Italië smacht naar nieuwe wegen en sporen nooit meer een wekke 5 ui |7| o ISSfH Overheden en andere partijen maken elkaar het leven zuur. Unicef laakt aanpak van kindersterfte Eerste 'wezen' Tsjaad terug bij familie Bonden willen verbod op zes kleurstoffen Turks leger doodt Koerdische rebellen 5 Wm 8 j Vrijdag 11 april 2008 PZC door onze correspondent Eelco van der Linden SAN GIUSTINO - Premierskandidaat Siivio Berlusconi wil dat Italië zich opricht; zijn uitdager Walter Vel- troni dat het land begint te lopen. De slogans sluiten aan bij een the ma van de verkiezingen op zondag en maandag: infrastructuur, of be ter het gebrek eraan. Niets symboli seert zo fraai de stilstand van het land als de onmogelijkheid wegen en spoorrails aan te leggen. Hij was twintig toen hij voor het eerst hoorde van de 'Weg van de twee Zeeën', zegt Franco Acquisti voor zijn huis in het Toscaanse dorpje Selci Lama. „Het leek lo gisch om een dwarsverbinding te maken door Centraal-Italië die de volle kust- en bergwegen zou ont lasten, hier zou zorgen voor econo mische ontwikkeling en ons in een wip op het strand zou breng en." Hij is nu 65 en de 'Weg van de twee Zeeën' van 284 kilometer, is er nog steeds niet. „Ik ben bang dat ik het ook niet meer zal mee maken", zegt hij lachend en wijst naar wat een stuk zou moeten zijn van de weg. Het heeft weliswaar nieuw asfalt maar is niet breder dan één rijbaan. De E78 (E staat voor Europees) doet niet strategisch aan en heeft helemaal niets van een 'superstra- da', zoals de Italianen de te smalle vierbaanswegen zonder vlucht strook noemen. De weg slingert door een prachtig smal dal, om te eindigen ineen onverhard ezel pad. Vlakbij een fonkelnieuwe tun nel, die al is omgedoopt tot kathe draal in de woestijn, de koosnaam voor openbare werken die nooit in gebruik zullen worden geno men. De tunnel is negen kilometer lang en al twee jaar klaar. Hij door snijdt een stuk van de Apennij nen, de bergachtige ruggengraat van het land, en komt uit in de re gio Marche. Hier is, na vele decen nia van delibereren, wel een stuk 'superstrada' afgekomen dat leidt naar de Adriatische kustplaats Fa- no en de haven van Ancona. Maar aan de Toscaanse kant schiet het niet op. De verschillende stad jes in de Tibervallei willen de ver binding maar al te graag, omdat ze er economische voorspoed van ver wachten. Zij maken elkaar het le ven zuur, plegen sabotage en als er wel een doorbraak is, wordt alles 'We hebben een cultuur nodig van meewerken in plaats van tegenwerken' weer stilgelegd vanwege een ar cheologische vondst of het protest van een dorp, zoals het juweeltje Monterchi, dat vreest toeristen kwijt te raken. Italië zit vol met dit soort knopen, die niet ontward kunnen worden omdat er afgezien van de lokale strijd, te veel bestuurslagen en in stanties zijn met zeggenschap over een project. Bovendien is er altijd wel een (lokale) rechter die een on derneming van landelijke impor tantie in de ijskast kan laten belan den. Wie kwaad wil, van oprechte natuurbeschermer tot ambitieuze maffioso, vindt altijd een weg. Het is de prijs van het niet hebben wil len doorvoeren van bestuurlijke, juridische en politieke hervormin gen. De econoom Andrea Gilardoni re kende uit dat de traagheid waar mee de infrastructuur wordt aan gelegd het land de afgelopen jaren 133 miljard euro heeft gekost. En het komt niet alleen door de maf fia. In het zo ontwikkelde noor den zitten tussen indienen van een plan voor een extra rijstrook van een snelweg en het begin van de uitvoer ervan 1000 tot 1560 da gen. Italië heeft er vijftien jaar over ge daan twee trajecten snel spoor aan te leggen van 289 kilometer (Tu- rijn-Novara en Rome-Napels), met een kostenoverschrijding van 418 procent. De hogesnelheidslijn van Madrid naar Barcelona (622 ki lometer) verrees in acht jaar. De twee belangrijkste kandidaten voor het premierschap spreken schande van al die traagheid. Be halve Berlusconi, die een fan blijft van prestigieuze projecten als een brug naar het eiland Sicilië, vindt ook zijn linkse opponent Veltroni dat er gebouwd moet kunnen wor den. „We hebben een cultuur no dig van meewerken in plaats van tegenwerken", zei de leider van de Democratische Partij. Beide politici willen Italië in bewe ging brengen, maar zij weten ook dat zonder (staats)hervormingen alles bij het oude zal blijven. Om deze reden zou volgens menig waarnemer de beste optie na de verkiezingen een 'grote coalitie' zijn, ofwel eerst samen hervormin gen doorvoeren en dan aan het werk. NEW YORK - Iedere drie seconden sterft ergens ter wereld een kind onder de vijfjaar. In 2015 moet dit aantal met twee derde verminderd zijn, maar amper een kwart van de landen waar dit het meest voor komt is op de goede weg, aldus VN-kinderfonds Unicef Zeker tien miljoen kinderen sterven jaar lijks voor hun vijfde en ook een half miljoen vrouwen sterft door een zwangerschap of geboorte. GENEVE - De eerste zes van de 103 kinderen die de hulporganisatie Zoë's Ark vorig jaar uit Tsjaad wil de ontvoeren en naar Frankrijk wilde halen, zijn met hun familie herenigd. Dat meldde het Rode Kruis. Volgens Zoë's Ark ging het om weeskinderen uit Darfur in Su dan die in Frankrijk een tijdelijk onderkomen zouden krijgen. Het merendeel van de kinderen bleek geen wees en kwam uit Tsjaad. BRUSSEL - De Europese Consumen tenbond wil een verbod op zes kleurstoffen die kinderen hyperac tief maken. Dat schreef de bond gisteren met andere consumenten organisaties aan Europees Com missaris Androulla Vassilliou van Gezondheid. Onderzoek heeft aan getoond dat er een verband be staat tussen de zes kleurstoffen en hyperactief gedrag van kinderen. DIYARBAKIR - Bij gevechten tussen het Turkse leger en separatisten in het oosten van het land zijn giste ren zeker dertien Koerdische rebel len om het leven gekomen, zo maakte het leger bekend. De gevechten vonden plaats in de bergen tussen de plaatsen Pulu- mur en Nizamiye in de provincie Tunceli en in de provincie Diyarba- kir. Andere series BD 04 60 05 04 60 05 95 2 45 100.005- 455- 25- 125,- Andere series Andere series BF 03 45 16 03 45 16 7 26 AF 09 65 36 09 65 36 9 36 07 40 66 8 96 50.000- 250,- 50- 50.000,- 250- 50- 2.500,- 100- 7 47 100,- KN 08 47 57 100.000- Andere series 08 47 57 450- 76 87 250,- Serie HV 03 40 97 16,000.000- FE 05 81 97 50.000- Andere series 05 81 97 250,- FF 04 09 11 DM06 44 32 GG 06 09 72 BD 04 60 05 KN 08 47 57 EK 09 12 41 CH 04 05 52 BF 03 45 16 AF 09 65 36 FE 05 81 97 Alle geldprijzen worden netto uitgekeerd. De geldprijzen zijn, met uitzondering van de in het aparte kader opgenomen Mega Jackpot. 5 tonnen en 5 x €50.000. al bij eikaar opgeteld. Indien de geldprijs is gevallen op een 1/5 lot geeft dit recht op 1/5 deel van de betreffende bedragen. Vanaf zaterdag 12 april 2008 kunnen de gewonnen geldprijzen worden geïnd. De aanspraak op de geldprijzen betreffende deze loterij 11 april 2009. Als u geïnteresseerd het Deelnemers! opvragen, bij de 0900 - 300 40 voorbehouden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 8