Mini Clubman: leuke gadgetauto Met dank aan de dorpsdokter en de oliecrisis PZC Vrijdag 11 april 2008 I 1 5 Met 24 centimeter aan extra lengte en een dak dat nog een stukje doorloopt ziet de Mini Cooper Clubman er heel stoer uit. foto GPD De auto start zonder sleutel en bij het wegrijden springen de deuren automatisch op slot. Op de Mini Clubman zitten diverse gadgets. door Peter Lodewijks Leuke auto, die station-Mini Clubman, met al die deur tjes. Jammer alleen dat hij bij het stoplicht afslaat. Het is een rare gewaarwording. Zodra de Mi ni stilstaat en je de pook in zijn 'vrij' zet, houdt de motor er zo maar mee op. ]e krijgt een warm gevoel. Als hij het straks maar weer wil dóen... Dat is geen probleem, bij het be roeren van het koppelingspedaal begint het dieseltje weer vliegens vlug te lopen en gaat de Clubman onverstoorbaar zijns weegs. Hou het maar eens bij tijdens een stadsrit, hoe lang we stilstaan voor elk stoplicht. Als al die tijd de mo tor niet loopt, bespaart dat een aar dige hoeveelheid brandstof. Als de Mini per stoplicht meer dan tien tot vijftien seconden stil staat, loont het al, zegt BMW, de fabrikant van Mini. Enige minpuntje is dat de 'achter uit' vlak naast de eerste versnelling zit. En dan wil je wel eens mis schakelen als het licht op groen springt. Lastig als je dan even stoer denkt weg te spurten. Het hele start-stop-idee is niet nieuw, maar nu zo uitontwikkeld, dat het gemeengoed gaat worden. Dat althans verwacht elektronicafa brikant Bosch. „Over een jaar of vier zal een op de vijf nieuwe au to's ermee zijn uitgerust." Een nut tige gadget dus, die prima past bij een trendy lifestyle-merk als Mini. De Clubman heeft er meer aan boord. Het starten is ook al leuk om te doen. Een sleutel bestaat niet meer, wel een soort ufootje dat door het dashboard als het wa re wordt 'opgezogen'. Vervolgens is het een kwestie van een knop indrukken en de motor gaat lopen. Je kunt de auto zelfs starten als je het ufootje gewoon in je zak laat zitten. Nog een gadget openbaart zich na enkele meters op weg. De deuren springen automatisch op slot. Over deuren gesproken, daar is iets vreemds mee aan de hand. Aan de linker kant van de Clubman zit namelijk maar één deur en aan de rechter kant twéé. Of eigenlijk anderhalf, want de achterdeur is maar de helft van de voordeur en hij gaat ook nog andersom open! Dat is zo gedaan om de instap voor achter passagiers wat ruimer te maken en dat scheelt inderdaad aanmerke lijk. Mini noemt deze instaphulp een 'clubdoor'. De Clubman heeft trouwens ook wat meer wielbasis om de mensen achterin iets meer ruimte te geven. Voor het inladen van bagage komt die clubdoor ook goed van pas maar nog veel beter gaat dat aan de achterkant. Want daar zitten twee schattige deurtjes, naar het voorbeeld van de klassieke Clubman uit de jaren zestig. Die scharnieren echter op een bijzondere manier om de ach terlichten heen, zodat ze in geo pende toestand eigenlijk naast de auto hangen. Zo heeft men een ruime toegang tot het interieur. Een nadeel van die 'splitdoor' is dat er een dikke middenspijl zichtbaar is in de ach teruitkijkspiegel, die het zicht op de weg belemmert. De splitdoor geeft de Clubman vooral aan de achterkant een bij zonder origineel uiterlijk. Ook van de zijkant gezien wijkt hij duide lijk af van de normale Mini. Want met 24 centimeter aan extra lengte en een dak dat ook nog een stukje doorloopt, ziet hij er heel stoer uit. Vooral in de fraaie zwart-wit com binatie, die wij mochten proberen. De Clubman rijdt zoals het een Mi ni nieuwe stijl betaamt, strak en sportief. Ook in de uitvoering met dieselmotor. Dat laatste is een be trekkelijk nieuw fenomeen voor het merk, want een diesel was eer der nog niet leverbaar. Zo'n Mini diesel rijdt lekker zuinig met die start-stop-optie aan boord (standaard). Dat maakt het sportie ve rijden een stuk aantrekkelijker. De Mini Clubman Cooper is na tuurlijk te koop met een riante keus aan bestelbare toevoegingen. De goedkoopste kost bijna 25 mil le, de dieseluitvoering begint bij 28 mille. door Joeri Wisse Wordt het een sportieve wagen, of koop ik een gezinsauto? Het is één van de grootste dilemma's van de hedendaagse man. Tenminste, dat zou je kunnen concluderen als je naar de grote autofabrikan ten kijkt. Die doen immers als ja ren verwoede pogingen om au to's te maken waar de man des huizes zowel zijn vrouw en kinde ren mee tevreden kan stellen en tegelijkertijd indruk op z'n maten kan maken. Dat 'probleem' speelde echter ook al voor de Tweede Wereld oorlog, weet Kees de Koek uit Zonnemaire, eigenaar van een Ri ley RMB uit 1951. „Dit model is in de oorlog ontwikkeld. Stie kem, want eigenlijk was iedereen verplicht om voor de oorlogsin dustrie te werken", zegt hij. De RMB is weliswaar een 'sa loon', die royaal ruimte biedt aan vier personen, maar in vergelij king met andere auto's uit die tijd is hij een stuk minder hoog én veel krachtiger, weet De Koek. Hij kwam in zijn jeugd al in aan raking met het inmiddels al lang verdwenen Britse automerk waar vandaag de dag nog ongeveer 200 exemplaren van in Nederland Kees de Koek uit Zonnemaire is de trotse eigenaar van een Riley RMB uit 1951. foto Marijke Folkertsma zijn. „De dorpsdokter had een Ri ley. Wie geluk had, mocht af en toe een stukje met hem meerij den." Pas in '73 ging hij zélf Ri- ley-rijden. „Het was het jaar van de oliecrisis, opeens was honderd kilometer per uur de maximum snelheid op de weg. Dat was voor mij het ideale moment om Riley te gaan rijden. De mensen ver klaarden mij voor gek toen ik mijn één jaar oude Citroen inruil de voor zo'n oude auto." De lief de voor de Britse oldtimers van Riley werd sindsdien alleen maar groter. „Ik ben me gaan verdie pen in de historie van Riley. Zo is ook mijn interesse gewekt voor de vooroorlogse types." Het resul taat was dat hij z'n eerste Riley in ruilde voor een 'wrak' uit de ja ren dertig. Die knapte hij hele maal op, van het houten frame tot de lederen bekleding. Overigens staat er in de garage, speciaal gebouwd voor de hobby, al tien jaar een ander Riley-pro- ject. Daar heeft De Koek, die ja renlang werkte in de auto-indus trie, van twee Rileymotoren een acht-cilinder motor gemaakt. Die moet straks in een speciaal aange past Riley Lynx uit 1934. „Dat heeft nog nooit iemand gedaan en is dus uniek", zegt hij.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15