Cultuur ontpofdering Manifestatie NieuwZout slaat aan Heldere interpretaties van stijlvol musieerend trio Delta Brass wordt tweede Organisatie opgelucht na geslaagde opening in kerk en museum Goes. PZC Maandag 14 april 2008 17 GOES - Auteur Gijs IJlander is don derdag te gast in de bibliotheek in Goes. Hij wordt dan geïnterviewd over zijn nieuwe roman Geen zee maar water. Deze heeft als thema ontpoldering, wat actueel is in Zee land. De bijeenkomst, georgani seerd door de bibliotheek en boek handel Het Paard van Troje, begint om 20.00 uur. Geen zee maar water gaat over de plannen van een staatssecretaris om land op te offeren voor water. Het doel is natuurontwikkeling en, in geval van hoog water, brede re rivierbeddingen te creëren. Be woners hebben het idee dat ze worden gemanipuleerd en voelen zich min of meer voor een voldon gen feit geplaatst. Een actiegroep scherpt de messen en bereidt ver regaande plannen uit. De integere staatssecretaris verdedigt haar be leid, maar raakt in conflict met ve le buitenstaanders en zelfs haar ei gen familie. IJlander laat met het boek zien hoezeer ontpolderen tot scherpe conflicten leidt en het zelfbeeld van Nederland fundamenteel in twijfel trekt. MECHELEN - Delta Brass Zeeland heeft zaterdag een tweede plaats behaald tijdens het Open Vlaams Brassband Kampioenschap in Me- chelen. Het gezelschap haalde 90,3 punten en moest het net afleggen tegen de 91,7 punten van de Neder lands kampioen Heman uit Zuid- wolde. Delta Brass bleef echter wel alle buitenlandse concurrenten voor. Excelsior uit Kloetinge werd zevende van de acht deelnemers. Henk Kramer van Delta Brass zei na afloop zeer content te zijn met het resultaat. „De Nederlands kam pioen is voor ons weliswaar nog net een maatje te groot, maar de af stand is ten opzichte van vorige keer wel kleiner geworden." Boven dien won de Zeeuwse band de prijs voor de beste trombonesec tie, die bestond uit Kramer, Lex van Eenennaam en Jack )urriens. Delta Brass, vorig jaar winnaar van het Open Frans Brassband kampioenschap, speelde in Meche- len Ovation van Martin Ellerby, de hymne Crimond en English herita ge van George Lloyd. door Rolf Bosboom GOES - „NieuwZout heeft haar visi tekaartje afgegeven", concludeerde Charles Linssen zaterdag aan het slot van de openingsmanifestatie van het evenement in Goes. „Wat een prachtige dag. Dit geeft moed voor de rest van het jaar." De opluchting was van zijn ge zicht af te lezen. Intensief heeft stichting NieuwZout, met Linssen als een van de grote animators, de afgelopen tijd gewerkt aan het ver zoek van de provincie om een grootscheeps evenement op poten te zetten over cultuur, wereldbeeld en religie. Verspreid over het jaar en de provincie zijn er allerlei acti viteiten. De plannen stuitten vooraf her en der op scepsis, onder meer bij een deel van Provinciale Staten. De openingsmanifestatie in de Grote Kerk en het museum in Goes was daarom een belangrijke graadme ter. Zaterdag bleek - anders dan sommigen vreesden - dat andere religies dan de christelijke ruim de aandacht kregen en dat de publie ke belangstelling behoorlijk was. Al bij de opening, met muziek van Nada Naga gevolgd door Henk van Ulsen die teksten voordroeg, was de kerk goedgevuld en de rest van de dag bleef de bezoekersstroom constant. Vooral de lezingen die de deskundigen Joep de Hart, Her man Vuijsje en Henk Tieleman in het museum hielden, waren in trek. De schutterszaal was soms zelfs te klein en de voordrachten gingen aan één stuk door om nie mand teleur te stellen. Aan het multiculturele buffet dat aan het eind van de middag werd geserveerd, namen bijna 200 men sen deel. Ook de vaak uiteenlopen de optredens die er verspreid over de dag waren, trokken de aan dacht. Verder werden er speelfilms rond het thema van NieuwZout getoond, evenals een grote ten toonstelling met beelden en tek sten over cultuur, religie, wereld- 'lk vond het best spannend, maar het is absoluut wat ik destijds voor ogen had' beeld en spiritualiteit. Gezien de belangstelling werd ter plekke be sloten deze nog twee weken te la ten staan. Ook wordt geprobeerd de expositie elders te laten zien. 's Avonds was er een geanimeerd debat in de kerk over de veran- der(en)de rol van kerk, religie en spiritualiteit in de huidige samenle ving. Daarvoor schoof onder meer dominee Klaas Hendrikse aan. Gedeputeerde Harry van Wave- ren, die vier jaar geleden met het idee van de manifestatie kwam, was na afloop ingenomen met het eerste resultaat. „Ik vond het best spannend, maar het is absoluut wat ik destijds voor ogen had. Wat ik heel goed vind is het laten zien van de verschillende wijzen waar op mensen met religie bezig zijn en dat op een kunstzinnige ma nier tot uitdrukking brengen, in combinatie met mensen die er ver standige dingen over zeggen." R1 De tentoonstelling van NieuwZout is t/m 24 april te bezoeken in de Grote Kerk in Goes. Geopend: di. t/m za., 12.00-16.00 uur. Volgens de Griekse mythologie was Daidalos kunstzinnig en vin dingrijk. Hij ontwierp op Kreta het vermaarde labyrint. Dit ont werp zat ingewikkeld in elkaar, maar zowel Daidalos als Theseus wist te ontsnappen. Waarom het pianotrio dat vrijdag avond een optreden verzorgde in de Baudeloozaal in Hulst, heeft ge kozen voor deze naam is onbe kend, maar de drie musici zijn net zoals Daidalos in staat om structu ren goed te onderbouwen en bo vendien geven zij de muziek stijl vol vorm. Het slotrecital in de serie kamer muziek was gevarieerd samenge steld met een trio uit de klassieke periode en twee uit de romantiek. Bij Ludwig van Beethoven is de DAIDALOS TRIO Baudeloo Kamermuziekreeks: Pianotrio's van Beethoven, Rachmaninov en Mendelssohn, door het Daidalos Trio. Bezetting: Bas Verheijden op piano, Mariene Hemmer op viool en Maarten Jansen op cello. Gehoord: vr 11 april in de Baudeloozaal in Hulst door Jeanette Vergouwen rol van de piano de belangrijkste, maar in de Romantiek zijn de par tituren van de drie instrumenten evenwaardig aan elkaar. Het Trio opus 1 nr. 3 van Beetho ven is opgedragen aan prins Karl von Lichnowsky. Het is een werk waarin de invloed van Haydn her kenbaar is. Het Allegro vormt een bruisend begin en is toch helder van struc tuur. Mede door de technisch knap spelende pianist Bas Verheij den klonk alles doorzichtig en fris. In het Andante volgen, na het zan gerige thema, vijf variaties. Het thema werd door de verschillende instrumenten met omspelingen gebracht, soms virtuoos, soms met pizzicato begeleiding, dan weer door de strijkers in dialoog. De sfeer in het Menuetto veran derde telkens en dit deel bevatte enkele humoristische trekjes. Met briljante passage in de finale werd dit werk afgesloten. Totaal anders klonk het Trio Elé- giaque in g van Sergej Rachma ninov. Een langzame klaagzang die steunt op een motief van vier tonen. De muziek vol pathos en nostalgie werd door het Daidalos Trio met de juiste emotie geïnterpreteerd. Het geluid van de doodsklokken in de linkerhand van de pianopar tij klonk onheilspellend en vorm de, ondanks de pauze, een perfer - te overgang naar het eerste Trii, opus 49 in d van Felix Mendelsso- hn-Bartholdy De dertigjarige Mendelssohn was, op het moment dat hij dit werk schreef, enorm geïnteresseerd in de muziek van Schubert. Onge duld en grote onrust zijn te horen in het Allegro agitato, met talloze dalende muzieklijnen en weinig rustpunten. De drie musici toon den dat ze goed op elkaar zijn in gespeeld. De balans tussen de ver schillende timbres was mooi. Al les bleef doorzichtig en helder, ook vanwege het gedoseerde pe- daalgebruik. Het Andante, een lieflijke roman ce en het pittige Scherzo kregen een juiste invulling. Di Finale in rondovorm, met bril jante passages, werd door het Dai dalos Trio vlot gebracht en de ge passioneerde interpretatie zorgde voor een meeslepend slot. Verrassend was de toegift. De Tan go Pathétique is een muzikaal grap je waarin enkele humoristische va riaties te horen zijn uit werken van Tsjaikovski. Derwisj Tahsin Surucu danst zichzelf in trance tijdens het optreden van Reflections of the Heart. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17