Mercedes SL: flaneur wordt rijmachine
Alfa's toppertje heeft 'eyeliner-ogen'
Blik in het verleden
PZC Vrijdag 11 april 2008 1 7
De SL is een van de vele Mercedessen die dit jaar een facelift krijgt. foto CPD
Mercedes-Benz is dit jaar
bezig met een grote
schoonmaak. Naast de
komst van nieuwe modellen
krijgen vrijwel al hun andere
autotypes een opknapbeurt.
Na de roadster SLK is nu de
SL aan de beurt.
door Robbert Keegel
De Mercedes SL overleeft
de gemiddelde automodel
cyclus van zes of zeven
jaar met gemak, maar 'Das Haus'
achtte hem toch rijp voor de perio
dieke 'Modellpflege'. De vorige
SL-generatie hield het twaalf jaar
vol, de huidige is er alweer zeven
jaar en eigenlijk is het model nog
lang niet verouderd.
Mercedes' grote open tweezitter
mag dus gerust als tamelijk tijd
loos worden bestempeld. Vandaar
dat de nu doorgevoerde facelift als
behoorlijk ingrijpend kan worden
omschreven. Het silhouet van de
roadster met elektrisch te openen
stalen klapdak is weliswaar bijna
onveranderd gebleven, maar de re
touches aan de voorzijde zijn toch
onmiskenbaar.
De grille staat, zoals bij veel recen
te Mercedessen, wat meer rechtop
en wordt voortaan geflankeerd
door koplampen die een combina
tie vormen van een rechthoekig
model en een exemplaar dat drup
pelvormig doorloopt in het spat
bord, waarin achter de voorwielen
andere 'kieuwen' zijn geplaatst. De
eerste verwijzing naar de oer-SL
van vijftig jaar terug. Die werd ge
kenmerkt door unieke naar boven
opslaande vleugeldeuren.
De bumpers zijn eveneens gewij
zigd, met aan de achterzijde een
soort spoiler die de luchtstroom
onder de auto moet geleiden. De
SLK kreeg een vergelijkbare aërody
namische aanpassing, waardoor
het tweetal van achteren bezien -
een aanblik die zeker de SL veel
medeweggebruikers dikwijls zal
bieden - een grotere gelijkenis ver
toont.
Het interieur bleef in grote lijnen
hetzelfde, maar kreeg een iets spor
tiever instrumentarium, ook naar
analogie van de opwaardering van
de SLK. Aan het comfort is even
eens gedacht, want - ook weer net
als in de SLK - de SL heeft
voortaan een voorziening die war
me lucht in je nek kan blazen.
Door Mercedes is het 'airscarf ge
doopt en door de harde kern van
cabriorijders als 'voor watjes' van
de hand gewezen. Het navigatiesys
teem is ook herzien, maar daar
heeft het bedieningsgemak niet
echt van geprofiteerd.
Motoren gaan vandaag de
dag vaak nog korter mee
dan automodellen en
voor de SL is het gamma dus be
hoorlijk opgeschud. De nieuwe ba
sisversie is de SL 280 (107.751 euro)
met drieliter V6-motor van 231 pk,
die daarmee bijna net zo sterk is
als de destijds 11.000 euro duurde
re SL 350 van zeven jaar geleden.
Vooruitgang is niet altijd duurder.
De motor klinkt lekker en voldoet
prima zolang er geen bergen op
doemen. Is dat wel het geval dan is
de vernieuwde SL 350 (117.544 eu
ro) met nu 315 in plaats van 272 pk
een passender krachtbron.
Hij klinkt ook al zo mooi, vooral
als hij in toeren klimt, waartoe de
met standaard zeventraps auto
maat uitgeruste SL nadrukkelijk
uitnodigt.
Met meer motor wordt de ver
nieuwde SL heel snel duurder,
maar vanwege het even snel toene
mende gewicht niet dramatisch
veel vlotter. De SL 500 met 5,5 li
ter V8 kost 153.266 euro (0-100 in
5,4 sec), de SL 600 met 5,5 liter
V12 (0-100 in 4,5 sec) moet
209.659 euro opbrengen.
Daarentegen is de nieuwe SL 63
AMG (207.805 euro) wel een echte
aanwinst. Met de 525 pk sterke 6,2
liter V8 is het een bloedsnelle heu
se sportauto, ook al is een zeven
traps automaat ook hier standaard.
Huistuner AMG sleutelde aan de
elektronica van de transmissie en
voorzag hem van een selectieknop
waarmee je schakelsnelheden en
-momenten kunt instellen, tot
zelfs volledig handmatig schakelen
met stuurflippers.
Daarmee is ook de SL een zuivere
rijdersauto geworden die zich na
drukkelijk distantieert van het fla
neursimago van vorige, veel meer
op comfort gerichte SL-generaties.
Hoewel er op comfortgebied niéts
ingeleverd hoefde te worden.
door Peter Lodewijks
Alfa Romeo heeft de eerste
foto's vrijgegeven van
haar nieuwe compacte au
to, die niet zoals verwacht Junior
gaat heten, maar de naam Mi.To
draagt. De auto moet in septem
ber in heel Europa op de markt ko
men.
De Italiaanse Fiat-dochter wil haar
kleinste model, de 147, vervangen
door twee nieuwe modellen, een
iets kleiner en het andere iets gro
ter. Die laatste zou 149 kunnen
gaan heten en ergens volgend jaar
op de markt komen. De kleinste
147-opvolger is dus de Mi.To.
Voor Alfa Romeo heeft die eigen
aardige naam een belangrijke bete
kenis. Hij bevat namelijk een deel
verleden en een deel toekomst van
het merk. Mi.To staat voor Milaan,
de stad waar Alfa haar wortels
heeft en waar de auto is ontwor
pen, en voor Torino (Turijn), de
stad waar de auto wordt geprodu
ceerd.
De Mi.To kan worden beschouwd
als een Italiaans antwoord op het
succes van de trendy Mini van
BMW. Vanaf september zal Alfa's
mini-toppertje (Mi.To) in Neder
land leverbaar zijn.
De Mi.To is de eerste Alfa die in
productie wordt genomen na de
stijlvolle 8C Competizione. En dat
blijft niet onopgemerkt want in de
Het nieuwe compacte model van Alfa Romeo draagt de naam Mi.To.
foto CPD
styling zijn veel details van de 8C
overgenomen. Onder meer de
vorm van de lichtunits, die ook
nog zijn voorzien van een aardige
gadget: de sierlijst rond de koplam
pen en de (led) achterlichten is in
verschillende kleuren leverbaar,
waardoor een stilistisch 'eyeli
ner-effect' ontstaat.
De sportief ingestelde nieuwe Alfa
is gebaseerd op de Fiat Grande
Punto (en Opel Corsa) en wordt le
verbaar met keus uit vier nieuwe
motoren (benzine en diesel), met
een vermogen variërend van 90
tot 155 pk. In de toekomst zal het
gamma nog worden uitgebreid
met een 230 pk sterke topversie
GTA.
Alfa Romeo is op zoek naar een
passend logo voor de Mi.To en
heeft daar een prijsvraag aan ver
bonden.
De fabrikant heeft zeven logo's
ontwikkeld, waaruit een keuze
kan worden gemaakt.
Iedereen die zijn stem wil uitbren
gen op één van de logo's, kan dit
doen via de website www.alfa-mi-
to.nl.
Een van de bekendste Volvo's uit de historie is de P1800 sportcoupé
die in de jaren zestig werd gebouwd. foto Volvc
Eind februari rolde de 15-miljoen-
ste Volvo van de band in de fa
briek te Uddevalla. Het was een
C70, een open auto, net als de al
lereerste Volvo, die in 1927 werd ge
bouwd.
In dat eerste productiejaar ver
kocht Volvo een bescheiden aantal
van 297 auto's. Als gevolg van on
der meer een wereldwijde econo
mische recessie eind jaren twintig
en later de Tweede Wereldoorlog,
duurde het maar liefst 23 jaar voor
dat Volvo de mijlpaal van 100.000
auto's bereikte. Tegenwoordig pro
duceert Volvo dat aantal in slechts
drie maanden. Een van de bekend
ste Volvo's uit de historie is de
P1800 sportcoupé die in de jaren
zestig werd gebouwd. Het was de
auto waarmee Roger Moore reed
in de populaire tv-serie The Saint.
De rode P1800 uit 1966 van Irv
Gordon (foto) is opgenomen in
het Guinness book of Records als
auto met het hoogste kilometrage
ter wereld. In 2002 ging de kilome
terteller voorbij de twee miljoen
mijl (3,2 miljoen kilometer) en in
2012 verwacht hij de drie miljoen
mijl (4,8 miljoen kilometer) te ha
len.
pSSjjjpj^