Zeeland
PZC
Calamiteitenweg is van de baan
LaBan
'Op zondag open is recht'
Sluis wil
steiger
repareren
CLINIQUE Uw geschenk bij
CADEAU aankoop vanaf 50,-
21
ZEEUWS-VLAANDEREN
30 en 31
27
Scheiding hulpverleners
en 'vluchtend' verkeer
op bestaande wegen.
Rederij De Festijn kan
ponton niet gebruiken
door breuk steunpaal.
|-^ aan Clinique produkten
JU 20% korting op
m alle Clinique
produkten
Vijftig maal
inspirerend
Zeeland
Dinsdag 15 april 2008
Kanaaltunnel bij
Sluiskil mogelijk
met boortechniek
Tip? redtern@pzc.nl
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - Als een proef over de
verkeersafwikkeling slaagt, zien
wegbeheerders en ondernemingen
af van een westelijke calamiteiten-
weg in Zeeuws-Vlaanderen. De
kosten van een 'rampweg' zijn te
hoog, vooral als in aanmerking
wordt genomen dat de weg zelden
of nooit gebruikt hoeft te worden.
Dat zegt de Terneuzense verkeers
wethouder Co van Schaik, voorzit
ter van het bestuurlijk overleg
waaraan ook de provincie, het wa
terschap, Staatsbosbeheer, ZMF en
Dow Benelux deelnemen.
Aan de voet van de Wevelswaal-
dijk op het Dow-terrein wordt een
nieuwe weg aangelegd. Als die
weg in de zomer klaar is, kan dit
najaar een proef worden gehou
den. De wegbeheerders en natuur-
instanties stellen zich voor dat
hulpverleners die naar het Value-
park of Dow moeten via de Oost
zeedijk, Korte Betteweg en Haven
straat naar de Wevelswaaldijk rij
den. Ambulances, politie- en
brandweerwagens kunnen via die
dijk, Scheldedijk, Paviljoenweg, Ha
venweg, Hazenpootweg en Lange
Betteweg weer op de N6i komen.
Personeel en anderen die van de fa
brieksterreinen wegvluchten, rij
den over de Scheldedijk tot Hoofd
plaat en nemen vervolgens de
voor hen meest geschikte weg.
Als een proef dit najaar slaagt,
kan er een streep door de calami
teitenweg. Die kost veel geld ter
wijl ook de bestaande wegen ge
schikt kunnen zijn.
Hulpverleners die het bedrijventer
rein van de oostkant willen bena
deren, kunnen naast de Herbert
H. Dowweg ook gebruik maken
van de Lovenpolderstraat. Die
straat wordt straks aan de noord
kant afgesloten, maar moet bij cala
miteiten toegankelijk zijn voor
hulpverleningsvoertuigen. De Lo
venpolderstraat kan ook door an
der verkeer worden gebruikt als
bij de tunnel of de sluizen een on
geluk gebeurt dat tot verkeersop
stoppingen leidt.
De wethouder benadrukt dat in
45 jaar Dow nooit ernstige calami
teiten te betreuren zijn geweest.
„Het is zonde om bijna twee mil
joen in het opknappen van een
route te steken, ook al omdat ver
volgens veel te hard door de pol
der wordt gereden."
Van Schaik geeft toe dat Dow reser
ves heeft bij de voorgestelde oplos
sing. „Het bedrijf vindt dat de fa
brieksterreinen nu al moeilijk be
reikbaar zijn. Maar aanpassing van
de huidige wegen staat los van het
calamiteitentracé." Als de proef in
het najaar slaagt, kan de calamitei
tenroute snel een officiële status
krijgen, verwacht Van Schaik.
door René Hoonhorst
BRESKENS - Rederij De Festijn kan
de ponton in de Handelshaven
van Breskens niet gebruiken, om
dat een steunpaal van de aanleg
steiger is afgebroken.
De rederij, die een plezierschip
voor vaar- en vistochten exploi
teert, gebruikt de drijvende steiger
om passagiers bij elk waterpeil vei
lig aan dek te laten stappen en
weer van boord te laten gaan.
Via een metershoge ladder afdalen
om aan boord te komen of om
hoog klimmen om weer aan wal
te stappen, zoals in de vissersha
ven moet, is voor jonge kinderen,
ouderen en gehandicapten niet te
doen. Schipper Rolf Hoving be
sprak zijn probleem gisteren met
wethouder Carien Bolijn. De ge
meente, eigenaar van steiger en
ponton, onderzoekt of de steun
paal gerepareerd kan worden of
moet worden vervangen.
Hoving gaat er vanuit dat reparatie
de goedkoopste en makkelijkste
oplossing is. Hij hoopt ook dat de
paal te herstellen is om binnen
drie weken, als het meivakantie is
en de pinksterdagen voor de deur
staan, in bedrijf te kunnen zijn.
PARFUMERIE*
Trefpunt der wereldmerken
MIDDELBURG
Segeersstraat 10
Aktie loopt t/m 26 april 0118-613401
4».:.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Het kabinetsbesluit
om de zondagopenstelling van
winkels te beperken is onrechtma
tig. Volgens het onafhankelijke Ter
neuzense raadslid Pim Broekhuy-
sen is er in elk geval sprake van
'onbetrouwbaarheid van bestuur'.
Hij wil weten of het Terneuzense
college de uitspraak van wethou
der Co van Schaik deelt dat als de
Tweede Kamer het regeringsstand
punt overneemt het door de ge
meente moet worden genegeerd
en een zondagopenstelling moet
gedogen. „Jarenlang heeft men de
interpretatie van de toerismebepa-
ling bij meer dan honderdvijftig ge
meenten oogluikend toegestaan. Is
hier dan geen sprake van gewoon
terecht, een verworven recht of
een soort gedoogbeleid?"
Gemeenten moeten straks zelf af
wegen of ze, vanwege het toeris
tisch belang, de zondagopenstel
ling handhaven. Broekhuysen
voorziet op landelijk niveau jaren
lange procedures tegen de maatre
gel en vindt dat de Zeeuws-Vlaam
se gemeenten het kabinet op de
onrechtmatigheid van een even
tueel besluit moeten wijzen.
Hij wil van het college weten wel
ke acties inmiddels zijn onderno
men door de drie Zeeuws-Vlaam-
se gemeenten. Bovendien wil
Broekhuysen dat contact wordt op
genomen met het midden- en
kleinbedrijf (MKB) om het ervan
te overtuigen dat de grensgemeen
ten wat betreft zondagopenstelling
een status aparte bezitten.
Mede-eigenaar Bert Hoving van plezierschip De Festijn bij de afgebroken steunpaal en de werkloos op de wal liggende ponton. Bert en zijn broer Rolf
hopen dat de steunpaal snel wordt gerepareerd om de seizoensopening begin mei niet in het water te laten vallen. foto Peter Nicolai