spectrum Als je eigen naam niet goed genoeg is IO PZC Zaterdag 12 april 2008 De vrede wint STANDPLAATS door Remko Tanis Zhang is een Chinees. Net als Yao en Wang. Maar zodra ik als Hol lander aanschuif, heet de eerste Will, heet Yao Jack en noemt Wang zich Julie. Westerlingen en Chinese namen, het loopt niet. Zij weten dat en wij weten dat. Vreemd genoeg zijn zij het die er, in eigen land, voor kiezen zichzelf in het dagelijks leven dan maar een westerse naam te ge ven. Daarin gaan de Chinezen ver. In filia len van McDonald's en Starbucks prijken westerse namen op de buttons van de Chi nese bediening. De jongen die iedere och tend een zwarte koffie tapt, heet 'Kid'. Op het bordje van z'n collega staat de bijzon der gekozen naam 'Ask'. H&M lijkt in z'n winkels elke sugges tie weg te willen wrijven dat de filia len in het centrum van China's grootste stad Sjanghai staan. Binnen zijn de prijzen gewoon Europees, de muziek is Amerikaans en ook hier heeft het personeel z'n eigen identi teit opgegeven, zodat de buitenland se klanten hun tong niet hoeven bre ken. Het is gewoon George en Rena- te bij de kassa. Echt vreemd wordt het als de ene Chinees door de inter com van de winkel in gebroken En gels roept om z'n collega, een andere Chinees: 'Manage-uh, please weport to office'. Waarom doen ze dit? Ze zijn met 1,3 miljard en hebben een land waar iedere buitenlandse zaken man dollartekens van in de ogen krijgt. Het lijkt logischer dat de bui tenlanders de moeite nemen Chinese namen uit hun hoofd te leren, in plaats van dat Chinezen zichzelf een 40 andere identiteit aanmeten. Zhang, Yao, Wang en Wing vinden het juist volstrekt logisch dat ze, als ik er bij ben, Will, Jack, Julie en Natalie heten. „We doen het voor jullie gemak, profiteer er van", zegt Will/Zhang. Maar er zijn grenzen. Zodra je als wester ling de molen van de Chinese overheid in moet, is het gedaan met het aanpassings vermogen. De politiebeambte die over de verblijfsvergunningen gaat, is onverbidde lijk: „Je kunt best je eigen naam invullen, maar daar, achter 'Chinese name', moet toch echt ook wat komen te staan. Anders kan ik je geen papieren geven", wijst ze streng op het enige leeg gelaten lijntje op het formulier. Hoe kom je binnen een uur aan een Chine se naam? Google. Tik in 'Get Chinese na me' en al binnen een minuut heb je een paar karakters op het scherm staan, die vanaf nu je Chinese identiteit zijn. Tang Rui Ke, in mijn geval. Maar dan ben je er nog niet. Voor je jezelf vasthaakt aan de nieuwe naam, moet je 'm controleren bij een Chinees die je vertrouwt. Een beetje rare vertaling en je loopt eeuwig voor gek. Twee Nederlanders kwamen daar onlangs achter. De een bleek zichzelf onbewust de Chinese naam voor Mickey Mouse te heb ben gegeven, de ander liep drie maanden rond met een naam die hetzelfde betekent als 'huurmoordenaar'. Beleefdheid weer hield Chinezen er iets van te zeggen. Op hun beurt komen de Chinezen ook re delijk willekeurig aan hun westerse naam. Yao was er snel over uit dat hij Jack zou gaan heten. „John en Jack waren de eerste Engelse namen die ik leerde. John vond ik lelijk, dus werd het Jack." Zhang/Will heeft een net iets diepgravendere reden voor z'n nieuwe naam. Hij was ooit ver liefd op z'n Engelse lerares en besloot zich toen naar de hoofdpersoon te noemen uit haar favoriete film: Good Will Hunting. Een jaar geleden kwam er een einde aan de veertig jaar durende, bittere strijd in Noord-Ierland. Sindsdien regeert in dit deel van Groot-Britannië een coalitie van protestanten en katholieken. Cathy Rafferty sloot zich als tiener aan bij de IRA, is nu raadslid namens Sinn Fein en zet zich in voor respect en solidariteit van beide partijen. „Het vredesproces werkt." tekst en foto's Esther Cotink Het is al laat in de avond, maar in het kantoortje van de republikeinse par tij Sinn Fein in Armagh brandt nog licht. Raadslid Cathy Rafferty kijkt door wat papieren voor een verga dering van morgen, voordat ze de straat over steekt om bier te tappen voor haar klanten in de pub RafFerty's. Cathy is uitgegroeid van een tiener die gevangenisstraf kreeg voor betrokkenheid bij een IRA-schietpartij tot bedreven zakenvrouw en politicus die zich inspant voor haar omgeving. De streek Armagh was tijdens de veertig jaar du rende strijd in Noord-Ierland de meest gemilitari seerde regio van West-Europa. Hier domineerde de IRA, het verboden republikeinse leger dat streed tegen de aanwezige Britse militairen en poli tie. Armagh is traditioneel nationalistisch, ofwel voorstander van de Ierse eenwording. Cathy is hier geboren en getogen. Als kind leerde ze dat ze zich maar beter niet kon inlaten met de bittere tweestrijd in Noord-Ierland tussen katholie ken en protestanten. Dat ze goede buren als goede buren moest beschouwen, ongeacht hun religieu ze komaf Ze liet zich echter meeslepen door de woede en frustratie van leeftijdgenoten die ten strijde trokken tegen de 'protestantse bezetter'. „Ik was nog een kind toen in 1969 de problemen begonnen. Ik begreep niks van politiek, maar weet nog goed dat het Britse leger binnenkwam om de politiediensten RUC en B-Specials bij te staan. Er zijn me beelden bijgebleven van invallen bij katho lieke families, waarbij heilige afbeeldingen werden geschonden en mensen werden geïntimideerd en gevangengenomen, omdat ze geen loyalist (voor stander van Brits bestuur, red.) waren. Ik zag een hoop verdriet." Cathy was het derde van zes kinderen uit een ar beidersgezin. Haar ouders sprokkelden hun pen ny's bij elkaar met fabriekswerk en bewoonden een krap huisje met buitentoilet. Er was geen kraanwater en er werd gekookt op kolen. Vader was protestant en moeder katholiek, waardoor het gezin enigszins beschermd was tegen het politieke tumult. Ze woonden echter in een omgeving waar het katholicisme domineerde en waar het hevigst werd gevochten. „Katholieken werden behandeld als tweederangs burger", zegt Cathy, die doelt op de ongelijke kansen op huisvesting en werk. Ook werden katholieke paramilitairen lange tijd in voorarrest gehouden zonder vervolging. Mar sen voor betere burgerrechten eindigden in bloedi ge opstanden, zoals de beruchte Bloody Sunday in 1972, waarbij veertien mensen de dood vonden. „Het geweld begon in Catholic Road, hier in Ar magh. Tijdens rellen in augustus 1969 werd John Gallagher dodelijk getroffen door een politiekogel. Hij staat te boek als het eerste officiële slachtoffer van het Noord-Ierse conflict. Ik weet nog dat ik er erg van ondersteboven was." Getraumatiseerd door de gebeurtenissen in haar omgeving begon Cathy als tiener te rebelleren. Ze raakte actief betrokken bij de protesten en sloot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 100