Agend Het is spanning tussen uitersten, en niets komt het ongelofelijke, het ademloze verstoren UITGAANSTIP Ademloos, sprakeloos. Maar dan om andere redenen, dat overkomt ook Casanova. De legendarische figuur, vrou wenveroveraar en charlatan, figureert in een verhaal van de Hongaarse schrijver Sandor Marai. Figureren lijkt het verkeer de woord, trouwens. Maar toch gebruik ik het. Want de heldin van het verhaal is eerder de gravin. 'De gravin van Parma'. Roman en toneelstuk. Afgelopen zaterdag speelde het in de Stadsschouwburg van Middelburg. 1 6 Maandag 7 april 2008 PZC AGENDA OP PAD Bijeenkomst Aviomis Vereniging van Park en Sierwatervogels Aviornis houdt bijeenkomst in de Stenge, Heinkenszand. Dialezing over (bijzonde re) vogels in IJsland. Heinkenszand, De Stenge, 19.30 uur. THEATER Cabaret Herman Finkers brengt zijn nieuwste pro gramma 'Na De Pauze'. Extra ingelaste voorstelling. Terneuzen, Scheldetheater, 20.00 uur. meer agendanieuws op www.pzc.nl FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, 10.000 BC: 20.00 uur; Zomerhitte: 20.00 uur; Khadak: 20.30 uur; GOES Merral, 10.000 BC: 20.15 uur; Step Up 2: 20.00 uur; The Kite Runner: 20.00 uur; Zomerhitte: 20.15 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Unfinished sky: 20.00uur; TERNEUZEN Merral, 10.000 BC: 20.00 uur; Earth: 20.00 uur; Zomerhitte: 20.15 uur; VLISSINGEN CineCity, The Eye: 16.30, 19.15 en 22.00 uur; The Kite Runner: 13.45 en 19.30 uur; Zomerhitte: 16.30, 19.30 en 22.00 uur; 10.000 BC: 14.00, 19.15 en 21.45 uur; 27 Dresses: 16.15 en 22.00 uur; Al- vin and the Chipmunks: 14.00 uur; Hor ton (nl): 13.45 en 16.00 uur; No Country for Old Men: 13.45 en 21.45 uur; Rendit ion: 19.30 uur; Samson Sr Gert: 14.00 uur; Step Up 2: 16.30 en 19.30 uur; The Bucket List: 13.45, 16.30 en 19.15 uur; The other Boleyn girl: 19.30 uur; Untra ceable: 22.00 uur; Sneak: 22.00 uur; Het was een jaar geleden een 'blind date' voor de bezoekers van theater De Voorveghter in Hardenberg. Ze wisten niet wie er zou optreden. Het bleek, na een jarenlange afwezigheid van de bühne, Herman Finkers te zijn. De reacties op zijn try out wa ren zo positief dat Finkers besloot de theaters weer op te zoe ken met zijn programma 'Na de Pauze'. Finkers is nog steeds Fin kers, met zijn droogkomische woordgrapjes en vernuftige vond sten. Maar tegenwoordig zitten er zelfs liedjes in zijn repertoire die niét om te lachen zijn. Ook de leukemie die hem jarenlang van het podium hield, wordt besproken, op de laconieke toon die hem kenmerkt. Herman Finkers treedt vanavond, morgen en woensdag op in het Scheldetheater in Terneuzen. NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Hoeveel kan een mens verdragen? En als het méér is dan dat, wordt het dan boven menselijk of onmenselijk? Het levensver haal van de Pools-Joodse pianist/ compo nist Wladyslaw Szpilman combineert de twee (bovenmenselijk/onmenselijk) en dat heeft een uitzonderlijk effect. Szpil man was 28, toen de Duitsers Warschau veroverden en hij niet veel later werd geë vacueerd naar het getto. Als enige van de familie overleefde hij de oorlog en be schreef zijn ervaringen in het boek 'De dood van een stad'. Het werd de basis voor de film 'De Pianist' (Roman Polans- ki) en voor het gelijknamige toneelstuk. De film is 'een spektakel', het toneelstuk (afgelopen vrijdag in het Arsenaaltheater) is de soberheid zelve. Wladyslaw Szpilman verschijnt erin als een dubbelfiguur, verteller en pianist. De verteller vertelt, onbewogen zakelijk. Bo venmenselijk onbewogen. De pianist speelt. Voornamelijk Chopin. Diens 'Noc turne in C mineur' speelde Szpilman juist op het moment dat hij in 1939 de uit zending moest onderbreken vanwege Duitse bombardementen op de studio van de Poolse radio. Na de oorlog was het het eerste stuk dat hij weer bij de Poolse radio speelde. Pas nu ik die overbekende nocturne hoor in deze context, valt het op hoe troostrijk, maar ook hoe krachtig, hoe onverzettelijk die muziek is. Het is weer tijd om even niet in toeval te gelo ven. De tegenstelling bovenmenselijk-onmen- selijk is dezelfde als die van de onbewo gen verteller en de bewogen muziek. 'Theater' is hier niets meer dan de juiste omstandigheden scheppen en de rest ge beurt vanzelf. Van zo'n verhaal valt in we zen helemaal geen spektakel te maken, en dat heeft de toneelversie voor op de film. Het is de spanning tussen uitersten, die hier een onwezenlijk stil moment schept. En er is niets dat het ongelofelijke, het ademloze komt verstoren. Het verhaal navertellen kost misschien te veel woorden. Casanova heeft ooit met de graaf van Parma geduelleerd om een vrouw, Francesca. Acht jaar later is hij Scène uit de voorstelling De gravin van Parma. foto Ben van Duin weer in de stad, en de graaf wéét dat Casanova nog altijd een bedreiging vormt voor zijn twijfelachtige huwelijksgeluk. Die twee nog-altijd-verliefden van elkaar weghouden zal niet lukken, en dus wil hij de kat op het spek binden en de twee een nacht toestaan, waarin ze elkaar uit eindelijk onherstelbaar zullen kwetsen. Het is een duivels complot... Het is een complot, dat op die manier niet zal blijken te werken. Het effect ech ter is wel hetzelfde. Casanova zal zijn gra vin niet meer ontmoeten. Omdat hij nog maals een duel verliest. Een duel op woor den. Een duel op liefde. De eerste helft van het stuk is een vrolij ke proloog, waarin Casanova zelfbewust schittert als charlatan en versierder. En waarin de graaf zijn duivelse voorstel doet. De tweede helft is de tragische con frontatie. Francesca heeft al gauw door welk spel er gespeeld wordt, en zij neemt de regie over. In een grandioze monoloog (de woorden grandioos, het spel van Cari- ce van Houten miste iets van de tomeloze passie) sabelt zij het opportunistische ge scharrel van Casanova neer. Haar liefde is zo totaal, dat hij bedreigend is. Het is een adembenemend duel op woor den, geplaatst tegen een sober decadent decor, met de bijpersonages op de juiste maat, toegespitst op de twee geliefden en de liefde. Casanova ondergesneeuwd, ook letterlijk. Deze week 'Baal' (de eersteling van Bertolt Brecht) komt niet naar Middelburg, een streep door de rekening. Dan kies ik voor 'Brak' van de Zeeuwse Komedie, komend week end alweer de laatste voorstellingen in Vestzak99 in Vlissingen. Over het leven (van twee zussen) 'dat voorbijging'... En misschien nog naar Joop Visser (vrijdaga vond en zondagmiddag in De Wegwij zer). Naar het schijnt heeft hij een hele reeks nieuwe liedjes over Zeeland... Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl Alvin and the Chipmunks, te zien in CineCity in Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 16