ii spectrum PZC Zaterdag 12 april 2008 Cathy Rafferty, de personificatie van de nieuwe Noord-Ierse vrede, heeft zich ontwikkeld van verbitterde rebel tot vechter voor solidariteit. in Armagh .&r zich in 1977 aan bij Fianna Éireann, de jeugdtak van de IRA. „Ik ging om met een groep van vijftien, twintig jongeren van de 'bottom end of the town', de omgeving met veel armoede en rechtsongelijkheid. Mijn ouders drukten ons altijd op het hart geen domme dingen te doen, maar mijn zusje Edna en ik waren veel actiever be trokken bij de strijd dan ze beseften." Tot het misging. Cathy was 16 en Edna 15, toen ze meededen aan een IRA-operatie waarbij een Britse soldaat werd neerge schoten. Ze stonden op de uitkijk terwijl paramilitairen de aanval uitvoerden. De soldaat overleefde het incident. „Ik denk nog bijna dagelijks aan die gebeurtenis en ben blij dat de afloop niet fataal was. Ik heb achteraf gezien spijt van die daad, maar toen voelde het niet alsof ik iets ver keerd deed: we vochten als leger tegen een leger. We vochten voor rechtvaardigheid." De zusjes werden gearresteerd. De minder jarige Edna kwam vrij, Cathy belandde voor zes jaar in de vrouwengevangenis van Armagh. Daar ging het verzet door. Pa ramilitairen hielden er sinds 1976 'deken protesten': de gedetineerden droegen de kens in plaats van een gevangenisuniform, uit protest tegen het regeringsbesluit om hen de status 'politieke gevangene' te ont nemen. Ze verloren daarmee bepaalde pri vileges, zoals het dragen van burgerkleding in plaats van een gevangenispak. Het pro test eindigde na vijfjaar in dramatische hongerstakingen, die tien gevangenen het leven kostte. Het radicaliseerde de nationa listische politiek, waarbij Sinn Fein zich als politieke partij profileerde. Cathy kwam in die periode voor een be langrijke beslissing te staan: „Mijn vader kreeg te horen dat hij kanker had en niet lang meer zou leven. Als ik bleef deelne men aan de protesten, zou mijn gevange nisstraf mogelijk worden verlengd en was de kans groot dat ik hem nooit meer zou zien. Op aandringen van mijn familie be sloot ik mijn verzet te staken." Haar mede gevangenen hadden begrip voor die keuze. Maar de stap was tevergeefs. „Mijn vader stierf toen ik nog gevangen zat." Cathy Rafferty achter de tap in haar pub in Armagh. In de jaren tachtig en negentig vielen, na Belfast, in Armagh en omgeving de meeste doden. De Noord-Ierse socioloog Duncan Murrow sprak over 'paranoïde gemeen schappen', waarbinnen de katholieken zich onderdrukt voelden door een bijna 100 procent protestants leger en politie korps, en de protestanten 'stikten van angst' vanwege de talloze IRA-aanslagen. Veel protestanten trokken weg uit de grensstreek met Ierland. Wat achterbleef, was een over wegend katholieke bevolking, verwikkeld in een bitter en emotioneel ge vecht. Cathy kwam in 1981 vrij en sloot zich aan bij het Nationale H-Block/ Ar magh Committee. „Hier leerde ik mijn echtgenoot kennen." Ze was nog maar 25, maar veel levenserva ring rijker én verliefd. Ze besloot haar ge luk te beproeven in Londen. „We hadden geen hekel aan de Britten. We hekelden de Britse militaire bezetting en de manier waarop we op eigen bodem werden behan deld." Het bleek een naïeve stap. Samen met haar vriend Bernard volgde Cathy een horeca-opleiding in de Britse hoofdstad, waar ze in pubs werkte. Tot in warenhuis Harrods een IRA-bomaanslag plaatsvond, waarbij zes mensen omkwamen. „We had den er niks mee te maken, maar werden meteen opgepakt voor verhoor. In de maanden daarna werden we scherp in de gaten gehouden. Het was geen leven, dus keerden we terug naar Armagh." In haar thuisstad runnen Cathy en Ber nard nu een kwart eeuw de pub Rafferty's. „Het feit dat ik al jarenlang in het centrum van de stad werk als barvrouw en veel met mensen praat, gaf me een voorsprong toen ik me kandidaat stelde voor de verkiezin gen. De mensen kennen me en weten dat ik een serieuze, harde werker ben." Ze onderstreept dat ze nooit agressie, maar rechtvaardigheid heeft nagestreefd. „Het was een lange weg, waarin veel obstakels moesten worden weggenomen. Dat we nu samen met een unionistenpartij regeren, is goed. We zullen toch allemaal met elkaar moeten leven. Het valt niet te ontkennen dat de protestantse middenklasse evenzeer geleden heeft tijdens de strijd. Ik wil er ook voor hen zijn." De zakenvrouw en politica zet zich in voor oprichting van buurtgroepen die we derzijds respect en solidariteit nastreven. Zoals het West Armagh Consortium, dat succesvol bruggen bouwt tussen lokale ge meenschappen die elkaar vroeger het licht in de ogen niet gunden. „We pakken rel schoppers en vandalen actief aan. We wil len van Armagh een leefbare en vreedza me stad maken. Opstandige jongens die fikkies stookten en auto's in brand staken, nemen nu deel aan voetbaltoernooien en dagexcursies. Oude politieke muurschilde ringen zijn verwijderd. We hebben men sen gevraagd hun oude Ierse vlaggen van de masten te halen. Het waren verzetssym- bolen, die in het nieuwe Armagh niet lan ger passen. Een vlag moet je eren, niet tot de laatste draad laten wapperen." Net als Armagh ontwikkelde Cathy zich van verbitterde rebel tot vechter voor soli dariteit. Persoonlijk streeft ze ernaar ieder een die haar Sinn Fein-kantoor of pub be zoekt, zo goed mogelijk te helpen. Het vre desproces werkt, zegt ze stellig. „Mensen doen gewoon hun eigen ding, ze nemen elke dag zoals die zich aandient. Zoals het leven hoort te zijn."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 101