conomie
Friesland Foods en
Campina fuseren
Scaldia Container Termi
Duisenberg School in Amst
Van korvetten tot
luxe jachten in
aanbouw bij De Schelde
36 I Vrijdag 11 april 2008 PZC
Nieuwe zuivelgigant
biedt kansen, maar fusie
kent ook zijn prijs.
Open huis zaterdag in
het kader van de Week
van de Scheepsbouw.
Financiële opleiding
mogelijk aan
Zuidas in hoofdstad,
door Anita de Haas
AMERSFOORT - In Amersfoort, de
stad waar straks het nieuwe hoofd
kantoor verrijst, maakten Campi
na en Friesland Foods gisteren
hun fusie wereldkundig. „Goed
voor de klant, voor de consument,
voor de werknemers en vooral
voor de melkveehouders."
Frigenlijk hing een fusie tussen de
twee Nederlandse zuivelgiganten
al jaren in de lucht. In december
maakten partijen hun voornemen
tot fusie bekend en er waren nog
slechts enkele maanden nodig om
de contracten te ondertekenen.
„Het proces was pittig, intensief,
maar constructief', aldus Sybren
Attema van Friesland Foods.
FrieslandCampina wil in de aan
staande vrije wereldmarkt voor
zuivel de concurrentie aangaan
met de nummers één en twee op
de ranglijst, Nestlé en Danone. In
zet van de nieuwe zuivelgigant is
het vermarkten van de melk van
de 17.000 leden (boeren) tot pro
ducten die wereldwijd zoveel mo
gelijk opbrengen. FrieslandCampi
na stelt zich tot doel de melkvee
houders de beste melkprijs van Eu
ropa te bieden.
Maar de fusie kent behalve kansen
ook een prijs. Het in elkaar vlech
ten van alleen al de kantoren in
Nederland, Duitsland en België
kost de komende drie jaar min
stens vijfhonderd arbeidsplaatsen.
Het kunnen er ook zes- of zeven
honderd worden, zo werd gisteren
gesteld. Gedwongen ontslagen
worden volgens waarnemend be
stuursvoorzitter Kees Gielen van
Campina niet uitgesloten. De
synergievoordelen zijn per 2012 be
rekend op 175 miljoen euro op jaar
basis. Eventuele doublures in pro
ductielocaties komen pas later in
het jaar beeld.
CNV-vakbondsbestuurder Leo
Bons noemt de fusie 'op zich een
logische ontwikkeling en met het
oog op de toekomst verstandig'.
Het aantal banen dat erdoor ver
dwijnt, valt hem evenwel tegen.
De belangenorganisatie van de
boeren, LTO Nederland, sprak
zich gisteren positief uit over de fu
sie. De supermarkten reageerden
terughoudend. „Nederland is ge
baat bij een sterke speler op de in
ternationale markt, maar het be
drijf krijgt wel een erg dominante
positie in Nederland", aldus Al-
bert Heijn.
Belangrijk element uit het fusie
contract is de wijze waarop de
melkveehouders lid en dus aan
deelhouder zijn van de coöperatie.
Leden-melkveehouders nemen
deel in de financiering van de on
derneming via ledencertificaten
op naam. Voor hun vermogen op
naam ontvangen de boeren ook
een marktconforme rente. Het uit
kopen van de niet-melkleverende
aandeelhouders bij Friesland
Foods kost 297 miljoen euro uit
het vermogen.
Zuivelgiganten Friesland Foods
en Campina fuseren. Het nieuwe
bedrijf, FrieslandCampina, wil
melkveehouders de beste prijs
bieden voor hun product.
VUSSINGEN - Altijd al willen weten
wat er gebeurt op de Vlissingse
scheepswerven? Het kan morgen
als Schelde Marinebouw, Amels,
Scheldepoort en Schelde Exotech
open huis houden in het kader
van de Week van de Scheeps
bouw. Tussen 10 en 16 uur opent
de Schelde haar deuren.
De week van de Scheepsbouw
staat in het teken van werken, le
ren en carrière maken in de mari
tieme industrie. Belangstellenden
kunnen op twee locaties een in
druk krijgen van de activiteiten.
Schelde Marinebouw in het cen
trum van Vlissingen laat twee kor
vetten in aanbouw zien uit de Sig
ma-serie. Eén schip is bijna klaar.
Naast de korvetten is bovendien
het casco van een jacht in een pril
stadium van aanbouw te bekijken.
Bij de luxe jachtenbouwer Amels
zijn diverse technische hoogstand
jes te zien, zoals een refitproject
waarbij het schip als het ware een
compleet nieuwe jas krijgt, een
paintshop, twee casco's en een
jacht dat bijna klaar is om te wor
den opgeleverd. Schelde Exotech
verzorgt demonstraties van water-
De Westerschelde Container
Terminal had de eerste van
Zeeland moeten zijn. Maar
de WCT is ingehaald. De
eerste 'stalendozenkade' van
de provincie wordt de
Scaldia Container Terminal.
door Jeffrey Kutterink
Wij gaan geen afkorting
gebruiken", grapt direc
teur Marcel Dubourg
van het Belgische Zuidnatie. Met
een knipoog verwijst hij naar de
twee andere plannen voor grote
containerkades in Vlissingen-
Oost: de WCT en VCT.
Maar die bestaan (vooralsnog)
slechts op papier. Terwijl Zuidna
tie binnenkort - samen met het
eveneens Belgische Sea-Invest -
daadwerkelijk begint met de aan
leg van de Scaldia Container Ter
minal, aan de ingang van de haven
Vlissingen-Oost. Een gebied van
600.000 vierkante meter waar jaar
lijks 1 miljoen teu (standaard zee
container) wordt overgeslagen.
Sea-Invest en Zuidnatie hebben de
milieuvergunning voor de bouw
inmiddels binnen. Die staat toe
dat straks zeven dagen in de week,
24 uur per dag wordt gewerkt.
„Voor ons een belangrijke voor
waarde voordat we het plan aan
potentiële klanten konden laten
zien", aldus Dubourg.
Binnenkort gaat de eerste spade
de grond in. De Exploitatiemaat
schappij Schelde Maas (samenwer-
straal snijden en metaalidentifica
tie. Medewerkers van de Schelde
zijn aanwezig om uitleg te geven
over de werkzaamheden en de mo
gelijkheden van een baan bij het
bedrijf
Schelde Marinebouw in Vlissin
gen-Oost laat zien welke stadia
een nieuw te bouwen schip door
loopt. Bezoekers kunnen diverse
activiteiten van dichtbij meema
ken, zoals pijpen buigen, staal snij
den op een plasmabank en het
bouwen in secties. Op reparatie-
werf Scheldepoort wordt onder
meer gewerkt aan de reconstructie
van één van Nederlands grootste
vissersschepen, de Willem van der
Zwan. Ook ligt bij Scheldepoort
de Seis Ranger, een multi-purpose
offshore support vessel.
Voor alle bezoekers is er een hapje
en een drankje naast diverse vor
men van entertainment. Ook het
vervoer is geregeld. Tussen de
twee locaties rijden bussen om be
zoekers te vervoeren. Gelet op het
beperkte aantal parkeerplaatsen
aan de Koningsweg, adviseert De
Schelde om zoveel mogelijk ge
bruik te maken van de bussen.
De organisatie wijst erop dat het
betreden van de werf op eigen risi
co is. Het is tijdens de open dag
niet toegestaan om te fotograferen
of om video-opnames te maken.
Containers in Vlissingen-Oost
Voor Vlissingen-Oost bestaan plannen voor nog twee grote contai
ner-terminals: de Westerschelde Container Terminal en de Verbrugge
Container Terminal.
Over de plannen voor de Verbrugge Container Terminal komt na de zo
mer duidelijkheid, verwacht havenschap Zeeland Seaports.
- Zeeland Seaports voert naar eigen zeggen constructieve gesprekken
met initiatiefnemer Martin Verbrugge. Zodanig dat het resultaat wel eens
zou kunnen zijn, dat met de aanleg van de VCT wordt begonnen op het
moment dat de procedure voor de Westerschelde Container Terminal
nog in volle gang is. De kade zou in 2012 operationeel kunnen zijn.
- De eerste plannen voor de aanleg van de WCT dateren uit 1998. Initia
tiefnemer is het Belgische Hesse Noord Natie. De Raad van State stak in
2003 een stokje voor de aanleg van de terminal. In februari dit jaar stem
de de provincie in met een procedure nieuwe stijl. Daarop had Zeeland
Seaports aangedrongen. Reden: het schap acht de kans zo minder groot
dat de Raad van State opnieuw een stokje steekt voor de WCT.
- Of en wanneer de Westerschelde Container Terminal wordt aangelegd is
nog niet duidelijk.
king van havenschap Zeeland
Seaports en Havenbedrijf Rotter
dam) begint nog dit kwartaal met
de aanleg van de kademuur. Dit
wordt een diepzeekade met een
lengte van 900 meter. Daar kun
nen straks schepen met een maxi
male diepgang van 14 meter aan
leggen. De dwarskade is 250 meter
lang. Daar meren binnenvaart- en
short-sea-schepen met een diep
gang van maximaal 8 meter af
De Scaldia Container Terminal
wordt stukje bij beetje aangelegd
en in gebruik genomen. Medio het
eerste kwartaal 2010 gaat de eerste
600 meter kade in bedrijf.
„We verwachten dat de terminal
in de twee jaar erna - dus uiterlijk
begin 2013 - volledig operationeel
mmmÈêmm
DEN HAAG - Het Holland Financial
Centre, dat de Nederlandse finan
ciële sector internationaal meer op
de kaart wil zetten, hoopt dit jaar
een kantoor te openen aan de Am
sterdamse Zuidas. Het zogeheten
HFC Plaza moet gaan fungeren als
kenniscentrum op het vlak van bij
voorbeeld pensioenen. Ook moe
ten bedrijven er terecht kunnen
voor hulp en advies bij het verkrij
gen van vergunningen.
Dat maakte HFC-voorzitter Art
hur Docters van Leeuwen gisteren
in Amsterdam bekend. Mogelijk
gaat het HFC Plaza ook onderdak
bieden aan de zogeheten Duisen
berg School of Finance, een nieu
we opleiding voor topmensen in
de financiële sector. In september
begint de opleiding met zijn eerste
colleges. Mocht het HFC-kantoor
aan de Zuidas er dan nog niet zijn,
dan kan de Duisenberg School, ge
noemd naar de voormalige Neder
landse bankpresident, op een ande
re locatie terecht.
Het HFC werd vorig jaar opgericht
om internationaal een grotere rol
te spelen in de financiële sector.
Volgens de organisatie kan Neder
land zijn positie in het betalings
verkeer via internet versterken.
Ook zou ons land een prima vesti
gingsplaats kunnen zijn voor Azia
tische beleggingsfondsen. Op die
manier kan de sector een grotere
Scaldia Container Terminal
PZC Donja Odijk
De nieuwe Scaldia Container Terminal wordt gebouwd aan
de Scaldiahaven en beslaat zo'n 600.000 vierkante meter.
Nieuw-en
j,"5°l St. Joosland
VLISSINCEN-OOST
WESTERSCHELDE
Nieuwdorp