conomie Friesland Foods en Campina fuseren Scaldia Container Termi Duisenberg School in Amst Van korvetten tot luxe jachten in aanbouw bij De Schelde 36 I Vrijdag 11 april 2008 PZC Nieuwe zuivelgigant biedt kansen, maar fusie kent ook zijn prijs. Open huis zaterdag in het kader van de Week van de Scheepsbouw. Financiële opleiding mogelijk aan Zuidas in hoofdstad, door Anita de Haas AMERSFOORT - In Amersfoort, de stad waar straks het nieuwe hoofd kantoor verrijst, maakten Campi na en Friesland Foods gisteren hun fusie wereldkundig. „Goed voor de klant, voor de consument, voor de werknemers en vooral voor de melkveehouders." Frigenlijk hing een fusie tussen de twee Nederlandse zuivelgiganten al jaren in de lucht. In december maakten partijen hun voornemen tot fusie bekend en er waren nog slechts enkele maanden nodig om de contracten te ondertekenen. „Het proces was pittig, intensief, maar constructief', aldus Sybren Attema van Friesland Foods. FrieslandCampina wil in de aan staande vrije wereldmarkt voor zuivel de concurrentie aangaan met de nummers één en twee op de ranglijst, Nestlé en Danone. In zet van de nieuwe zuivelgigant is het vermarkten van de melk van de 17.000 leden (boeren) tot pro ducten die wereldwijd zoveel mo gelijk opbrengen. FrieslandCampi na stelt zich tot doel de melkvee houders de beste melkprijs van Eu ropa te bieden. Maar de fusie kent behalve kansen ook een prijs. Het in elkaar vlech ten van alleen al de kantoren in Nederland, Duitsland en België kost de komende drie jaar min stens vijfhonderd arbeidsplaatsen. Het kunnen er ook zes- of zeven honderd worden, zo werd gisteren gesteld. Gedwongen ontslagen worden volgens waarnemend be stuursvoorzitter Kees Gielen van Campina niet uitgesloten. De synergievoordelen zijn per 2012 be rekend op 175 miljoen euro op jaar basis. Eventuele doublures in pro ductielocaties komen pas later in het jaar beeld. CNV-vakbondsbestuurder Leo Bons noemt de fusie 'op zich een logische ontwikkeling en met het oog op de toekomst verstandig'. Het aantal banen dat erdoor ver dwijnt, valt hem evenwel tegen. De belangenorganisatie van de boeren, LTO Nederland, sprak zich gisteren positief uit over de fu sie. De supermarkten reageerden terughoudend. „Nederland is ge baat bij een sterke speler op de in ternationale markt, maar het be drijf krijgt wel een erg dominante positie in Nederland", aldus Al- bert Heijn. Belangrijk element uit het fusie contract is de wijze waarop de melkveehouders lid en dus aan deelhouder zijn van de coöperatie. Leden-melkveehouders nemen deel in de financiering van de on derneming via ledencertificaten op naam. Voor hun vermogen op naam ontvangen de boeren ook een marktconforme rente. Het uit kopen van de niet-melkleverende aandeelhouders bij Friesland Foods kost 297 miljoen euro uit het vermogen. Zuivelgiganten Friesland Foods en Campina fuseren. Het nieuwe bedrijf, FrieslandCampina, wil melkveehouders de beste prijs bieden voor hun product. VUSSINGEN - Altijd al willen weten wat er gebeurt op de Vlissingse scheepswerven? Het kan morgen als Schelde Marinebouw, Amels, Scheldepoort en Schelde Exotech open huis houden in het kader van de Week van de Scheeps bouw. Tussen 10 en 16 uur opent de Schelde haar deuren. De week van de Scheepsbouw staat in het teken van werken, le ren en carrière maken in de mari tieme industrie. Belangstellenden kunnen op twee locaties een in druk krijgen van de activiteiten. Schelde Marinebouw in het cen trum van Vlissingen laat twee kor vetten in aanbouw zien uit de Sig ma-serie. Eén schip is bijna klaar. Naast de korvetten is bovendien het casco van een jacht in een pril stadium van aanbouw te bekijken. Bij de luxe jachtenbouwer Amels zijn diverse technische hoogstand jes te zien, zoals een refitproject waarbij het schip als het ware een compleet nieuwe jas krijgt, een paintshop, twee casco's en een jacht dat bijna klaar is om te wor den opgeleverd. Schelde Exotech verzorgt demonstraties van water- De Westerschelde Container Terminal had de eerste van Zeeland moeten zijn. Maar de WCT is ingehaald. De eerste 'stalendozenkade' van de provincie wordt de Scaldia Container Terminal. door Jeffrey Kutterink Wij gaan geen afkorting gebruiken", grapt direc teur Marcel Dubourg van het Belgische Zuidnatie. Met een knipoog verwijst hij naar de twee andere plannen voor grote containerkades in Vlissingen- Oost: de WCT en VCT. Maar die bestaan (vooralsnog) slechts op papier. Terwijl Zuidna tie binnenkort - samen met het eveneens Belgische Sea-Invest - daadwerkelijk begint met de aan leg van de Scaldia Container Ter minal, aan de ingang van de haven Vlissingen-Oost. Een gebied van 600.000 vierkante meter waar jaar lijks 1 miljoen teu (standaard zee container) wordt overgeslagen. Sea-Invest en Zuidnatie hebben de milieuvergunning voor de bouw inmiddels binnen. Die staat toe dat straks zeven dagen in de week, 24 uur per dag wordt gewerkt. „Voor ons een belangrijke voor waarde voordat we het plan aan potentiële klanten konden laten zien", aldus Dubourg. Binnenkort gaat de eerste spade de grond in. De Exploitatiemaat schappij Schelde Maas (samenwer- straal snijden en metaalidentifica tie. Medewerkers van de Schelde zijn aanwezig om uitleg te geven over de werkzaamheden en de mo gelijkheden van een baan bij het bedrijf Schelde Marinebouw in Vlissin gen-Oost laat zien welke stadia een nieuw te bouwen schip door loopt. Bezoekers kunnen diverse activiteiten van dichtbij meema ken, zoals pijpen buigen, staal snij den op een plasmabank en het bouwen in secties. Op reparatie- werf Scheldepoort wordt onder meer gewerkt aan de reconstructie van één van Nederlands grootste vissersschepen, de Willem van der Zwan. Ook ligt bij Scheldepoort de Seis Ranger, een multi-purpose offshore support vessel. Voor alle bezoekers is er een hapje en een drankje naast diverse vor men van entertainment. Ook het vervoer is geregeld. Tussen de twee locaties rijden bussen om be zoekers te vervoeren. Gelet op het beperkte aantal parkeerplaatsen aan de Koningsweg, adviseert De Schelde om zoveel mogelijk ge bruik te maken van de bussen. De organisatie wijst erop dat het betreden van de werf op eigen risi co is. Het is tijdens de open dag niet toegestaan om te fotograferen of om video-opnames te maken. Containers in Vlissingen-Oost Voor Vlissingen-Oost bestaan plannen voor nog twee grote contai ner-terminals: de Westerschelde Container Terminal en de Verbrugge Container Terminal. Over de plannen voor de Verbrugge Container Terminal komt na de zo mer duidelijkheid, verwacht havenschap Zeeland Seaports. - Zeeland Seaports voert naar eigen zeggen constructieve gesprekken met initiatiefnemer Martin Verbrugge. Zodanig dat het resultaat wel eens zou kunnen zijn, dat met de aanleg van de VCT wordt begonnen op het moment dat de procedure voor de Westerschelde Container Terminal nog in volle gang is. De kade zou in 2012 operationeel kunnen zijn. - De eerste plannen voor de aanleg van de WCT dateren uit 1998. Initia tiefnemer is het Belgische Hesse Noord Natie. De Raad van State stak in 2003 een stokje voor de aanleg van de terminal. In februari dit jaar stem de de provincie in met een procedure nieuwe stijl. Daarop had Zeeland Seaports aangedrongen. Reden: het schap acht de kans zo minder groot dat de Raad van State opnieuw een stokje steekt voor de WCT. - Of en wanneer de Westerschelde Container Terminal wordt aangelegd is nog niet duidelijk. king van havenschap Zeeland Seaports en Havenbedrijf Rotter dam) begint nog dit kwartaal met de aanleg van de kademuur. Dit wordt een diepzeekade met een lengte van 900 meter. Daar kun nen straks schepen met een maxi male diepgang van 14 meter aan leggen. De dwarskade is 250 meter lang. Daar meren binnenvaart- en short-sea-schepen met een diep gang van maximaal 8 meter af De Scaldia Container Terminal wordt stukje bij beetje aangelegd en in gebruik genomen. Medio het eerste kwartaal 2010 gaat de eerste 600 meter kade in bedrijf. „We verwachten dat de terminal in de twee jaar erna - dus uiterlijk begin 2013 - volledig operationeel mmmÈêmm DEN HAAG - Het Holland Financial Centre, dat de Nederlandse finan ciële sector internationaal meer op de kaart wil zetten, hoopt dit jaar een kantoor te openen aan de Am sterdamse Zuidas. Het zogeheten HFC Plaza moet gaan fungeren als kenniscentrum op het vlak van bij voorbeeld pensioenen. Ook moe ten bedrijven er terecht kunnen voor hulp en advies bij het verkrij gen van vergunningen. Dat maakte HFC-voorzitter Art hur Docters van Leeuwen gisteren in Amsterdam bekend. Mogelijk gaat het HFC Plaza ook onderdak bieden aan de zogeheten Duisen berg School of Finance, een nieu we opleiding voor topmensen in de financiële sector. In september begint de opleiding met zijn eerste colleges. Mocht het HFC-kantoor aan de Zuidas er dan nog niet zijn, dan kan de Duisenberg School, ge noemd naar de voormalige Neder landse bankpresident, op een ande re locatie terecht. Het HFC werd vorig jaar opgericht om internationaal een grotere rol te spelen in de financiële sector. Volgens de organisatie kan Neder land zijn positie in het betalings verkeer via internet versterken. Ook zou ons land een prima vesti gingsplaats kunnen zijn voor Azia tische beleggingsfondsen. Op die manier kan de sector een grotere Scaldia Container Terminal PZC Donja Odijk De nieuwe Scaldia Container Terminal wordt gebouwd aan de Scaldiahaven en beslaat zo'n 600.000 vierkante meter. Nieuw-en j,"5°l St. Joosland VLISSINCEN-OOST WESTERSCHELDE Nieuwdorp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 38