In Koewacht bestaat
Zeeland
'Stortplaats
Philippine
snel saneren'
Ondernemers Oostburg
missen aanspreekpunt
Schoolleiders buigen zich samen
over docententekort in Zeeland
Voormalige vuilstort in
Kanaalpolder volgens
provincie flink vervuild.
Papiertje
Goede reputatie van
Zeeuwse scholen moet
helpen bij werving.
22 Dinsdag 15 april 2008 PZC
door Eugène Verstraeten
PHILIPPINE - De voormalige stort
plaats Kanaalpolder bij Philippine
is ernstig vervuild en moet met
spoed worden gesaneerd. Dat bete
kent dat met de sanering binnen
vier jaar moet worden begonnen.
Gedeputeerde Staten hebben dat
besloten naar aanleiding van een
bodemonderzoek.
Uit de resultaten van het onder
zoek blijkt dat er sprake is van risi
co's voor verspreiding van de ver
ontreiniging. Daarom is een sane
ring van de voormalige stortplaats
nodig. De stortplaats ligt in de Ka
naalpolder ten noorden van Philip
pine. Uit het onderzoek blijkt dat
vóór 1966 deze locatie als weiland
in gebruik was. Aanvankelijk is er
afval op het maaiveld gestort. La
ter is zand ontgraven en daarna ge
stort. Het betrof een particuliere
stortplaats.
De stortplaats is gesloten in 1977.
Het stortmateriaal is daarna afge
dekt met een laag grond. Nu ligt
het terrein braak in afwachting
De voormalige stortplaats Kanaal
polder bij Philippine is ernstig
verontreinigd. De sanering moet
binnen vier jaar beginnen heeft
de provincie besloten.
door Frank van Cooten
OOSTBURC - Ondernemers in Oost
burg missen sinds het vertrek van
ambtenaren Frans van den Hemel
en Judith Dingemanse een vast
aanspreekpunt op het gemeente
huis voor het midden- en kleinbe
drijf (MKB).
„De MKB-bedrijven zijn toch de
motor van onze economie. We
zijn weliswaar voortdurend in ge
sprek met de gemeente Sluis, maar
missen toch een vast aanspreek
punt via het ondernemersloket.
We hopen dat de gemeente dit
snel oppakt", zegt Ronny Ramme-
loo, de nieuwe voorzitter van de
Vereniging Ondernemend Oost-
Tmwt: ALMANAK
„Wat kunnen mensen toch zeuren
om niks zeg. Dat ze zich druk ma
ken over één euro", zei de vrouw te
gen haar man tijdens een zondags
wandelingetje door het mooie stad
je Veere.
Ze had iemand horen mopperen:
'Zelfs op zondag is het hier be
taald parkeren en dan nog wel tot
zeven uur', had die geklaagd.
van de opruiming van de veront
reiniging.
In vergelijking tot andere voormali
ge stortlocaties heeft de stortplaats
in de Kanaalpolder bij Philippine
een grote oppervlakte, namelijk
zo'n vijf hectare. Naast huishoude
lijk afval, is ook bedrijfsafval en
bouw- en sloopafval gestort. Tot
het bedrijfsafval behoren ook di
verse chemische stoffen. Volgens
de provincie is er geen direct ge
vaar voor de gezondheid, zolang
mens en dier niet direct in aanra
king met deze stoffen komen. De
provincie gaf vorig jaar wel het ad
vies om het terrein aan de stort
plaats niet meer als weiland te ge
bruiken. Vooruitlopend op het on
derzoek naar de mate van de ver
vuiling zag de provincie al aanko
men dat er beter geen dieren op
konden grazen.
In de zomer van vorig jaar zijn de
eerste maatregelen getroffen om te
voorkomen dat de bodemveront
reiniging via het oppervlaktewater
verder verspreid wordt. Om te
voorkomen dat mensen of dieren
in direct contact komen met de
vervuiling heeft het Waterschap
Zeeuws-Vlaanderen uit voorzorg
de weg ernaartoe afgesloten en de
sloot gedempt. Er bestaat geen ge
vaar voor direct omwonenden, be
nadrukt de provincie. De eigena
ren van de meest naastgelegen per
celen zijn ingelicht over de veront
reiniging.
burg (VOO). De vereniging heeft
in de persoon van Michiel Roest
ook een nieuwe penningmeester.
Lau Polfliet is nog steeds secreta
ris. Het nieuwe bestuur heeft een
nieuwe website en een nieuw logo
ontwikkeld. „Wij gaan bouwen
aan het A-merk Oostburg. Duur
zaamheid, kwaliteit en gespeciali
seerde winkels op diverse terrei
nen. Tel daar de rust en geborgen
heid bij op. Oostburg heeft echt al
les aan boord. Aan de VOO de
taak dat verder uit te bouwen."
Zeventig procent van de Oostburg-
se ondernemers is inmiddels lid
van de VOO. De vereniging telt nu
115 leden.
Tip? redactie@pzc.nl
Er ging bij de vrouw nog geen
lampje branden. Dat licht ging pas
aan toen het tijd was om weer te
rug naar huis te gaan en de tweeja
rige praatgrage spruit van het stel
in haar autostoeltje werd gehesen.
Zij zag het als eerste, wees naar de
ruitenwissers en zei opgewekt: 'Hé
kijk nou, er zit een papiertje op de
ruit'.
Met zakken sjouwen van
vijftig kilo, daar moet je toch
eigenlijk ook niet aan
denken. In Koewacht
hebben ze een kolenboer
die dat als een van de
weinigen nog altijd doet.
door Ronald Verstraten
Pakweg een halve eeuw
geleden was het in het
straatbeeld nog heel ge
woon: de zak op de rug
van de kolenboer die
met zijn typische, doorlopende
schouderkap hoofd en nek be
schermde.
Dat zal anno 2008 niet meer be
staan, zou je denken. De Arbo
heeft de te dragen last vast wel ge
halveerd. Mis. De antraciet of ex-
traciet (eierkolen, maar dan grijs,
want zonder pek), zit nog steeds
in dezelfde balen. Met uitgezakte
dikke buikjes, als heren op leeftijd.
Dat gaat niet op voor Willy Mar
tens. De vief ogende senior schudt
eens losjes met zijn schouders, als-
door Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - De rectoren en direc
teuren van de Zeeuwse middelba
re scholen steken donderdag de
koppen bij elkaar om te bezien of
ze samen iets kunnen doen aan
het lerarentekort.
Het tekort doet zich bij de meeste
onderwijsinstituten veelal niet
merken voor aanvang van het
schooljaar. Vacatures kunnen voor
de zomer vaak zonder veel proble
men worden ingevuld. Ontstaan
er in de loop van het schooljaar va
catures of vallen er leerkrachten
door bijvoorbeeld ziekte langdurig
uit, dan is ook op de
Zeeuws-Vlaamse scholen Leiden
in last. „De Zeeuwse scholen heb
ben nog het geluk dat ze een pri-
of hij elk moment zo'n zak kan op
lichten. „Ik doe zelf de kolen nog,
want ik kan niet stilzitten." Abso
luut niet onder de indruk van het
gewicht, zegt hij dan ook: „Ge
moet 'nen beetje in beetje in bewe
ging blijven. Da'goed!" Als je
vraagt naar zijn jaarringen, houdt
hij het op de toekomst. „Als ik
nóg 'nen keer verjaor, word ik vier
enzeventig." Gestoken in een be-
drijfsblauw ketelpak, ruimt hij
met enkele anderen de rommel op
van de dag ervoor. De overblijfse
len van het feest. Want gefeest is
er in Koewacht. Naar schatting
hebben bijna 1100 mensen het
honderdjarig jubileum gevierd van
Martens Brandstoffen vof.
Het bedrijf doet vooral in olie,
waarmee zoon Ronald 'de baan op
gaat'. Maar het doet dus ook nog
steeds in steenkolen, voornamelijk
voor particulieren. De steenkolen
komen allemaal uit Duitsland.
„We hebben ook wel eens Russi
sche gehad, maar die zijn van
slechte kwaliteit." De feestgangers
hebben een eendaagse tentoonstel
ling kunnen bekijken aan de in
gang van een gigantische feesttent.
Oude voorwerpen, waaronder een
glanzende kolenkit en een appa-
ma reputatie hebben. Voor docen
ten uit de Randstad kan het best
aanlokkelijk zijn om een baan te
zoeken in Zeeland. Omdat het le
ven beter is, de scholen beter zijn
en de leerlingen wat makkelijker.
Dat merken we ook elke keer weer
als we vacatures hebben bij het
wisselen van de schooljaren", legt
Edwin van de Hooven, rector van
De Rede in Terneuzen uit.
„Tussendoor mensen zien te vin
den is moeilijker. In het verleden
is wel eens gewerkt met leraren-
pools, maar dat was vooral voor
het basisonderwijs. Nu zie je dat
docenten veelal snel vast werk krij
gen en die geven zich dan natuur
lijk niet op voor zo'n pool."
1^ Het lerarentekort doet zich in de
regio niet bij aanvang van het
schooljaar voor, maar tussen
tijds. Een invalpool en samenwer
ken met het CWI kan helpen.
raat met dienstjaren, dat de zak
ken met steenkool tot op schouder
hoogte brengt. Opdat men niet
zou moeten bukken. Martens
wijst op een foto van een antiek
Frans fornuis, minstens net zo
groot als de befaamde Engelse
Aga. „Ik heb nog een klant die er
zo een heeft." Op een oud familie
portret uit 1938 staat hij als tienja
rig jongetje bij zijn ouders en
grootouders. Daar staat zijn vader
Alois op, van wie hij het bedrijf
overnam, evenals grootvader Au-
guust, die de zaak in 1908 heeft op
gericht. In het gemeentelijk archief
van Terneuzen heeft Martens nog
een heel oude rekening gevonden.
„Voor een school, waar opa dui
zend kilo kolen aan had geleverd,
voor 25 gulden en veertien cent.
Voor duizend kilo! Nou betaal je
daar vijfhonderd euro voor." Nog
een foto: het eerste bedrijfsvracht
wagentje, een oude Bedford, gaat
een hele reeks andere vooraf Een
zwaarbeladen opvolger torst steen
kool de jaren zestig in. Andere fo
to's laten Willy en zijn vrouw Li
lian zien, want tezamen met het
bedrijfsjubileum werd ook hun
vijftigjarig huwelijk gevierd.
In het verleden is wel eens zorge
lijk gekeken naar het bedrijf. De
aanwezigheid midden in het dorp
werd te explosief gevonden. Dat ge
vaar is moeilijk voor te stellen op
het door grasgroen gedomineerde
bedrijfsterrein, achter het benzine
station in de Nieuwstraat. Daar
staat ook de loods met steenkool.
Martens laat zijn handen langs ver
schillende zakken glijden, te begin
nen met speciale, vette kolen, voor
de smid. En eindigend bij de bri
ketten, de enige soort die de mees
te mensen nog wel kennen, omdat
je ze in bouwmarkten of tuincen
tra tegenkomt.
Martens zet jaarlijks nog ruim hon
derd ton steenkool om. Met Lip
pens uit Biervliet is hij een van de
twee laatste kolenhandelaren in de
streek. De verschillende soorten
overziend, valt op dat de kolen
keurig zijn opgestapeld. Ah, wor
den die dan tegenwoordig niet
meer los, maar in zakken aangele
verd? Weer mis. Die vult Martens
ook zelf.
Volgens Van de Hooven is het
zaak voor het onderwijs om goede
studenten in Zeeland te houden,
omdat zij later weer van waarde
kunnen zijn voor het onderwijs.
Wat de scholen ook meer geza
menlijk kunnen doen is adverte
ren, al dan niet met zogenaamde
combi-betrekkingen (uren op
meerdere scholen).
Jan Meeusen, bestuurssecretaris
van het ROC Westerschelde zou
het instellen van een pool (met bij
voorbeeld zij-instromers) wel zien
zitten. „Ik besef dat daarmee alles
nog niet is opgelost. Ons probleem
is wat breder dan de avo-scholen.
Voor technische vakken als werk
tuigbouw en procestechniek is en
blijft het moeilijk goede mensen
te vinden. Een betere samenwer
king met het CWI kan wellicht ef
fect hebben. Ook met Vlaanderen
zou wellicht iets gedaan kunnen
worden."
Het eerste bedrijfsvrachtwagentje van Martens Brandstoffen vof, een oude
Bedford, gaat een hele reeks andere vooraf. reproductie Camile Schelstraete