het in het straatbeeld nog heel ge woon: de zak op de rug van de kolenboer die met zijn typische, doorlopende schouderkap hoofd en nek be schermde. Dat zal anno 2008 niet meer be staan, zou je denken. De Arbo heeft de te dragen last vast wel ge halveerd. Mis. De antraciet of ex- traciet (eierkolen, maar dan grijs, want zonder pek), zit nog steeds in dezelfde balen. Met uitgezakte dikke buikjes, als heren op leeftijd. Dat gaat niet op voor Willy Mar tens. De vief ogende senior schudt eens losjes met zijn schouders, als- door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - De rectoren en direc teuren van de Zeeuwse middelba re scholen steken donderdag de koppen bij elkaar om te bezien of ze samen iets kunnen doen aan het lerarentekort. Het tekort doet zich bij de meeste onderwijsinstituten veelal niet merken voor aanvang van het schooljaar. Vacatures kunnen voor de zomer vaak zonder veel proble men worden ingevuld. Ontstaan er in de loop van het schooljaar va catures of vallen er leerkrachten door bijvoorbeeld ziekte langdurig uit, dan is ook op de Zeeuws-Vlaamse scholen Leiden in last. „De Zeeuwse scholen heb ben nog het geluk dat ze een pri- of hij elk moment zo'n zak kan op lichten. „Ik doe zelf de kolen nog, want ik kan niet stilzitten." Abso luut niet onder de indruk van het gewicht, zegt hij dan ook: „Ge moet 'nen beetje in beetje in bewe ging blijven. Da'goed!" Als je vraagt naar zijn jaarringen, houdt hij het op de toekomst. „Als ik nóg 'nen keer verjaor, word ik vier enzeventig." Gestoken in een be- drijfsblauw ketelpak, ruimt hij met enkele anderen de rommel op van de dag ervoor. De overblijfse len van het feest. Want gefeest is er in Koewacht. Naar schatting hebben bijna 1100 mensen het honderdjarig jubileum gevierd van Martens Brandstoffen vof. Het bedrijf doet vooral in olie, waarmee zoon Ronald 'de baan op gaat'. Maar het doet dus ook nog steeds in steenkolen, voornamelijk voor particulieren. De steenkolen komen allemaal uit Duitsland. „We hebben ook wel eens Russi sche gehad, maar die zijn van slechte kwaliteit." De feestgangers hebben een eendaagse tentoonstel ling kunnen bekijken aan de in gang van een gigantische feesttent. Oude voorwerpen, waaronder een glanzende kolenkit en een appa- ma reputatie hebben. Voor docen ten uit de Randstad kan het best aanlokkelijk zijn om een baan te zoeken in Zeeland. Omdat het le ven beter is, de scholen beter zijn en de leerlingen wat makkelijker. Dat merken we ook elke keer weer als we vacatures hebben bij het wisselen van de schooljaren", legt Edwin van de Hooven, rector van De Rede in Terneuzen uit. „Tussendoor mensen zien te vin den is moeilijker. In het verleden is wel eens gewerkt met leraren- pools, maar dat was vooral voor het basisonderwijs. Nu zie je dat docenten veelal snel vast werk krij gen en die geven zich dan natuur lijk niet op voor zo'n pool." 1^ Het lerarentekort doet zich in de regio niet bij aanvang van het schooljaar voor, maar tussen tijds. Een invalpool en samenwer ken met het CWI kan helpen. raat met dienstjaren, dat de zak ken met steenkool tot op schouder hoogte brengt. Opdat men niet zou moeten bukken. Martens wijst op een foto van een antiek Frans fornuis, minstens net zo groot als de befaamde Engelse Aga. „Ik heb nog een klant die er zo een heeft." Op een oud familie portret uit 1938 staat hij als tienja rig jongetje bij zijn ouders en grootouders. Daar staat zijn vader Alois op, van wie hij het bedrijf overnam, evenals grootvader Au- guust, die de zaak in 1908 heeft op gericht. In het gemeentelijk archief van Terneuzen heeft Martens nog een heel oude rekening gevonden. „Voor een school, waar opa dui zend kilo kolen aan had geleverd, voor 25 gulden en veertien cent. Voor duizend kilo! Nou betaal je daar vijfhonderd euro voor." Nog een foto: het eerste bedrijfsvracht wagentje, een oude Bedford, gaat een hele reeks andere vooraf Een zwaarbeladen opvolger torst steen kool de jaren zestig in. Andere fo to's laten Willy en zijn vrouw Li lian zien, want tezamen met het bedrijfsjubileum werd ook hun vijftigjarig huwelijk gevierd. In het verleden is wel eens zorge lijk gekeken naar het bedrijf. De aanwezigheid midden in het dorp werd te explosief gevonden. Dat ge vaar is moeilijk voor te stellen op het door grasgroen gedomineerde bedrijfsterrein, achter het benzine station in de Nieuwstraat. Daar staat ook de loods met steenkool. Martens laat zijn handen langs ver schillende zakken glijden, te begin nen met speciale, vette kolen, voor de smid. En eindigend bij de bri ketten, de enige soort die de mees te mensen nog wel kennen, omdat je ze in bouwmarkten of tuincen tra tegenkomt. Martens zet jaarlijks nog ruim hon derd ton steenkool om. Met Lip pens uit Biervliet is hij een van de twee laatste kolenhandelaren in de streek. De verschillende soorten overziend, valt op dat de kolen keurig zijn opgestapeld. Ah, wor den die dan tegenwoordig niet meer los, maar in zakken aangele verd? Weer mis. Die vult Martens ook zelf. Volgens Van de Hooven is het zaak voor het onderwijs om goede studenten in Zeeland te houden, omdat zij later weer van waarde kunnen zijn voor het onderwijs. Wat de scholen ook meer geza menlijk kunnen doen is adverte ren, al dan niet met zogenaamde combi-betrekkingen (uren op meerdere scholen). Jan Meeusen, bestuurssecretaris van het ROC Westerschelde zou het instellen van een pool (met bij voorbeeld zij-instromers) wel zien zitten. „Ik besef dat daarmee alles nog niet is opgelost. Ons probleem is wat breder dan de avo-scholen. Voor technische vakken als werk tuigbouw en procestechniek is en blijft het moeilijk goede mensen te vinden. Een betere samenwer king met het CWI kan wellicht ef fect hebben. Ook met Vlaanderen zou wellicht iets gedaan kunnen worden." Het eerste bedrijfsvrachtwagentje van Martens Brandstoffen vof, een oude Bedford, gaat een hele reeks andere vooraf. reproductie Camile Schelstraete

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 70