Cultuur
ontpofdering Manifestatie NieuwZout slaat aan
Heldere interpretaties van stijlvol musieerend trio
Delta Brass
wordt tweede
Organisatie opgelucht
na geslaagde opening in
kerk en museum Goes.
PZC Maandag 14 april 2008 17
GOES - Auteur Gijs IJlander is don
derdag te gast in de bibliotheek in
Goes. Hij wordt dan geïnterviewd
over zijn nieuwe roman Geen zee
maar water. Deze heeft als thema
ontpoldering, wat actueel is in Zee
land. De bijeenkomst, georgani
seerd door de bibliotheek en boek
handel Het Paard van Troje, begint
om 20.00 uur.
Geen zee maar water gaat over de
plannen van een staatssecretaris
om land op te offeren voor water.
Het doel is natuurontwikkeling
en, in geval van hoog water, brede
re rivierbeddingen te creëren. Be
woners hebben het idee dat ze
worden gemanipuleerd en voelen
zich min of meer voor een voldon
gen feit geplaatst. Een actiegroep
scherpt de messen en bereidt ver
regaande plannen uit. De integere
staatssecretaris verdedigt haar be
leid, maar raakt in conflict met ve
le buitenstaanders en zelfs haar ei
gen familie.
IJlander laat met het boek zien
hoezeer ontpolderen tot scherpe
conflicten leidt en het zelfbeeld
van Nederland fundamenteel in
twijfel trekt.
MECHELEN - Delta Brass Zeeland
heeft zaterdag een tweede plaats
behaald tijdens het Open Vlaams
Brassband Kampioenschap in Me-
chelen. Het gezelschap haalde 90,3
punten en moest het net afleggen
tegen de 91,7 punten van de Neder
lands kampioen Heman uit Zuid-
wolde. Delta Brass bleef echter wel
alle buitenlandse concurrenten
voor. Excelsior uit Kloetinge werd
zevende van de acht deelnemers.
Henk Kramer van Delta Brass zei
na afloop zeer content te zijn met
het resultaat. „De Nederlands kam
pioen is voor ons weliswaar nog
net een maatje te groot, maar de af
stand is ten opzichte van vorige
keer wel kleiner geworden." Boven
dien won de Zeeuwse band de
prijs voor de beste trombonesec
tie, die bestond uit Kramer, Lex
van Eenennaam en Jack )urriens.
Delta Brass, vorig jaar winnaar
van het Open Frans Brassband
kampioenschap, speelde in Meche-
len Ovation van Martin Ellerby, de
hymne Crimond en English herita
ge van George Lloyd.
door Rolf Bosboom
GOES - „NieuwZout heeft haar visi
tekaartje afgegeven", concludeerde
Charles Linssen zaterdag aan het
slot van de openingsmanifestatie
van het evenement in Goes. „Wat
een prachtige dag. Dit geeft moed
voor de rest van het jaar."
De opluchting was van zijn ge
zicht af te lezen. Intensief heeft
stichting NieuwZout, met Linssen
als een van de grote animators, de
afgelopen tijd gewerkt aan het ver
zoek van de provincie om een
grootscheeps evenement op poten
te zetten over cultuur, wereldbeeld
en religie. Verspreid over het jaar
en de provincie zijn er allerlei acti
viteiten.
De plannen stuitten vooraf her en
der op scepsis, onder meer bij een
deel van Provinciale Staten. De
openingsmanifestatie in de Grote
Kerk en het museum in Goes was
daarom een belangrijke graadme
ter. Zaterdag bleek - anders dan
sommigen vreesden - dat andere
religies dan de christelijke ruim de
aandacht kregen en dat de publie
ke belangstelling behoorlijk was.
Al bij de opening, met muziek van
Nada Naga gevolgd door Henk van
Ulsen die teksten voordroeg, was
de kerk goedgevuld en de rest van
de dag bleef de bezoekersstroom
constant. Vooral de lezingen die
de deskundigen Joep de Hart, Her
man Vuijsje en Henk Tieleman in
het museum hielden, waren in
trek. De schutterszaal was soms
zelfs te klein en de voordrachten
gingen aan één stuk door om nie
mand teleur te stellen.
Aan het multiculturele buffet dat
aan het eind van de middag werd
geserveerd, namen bijna 200 men
sen deel. Ook de vaak uiteenlopen
de optredens die er verspreid over
de dag waren, trokken de aan
dacht. Verder werden er speelfilms
rond het thema van NieuwZout
getoond, evenals een grote ten
toonstelling met beelden en tek
sten over cultuur, religie, wereld-
'lk vond het best spannend,
maar het is absoluut wat ik
destijds voor ogen had'
beeld en spiritualiteit. Gezien de
belangstelling werd ter plekke be
sloten deze nog twee weken te la
ten staan. Ook wordt geprobeerd
de expositie elders te laten zien.
's Avonds was er een geanimeerd
debat in de kerk over de veran-
der(en)de rol van kerk, religie en
spiritualiteit in de huidige samenle
ving. Daarvoor schoof onder meer
dominee Klaas Hendrikse aan.
Gedeputeerde Harry van Wave-
ren, die vier jaar geleden met het
idee van de manifestatie kwam,
was na afloop ingenomen met het
eerste resultaat. „Ik vond het best
spannend, maar het is absoluut
wat ik destijds voor ogen had. Wat
ik heel goed vind is het laten zien
van de verschillende wijzen waar
op mensen met religie bezig zijn
en dat op een kunstzinnige ma
nier tot uitdrukking brengen, in
combinatie met mensen die er ver
standige dingen over zeggen."
R1 De tentoonstelling van NieuwZout
is t/m 24 april te bezoeken in de
Grote Kerk in Goes. Geopend: di.
t/m za., 12.00-16.00 uur.
Volgens de Griekse mythologie
was Daidalos kunstzinnig en vin
dingrijk. Hij ontwierp op Kreta
het vermaarde labyrint. Dit ont
werp zat ingewikkeld in elkaar,
maar zowel Daidalos als Theseus
wist te ontsnappen.
Waarom het pianotrio dat vrijdag
avond een optreden verzorgde in
de Baudeloozaal in Hulst, heeft ge
kozen voor deze naam is onbe
kend, maar de drie musici zijn net
zoals Daidalos in staat om structu
ren goed te onderbouwen en bo
vendien geven zij de muziek stijl
vol vorm.
Het slotrecital in de serie kamer
muziek was gevarieerd samenge
steld met een trio uit de klassieke
periode en twee uit de romantiek.
Bij Ludwig van Beethoven is de
DAIDALOS TRIO
Baudeloo Kamermuziekreeks:
Pianotrio's van Beethoven,
Rachmaninov en Mendelssohn,
door het Daidalos Trio. Bezetting:
Bas Verheijden op piano, Mariene
Hemmer op viool en Maarten
Jansen op cello.
Gehoord: vr 11 april in de
Baudeloozaal in Hulst
door Jeanette Vergouwen
rol van de piano de belangrijkste,
maar in de Romantiek zijn de par
tituren van de drie instrumenten
evenwaardig aan elkaar.
Het Trio opus 1 nr. 3 van Beetho
ven is opgedragen aan prins Karl
von Lichnowsky. Het is een werk
waarin de invloed van Haydn her
kenbaar is.
Het Allegro vormt een bruisend
begin en is toch helder van struc
tuur. Mede door de technisch
knap spelende pianist Bas Verheij
den klonk alles doorzichtig en
fris.
In het Andante volgen, na het zan
gerige thema, vijf variaties. Het
thema werd door de verschillende
instrumenten met omspelingen
gebracht, soms virtuoos, soms
met pizzicato begeleiding, dan
weer door de strijkers in dialoog.
De sfeer in het Menuetto veran
derde telkens en dit deel bevatte
enkele humoristische trekjes. Met
briljante passage in de finale werd
dit werk afgesloten.
Totaal anders klonk het Trio Elé-
giaque in g van Sergej Rachma
ninov. Een langzame klaagzang
die steunt op een motief van vier
tonen.
De muziek vol pathos en nostalgie
werd door het Daidalos Trio met
de juiste emotie geïnterpreteerd.
Het geluid van de doodsklokken
in de linkerhand van de pianopar
tij klonk onheilspellend en vorm
de, ondanks de pauze, een perfer -
te overgang naar het eerste Trii,
opus 49 in d van Felix Mendelsso-
hn-Bartholdy
De dertigjarige Mendelssohn was,
op het moment dat hij dit werk
schreef, enorm geïnteresseerd in
de muziek van Schubert. Onge
duld en grote onrust zijn te horen
in het Allegro agitato, met talloze
dalende muzieklijnen en weinig
rustpunten. De drie musici toon
den dat ze goed op elkaar zijn in
gespeeld. De balans tussen de ver
schillende timbres was mooi. Al
les bleef doorzichtig en helder,
ook vanwege het gedoseerde pe-
daalgebruik.
Het Andante, een lieflijke roman
ce en het pittige Scherzo kregen
een juiste invulling.
Di Finale in rondovorm, met bril
jante passages, werd door het Dai
dalos Trio vlot gebracht en de ge
passioneerde interpretatie zorgde
voor een meeslepend slot.
Verrassend was de toegift. De Tan
go Pathétique is een muzikaal grap
je waarin enkele humoristische va
riaties te horen zijn uit werken
van Tsjaikovski.
Derwisj Tahsin Surucu danst zichzelf in trance tijdens het optreden van Reflections of the Heart.
foto Willem Mieras