Agenda Jong creatief talent laat zich zien Mijn kindbewustzijn heeft het er wel voor over om een beetje bedrukt de zaal uit te glippen Zeeuwse voorronde Kunstbende in De Mythe in Goes. Moet dat? Bedrukt naar huis? Niet na Brak, misschien. Want Brak (van de Zeeuwse Komedie, afgelopen vrijdag in Vestzak99) lijkt een komedie. Er wordt veel gelachen. Het verhaal geeft er ook al le aanleiding toe. Twee zussen, die in haat en liefde aan elkaar gebonden zijn, dat geeft wel wat komisch vuurwerk, zeker als ze zelf de humor steeds proberen te zoeken. Echte levenslustige humor is dat echter niet, hij is eerder bedoeld om te kunnen overleven. De oudste en de jong ste van een groot gezin, dat zijn ze, Tosca en Wil. „De rest is dood" (het zijn hun ei gen harde woorden). Dat lokt wel op schepperij uit over 'de sterksten zijn', maar van alle gestorvenen worden kasten vol spullen bewaard. En het best be 16 Maandag 14 april 2008 PZC BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, 10.000 BC: 20.00 uur; Zomerhitte: 20.00 uur; Rendition: 20.00 uur; The Return: 20.30 uur; GOES Merral, 10.000 BC: 20.15 uur; Rendition: 20.15 uur; The Kite Runner: 20.00 uur; Zomerhitte: 20.15 uur; HULST Den Dullaert, Ben X: 20.00 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Unfinished Sky: 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, 10.000 BC: 20.00 uur; 27 Dres ses: 20.15 uur; Earth: 20.00 uur; Zomer hitte: 20.15 uur; VLISSINGEN CineCity, Vantage Point: 14.00, 16.30, 19.15, 21.45 uur; Zomerhitte: 16.30 en 19.30 uur; 10.000 BC: 19.30 en 22.00 uur; 27 Dresses: 16.15 en 22.00 uur; Al- vin and the chipmunks: 14.00 uur; Hor- ton(nl): 13.45 en 16.00 uur; No Country for Old Men: 13.45 en 16.30 uur; Samson en Gert: 14.00 uur; Step up 2: 16.30 en 19.15 uur; The bucket list: 13.45,16.30, 19.30 en 21.45 uur; The eye: 22.00 uur; The kite runner: 13.45 en 19.30 uur; Untraceable: 22.00 uur; Sneak: 22.00 uur; AGENDA EXPOSITIES Poem Show DE Poem Express, een internationaal kunst- en poëzieproject waarbij kinderen uit verschillende landen uitgenodigd wor den om gedichtenposters te maken. Middelburg, Zeeuwse Bibliotheek, ma 17.30-21.00, di t/m vr 10.00-21.00, za 10.00-16.000 uur (t/m 31/5); meer agendanieuws op www.pzc.nl door Luc Oggel GOES - In Theater De Mythe in Goes wemelde het gisteren van het jonge creatieve talent. De Zeeuwse voorronde van de Kuns- bende werd er gehouden. De wedstrijd voor jongeren in de leeftijd van 13 tot en met 18 jaar wint in Zeeland waar aan populari teit. Voor deze editie, de achttien de, waren er bijna honderd in schrijvingen, tegenover 70 in 2007. Het thema van de Kunstbende 2008 is 'Geheim'. In acht categorie ën (Dans, Muziek, Taal, Theater, Expo, Film Alles Mag en, voor het eerst dit jaar, Fashion) werd giste ren gestreden om de bronzen, zil- 'Het blijven jongeren, veel wordt op het allerlaatst nog veranderd' veren en gouden 'Spotlights'. Het geheel werd aan elkaar gepraat door zanger Danny Vera en presentatrice/actrice Escha Taniha- tu.Organisator Dennis van Akke ren toonde zich gistermiddag tevre den over het verloop. „Het blijven jongeren, veel wordt op het aller laatste moment nog veranderd." Het was de eerste keer dat De My the dienst deed als locatie voor de De groep One Family, derde in de cal Zeeuwse voorronde van de Kunst bende. Voor de categorie Muziek was een buitenpodium opgesteld. Een regenbuitje kon het volop aan wezige publiek niet deren: de orga nisatie had 150 paraplu's achter de hand. De eerste prijswinnaars gaan door naar de landelijke fina- »orie Dans. Ie, op zaterdag 5 juli in in Amster dam. Eerste prijzen Alles mag: Lydia de Bruin en Joost Jorritsma, 16 jaar, Hulst; Dans: You can do it Expo 1: Wietske van Willigen, 14 foto Dirk-Jan Gjeltema jaar Goes; Fashion 1: Butterfly FilmGeheim Kistje Muziek: Candy 8t M.G.R. Taal: Jopke van der Borgt, 17 jaar, 's Heer Arendskerke Theater: Nick Dijkstra, 17 jaar, Oost Souburg NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Liesbeth Peters en Reina de Groot als Wil en Tosca in Brak. foto Ruben Oreel Nu ga ik al zo lang naar het thea ter, en nog altijd heb ik kinderlij ke trekjes. Ik kom bijvoorbeeld wel eens achter het doek, na tuurlijk. Wat daar te zien is aan lampen en trekken (de 26e en laatste betekenis in de Grote Van Dale luidt: 'touwen terzijde van het toneel waarmee achterdoeken enz. opgehesen of neergelaten worden'), dat blijft me altijd mateloos imponeren. En de onttakeling van een decor, zo net na de voorstelling, dat blijft me dan weer altijd teleurstellen. Een acteur na een voorstelling, dat is nog altijd geen ge woon mens. En ook over doodgaan op de planken heb ik kinderlijke ideeën. Niet dat er zo vaak in de allerlaatste mi nuut gestorven wordt, maar toch, het kómt voor. En dan dooft het licht (soms gaat ook nog het gordijn dicht) en hópla, daar springt de acteur als duvel uit een doosje vederlicht overeind en komt springlevend staan buigen. Ik kan er nog altijd niet aan wennen dat de magie van het ultieme moment zo gemakkelijk kan worden verbroken. Ik heb het ondertus sen vaak genoeg meegemaakt om niet meer écht ontgoocheld te zijn - en de ma gie verbreken moet toch ééns gebeuren - maar ergens in een hoekje blijft toch iets onvoldaans achter. Wat had ik dan gedacht? Ik zie de prakti sche bezwaren. Hoe moet je een publiek naar huis sturen zonder applaus? En ap plaudisseren voor een mooie dood is ook weer niet de gewoonte. Een applaus voor alle spelers die het stuk overleefd hebben, terwijl de dode pathetisch blijft liggen?? Misschien. Mijn kinderlijke verbeelding ziet er wel wat in. Want het is niet niks, wat daar zo juist gebeurd is. En mijn kindbewustzijn heeft het er wel voor over om dan een beetje bedrukt en stilletjes de zaal uit te glippen. waard, en héél ver weggestopt, is de heu genis aan 'Broertje'. Tussen de andere namen door (en tussen allerlei prietpraat over verspiedertjes en- zo) raken de twee zussen hem soms heel even aan. Stapje voor stapje, als met te genzin, laten ze de herinnering toe. Dat het een tragische is, begin je te bevroeden als de zussen in het 'stel-spel' belanden. Het je voorstellen hoe dit of dat anders had kunnen zijn. „Stél is net kanker, een tumor", beweert Tosca, maar toch gaan ze er mee door. „Ik had geen pluisje van mijn trui moeten plukken", zegt Tosca. Hoezo? Wat is er gebeurd dan? Het ver moeden begint, maar nog altijd heb ik geen idee waarom er een kleine levens echte vijver (met drijvend huisvuil) op het toneel aanwezig is. Ze zitten per slot van rekening in een parkje. Nooit wordt het met zoveel woorden ge zegd, maar ik begrijp alles wanneer Tosca zich herinnert: „Zijn haar liep uit als brui ne suiker in een bord gloeiend hete pap." Mijn god, zo'n mooi beeld voor zo iets tragisch... Het is een kleine schok, en ook voor Tosca is het te veel. Stilletjes en onge merkt sterft ze, daar op dat bankje. Het bleef al lang stil in de zaal, gelukkig. Deze week ga ik vrijdag in 't Beest zeker kijken naar Mrs. Brown, 'een voorstelling over een he dendaags mysterie'. Nog maar net in pre mière, naar het waargebeurde verhaal van de Engelse huisvrouw die honderden wer ken doorkreeg van wereldberoemde, over leden componisten. „Spel, muziek, dans en film creëren een haast surrealistische werkelijkheid." Met live viool en cello. Dat lokt enorm, maar erover schrijven zal wel niet mee vallen. Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 16