spectrum 2 om erger De tijd dat lacherig werd Ingrijpen Ik dacht: beetje chillen, het komt allemaal wel PZC Zaterdag 5 april 2008 schoolbanken te krijgen." Sommi ge spijbelaars hebben nu eenmaal een vonnis nodig, stelt Lont, om dat ze vrijwillig niet kiezen voor de zorg die ze nodig hebben. Als ze zich niet houden aan de aanwijzin gen van de begeleiding, wordt dat teruggerapporteerd aan de Officier van Justitie en dan kan zelfs deten tie volgen. Dat is de stok achter de deur. In 2006 werd, volgens het actie plan-Lont, in Zeeland praktijkerva ring opgedaan met het 'ver- zuim-pv'. In 2007 werd duidelijk dat de aanpak werkt. Maar het kan een proces-verbaal wordt opgemaakt. Dan valt er een tijdje later een officiële uitnodi ging in de bus: of ouders en kind zich op die en die datum willen melden voor ver hoor. Leerling en ouders worden dan offici eel verdacht van overtreding van de leer plichtwet." Tijdens het verhoor krijgen ouders en kind vragen over het verzuim. Op hun beurt krijgen ouders en kind de kans te zeggen wat zij van de situatie vinden. Het Openbaar Ministerie en de Raad voor de Kinderbescherming besluiten daarna of de zaak daadwerkelijk 'voor de rechter' komt of niet. Zo ja, dan begint het werk van de raadsonderzoeker van de Kinderbe scherming, die moet adviseren over een passende straf. „Schoolverzuim", zegt raadsonderzoeker Cor 't Gilde, „is een symptoom. Vaak gaat het om problemen in het gezin, opvoedingsmoeilijkheden, een verstoorde relatie tussen ouders en kin deren. En het speelt zich zeker niet alleen aan de onderkant van de maatschappij af, of vooral bij werkende ouders." Aan de raadsonderzoeker de taak om te achterhalen wat er nu precies aan de hand is. Hij gaat op huisbezoek, interviewt ouders en kind en stelt een rapport op waarin hij het Openbaar Ministerie advi seert over een passende straf Enkele malen per maand houdt Jeugdoffi- cier van Justitie Marleen Overmeer in Zee land een speciale 'spijbel-ziting'; daar treft zij leerling, ouders, leerplichtambtenaar en de Raad voor de Kinderbescherming. Ieder een krijgt de kans zijn mening te geven over de zaak. Daarna velt de kantonrechter - in dit geval de kinderrechter met de pet van de kantonrechter op - een oordeel. Als jongeren tussen de 12 en 23 jaar van school gaan zonder di ploma, vallen zij onder de RMC-wetgeving. RMC staat voor Regionale Meld- en Coördinatiefunc tie Voortijdig Schoolverlaten. In Zeeland zijn er drie RMC's: voor de Oosterschelde- regio, de regio Walcheren en voor Zeeuws-Vlaanderen. Het werkterrein van de RMC's is wat rui mer dan dat van de leerplichtambtenaren: als de problemen groot zijn - en dat is bij veelvuldig verzuim vaak zo - wordt vaak een RMC ingeschakeld. Oók als de jongere nog op school zit. Daarom wordt nauw sa mengewerkt met leerplichtambtenaren. Na een melding wordt ook hier eerst ach- In 2007 is voor het eerst een spijbelaar daadwerkelijk ach ter de tralies gekomen. Een te ken aan de wand. De dagen dat over schoolverzuim lacherig ge daan werd, zijn over. Toen Dirk Lont twee jaar geleden in Zeeland begon, als beleidsadvi- seur van de Raad voor de Kinderbe scherming, viel hem direct al op dat spijbelaars zelden een pro- ces-verbaal (pv) kregen. „Er werd wel heel veel begeleid, be middeld en gezorgd, maar het pro- ces-verbaal bleef onbenut als mid del om de spijbelaars terug in de In 2006 werden er in Zeeland 75 processen-verbaal uitgeschreven voor schoolverzuim. In 2007 waren het er 103. Ook het aantal meldingen van voortijdig schoolverlaten groeit. Langzamerhand wordt zichtbaar hoe groot het probleem eigenlijk is. door Ondine van der Vleuten Elke Zeeuwse gemeente heeft één of meer leerplichtambtenaren in dienst. Astrid Rentmeester (Schou- wen-Duiveland) „We zitten niet in de bosjes om te controleren, maar on derhouden contacten met scholen over scholieren waarover ongerustheid is. Het gaat dan om zogenoemd signaalverzuim: verzuim waar iets achter zit. Problemen thuis, in de persoonlijke sfeer." De ongeschreven regel is dat scholen zelf verantwoordelijk zijn voor licht- of luxe- verzuim: ouders die hun kind buiten de va kanties om op reis meenemen bijvoor beeld. Voor luxeverzuim worden wel pro cessen-verbaal (pv's) uitgeschreven, maar er komt geen gang naar de rechter. Als Rentmeester of haar collega Agnes Ebens van Walcheren een telefoontje krijgt over problematisch verzuim, zoekt ze eerst even uit wat er nu precies aan de hand is. Ebens: „Meestal is er een voorge schiedenis en krijg je direct al veel voorin formatie. Daarna maak je een afspraak, met de ouders erbij. Tijdens dat gesprek horen ze vaak voor het eerst dat het spijbe len serieuze gevolgen kan hebben. Je noemt ook het proces-verbaal, maar eerst ga je het anders proberen. Je maakt afspra ken en legt die vast in een dossier. Na ver loop van tijd zie je elkaar weer en streept af welke afspraken nagekomen zijn." Op dat moment is misschien al hulpverle ning in gang gezet, op vrijwillige basis. Meestal Bureau Jeugdzorg. Emergis kan ook, in geval van psychische problematiek. „Zelfs schuldhulpverlening, in een geval waarin de ouders diep in de problemen bleken te zitten." In het gunstigste geval zien de partijen el kaar daarna nooit meer, maar vaak her haalt het schoolverzuim zich. Rentmees ter: „In het slechtste geval meld je dat er Renick lltes (r) vond elke keer dat hij te laat stoep. „Dat werkte." was, begeleider Remco van den Berge van het RMC op zijn foto Lex de Meester Toen Renick lltes drie jaar geleden naar Nederland kwam, had hij zijn diplo ma vmbo al op zak. „Op Curasao was ik een goede leerling, maar hier liep het niet zo lekker. Ik kon in Vlissingen instromen in het derde jaar mbo Bouwtechniek, op scholengemeenschap Scheldemond. Dat jaar kwam ik vaak te laat, of ik bleef helemaal weg. Waarom? Ik denk toch wel een beetje moeite met aanpassen, 's Ochtends vond ik het zo koud, dan wilde ilc alleen maar in bed blijven liggen. Ik had ook wel moeite met de taal. En misschien dacht ik ook wel een beetje puberaal, zo van: beetje chillen, het komt allemaal wel." Na een aantal waarschu wingen stuurde de school Remco van den Berge van het RMC Walcheren op zijn dak. „Die vertelde dat ik het toch wel serieus moest nemen. Hij legde uit dat ik leer plicht had, dat ik een proces-verbaal kon krijgen. Dat zette me even stil. Elke keer dat je op tijd konrt, spaar je jezelf 50 euro boete uit, zei hij. Ook vertelde hij dat ik door moest leren tot ik een startkwalificatie had, wat betekent dat ik minimaal ni veau twee mbo moet halen. Elke keer als ilc te laat kwam, stond hij weer aan de deur en elke keer vertelde hij hetzelfde. Dat werkte wel." Renick werkt nu vier da gen in de week in een meubelmakerij en de vijfde dag gaat hij naar het meubileringscollege in Rotterdam. „Dit is wat ik wil. En ik ga het halen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 54