'Sportboulevard fs een lopend project' Raad van State beslist deze Kreekrug mag voorlopig gasten bujven ontvangen Veertig jaar lang shoppen vanuit de luie stoel Buurman Grijpskerkse minicamping verliest op twee fronten. Catalogus Neckermann groeide van 164 uit tot 1100 bladzijden. Vlissings standpunt over Sportboulevard roept veel vragen op. Pendelbus hervat dienst Oost-Souburg Oleanderhof schiet zich een ronde verder Zorgen over rechtzaak rolstoelleverancier Herdenken op 3 mei oogst kritiek Windhondenvereniging opent wedstrijdseizoen Poppenhuismiddag in ambachtencentrum Omstreden Rijksweg kan in Veere maar deels aan de eisen voldoen. 22 I Donderdag 10 april 2008 PZC W De Steengrachtsweg bij Grijpskerke, met rechts minicamping De Kreekrug en links, achter de bomen, het huis van buurman Vader. foto Ruben Oreel door Maurits Sep GRIJPSKERKE - Opluchting bij mini camping De Kreekrug in Grijpsker ke, dubbele tegenslag voor de buur man, H. Vader. Hij haalt vangt bot bij zowel de rechter als de commis sie bezwaarschriften van de ge meente Veere. De Kreekrug mag - voorlopig - gasten ontvangen. De bestuursrechter wees gisteren een verzoek van Vader af om de vergunning voor De Kreekrug on middellijk te schorsen, in afwach ting van een uitgebreidere procedu re tegen diezelfde vergunning. Tij dens de zitting maakte de gemeen te Veere, die de vergunning heeft verleend, al bekend dat ook de commissie bezwaarschriften Va ders protest ongegrond zal verkla ren. Dat heeft de commissie mon deling laten weten. Vader vocht gisteren met de ge meente Veere opnieuw een juri disch steekspel uit over bestem mingsplannen, ontheffingen, ver gunningen, verordeningen, beleids nota's en toetsingscriteria. De inzet is al jaren dezelfde: Vader wil dat De Kreekrug stopt, omdat die volgens hem overlast veroor zaakt en niet aan de eisen voldoet. Vader woont tegenover de mini camping, aan de andere kant van de Steengrachtsweg even buiten Grijpskerke, en de camping is hem een doorn in het oog. Hij beweert HULST - Neckermann, de thuiswin kel uit Sint-Jansteen, bestaat veer tig jaar. Wat begon met 175.000 ca talogi van 164 pagina's, is uitge groeid tot ruim 1100 bladzijden in een oplage van 1,2 miljoen. Goede kwaliteit voor een matige prijs. Josef Neckermann heeft met dit motto zijn thuiswinkelimpe rium grootgemaakt. In het Frankfurt van 1950 werd Neckermann Versand opgericht. De klanten hadden toen de keus uit 133 artikelen. Bijna zestig jaar la ter zijn dat er vele tienduizenden en is Neckermann een van de dat de maatschap geen echt agra risch bedrijf meer is en de mini camping dus geen neventak. De gemeente Veere ontkent dat en vindt het daarom terecht dat de vergunning is verleend. Ook al om dat de camping tien jaar bestaat en officieel door rechters is erkend. Het automatisme om de oude ont heffing in een eeuwigdurende ver gunning om te zetten gaat echter veel te ver, vindt Vader. Zeker om dat het nieuwe bestemmingsplan nog niet klaar is. Mede-eigenaresse M. Poppe hield namens De Kreekrug een emotio neel betoog voor de rechter. „We dachten aan het einde van tien jaar procederen te zijn, maar nu be gint alles weer van voren af aan. Terwijl er niets is veranderd in ons bedrijf en we volop reserveringen hebben voor de minicamping. Dankzij de uitspraak van de Mid delburgse bestuursrechter, gis teren, kan de minicamping voorlo pig openblijven. „We hebben meteen wat caravans op de goede plek gezet", vertelde Poppe opge lucht. „Maar mij ontmoedigt het niet", reageerde Vader op zijn beurt. „We hebben dan wel één slag ver loren, maar niet de oorlog. De zaak over het nieuwe bestem mingsplan gaat gewoon door." Nw De buurman van De Kreekrug verloor gisteren niet alleen een zaak bij de rechtbank, maar ook één bij de commissie bezwaar- schiften van de gemeente Veere. door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Het Vlissingse stand punt over de Sportboulevard? De Middelburgse wethouder Albert de Vries weet -officieel- van niets. „Ik heb ook iets in de krant gele zen", zegt hij. Vandaag spreekt hij met zijn Vlis singse collega over hoe het verder moet met het gezamenlijke pro ject. „Verder hebben we nog geen overleg gehad. We hebben toen het nieuwe college aantrad, begrip getoond voor het feit dat ze daar eerst het slagveld wilden over zien." De discussie over de Sportboule vard wordt bemoeilijkt doordat twee zaken door elkaar lopen: de sportvoorzieningen enerzijds en de woningbouw en commerciële ontwikkelingen, die de aankoop van dure grond moeten compense ren, anderzijds. Middelburg zit te springen. Want van de aanleg van de Sportboule vard hangt veel af Als de hockey club en de atletiekvereniging ver huizen, komen hun terreinen op respectievelijk de Voorborch en de Nassaulaan vrij. Aan de Nassau- laan kunnen -als ook de sporthal daar weg is- woningen worden ge bouwd. De opbrengst van de grond kan worden geïnvesteerd in de Sportboulevard. Als de boulevard niet doorgaat, hebben niet alleen de sportvereni gingen een probleem. De nieuwe sporthal aan de Voorborch is voor al nodig om leerlingen van Neha- lennia en CSW te laten sporten. Beide scholen hebben ruimtege- ffl Middelburg wil graag beginnen met de Sportboulevard. Partner Vlissingen gooit roet in het eten. Binnen een maand moet duide lijk zijn of het project doorgaat. brek en willen hun sportlokalen ombouwen tot lesruimten. Rob van Eijkelenburg, voorzitter van de Middelburgse Mixed Hock ey Club, begint ongeduldig te wor den. „Het is een sportieve ramp, veroorzaakt door Vlissingen. Blijk baar wil dit college frank en vrij be ginnen, maar dan zonder histo risch besef. Ze zeggen dat ze eerst lopende projecten willen afmaken. Hoezo? Dit project loopt al vanaf 1998. Dat is tien jaar. Eigenlijk kan men dit bestuurlijk niet maken." De Vries is niet bereid om het op te geven. „Het is een heel aantrek kelijk plan, het wordt een soort Pa pendal in Zeeland, met een kans op nieuwe werkgelegenheid in een sector die we in Zeeland wil len stimuleren. Of we nog onder de overeenkomst met de ontwikke laar uit kunnen? Ik vraag me niet af of we het moeten afblazen, ik vraag me af wanneer we kunnen beginnen. Aan gedachten over af blazen ben ik nog niet toe." OOST-SOUBURG - Voetgangers en mindervaliden kunnen vanaf mor gen weer gebruik maken van een pendelbus om in Oost-Souburg het spoor over te steken. Door werk aan het spoor is de overgang dicht. Een busje rijdt om, zodat mensen uit het dorp bij de brug kunnen komen, en omgekeerd. De bus rijdt op weekdagen vanaf 05.00 uur en in het weekeinde van af 06.30 uur. MIDDELBURG - De voetballers uit de groepen zeven en acht van ba sisschool Oleanderhof in Arnemui- den mogen naar het Zeeuws kam pioenschap voor schoolvoetbal, 21 mei in Oostburg. Zij wonnen giste ren het toernooi in Westkapelle. De Bergpadschool uit Grijpskerke werd tweede, de Wegwijzer uit Serooskerke derde en vier werd de Regenboog uit Oostkapelle. MIDDELBURG - De gemeenteraads fractie van Middelburg Transpa rant maakt zich zorgen over de on enigheid van de Walcherse ge meenten met de leverancier van rolstoelen, Jeremiasse Care2Move. De gemeenten willen van het con tract met het bedrijf af en daar over dient op 22 april een kort ge ding. De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld over de gevolgen van de kwestie voor de gemeente. KRUININGEN - Verschillende Rei- merswaalse raadsfracties hebben tijdens de raadsvergadering kritiek geuit op het feit dat dodenherden king in Waarde en Yerseke dit jaar op 3 mei wordt gehouden in plaats van op 4 mei, omwille van de zon dagsrust. Overigens is dodenher denking in Reimerswaal een ver antwoordelijkheid van plaatselijke comités en niet van B en W. GOES - De Zeeuwse Windhonden Renvereniging houdt zaterdag haar eerste wedstrijd van het sei zoen. De internationale wedstrijd vindt plaats aan de Oude Zeedijk terrein bij sportpark Het Schenge in Goes. Er wordt gestreden om de Gouden (A-klasse) en Zilveren (B-klasse) Appel. De wedstrijd begint om 11.00 uur, de finales zijn tussen 14.00 en 15.00 uur. GOES - Het ambachtencentrum in recreatiepark De Hollandsche Hoe ve in Goes staat zaterdagmiddag in het teken van poppenhuizen. Pop penhuisvriendenkring De Bevelan- den vult het middenplein van het centrum. Ook oude beroepen, zo als een hoedenmaker en een tradi tionele bakker, worden uitgebeeld. De openingstijd is van 13.00 tot 16.30 uur. grootste Europese postorderbedrij ven. In Nederland begon het suc cesverhaal van Neckermann in 1967, toen het bedrijf een samen werkingsverband aanging met de in 1938 opgerichte 'Textielcentrale Hulst'. Toen de textielcentrale fi nancieel in zwaar weer terecht kwam, nam Neckermann het over en op 16 augustus 1968 was de offi ciële oprichting van Neckermann Nederland een feit. Zo'n zevenhonderd medewerkers verdienen er nu hun brood. Bijzon der is dat drie medewerkers van het eerste uur nog steeds in dienst zijn bij Neckermann. De dames De Bruijn en Wassenburg-Schel- lingerhout en ]an van Water schoot zijn hun baas al veertig jaar trouw. door Henk Postma SEROOSKERKE - Op vrijdag 4 juli be handelt de Raad van State de be zwaren tegen een nieuwe Rijks weg N57 in Veere. Zo'n zes weken daarna volgt de uitspraak. Pas dan is bekend of ook maar iets mag worden aangelegd. Wie van de Raad van State ook ge lijk krijgt, in alle gevallen blijft Veere achter met een kat in de zak. Immers, die nieuwe weg wordt voorlopig sowieso niet, of slechts gedeeltelijk aangelegd. Voorstanders zijn daar niet blij mee. En de tegenstanders even min. Want ook van hun plan komt weinig terecht: de bestaande N57 wordt nauwelijks verbeterd. Voor het Veerse deel van die Rijks weg was 20 miljoen opzij gelegd. Maar dat geld is er niet meer. Mi nister Camiel Eurlings stopte het in het Middelburgs deel van de weg. Als het karwei daar klaar is, zit Veere met de ellende: een door gaande Rijksweg met steeds meer (vracht)verkeer. En dat terwijl die weg nu al niet eens meer aan de veiligheidseisen voldoet. Over één ding zijn voor- en tegen standers van de nieuwe weg het in middels roerend eens: de minister spot in Veere met de veiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid. Rijkswaterstaat heeft drie mogelijk heden aangedragen die het leed zouden moeten verzachten. De meest vergaande volgt de nieuwe route van Middelburg tot voorbij de molen in Serooskerke. Dat kost 11 miljoen euro: 7,4 voor de nieu we weg, en 3,6 voor meer veilig heid op het bestaande vervolgstuk. Voor- en tegenstanders zijn het over één ding eens: minister spot met veiligheid Zelfs als de minster dat extra geld op tafel zou willen leggen -en dat wil hij vooralsnog niet- dan nog blijft het een Rijksweg die maar half aan de eisen voldoet. Doordat niet overal paralelwegen worden aangelegd, en doordat fietstunnels

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 24