Cultuur Scofield kent geen verkeerde noten Internationale concertserie van Middelburgs Kamerkoor Befaamde jazzgitarist treedt met zijn trio op in Stadsschouwburg. Bijzonder programma te horen in Veere, Gent, Brugge en Duinkerken. PZC Maandag 7 april 2008 1 7 door Mischa Beckers MIDDELBURG - Velen kennen jazzgi tarist John Scofield vooral uit de periode 1982-1985, toen hij toerde en albums opnam met Miles Da- vis. Echter, al ruim daarvoor speel de hij bij grootheden als Chet Ba ker, Gary Mulligan, Billy Cobham, George Duke en Charles Mingus. Na zijn vertrek bij Davis begon een indrukwekkende solocarrière met eigen ensembles en samen werkingen met bijvoorbeeld Her- bie Hancock, Lee Konitz en Jack Dejohnette. Momenteel is Scofield op tournee met zijn eigen trio. Morgen speelt deze levende legende in Middel burg. Het concert is mede bedoeld als opmaat naar het Internationaal Jazzfestival Middelburg, dat in het pinksterweekeinde wordt gehou den. Scofield kiest tijdens de huidige tournee uit zo'n twintig nummers een representatieve set, die elke avond anders kan zijn. De meeste songs daarvan zijn van This meets that (2007). Het openingsnummer van de set is steevast een midtem- po jazzy interpretatie van The hou se of the rising sun. Dat is overigens niet de enige cover op This meets that. „Onze drummer, Bill Stewart, speelde in de soundcheck eens een soort oude Stax-achtige soul beat. Uit het niets vloeide de riff van (I can get no) Satisfaction uit Albums Scofield (selectie) t- The Carnegie Hall Concert (1974). Te gast bij Gerry Mulli gan en Chet Baker. Load jazz (1987). Met George Duke en Dennis Chambers. Star people (1983). Eerste al bum uit Miles Davis-periode. gevolgd door Decoy (1984) en You're under arrest (1985). Uberjam (2002). Net als Up all night (2003) funky en voort bouwend op Bump (2000). That's what I say (2005). Mu ziek van Ray Charles. Out louder (2006). Met Medeski, Martin Wood. This meets that (2007). mijn handen. Dat zijn we verder gaan uitwerken. Veel songs voelen lekker om te spelen in een jazzach tig idioom. Dat is de enige goede reden om nummers van anderen te spelen - of dat nu pop of roek- klassiekers zijn of standards uit het jazz repertoire", zegt Scofield. Hij vermengt in zijn spel een bluesachtige toonopbouw met me lodieën die putten uit zowel de be bop- als de rocktraditie. Hij zoekt graag grenzen op. Beroemd is zijn typische 'outside'-spel, waarbij hij al improviserend noten kiest die behoorlijk buiten de harmonie van de onderliggende akkoorden vallen. Je kunt het dissonant noe men, maar Scofield heeft er een ei gen stijl van gemaakt die dusdanig vertrouwd klinkt dat het lijkt alsof er geen verkeerde noten bestaan. Een elektrische gitaar heeft een heel bereik aan mogelijkheden en 'Nu we wat langer met blazers op tournee zijn, wordt alles wat losser' die moet je allemaal benutten vindt Scofield. Daarom experimen teert hij ook veel met zijn geluid. „Live gebruik ik bijvoorbeeld een Boomerang Phrase Sampler. Daar mee kan ik real-time opnemen wat ik speel. Die fragmenten kan ik ook weer afspelen, in hun oor spronkelijke vorm, achterstevoren, een octaaf hoger, versneld, ver traagd enzovoort. Dat verbreedt mijn improvisatiepallet nog meer en werkt zeker goed met een trio. Dat kan soms namelijk wat leeg klinken." Met de blazerssectie erbij heeft hij daar in de huidige tournee geen last van. Op This meets that heb ben de blazers weliswaar een puur ondersteunende rol. „Op de cd staan uitsluitend uitgeschreven ar rangementen voor de blazers. In eerste instantie was er voor de bla zers live daarom ook niet veel te improviseren. Nu we wat langer op tournee zijn, wordt alles wat losser. Voor met name Phil Grena dier op trompet is er nu ook ruim te enkele solo's te integreren in de nummers." Scofield is erg productief. In de pe riode na Miles Davis nam hij meer dan dertig albums op. Zijn invul ling daarbij varieert van meer tradi tioneel en ingetogen jazz tot funky John Scofield: „Veel songs voelen lekker om te spelen in een jazzachtig idioom." en uitbundig, zoals met het avant-garde jazztrio Medeski, Mar tin and Wood. „Momenteel werk ik aan een nieuw project met gospelmuziek. Ik ben een groot fan van Mahalia Jackson, de konin gin van de gospel. Gospel vormt de wortel van soulmuziek, heeft een sterk bluesgevoel maar is har monisch gezien interessanter. Ik probeer nu een groot aantal gospel nummers in te studeren op gitaar. Er is nog geen sprake van een band. Misschien vraag ik wat muzi kanten uit New Orleans Ik ben op het moment erg weg van Jon Clea- ry en die komt uit New Orleans, vandaar." John Scofield Trio with Horns, mor- genavond in de Stadsschouwburg in Middelburg. Aanvang: 20.00 uur. Bezetting: John Scofield - gitaar, Matt Penman - bas, Bill Stewart - drums, Phil Grenadier - trompet en flügelhorn, Tom Olin - tenorsax en Frank Vacin - baritonsax. door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Het Middelburgs Ka merkoor begint vrijdag in de Gro te Kerk in Veere aan een bijzonde re, internationale concertserie. Het koor treedt ook op in Gent (13 april), Brugge (26 april) en Duin kerken (27 april). Soliste is sopraan Lies Gellynck. In Brugge en Duin kerken werkt ook de Middelburgse organist Bram Beekman mee. Het programma heet Connections. Daarin staat het gezamenlijke he den en verleden van de vocale mu ziek in de provincies Oost- en West-Vlaanderen en Zeeland cen traal. Naast werken van componis ten uit de Renaissance en Barok, wil het kamerkoor het publiek ken nis laten maken met werk van he dendaagse componisten. Het eerste deel van het program ma is The Italian connection, met werken van Danckerts, Willaert, Monteverdi, Rosseau en als afslui ting Joachim Brackx' toonzetting van Monteverdi's Lasciatemi mori- re, met sopraansolo en elektronica. In The German connection is onder meer Musik, aus allen Kehlen van de Zeeuwse componist Christian Blaha te horen, evenals twee mo tetten van Julius Röntgen. 1^ Het Middelburgs Kamerkoor gaat op reis met het programma Connections, met muziek uit Re naissance en Barok maar ook van hedendaagse componisten. The French connection omvat Mag nificat van David Chaillou. Het Middelburgs Kamerkoor is door de Franse componist uitgenodigd om dit werk in Duinkerken te zin gen. In Veere en Gent is in plaats daarvan Brackx' Se 0 dono de ti te horen. Daarbij worden beelden ge projecteerd op de witte jurk van de sopraan. Gedurende de elf mi nuten die de uitvoering duurt, klinkt elektronica in de kerk. Het programma eindigt met Drie recepten uit French Provincial Cook ing van Elizabeth David van Andrew Wise, de Britse dirigent van het Middelburgs Kamerkoor. Middelburgs Kamerkoor, vrijdag 11 april, Grote Kerk, Veere. Aanvang: 20.00 uur. Voor meer informatie, zie: www.middelburgskamerkoor.nl. Het Middelburgs Kamerkoor.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17