'Sportboulevard fs
een lopend project'
Raad van State beslist deze
Kreekrug mag voorlopig
gasten bujven ontvangen
Veertig jaar lang shoppen
vanuit de luie stoel
Buurman Grijpskerkse
minicamping verliest
op twee fronten.
Catalogus Neckermann
groeide van 164 uit
tot 1100 bladzijden.
Vlissings standpunt
over Sportboulevard
roept veel vragen op.
Pendelbus hervat
dienst Oost-Souburg
Oleanderhof schiet
zich een ronde verder
Zorgen over rechtzaak
rolstoelleverancier
Herdenken op 3 mei
oogst kritiek
Windhondenvereniging
opent wedstrijdseizoen
Poppenhuismiddag in
ambachtencentrum
Omstreden Rijksweg
kan in Veere maar deels
aan de eisen voldoen.
22 I Donderdag 10 april 2008 PZC
W
De Steengrachtsweg bij Grijpskerke, met rechts minicamping De Kreekrug
en links, achter de bomen, het huis van buurman Vader. foto Ruben Oreel
door Maurits Sep
GRIJPSKERKE - Opluchting bij mini
camping De Kreekrug in Grijpsker
ke, dubbele tegenslag voor de buur
man, H. Vader. Hij haalt vangt bot
bij zowel de rechter als de commis
sie bezwaarschriften van de ge
meente Veere. De Kreekrug mag -
voorlopig - gasten ontvangen.
De bestuursrechter wees gisteren
een verzoek van Vader af om de
vergunning voor De Kreekrug on
middellijk te schorsen, in afwach
ting van een uitgebreidere procedu
re tegen diezelfde vergunning. Tij
dens de zitting maakte de gemeen
te Veere, die de vergunning heeft
verleend, al bekend dat ook de
commissie bezwaarschriften Va
ders protest ongegrond zal verkla
ren. Dat heeft de commissie mon
deling laten weten.
Vader vocht gisteren met de ge
meente Veere opnieuw een juri
disch steekspel uit over bestem
mingsplannen, ontheffingen, ver
gunningen, verordeningen, beleids
nota's en toetsingscriteria.
De inzet is al jaren dezelfde: Vader
wil dat De Kreekrug stopt, omdat
die volgens hem overlast veroor
zaakt en niet aan de eisen voldoet.
Vader woont tegenover de mini
camping, aan de andere kant van
de Steengrachtsweg even buiten
Grijpskerke, en de camping is hem
een doorn in het oog. Hij beweert
HULST - Neckermann, de thuiswin
kel uit Sint-Jansteen, bestaat veer
tig jaar. Wat begon met 175.000 ca
talogi van 164 pagina's, is uitge
groeid tot ruim 1100 bladzijden in
een oplage van 1,2 miljoen.
Goede kwaliteit voor een matige
prijs. Josef Neckermann heeft met
dit motto zijn thuiswinkelimpe
rium grootgemaakt.
In het Frankfurt van 1950 werd
Neckermann Versand opgericht.
De klanten hadden toen de keus
uit 133 artikelen. Bijna zestig jaar la
ter zijn dat er vele tienduizenden
en is Neckermann een van de
dat de maatschap geen echt agra
risch bedrijf meer is en de mini
camping dus geen neventak.
De gemeente Veere ontkent dat en
vindt het daarom terecht dat de
vergunning is verleend. Ook al om
dat de camping tien jaar bestaat en
officieel door rechters is erkend.
Het automatisme om de oude ont
heffing in een eeuwigdurende ver
gunning om te zetten gaat echter
veel te ver, vindt Vader. Zeker om
dat het nieuwe bestemmingsplan
nog niet klaar is.
Mede-eigenaresse M. Poppe hield
namens De Kreekrug een emotio
neel betoog voor de rechter. „We
dachten aan het einde van tien
jaar procederen te zijn, maar nu be
gint alles weer van voren af aan.
Terwijl er niets is veranderd in ons
bedrijf en we volop reserveringen
hebben voor de minicamping.
Dankzij de uitspraak van de Mid
delburgse bestuursrechter, gis
teren, kan de minicamping voorlo
pig openblijven. „We hebben
meteen wat caravans op de goede
plek gezet", vertelde Poppe opge
lucht.
„Maar mij ontmoedigt het niet",
reageerde Vader op zijn beurt.
„We hebben dan wel één slag ver
loren, maar niet de oorlog. De
zaak over het nieuwe bestem
mingsplan gaat gewoon door."
Nw De buurman van De Kreekrug
verloor gisteren niet alleen een
zaak bij de rechtbank, maar ook
één bij de commissie bezwaar-
schiften van de gemeente Veere.
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Het Vlissingse stand
punt over de Sportboulevard? De
Middelburgse wethouder Albert
de Vries weet -officieel- van niets.
„Ik heb ook iets in de krant gele
zen", zegt hij.
Vandaag spreekt hij met zijn Vlis
singse collega over hoe het verder
moet met het gezamenlijke pro
ject. „Verder hebben we nog geen
overleg gehad. We hebben toen
het nieuwe college aantrad, begrip
getoond voor het feit dat ze daar
eerst het slagveld wilden over
zien."
De discussie over de Sportboule
vard wordt bemoeilijkt doordat
twee zaken door elkaar lopen: de
sportvoorzieningen enerzijds en
de woningbouw en commerciële
ontwikkelingen, die de aankoop
van dure grond moeten compense
ren, anderzijds.
Middelburg zit te springen. Want
van de aanleg van de Sportboule
vard hangt veel af Als de hockey
club en de atletiekvereniging ver
huizen, komen hun terreinen op
respectievelijk de Voorborch en de
Nassaulaan vrij. Aan de Nassau-
laan kunnen -als ook de sporthal
daar weg is- woningen worden ge
bouwd. De opbrengst van de
grond kan worden geïnvesteerd in
de Sportboulevard.
Als de boulevard niet doorgaat,
hebben niet alleen de sportvereni
gingen een probleem. De nieuwe
sporthal aan de Voorborch is voor
al nodig om leerlingen van Neha-
lennia en CSW te laten sporten.
Beide scholen hebben ruimtege-
ffl Middelburg wil graag beginnen
met de Sportboulevard. Partner
Vlissingen gooit roet in het eten.
Binnen een maand moet duide
lijk zijn of het project doorgaat.
brek en willen hun sportlokalen
ombouwen tot lesruimten.
Rob van Eijkelenburg, voorzitter
van de Middelburgse Mixed Hock
ey Club, begint ongeduldig te wor
den. „Het is een sportieve ramp,
veroorzaakt door Vlissingen. Blijk
baar wil dit college frank en vrij be
ginnen, maar dan zonder histo
risch besef. Ze zeggen dat ze eerst
lopende projecten willen afmaken.
Hoezo? Dit project loopt al vanaf
1998. Dat is tien jaar. Eigenlijk kan
men dit bestuurlijk niet maken."
De Vries is niet bereid om het op
te geven. „Het is een heel aantrek
kelijk plan, het wordt een soort Pa
pendal in Zeeland, met een kans
op nieuwe werkgelegenheid in
een sector die we in Zeeland wil
len stimuleren. Of we nog onder
de overeenkomst met de ontwikke
laar uit kunnen? Ik vraag me niet
af of we het moeten afblazen, ik
vraag me af wanneer we kunnen
beginnen. Aan gedachten over af
blazen ben ik nog niet toe."
OOST-SOUBURG - Voetgangers en
mindervaliden kunnen vanaf mor
gen weer gebruik maken van een
pendelbus om in Oost-Souburg
het spoor over te steken. Door
werk aan het spoor is de overgang
dicht. Een busje rijdt om, zodat
mensen uit het dorp bij de brug
kunnen komen, en omgekeerd. De
bus rijdt op weekdagen vanaf
05.00 uur en in het weekeinde van
af 06.30 uur.
MIDDELBURG - De voetballers uit
de groepen zeven en acht van ba
sisschool Oleanderhof in Arnemui-
den mogen naar het Zeeuws kam
pioenschap voor schoolvoetbal, 21
mei in Oostburg. Zij wonnen giste
ren het toernooi in Westkapelle.
De Bergpadschool uit Grijpskerke
werd tweede, de Wegwijzer uit
Serooskerke derde en vier werd de
Regenboog uit Oostkapelle.
MIDDELBURG - De gemeenteraads
fractie van Middelburg Transpa
rant maakt zich zorgen over de on
enigheid van de Walcherse ge
meenten met de leverancier van
rolstoelen, Jeremiasse Care2Move.
De gemeenten willen van het con
tract met het bedrijf af en daar
over dient op 22 april een kort ge
ding. De fractie heeft schriftelijke
vragen gesteld over de gevolgen
van de kwestie voor de gemeente.
KRUININGEN - Verschillende Rei-
merswaalse raadsfracties hebben
tijdens de raadsvergadering kritiek
geuit op het feit dat dodenherden
king in Waarde en Yerseke dit jaar
op 3 mei wordt gehouden in plaats
van op 4 mei, omwille van de zon
dagsrust. Overigens is dodenher
denking in Reimerswaal een ver
antwoordelijkheid van plaatselijke
comités en niet van B en W.
GOES - De Zeeuwse Windhonden
Renvereniging houdt zaterdag
haar eerste wedstrijd van het sei
zoen. De internationale wedstrijd
vindt plaats aan de Oude Zeedijk
terrein bij sportpark Het Schenge
in Goes. Er wordt gestreden om
de Gouden (A-klasse) en Zilveren
(B-klasse) Appel.
De wedstrijd begint om 11.00 uur,
de finales zijn tussen 14.00 en
15.00 uur.
GOES - Het ambachtencentrum in
recreatiepark De Hollandsche Hoe
ve in Goes staat zaterdagmiddag in
het teken van poppenhuizen. Pop
penhuisvriendenkring De Bevelan-
den vult het middenplein van het
centrum. Ook oude beroepen, zo
als een hoedenmaker en een tradi
tionele bakker, worden uitgebeeld.
De openingstijd is van 13.00 tot
16.30 uur.
grootste Europese postorderbedrij
ven. In Nederland begon het suc
cesverhaal van Neckermann in
1967, toen het bedrijf een samen
werkingsverband aanging met de
in 1938 opgerichte 'Textielcentrale
Hulst'. Toen de textielcentrale fi
nancieel in zwaar weer terecht
kwam, nam Neckermann het over
en op 16 augustus 1968 was de offi
ciële oprichting van Neckermann
Nederland een feit.
Zo'n zevenhonderd medewerkers
verdienen er nu hun brood. Bijzon
der is dat drie medewerkers van
het eerste uur nog steeds in dienst
zijn bij Neckermann. De dames
De Bruijn en Wassenburg-Schel-
lingerhout en ]an van Water
schoot zijn hun baas al veertig jaar
trouw.
door Henk Postma
SEROOSKERKE - Op vrijdag 4 juli be
handelt de Raad van State de be
zwaren tegen een nieuwe Rijks
weg N57 in Veere. Zo'n zes weken
daarna volgt de uitspraak. Pas dan
is bekend of ook maar iets mag
worden aangelegd.
Wie van de Raad van State ook ge
lijk krijgt, in alle gevallen blijft
Veere achter met een kat in de
zak. Immers, die nieuwe weg
wordt voorlopig sowieso niet, of
slechts gedeeltelijk aangelegd.
Voorstanders zijn daar niet blij
mee. En de tegenstanders even
min. Want ook van hun plan
komt weinig terecht: de bestaande
N57 wordt nauwelijks verbeterd.
Voor het Veerse deel van die Rijks
weg was 20 miljoen opzij gelegd.
Maar dat geld is er niet meer. Mi
nister Camiel Eurlings stopte het
in het Middelburgs deel van de
weg. Als het karwei daar klaar is,
zit Veere met de ellende: een door
gaande Rijksweg met steeds meer
(vracht)verkeer. En dat terwijl die
weg nu al niet eens meer aan de
veiligheidseisen voldoet.
Over één ding zijn voor- en tegen
standers van de nieuwe weg het in
middels roerend eens: de minister
spot in Veere met de veiligheid, de
bereikbaarheid en de leefbaarheid.
Rijkswaterstaat heeft drie mogelijk
heden aangedragen die het leed
zouden moeten verzachten. De
meest vergaande volgt de nieuwe
route van Middelburg tot voorbij
de molen in Serooskerke. Dat kost
11 miljoen euro: 7,4 voor de nieu
we weg, en 3,6 voor meer veilig
heid op het bestaande vervolgstuk.
Voor- en tegenstanders zijn
het over één ding eens:
minister spot met veiligheid
Zelfs als de minster dat extra geld
op tafel zou willen leggen -en dat
wil hij vooralsnog niet- dan nog
blijft het een Rijksweg die maar
half aan de eisen voldoet. Doordat
niet overal paralelwegen worden
aangelegd, en doordat fietstunnels