Mercedes SL: flaneur wordt rijmachine Alfa's toppertje heeft 'eyeliner-ogen' Blik in het verleden PZC Vrijdag 11 april 2008 1 7 De SL is een van de vele Mercedessen die dit jaar een facelift krijgt. foto CPD Mercedes-Benz is dit jaar bezig met een grote schoonmaak. Naast de komst van nieuwe modellen krijgen vrijwel al hun andere autotypes een opknapbeurt. Na de roadster SLK is nu de SL aan de beurt. door Robbert Keegel De Mercedes SL overleeft de gemiddelde automodel cyclus van zes of zeven jaar met gemak, maar 'Das Haus' achtte hem toch rijp voor de perio dieke 'Modellpflege'. De vorige SL-generatie hield het twaalf jaar vol, de huidige is er alweer zeven jaar en eigenlijk is het model nog lang niet verouderd. Mercedes' grote open tweezitter mag dus gerust als tamelijk tijd loos worden bestempeld. Vandaar dat de nu doorgevoerde facelift als behoorlijk ingrijpend kan worden omschreven. Het silhouet van de roadster met elektrisch te openen stalen klapdak is weliswaar bijna onveranderd gebleven, maar de re touches aan de voorzijde zijn toch onmiskenbaar. De grille staat, zoals bij veel recen te Mercedessen, wat meer rechtop en wordt voortaan geflankeerd door koplampen die een combina tie vormen van een rechthoekig model en een exemplaar dat drup pelvormig doorloopt in het spat bord, waarin achter de voorwielen andere 'kieuwen' zijn geplaatst. De eerste verwijzing naar de oer-SL van vijftig jaar terug. Die werd ge kenmerkt door unieke naar boven opslaande vleugeldeuren. De bumpers zijn eveneens gewij zigd, met aan de achterzijde een soort spoiler die de luchtstroom onder de auto moet geleiden. De SLK kreeg een vergelijkbare aërody namische aanpassing, waardoor het tweetal van achteren bezien - een aanblik die zeker de SL veel medeweggebruikers dikwijls zal bieden - een grotere gelijkenis ver toont. Het interieur bleef in grote lijnen hetzelfde, maar kreeg een iets spor tiever instrumentarium, ook naar analogie van de opwaardering van de SLK. Aan het comfort is even eens gedacht, want - ook weer net als in de SLK - de SL heeft voortaan een voorziening die war me lucht in je nek kan blazen. Door Mercedes is het 'airscarf ge doopt en door de harde kern van cabriorijders als 'voor watjes' van de hand gewezen. Het navigatiesys teem is ook herzien, maar daar heeft het bedieningsgemak niet echt van geprofiteerd. Motoren gaan vandaag de dag vaak nog korter mee dan automodellen en voor de SL is het gamma dus be hoorlijk opgeschud. De nieuwe ba sisversie is de SL 280 (107.751 euro) met drieliter V6-motor van 231 pk, die daarmee bijna net zo sterk is als de destijds 11.000 euro duurde re SL 350 van zeven jaar geleden. Vooruitgang is niet altijd duurder. De motor klinkt lekker en voldoet prima zolang er geen bergen op doemen. Is dat wel het geval dan is de vernieuwde SL 350 (117.544 eu ro) met nu 315 in plaats van 272 pk een passender krachtbron. Hij klinkt ook al zo mooi, vooral als hij in toeren klimt, waartoe de met standaard zeventraps auto maat uitgeruste SL nadrukkelijk uitnodigt. Met meer motor wordt de ver nieuwde SL heel snel duurder, maar vanwege het even snel toene mende gewicht niet dramatisch veel vlotter. De SL 500 met 5,5 li ter V8 kost 153.266 euro (0-100 in 5,4 sec), de SL 600 met 5,5 liter V12 (0-100 in 4,5 sec) moet 209.659 euro opbrengen. Daarentegen is de nieuwe SL 63 AMG (207.805 euro) wel een echte aanwinst. Met de 525 pk sterke 6,2 liter V8 is het een bloedsnelle heu se sportauto, ook al is een zeven traps automaat ook hier standaard. Huistuner AMG sleutelde aan de elektronica van de transmissie en voorzag hem van een selectieknop waarmee je schakelsnelheden en -momenten kunt instellen, tot zelfs volledig handmatig schakelen met stuurflippers. Daarmee is ook de SL een zuivere rijdersauto geworden die zich na drukkelijk distantieert van het fla neursimago van vorige, veel meer op comfort gerichte SL-generaties. Hoewel er op comfortgebied niéts ingeleverd hoefde te worden. door Peter Lodewijks Alfa Romeo heeft de eerste foto's vrijgegeven van haar nieuwe compacte au to, die niet zoals verwacht Junior gaat heten, maar de naam Mi.To draagt. De auto moet in septem ber in heel Europa op de markt ko men. De Italiaanse Fiat-dochter wil haar kleinste model, de 147, vervangen door twee nieuwe modellen, een iets kleiner en het andere iets gro ter. Die laatste zou 149 kunnen gaan heten en ergens volgend jaar op de markt komen. De kleinste 147-opvolger is dus de Mi.To. Voor Alfa Romeo heeft die eigen aardige naam een belangrijke bete kenis. Hij bevat namelijk een deel verleden en een deel toekomst van het merk. Mi.To staat voor Milaan, de stad waar Alfa haar wortels heeft en waar de auto is ontwor pen, en voor Torino (Turijn), de stad waar de auto wordt geprodu ceerd. De Mi.To kan worden beschouwd als een Italiaans antwoord op het succes van de trendy Mini van BMW. Vanaf september zal Alfa's mini-toppertje (Mi.To) in Neder land leverbaar zijn. De Mi.To is de eerste Alfa die in productie wordt genomen na de stijlvolle 8C Competizione. En dat blijft niet onopgemerkt want in de Het nieuwe compacte model van Alfa Romeo draagt de naam Mi.To. foto CPD styling zijn veel details van de 8C overgenomen. Onder meer de vorm van de lichtunits, die ook nog zijn voorzien van een aardige gadget: de sierlijst rond de koplam pen en de (led) achterlichten is in verschillende kleuren leverbaar, waardoor een stilistisch 'eyeli ner-effect' ontstaat. De sportief ingestelde nieuwe Alfa is gebaseerd op de Fiat Grande Punto (en Opel Corsa) en wordt le verbaar met keus uit vier nieuwe motoren (benzine en diesel), met een vermogen variërend van 90 tot 155 pk. In de toekomst zal het gamma nog worden uitgebreid met een 230 pk sterke topversie GTA. Alfa Romeo is op zoek naar een passend logo voor de Mi.To en heeft daar een prijsvraag aan ver bonden. De fabrikant heeft zeven logo's ontwikkeld, waaruit een keuze kan worden gemaakt. Iedereen die zijn stem wil uitbren gen op één van de logo's, kan dit doen via de website www.alfa-mi- to.nl. Een van de bekendste Volvo's uit de historie is de P1800 sportcoupé die in de jaren zestig werd gebouwd. foto Volvc Eind februari rolde de 15-miljoen- ste Volvo van de band in de fa briek te Uddevalla. Het was een C70, een open auto, net als de al lereerste Volvo, die in 1927 werd ge bouwd. In dat eerste productiejaar ver kocht Volvo een bescheiden aantal van 297 auto's. Als gevolg van on der meer een wereldwijde econo mische recessie eind jaren twintig en later de Tweede Wereldoorlog, duurde het maar liefst 23 jaar voor dat Volvo de mijlpaal van 100.000 auto's bereikte. Tegenwoordig pro duceert Volvo dat aantal in slechts drie maanden. Een van de bekend ste Volvo's uit de historie is de P1800 sportcoupé die in de jaren zestig werd gebouwd. Het was de auto waarmee Roger Moore reed in de populaire tv-serie The Saint. De rode P1800 uit 1966 van Irv Gordon (foto) is opgenomen in het Guinness book of Records als auto met het hoogste kilometrage ter wereld. In 2002 ging de kilome terteller voorbij de twee miljoen mijl (3,2 miljoen kilometer) en in 2012 verwacht hij de drie miljoen mijl (4,8 miljoen kilometer) te ha len. pSSjjjpj^

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17