Italië smacht naar nieuwe wegen en sporen
nooit meer een wekke
5
ui
|7|
o
ISSfH
Overheden en andere
partijen maken elkaar
het leven zuur.
Unicef laakt aanpak
van kindersterfte
Eerste 'wezen' Tsjaad
terug bij familie
Bonden willen verbod
op zes kleurstoffen
Turks leger doodt
Koerdische rebellen
5
Wm
8 j Vrijdag 11 april 2008 PZC
door onze correspondent
Eelco van der Linden
SAN GIUSTINO - Premierskandidaat
Siivio Berlusconi wil dat Italië zich
opricht; zijn uitdager Walter Vel-
troni dat het land begint te lopen.
De slogans sluiten aan bij een the
ma van de verkiezingen op zondag
en maandag: infrastructuur, of be
ter het gebrek eraan. Niets symboli
seert zo fraai de stilstand van het
land als de onmogelijkheid wegen
en spoorrails aan te leggen.
Hij was twintig toen hij voor het
eerst hoorde van de 'Weg van de
twee Zeeën', zegt Franco Acquisti
voor zijn huis in het Toscaanse
dorpje Selci Lama. „Het leek lo
gisch om een dwarsverbinding te
maken door Centraal-Italië die de
volle kust- en bergwegen zou ont
lasten, hier zou zorgen voor econo
mische ontwikkeling en ons in
een wip op het strand zou breng
en." Hij is nu 65 en de 'Weg van
de twee Zeeën' van 284 kilometer,
is er nog steeds niet. „Ik ben bang
dat ik het ook niet meer zal mee
maken", zegt hij lachend en wijst
naar wat een stuk zou moeten zijn
van de weg. Het heeft weliswaar
nieuw asfalt maar is niet breder
dan één rijbaan.
De E78 (E staat voor Europees)
doet niet strategisch aan en heeft
helemaal niets van een 'superstra-
da', zoals de Italianen de te smalle
vierbaanswegen zonder vlucht
strook noemen. De weg slingert
door een prachtig smal dal, om te
eindigen ineen onverhard ezel
pad. Vlakbij een fonkelnieuwe tun
nel, die al is omgedoopt tot kathe
draal in de woestijn, de koosnaam
voor openbare werken die nooit
in gebruik zullen worden geno
men.
De tunnel is negen kilometer lang
en al twee jaar klaar. Hij door
snijdt een stuk van de Apennij
nen, de bergachtige ruggengraat
van het land, en komt uit in de re
gio Marche. Hier is, na vele decen
nia van delibereren, wel een stuk
'superstrada' afgekomen dat leidt
naar de Adriatische kustplaats Fa-
no en de haven van Ancona.
Maar aan de Toscaanse kant schiet
het niet op. De verschillende stad
jes in de Tibervallei willen de ver
binding maar al te graag, omdat ze
er economische voorspoed van ver
wachten. Zij maken elkaar het le
ven zuur, plegen sabotage en als er
wel een doorbraak is, wordt alles
'We hebben een cultuur
nodig van meewerken in
plaats van tegenwerken'
weer stilgelegd vanwege een ar
cheologische vondst of het protest
van een dorp, zoals het juweeltje
Monterchi, dat vreest toeristen
kwijt te raken.
Italië zit vol met dit soort knopen,
die niet ontward kunnen worden
omdat er afgezien van de lokale
strijd, te veel bestuurslagen en in
stanties zijn met zeggenschap over
een project. Bovendien is er altijd
wel een (lokale) rechter die een on
derneming van landelijke impor
tantie in de ijskast kan laten belan
den. Wie kwaad wil, van oprechte
natuurbeschermer tot ambitieuze
maffioso, vindt altijd een weg. Het
is de prijs van het niet hebben wil
len doorvoeren van bestuurlijke,
juridische en politieke hervormin
gen.
De econoom Andrea Gilardoni re
kende uit dat de traagheid waar
mee de infrastructuur wordt aan
gelegd het land de afgelopen jaren
133 miljard euro heeft gekost. En
het komt niet alleen door de maf
fia. In het zo ontwikkelde noor
den zitten tussen indienen van
een plan voor een extra rijstrook
van een snelweg en het begin van
de uitvoer ervan 1000 tot 1560 da
gen.
Italië heeft er vijftien jaar over ge
daan twee trajecten snel spoor aan
te leggen van 289 kilometer (Tu-
rijn-Novara en Rome-Napels),
met een kostenoverschrijding van
418 procent. De hogesnelheidslijn
van Madrid naar Barcelona (622 ki
lometer) verrees in acht jaar.
De twee belangrijkste kandidaten
voor het premierschap spreken
schande van al die traagheid. Be
halve Berlusconi, die een fan blijft
van prestigieuze projecten als een
brug naar het eiland Sicilië, vindt
ook zijn linkse opponent Veltroni
dat er gebouwd moet kunnen wor
den. „We hebben een cultuur no
dig van meewerken in plaats van
tegenwerken", zei de leider van de
Democratische Partij.
Beide politici willen Italië in bewe
ging brengen, maar zij weten ook
dat zonder (staats)hervormingen
alles bij het oude zal blijven. Om
deze reden zou volgens menig
waarnemer de beste optie na de
verkiezingen een 'grote coalitie'
zijn, ofwel eerst samen hervormin
gen doorvoeren en dan aan het
werk.
NEW YORK - Iedere drie seconden
sterft ergens ter wereld een kind
onder de vijfjaar. In 2015 moet dit
aantal met twee derde verminderd
zijn, maar amper een kwart van
de landen waar dit het meest voor
komt is op de goede weg, aldus
VN-kinderfonds Unicef Zeker
tien miljoen kinderen sterven jaar
lijks voor hun vijfde en ook een
half miljoen vrouwen sterft door
een zwangerschap of geboorte.
GENEVE - De eerste zes van de 103
kinderen die de hulporganisatie
Zoë's Ark vorig jaar uit Tsjaad wil
de ontvoeren en naar Frankrijk
wilde halen, zijn met hun familie
herenigd. Dat meldde het Rode
Kruis. Volgens Zoë's Ark ging het
om weeskinderen uit Darfur in Su
dan die in Frankrijk een tijdelijk
onderkomen zouden krijgen. Het
merendeel van de kinderen bleek
geen wees en kwam uit Tsjaad.
BRUSSEL - De Europese Consumen
tenbond wil een verbod op zes
kleurstoffen die kinderen hyperac
tief maken. Dat schreef de bond
gisteren met andere consumenten
organisaties aan Europees Com
missaris Androulla Vassilliou van
Gezondheid. Onderzoek heeft aan
getoond dat er een verband be
staat tussen de zes kleurstoffen en
hyperactief gedrag van kinderen.
DIYARBAKIR - Bij gevechten tussen
het Turkse leger en separatisten in
het oosten van het land zijn giste
ren zeker dertien Koerdische rebel
len om het leven gekomen, zo
maakte het leger bekend.
De gevechten vonden plaats in de
bergen tussen de plaatsen Pulu-
mur en Nizamiye in de provincie
Tunceli en in de provincie Diyarba-
kir.
Andere series
BD 04 60 05
04 60 05
95
2 45
100.005-
455-
25-
125,-
Andere series
Andere series
BF 03 45 16
03 45 16
7 26
AF 09 65 36
09 65 36
9 36
07 40 66
8 96
50.000-
250,-
50-
50.000,-
250-
50-
2.500,-
100-
7 47
100,-
KN 08 47 57
100.000-
Andere series
08 47 57
450-
76 87
250,-
Serie
HV 03 40 97
16,000.000-
FE 05 81 97
50.000-
Andere series
05 81 97
250,-
FF 04 09 11
DM06 44 32
GG 06 09 72
BD 04 60 05
KN 08 47 57
EK 09 12 41
CH 04 05 52
BF 03 45 16
AF 09 65 36
FE 05 81 97
Alle geldprijzen worden netto uitgekeerd.
De geldprijzen zijn, met uitzondering van de in
het aparte kader opgenomen Mega Jackpot.
5 tonnen en 5 x €50.000. al bij eikaar
opgeteld. Indien de geldprijs is gevallen op
een 1/5 lot geeft dit recht op 1/5 deel van de
betreffende bedragen. Vanaf zaterdag 12
april 2008 kunnen de gewonnen geldprijzen
worden geïnd. De aanspraak op de
geldprijzen betreffende deze loterij
11 april 2009. Als u geïnteresseerd
het Deelnemers!
opvragen, bij de
0900 - 300 40
voorbehouden.