hoofddoek voor de klas
Tjeenk
Willink:
democratie
is in gevaar
Comfortabele intelligentie Vmbo'er leest met moeite
Voorzitter Raad van
State mist debat tussen
parlement en kabinet.
www.jensenbed.nl
Onderzoek: één op de
vijf leerlingen heeft
liever les met beeld.
PZC Donderdag 10 april 2008 5
inzien vond de school twee mei
den met een hoofddoek voor de
klas geen goed idee, ze straalden
de christelijke identiteit niet uit.
Het autochtone meisje mocht wel
blijven, hoewel zij had toegegeven
dat ze niet in God gelooft.
Meteen ging Samira op zoek naar
een andere stageschool. Noodge
dwongen kon ze terecht op een is
lamitische basisschool. „Ik had het
daar niet naar mijn zin. Ik mag
dan wel een moslima zijn, ik wil
lesgeven op een goede school en
dat was deze niet."
Voor haar vierdejaars stage boorde
ze haar netwerk via de Hoge
school Inholland aan. Dat leidde
uiteindelijk tot de stageschool
waar Samira nu een baan heeft.
„Door mijn vechtersmentaliteit is
me dat gelukt, maar niet iedereen
heeft dat in zich."
Samira kent een medestudent die
zestig sollicitatiebrieven heeft ge
schreven. Anderen worden niet
eens uitgenodigd als scholen een
buitenlandse naam zien staan. De
genen die wel een uitnodiging krij
gen, worden eindeloos doorge
zaagd over hun religie. Een me
destudent van Samira moest belo
ven de hoofddoek niet voor de
klas te gaan dragen. „Als ze niet
hogerop wilde dan onderwijsassis
tent kon de hoofddoek wel", zegt
Samira.
De Antilliaanse vierdejaars pa
bo-student Chantal de Haseth
merkt dat zij zich op stage even
eens extra moet bewijzen. „Eén
klein taaifoutje en je bent weg."
Chantal werd niet geweigerd,
maar zij merkt wel dat stagebege
leiders de eerste weken op een
nieuwe school tegen haar praten
alsof ze een beetje dom is. „Zo vra
gen ze bijvoorbeeld heel vaak of ik
alles wel begrijp."
Joske van Duimen, adviseur diver
siteit aan de pabo van de Hoge
school Utrecht, herkent het beeld.
Ze verklaart keihard op te treden
tegen basisscholen die stagiairs
weigeren.
„Wij gaan altijd eerst praten met
scholen, maar als ze volharden, ver
breken wij het contract. Dan krij
gen ze helemaal geen stagiairs
meer."
Samira Akkouh werkt sinds twee jaar op de christelijke Juliana van Stolberg basisschool in Rotterdam.
foto Phil Nijhuis/CPD
DEN HAAG - De democratie loopt
gevaar. Dat zegt voorzitter Tjeenk
Willink van de Raad van State in
het jaarverslag van dit belangrijk
ste adviesorgaan over wetgeving
en bestuur.
Hij constateert dat het vertrouwen
van de burger in de rechtsstaat de
afgelopen decennia is afgebrokkeld
en het wantrouwen ten opzichte
van bestuurders is toegenomen.
Zo gelden de geconstateerde pro
blemen van de onderwijsvernieu
wingen volgens hem ook voor
veel andere beleidsterreinen.
Tjeenk Willink stelt dat er veel te
weinig afstand is tussen de coalitie
partijen in het parlement en het
kabinet. „Er is vrijwel nooit een de
bat over grote maatschappelijke
vraagstukken, omdat daarover af
spraken in het regeerakkoord wor
den gemaakt. Zonder dergelijke
confrontaties nemen tegenstellin
gen in de samenleving toe."
Ook hebben politici volgens de
PvdA'er en oud-voorzitter van de
Senaat een gebrekkige kennis van
de beginselen van de democrati
sche rechtsstaat. Bij politieke par
tijen mist hij een samenhangende
visie, een 'groot verhaal' waarin
onder meer keuzes worden ge
maakt die afwijken van andere par
tijen. Hij meent ook dat er van in
spraak en medezeggenschap wei
nig terechtkomt. In het jaarverslag
noemt de raad het zorgelijk dat de
meeste ministeries door bezuini
gingen nauwelijks in staat zijn de
juridische kwaliteit te waarborgen
van beleid en besluitvorming.
WJ Voorzitter Tjeenk Willink van de
Raad van State stelt dat het ver
trouwen van de burger in de
rechtsstaat is afgebrokkeld en
het wantrouwen is toegenomen.
Verkrijgbaar bij de volgende bedspeciaalzaken:
Jensen Experience Stores:
Breda T 076-5436544
Den Bosch T 073-6134530
Jensen Experience Shop in Shops:
Axel Pot Interieur T 0115-562010
Eindhoven Schellen Slaapcomfort T 040-2441344
Jensen Dealer:
Tilburg Ditvoorst T 013-5422122
AMSTERDAM - Van de vmbo-leerlin-
gen heeft 20 procent veel moeite
met lezen. Zij hebben liever les
met beeldmateriaal dan met een
geschreven tekst. Dit blijkt uit een
onderzoek onder veertienhonderd
leerlingen van het vmbo dat giste
ren werd gepresenteerd. Waar
schijnlijk ligt het werkelijke percen
tage nog aanzienlijk hoger, zegt on
derzoekster Karin van Steensel,
want leerlingen zullen niet snel
van zichzelf zeggen dat ze moeite
hebben met lezen.
Van alle scholieren bezoekt onge
veer 60 procent het vmbo. Zij wil
len het liefst dat de docent de les
stof voor hen meteen zo concreet
mogelijk maakt. „Als de leraar de
opdracht geeft om een stoel te ma
ken, zullen ze direct vragen hoe
die stoel eruit moet zien en welk
gereedschap ze moeten gebrui
ken", aldus Metje Jantje Groene-
veld van Hiteq, een centrum voor
technische opleidingen en beroe
pen, dat opdracht gaf voor het on
derzoek onder de vmbo-leerlin-
gen.
Uit het onderzoek is ook gebleken
dat leerlingen op het vmbo meer
persoonlijk contact willen met
hun leraar. Ruim 70 procent vindt
dat ze voldoende aandacht krijgen
op school. Aan persoonlijk contact
met docenten schort het echter,
stelt een relatief groot deel.
De leerlingen zeggen behoefte te
hebben aan leraren die hen bij de
hand nemen en hen stap voor
stap door de les loodsen. Ongeveer
een derde van de vmbo'ers stelt
daarom dat veel docenten niet we-
Van de vmbo-leerlingen zegt
20 procent moeite te hebben
met lezen en krijgt liever
les met beeldmateriaal dan
met een geschreven tekst.
ten hoe ze het beste les kunnen ge
ven.
De resultaten van het onderzoek
zijn vergeleken met die van onder
zoeken naar alle jongeren die gebo
ren zijn na 1988, de zogenoemde
generatie Einstein. Hieruit blijkt
dat vmbo'ers een subcultuur vor
men.
De generatie Einstein is volgens
onderzoekers continu online en ge
bruikt internet veelvuldig om nieu
we contacten op te doen. Vmbo'
ers zitten minder - maar tien uur
per week - op internet en leggen
vooral contact met mensen die ze
al kennen.
De Einstein-jongeren zijn over het
algemeen extreem zelfverzekerd,
zoeken werk waarin ze zich kun
nen ontplooien en zijn niet bang
om van baan te wisselen als die
niet naar hun zin is. Vmbo'ers
leggen minder contact buiten hun
sociale kring, zouden onzekerder
zijn en hebben het liefst een vast
contract.