Zeeland
Douane voer
Weer droge voeten in Scharendijke
door aanleg vijver en nieuw riool
'College wil te veel geheim houden'
Strandje Borrendamme
vergt een beetje geduld
Geen wachttijd
rolstoel in regio
Oosterschelde
Bewoners Dijkstraat
zien soms verschil
straat en stoep niet.
Raadslid Hoeijmakers
vindt dat stukken erg
snel 'vertrouwelijk' zijn.
Vrijwilligers van
Museumhaven bezig
met restauratie Vabèl.
Bureau Zeeweringen
komt recreanten
tegemoet met graszone.
26 Zaterdag 5 april 2008 PZC
door Martijn de Koning
SCHARENDIJKE - De wateroverlast
van bewoners in de Scharendijkse
Dijkstraat en directe omgeving
hoort vanaf komend najaar tot het
verleden. De gemeente Schou-
wen-Duiveland legt in september
een nieuwe riolering en een vijver
aan.
„Na een zware bui zie je soms het
verschil tussen de stoep en de
straat niet meer", omschrijft Kees
Paauwe van de gemeente de situa
tie. „Een kleine groep mensen
heeft daarom al een aantal keren
bij ons aan de bel getrokken." Te
recht, vindt hij. „Als we de progno
ses mogen geloven, krijgen we de
komende tijd steeds vaker te ma
ken met zware regenval. We zul
len met z'n allen dus moeten wen
nen aan een beetje water op straat.
Maar dit is wel even wat anders."
Het probleem blijkt niet simpel op
te lossen. „De omgeving daar ligt
erg laag", legt Paauwe uit. De ge
meente legt daarom een compleet
nieuwe riolering aan onder de
Dijkstraat. Die krijgt een geschei-
De huidige vijver tussen de Elkerzeeseweg en de Dijkstraat voldoet niet om
al het overvloedige regenwater op te vangen. foto Dirk-Jan Gjeltema
den afvoersysteem, met een aparte
afvoer voor regenwater. Daarnaast
wordt er achter het 'Zwarte Plein',
het parkeerterrein aan de Dijk
straat, een fikse vijver aangelegd
van zon duizend vierkante meter.
„Vlak daarbij, tussen de Dijkstraat
rw De gemeente legt een vijver ach-
ter het 'Zwarte Plein' en een
nieuw riool onder de Dijkstraat
in Scharendijke aan. Die moeten
wateroverlast terugdringen.
door Martijn de Koning
ZONNEMAIRE - Het is een terugko
mend tafereel tijdens raadsvergade
ringen: Jos Hoeijmakers (Alert!)
die op zijn vingers wordt getikt
omdat hij citeert uit vertrouwelij
ke stukken. Die zijn voor raadsle
den wel in te zien, maar ze mogen
er niks over zeggen. Hoeijmakers
klapt op zo'n moment niet voor
niets uit de school. „Heel veel wat
daarin staat, hoort daar niet. Vaak
is maar een klein deel vertrouwe
lijk. De rest moeten burgers ge
woon weten." Omdat Hoeijmakers
vindt dat ook in vertrouwelijke
stukken over het Businesspark en
de nieuwe stadsentree van Zierik-
zee een aantal dingen staan die he
lemaal niet geheim hoeven te blij
ven, heeft hij burgemeester en wet
houders een aantal vragen gesteld
over de gang van zaken.
Hoeijmakers laat daarin doorsche
meren dat het college beter moet
uitleggen waarom het sommige za
ken als 'vertrouwelijk' bestempelt
en dat het verwerken van zowel
vertrouwelijke als niet-vertrouwe-
lijke informatie in één stuk zelfs in
strijd is met de wet.
„Het gaat ons om het vertrouwen
in de politiek", licht Hoeijmakers
en de Elkerzeeseweg, ligt al een vij
ver waar regenwater in terecht
komt", verklaart Paauwe. „Maar
die blijkt dus niet genoeg capaci
teit te bieden."
Het is niet de eerste keer dat bewo
ners uit Scharendijke klagen over
wateroverlast. Vier jaar geleden
speelde dat een stukje verderop in
het dorp. Toen liepen de achtertui
nen van mensen in de Eb en
Vloedstraat en Kabbelaars-
bankstraat regelmatig onder water.
toe. „Dat wordt er niet groter op
als er allerlei dingen geheim moe
ten blijven." Het raadslid komt
nogal eens in een spagaat terecht,
geeft hij aan. „Neem nu dat Bussi-
nesspark. Wij hebben tegen de
komst ervan gestemd, vanwege
dingen die ik gelezen heb in die
stukken. Maar ik kan burgers niet
uitleggen waarom we die beslis
sing nemen." Hoeijmakers bena
drukt dat hij begrijpt dat er dingen
vertrouwelijk moeten blijven. „Als
er mensen of zaken beschadigd
kunnen worden, moet er natuur
lijk niks naar buiten."
Het college buigt zich de komende
weken over de vragen van het
raadslid.
door Ton van den Nouweland
ZIERIKZEE - Of ze een graag gezie
ne verschijning was in Zierikzee,
valt te betwijfelen. Vast staat dat
dat het 'vaartuig nummer 2' van
de Ambulante Recherche in 1905
de haven binnenliep. In top de
vlag van de hoofdcommies der
Rijksbelastingen, ten teken dat de
ze hoge ambtenaar aan boord was.
„Aan de Nieuwe Haven, een paar
deuren links van de huidige Brasse
rie Maritiem, was destijds het dou
anekantoor," legt suppoost Cees
van Egmond van de Museumha
ven uit en hij wijst op een foto
van het schip in Zierikzee.
Vaartuig nummer 2 heet tegen
woordig Vabèl en wordt gerestau
reerd in de werf van de stichting
Museumhaven. De boeier werd
omstreeks 1895 in Makkum ge
bouwd als vrachtschip. Om dienst
te kunnen doen voor de douane
kreeg het schip een schecht, een
soort kiel, onder de bodem met
daaraan een scherpe punt, de zoge
naamde loefbijter. „Ook de mast
staat een beetje schuiner dan bij
andere boeiers. Alles bedoeld om
het schip sneller te maken en te
voorkomen dat het verleiert op de
wind. Zo'n douaneschip moest an
dere schepen kunnen inhalen",
vertelt Van Egmond.
De suppoost weet nog lang niet al
les van de boeier, maar kan wel
vertellen dat het houten zeeschip
rond 1935 in particuliere handen
moet zijn gekomen. Deze eigenaar
voorzag de boot van een dieselmo
tor en verzon de naam Vabèl, ofte
wel Varende Belasting. Sinds 1999
is de schuit in het bezit van de Mu
seumhaven. Al die tijd lag ze aan
de steiger in de Museumhaven en
ze is er slecht aan toe. Op het dro
ge blijkt pas dat verschillende span
ten rot zijn. Scheepstimmerman
Peter Weeda en zijn vrijwilligers
hebben er de handen aan vol.
„Het hout wordt er deel voor deel
afgehaald en meteen vervangen
om te voorkomen dat het schip
zijn vorm verliest. Markant voor
een boeier is dat er geen recht stuk
je hout aan zit. Alles wordt op
maat gemaakt en met water, vuur
en gewichten in de juiste vorm ge
bogen. Een enorm karwei."
Maar daar is tijd genoeg voor. Van
Egmond: „Tot voor kort kregen we
subsidie. Dat had als nadeel dat we
gehouden waren aan opleverings
tijden. Nu we restauraties uit spon
soring bekostigen, is die tijdsdruk
eraf Over de Vabél kunnen we
'Brandmerken in de
achtersteven zeggen iets
over lading van het schip'
twee, desnoods drie jaar doen. Het
gaat er maar om dat we op de
werf laten zien dat hier aan oude
schepen wordt gewerkt."
In de achtersteven van de boeier
hebben de vrijwilligers brandmer
ken ontdekt; er staan cijfers en
symbolen in het hout. „We dach
ten dat het scheepskenmerken wa
ren. Navraag bij het Douanemu
seum heeft opgeleverd dat de te
kens zijn gemaakt in de tijd dat
het nog een vrachtschip was. Ze
zeggen iets over de lading van het
schip. Zo kon worden gecontro
leerd of het schip de spullen ver
voerde waar het voor was be
doeld." Een controletaak die de Va
bèl later zelf zou uitvoeren.
Boeiers eeuwenlang gebruikt als vrachtvaarder
Boeiers worden al sinds de vijftiende eeuw gebruikt als vrachtschip voor
de zeevaart. Ze voeren door heel Europa.
Voormalig douaneschip Vabèl is dertien meter lang, vier meter breed en
heeft een diepgang van een meter.
De Vabèl is het tweede grote schip dat op de werf wordt gerestaureerd.
Museumhaven en Stads Commerciewerf in Zierikzee zijn vandaag en
morgen van 12.00 tot 17.00 uur geopend vanwege Museumdag.
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - Dat komt niet meer
goed met ons geliefde stekkie, den
ken veel mensen die een kijkje ne
men bij de dakwerkzaamheden
aan het strandje van Borrendam
me. Hun zorg bleek niet geheel on
terecht, erkent projectleider Jan
Anker van Bureau Zeeweringen.
„In het oorspronkelijke bestek
stond geen groenzone meer aan
de voet van de dijk ingetekend,
maar een strook asfalt. Na reacties
vanuit de bevolking hebben we nu
echter de afspraak gemaakt op dat
asfalt een laag grond te storten van
circa twintig centimeter dik en die
met gras in te zaaien", vertelt de
projectleider.
„Gelukkig maar, want het zou
toch zonde als je daar straks niet
meer in de zon kunt liggen", zegt
Camilla Veld uit Zierikzee. Zij is
één van de vele inwoners die in de
zomer graag vertoeven langs de
kust bij Borrendamme. Namens
hen pleitte ze dan ook bij het Pro
jectbureau Zeeweringen om dit re
creatiestekje, na de noodzakelijke
dijkversterking, in oude staat te
herstellen. „Haar verzoek wordt ge
honoreerd. Al zullen de mensen er
het komend seizoen nog niet veel
aan hebben. We gaan die strook
pas na de zomer inzaaien, dus vol
gend jaar wordt het pas een beetje
groen", laat Anker weten.
Volgens hem moeten de recrean
ten dit seizoen ook rekening hou
den met een nog grotere kans op
teervlekken dan voorheen. Dat is
nou eenmaal het gevolg van de
dijkversterking. Op de glooiing
van de zeewering tussen de Schelp-
hoek en de Oost en Kisters- of Su-
Het strandje van Borrendamme bij Zierikzee gaat volledig op de schop als
gevolg van de dijkversterking. foto Dirk-Jan Gjeltema
zanna's Inlaag wordt een nieuwe
bekleding aangebracht met breuk
steen en gietasfalt. „Op de meeste
plekken gebruiken we lava-asfalt
om de plantengroei te stimuleren.
Op de plek van het strandje heeft
dat geen zin", zegt Anker. Hij laat
weten dat het strandje zelf ten be
hoeve van de recreanten met een
halve meter zand wordt aangevuld
en dat er een betonnen trap langs
de glooiing naar de vloedlijn
wordt aangebracht. Dat voorkomt
halsbrekende toeren voor mensen
die willen zwemmen.
Volgens Anker ligt de dijkverster
king langs de Zuidkust van Schou
wen aardig op schema. „We liggen
een weekje achterop, maar ik denk
dat het strandje bij Borrendamme
rond 1 juli wel weer toegankelijk is
voor het publiek."
ZIERIKZEE - Zo ontevreden als de
Walcherse gemeenten zijn over
een leverancier van rolstoelen en
scootmobielen, zo tevreden zijn
de gemeenten in de Oosterschelde-
regio. Lange wachttijden en slecht
onderhouden materiaal (zoals op
Walcheren het geval zou zijn) ko
men volgens Frank Witkam van
het gemeenschappelijk maatschap
pelijk werk in de Oosterscheldere-
gio niet voor. In deze regio wordt
gebruikgemaakt van de diensten
van Jeremiasse Care2Move, een be
drijf dat sinds kort door de Wal
cherse gemeenten aan de kant is
gezet wegens 'wanprestatie'. Het
verschil zit 'm volgens Witkam in
het soort contract. „Op Walcheren
wordt het materiaal gehuurd en
wij kopen het zelf in. Daarnaast
hebben wij getracht de bureaucra
tie terug te dringen en werken
met een versnelde levering en dat
voorkomt onnodige wachttijden."