Zoeken naar betaalbare
Vlaamse regering stopt miljoenen
extra in sluizencomplex Evergem
Zak
PZC
De krant 5 weken voor 15 euro!
Sluis is de cruciale
schakel voor de
binnenscheepvaart.
2 I Maandag 14 april 2008 PZC
WIM HOFMAN
Lang geleden was ik secretaris van een commissie die van
mening was dat je het landschap van de Zak van
Zuid-Beveland intact moest houden. Zo waren de leden
van deze commissie er bijvoorbeeld voorstander van dat de
elektriciteitsmasten en de kilometers kabels die nodig waren
om de elektriciteit die van de kerncentrale landinwaarts ver
voerd moest worden, maar langs de grote weg, de A 58, te
plaatsen. Vanaf de weg zou men dan de indruk krijgen dat het
landschap toch lelijk was en dat het niet de moeite waard was
daarheen te gaan. De leden van de commissie wilden vooral
voorkomen dat mensen dit kwetsbare gebied van de Poel zou
den bezoeken.
Dank zij dat soort mensen is de
Poel wel min of meer bewaard
gebleven. Er is nu echter een iet
wat andere mentaliteit: men is
van mening dat de Zak van
Zuid-Beveland best bezocht kan
worden en dus wordt ook een
en ander voor de toerist geregeld. Zo vindt men dat men voor
lichting over het landschap moet geven en dat daarvoor een
bezoekerscentrum nodig is. Men legt paden aan en plaatst
bordjes voor wandelaar en fietser, want velen van hen kunnen
niet zonder. Men probeert in feite bezoekers te wijzen op de
waarde en de schoonheid van het landschap in de hoop dat
door een stijgende waardering er ook meer kans is op behoud
van het mooie en unieke gebied met zijn dijkjes en kreken en
welen.
Binnenkort worden in het bezoekerscentrum filmpjes ge
toond waarop stukken van het landschap te zien zijn en waar
in een half dozijn Zeeuwse dichters het landschap van Zuid-
Beveland bezingen. Ik hoop dat ze dat maar niet al te goed
doen, want anders loop je kans dat toch te veel mensen naar
dat landschap gaan kijken en de rust en de natuur verstoren.
Men zou de indruk
krijgen dat het
landschap lelijk was
COLOFON
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Bevelanden-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Tel: 0115-645769
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Familieberichten
Tel: 0800-8060
pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl
Personeelsadvertenties
Kleintjes
0900-5628 722
0900-6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Bel PZC Lezersservice
0800 - 0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
lezersservice@pzc.nl
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00)
Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja. ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend.
een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Naam voorletters m/v
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
RekeningnummerHandtekening
In de Goese Zeelandhallen
werd zaterdag de 22e
Occasionshow afgesloten.
Drie dagen lang boden 22
merkendealers keus uit in
totaal 450 auto's.
door Ondine van der Vleuten
liep. Daar zat een gat, dat proviso
risch gedicht was. En dan heb je
geen garantie. Je moet het op ei
gen kosten laten repareren."
Kees: „Je kunt ook op Marktplaats
kijken. Mijn neef heeft zo een
Toyota gekocht. Daar moest hij
dan wel een volle tank voor leegrij-
den, naar Stadskanaal. Plus, je
kunt geen verhaal halen als er iets
mis is."
Rob Straating, voorzitter van Mer
kendealers Midden-Zeeland windt
Kees en Karin Verschelling met Lucy (4), Marije (7) en Arno (1) voor hun
Audi 80 uit 1991. De auto is aan vervanging toe. foto's Willem Mieras
De stem van speaker Rob
Straating schalt door
de luidsprekers: „Uw
droomauto staat er ze
ker bij!"
Het gezin Verschelling uit 's-Heer
Arendskerke is vandaag op zoek
naar die droomauto. Kees Verschel
ling heeft een Golfje om mee naar
het werk te rijden, zijn vrouw
Karin rijdt een groene Audi 8o uit
1991. Die Audi hebben ze nu ze
ven jaar en er beginnen manke
mentjes aan te komen. De spoiler
onder is kapot, vanwege te enthou
siast genomen verkeersdrempels,
maar motorisch is de auto nog in
orde. Hier op de beurs krijgen ze
minimaal 1250 euro terug voor de
auto, mochten ze besluiten tot een
aankoop.
Karin (apothekersassistente) en
Kees (sloper) zijn geen van beiden
technisch onderlegd, als het om au
to's gaat. De aanschaf van een au
to is dus grotendeels een kwestie
van vertrouwen. Karin: „Tot nu
toe hebben we altijd via particulie
ren gekocht. We hebben wel eens
gehad dat de olie er een paar we
ken na de koop zó vanonder uit-
er geen doekjes om: de merken
dealers hebben behoorlijk last van
de toegenomen populariteit van
de internet-autohandel. „Vroeger
verkochten we in drie dagen tijd
wel tweehonderd auto's, nu 134."
Het aantal bezoekers was een veel
voud van 2000, want zoveel gratis
parkeerkaarten zijn verstrekt.
Straating is zelf geen autoverkoper
maar leraar in het dagelijks leven.
Hij doet autotesten, schrijft voor
het Zeeuws autojournaal. („Die fas
cinatie voor auto's is mijn afwij
king.") én zit in de organisatie van
de Occasionbeurs.
Om kwart over tien stapt de fami-
lie Verschelling binnen. Ze zoeken
allereerst een auto met beenruim
te en hoofdruimte, plus verstelba-
re stoelen. Verder moeten er ten
minste drie zitplaatsen zijn voor
de kinderen en in de kofferbak
ruimte voor een boodschappen-
krat en de kinderwagen. Een trek
haak, voor het bootje, is handig.
Natuurlijk moet de auto moto
risch in orde zijn en geen gedeukt
of beschadigd uiterlijk hebben.
Prijs en kleur zijn minder belang
rijk (Kees: „Desnoods roze!")
og geen vijf minuten
na binnenkomst wordt
Kees verliefd op een
metallic-blauwe Opel
Zafira van 13.950 euro. Deze auto
heeft 102.000 op de teller staan, is
van 2003 en heeft ABS, airbags, air
conditioning, boordcomputer, cen
trale vergrendeling, cruise control,
elektrische ramen voor, stuurbe
krachtiging en een trekhaak. Maar
voor Kees is het belangrijkste nog,
dat hij er met zijn 2,02 meter goed
inpast. Stoel en stuur kunnen bei
de een heel eind versteld worden.
„Mijn vrouw is 1,68, dus dat is be
langrijk."
Kunnen er ook drie zitjes achterin,
vraagt Karin aan de Opel-verko-
per. Hij knikt bevestigend. De stoe
len op de tweede en derde zitrij
Met de Opel Zafira Z1.6XE 16V Comfort is het, wat Kees betreft, liefde op
het eerste gezicht. Al was het maar omdat hij er helemaal in past.
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie
door Wout Bareman
EVERGEM - De Vlaamse regering
pompt dit jaar nog eens 2,6 mil
joen euro in de modernisering en
uitbreiding van het sluizencom
plex bij Evergem, ten noord van
Gent. De oude sluis heeft met het
schutten van schepen met in to
taal 16,1 miljoen ton goederen aan
boord zijn topcapaciteit bereikt.
Momenteel wordt de laatste hand
gelegd aan een tweede, grotere
sluis. In totaal heeft het Vlaams
Gewest de afgelopen jaren 22,4 mil
joen euro geïnvesteerd in het slui
zencomplex, de verbinding tussen
het Kanaal Gent-Terneuzen, de
Ringvaart om Gent en het Bel
gisch-Franse achterland. Minister
Hilde Crevits (Openbare Werken)
spreekt van een 'cruciale schakel'
in de Noord-Zuidroute tussen Rot
terdam en Frankrijk. Ze gaf zelf
het startsein voor de laatste fase
van de sluiswerken.
Hoe belangrijk de sluispassage bij
Evergem is voor de internationale
W* De Vlaamse regering trekt 2,6
miljoen euro uit voor een nieuw
bedieningsgebouw van de sluis
bij Evergem. Brussel stak al 22,4
miljoen in de nieuwe sluis.
binnenvaart, bleek enkele weken
geleden nog, toen boze Vlaamse
ambtenaren de huidige sluis een
week lang blokkeerden. Er verza
melden zich een kleine 150 bin
nenschepen voor de sluis. De scha
de liep in de miljoenen.
De 2,6 miljoen, die nu nog beschik
baar is gesteld, is bestemd voor
een nieuw bedieningsgebouw. De
bouw daarvan is in volle gang. De
sluisdeuren voor de nieuwe sluis
worden dit najaar geplaatst en in
die periode wordt ook de aanleg
van de elektromechanische uitrus
ting voltooid. Minister Crevits ver
wacht dat ze in februari 2009 het
eerste schip door de nieuwe sluis
kan loodsen.