Zeeland Douane voer Weer droge voeten in Scharendijke door aanleg vijver en nieuw riool 'College wil te veel geheim houden' Strandje Borrendamme vergt een beetje geduld Geen wachttijd rolstoel in regio Oosterschelde Bewoners Dijkstraat zien soms verschil straat en stoep niet. Raadslid Hoeijmakers vindt dat stukken erg snel 'vertrouwelijk' zijn. Vrijwilligers van Museumhaven bezig met restauratie Vabèl. Bureau Zeeweringen komt recreanten tegemoet met graszone. 26 Zaterdag 5 april 2008 PZC door Martijn de Koning SCHARENDIJKE - De wateroverlast van bewoners in de Scharendijkse Dijkstraat en directe omgeving hoort vanaf komend najaar tot het verleden. De gemeente Schou- wen-Duiveland legt in september een nieuwe riolering en een vijver aan. „Na een zware bui zie je soms het verschil tussen de stoep en de straat niet meer", omschrijft Kees Paauwe van de gemeente de situa tie. „Een kleine groep mensen heeft daarom al een aantal keren bij ons aan de bel getrokken." Te recht, vindt hij. „Als we de progno ses mogen geloven, krijgen we de komende tijd steeds vaker te ma ken met zware regenval. We zul len met z'n allen dus moeten wen nen aan een beetje water op straat. Maar dit is wel even wat anders." Het probleem blijkt niet simpel op te lossen. „De omgeving daar ligt erg laag", legt Paauwe uit. De ge meente legt daarom een compleet nieuwe riolering aan onder de Dijkstraat. Die krijgt een geschei- De huidige vijver tussen de Elkerzeeseweg en de Dijkstraat voldoet niet om al het overvloedige regenwater op te vangen. foto Dirk-Jan Gjeltema den afvoersysteem, met een aparte afvoer voor regenwater. Daarnaast wordt er achter het 'Zwarte Plein', het parkeerterrein aan de Dijk straat, een fikse vijver aangelegd van zon duizend vierkante meter. „Vlak daarbij, tussen de Dijkstraat rw De gemeente legt een vijver ach- ter het 'Zwarte Plein' en een nieuw riool onder de Dijkstraat in Scharendijke aan. Die moeten wateroverlast terugdringen. door Martijn de Koning ZONNEMAIRE - Het is een terugko mend tafereel tijdens raadsvergade ringen: Jos Hoeijmakers (Alert!) die op zijn vingers wordt getikt omdat hij citeert uit vertrouwelij ke stukken. Die zijn voor raadsle den wel in te zien, maar ze mogen er niks over zeggen. Hoeijmakers klapt op zo'n moment niet voor niets uit de school. „Heel veel wat daarin staat, hoort daar niet. Vaak is maar een klein deel vertrouwe lijk. De rest moeten burgers ge woon weten." Omdat Hoeijmakers vindt dat ook in vertrouwelijke stukken over het Businesspark en de nieuwe stadsentree van Zierik- zee een aantal dingen staan die he lemaal niet geheim hoeven te blij ven, heeft hij burgemeester en wet houders een aantal vragen gesteld over de gang van zaken. Hoeijmakers laat daarin doorsche meren dat het college beter moet uitleggen waarom het sommige za ken als 'vertrouwelijk' bestempelt en dat het verwerken van zowel vertrouwelijke als niet-vertrouwe- lijke informatie in één stuk zelfs in strijd is met de wet. „Het gaat ons om het vertrouwen in de politiek", licht Hoeijmakers en de Elkerzeeseweg, ligt al een vij ver waar regenwater in terecht komt", verklaart Paauwe. „Maar die blijkt dus niet genoeg capaci teit te bieden." Het is niet de eerste keer dat bewo ners uit Scharendijke klagen over wateroverlast. Vier jaar geleden speelde dat een stukje verderop in het dorp. Toen liepen de achtertui nen van mensen in de Eb en Vloedstraat en Kabbelaars- bankstraat regelmatig onder water. toe. „Dat wordt er niet groter op als er allerlei dingen geheim moe ten blijven." Het raadslid komt nogal eens in een spagaat terecht, geeft hij aan. „Neem nu dat Bussi- nesspark. Wij hebben tegen de komst ervan gestemd, vanwege dingen die ik gelezen heb in die stukken. Maar ik kan burgers niet uitleggen waarom we die beslis sing nemen." Hoeijmakers bena drukt dat hij begrijpt dat er dingen vertrouwelijk moeten blijven. „Als er mensen of zaken beschadigd kunnen worden, moet er natuur lijk niks naar buiten." Het college buigt zich de komende weken over de vragen van het raadslid. door Ton van den Nouweland ZIERIKZEE - Of ze een graag gezie ne verschijning was in Zierikzee, valt te betwijfelen. Vast staat dat dat het 'vaartuig nummer 2' van de Ambulante Recherche in 1905 de haven binnenliep. In top de vlag van de hoofdcommies der Rijksbelastingen, ten teken dat de ze hoge ambtenaar aan boord was. „Aan de Nieuwe Haven, een paar deuren links van de huidige Brasse rie Maritiem, was destijds het dou anekantoor," legt suppoost Cees van Egmond van de Museumha ven uit en hij wijst op een foto van het schip in Zierikzee. Vaartuig nummer 2 heet tegen woordig Vabèl en wordt gerestau reerd in de werf van de stichting Museumhaven. De boeier werd omstreeks 1895 in Makkum ge bouwd als vrachtschip. Om dienst te kunnen doen voor de douane kreeg het schip een schecht, een soort kiel, onder de bodem met daaraan een scherpe punt, de zoge naamde loefbijter. „Ook de mast staat een beetje schuiner dan bij andere boeiers. Alles bedoeld om het schip sneller te maken en te voorkomen dat het verleiert op de wind. Zo'n douaneschip moest an dere schepen kunnen inhalen", vertelt Van Egmond. De suppoost weet nog lang niet al les van de boeier, maar kan wel vertellen dat het houten zeeschip rond 1935 in particuliere handen moet zijn gekomen. Deze eigenaar voorzag de boot van een dieselmo tor en verzon de naam Vabèl, ofte wel Varende Belasting. Sinds 1999 is de schuit in het bezit van de Mu seumhaven. Al die tijd lag ze aan de steiger in de Museumhaven en ze is er slecht aan toe. Op het dro ge blijkt pas dat verschillende span ten rot zijn. Scheepstimmerman Peter Weeda en zijn vrijwilligers hebben er de handen aan vol. „Het hout wordt er deel voor deel afgehaald en meteen vervangen om te voorkomen dat het schip zijn vorm verliest. Markant voor een boeier is dat er geen recht stuk je hout aan zit. Alles wordt op maat gemaakt en met water, vuur en gewichten in de juiste vorm ge bogen. Een enorm karwei." Maar daar is tijd genoeg voor. Van Egmond: „Tot voor kort kregen we subsidie. Dat had als nadeel dat we gehouden waren aan opleverings tijden. Nu we restauraties uit spon soring bekostigen, is die tijdsdruk eraf Over de Vabél kunnen we 'Brandmerken in de achtersteven zeggen iets over lading van het schip' twee, desnoods drie jaar doen. Het gaat er maar om dat we op de werf laten zien dat hier aan oude schepen wordt gewerkt." In de achtersteven van de boeier hebben de vrijwilligers brandmer ken ontdekt; er staan cijfers en symbolen in het hout. „We dach ten dat het scheepskenmerken wa ren. Navraag bij het Douanemu seum heeft opgeleverd dat de te kens zijn gemaakt in de tijd dat het nog een vrachtschip was. Ze zeggen iets over de lading van het schip. Zo kon worden gecontro leerd of het schip de spullen ver voerde waar het voor was be doeld." Een controletaak die de Va bèl later zelf zou uitvoeren. Boeiers eeuwenlang gebruikt als vrachtvaarder Boeiers worden al sinds de vijftiende eeuw gebruikt als vrachtschip voor de zeevaart. Ze voeren door heel Europa. Voormalig douaneschip Vabèl is dertien meter lang, vier meter breed en heeft een diepgang van een meter. De Vabèl is het tweede grote schip dat op de werf wordt gerestaureerd. Museumhaven en Stads Commerciewerf in Zierikzee zijn vandaag en morgen van 12.00 tot 17.00 uur geopend vanwege Museumdag. door Ali Pankow ZIERIKZEE - Dat komt niet meer goed met ons geliefde stekkie, den ken veel mensen die een kijkje ne men bij de dakwerkzaamheden aan het strandje van Borrendam me. Hun zorg bleek niet geheel on terecht, erkent projectleider Jan Anker van Bureau Zeeweringen. „In het oorspronkelijke bestek stond geen groenzone meer aan de voet van de dijk ingetekend, maar een strook asfalt. Na reacties vanuit de bevolking hebben we nu echter de afspraak gemaakt op dat asfalt een laag grond te storten van circa twintig centimeter dik en die met gras in te zaaien", vertelt de projectleider. „Gelukkig maar, want het zou toch zonde als je daar straks niet meer in de zon kunt liggen", zegt Camilla Veld uit Zierikzee. Zij is één van de vele inwoners die in de zomer graag vertoeven langs de kust bij Borrendamme. Namens hen pleitte ze dan ook bij het Pro jectbureau Zeeweringen om dit re creatiestekje, na de noodzakelijke dijkversterking, in oude staat te herstellen. „Haar verzoek wordt ge honoreerd. Al zullen de mensen er het komend seizoen nog niet veel aan hebben. We gaan die strook pas na de zomer inzaaien, dus vol gend jaar wordt het pas een beetje groen", laat Anker weten. Volgens hem moeten de recrean ten dit seizoen ook rekening hou den met een nog grotere kans op teervlekken dan voorheen. Dat is nou eenmaal het gevolg van de dijkversterking. Op de glooiing van de zeewering tussen de Schelp- hoek en de Oost en Kisters- of Su- Het strandje van Borrendamme bij Zierikzee gaat volledig op de schop als gevolg van de dijkversterking. foto Dirk-Jan Gjeltema zanna's Inlaag wordt een nieuwe bekleding aangebracht met breuk steen en gietasfalt. „Op de meeste plekken gebruiken we lava-asfalt om de plantengroei te stimuleren. Op de plek van het strandje heeft dat geen zin", zegt Anker. Hij laat weten dat het strandje zelf ten be hoeve van de recreanten met een halve meter zand wordt aangevuld en dat er een betonnen trap langs de glooiing naar de vloedlijn wordt aangebracht. Dat voorkomt halsbrekende toeren voor mensen die willen zwemmen. Volgens Anker ligt de dijkverster king langs de Zuidkust van Schou wen aardig op schema. „We liggen een weekje achterop, maar ik denk dat het strandje bij Borrendamme rond 1 juli wel weer toegankelijk is voor het publiek." ZIERIKZEE - Zo ontevreden als de Walcherse gemeenten zijn over een leverancier van rolstoelen en scootmobielen, zo tevreden zijn de gemeenten in de Oosterschelde- regio. Lange wachttijden en slecht onderhouden materiaal (zoals op Walcheren het geval zou zijn) ko men volgens Frank Witkam van het gemeenschappelijk maatschap pelijk werk in de Oosterscheldere- gio niet voor. In deze regio wordt gebruikgemaakt van de diensten van Jeremiasse Care2Move, een be drijf dat sinds kort door de Wal cherse gemeenten aan de kant is gezet wegens 'wanprestatie'. Het verschil zit 'm volgens Witkam in het soort contract. „Op Walcheren wordt het materiaal gehuurd en wij kopen het zelf in. Daarnaast hebben wij getracht de bureaucra tie terug te dringen en werken met een versnelde levering en dat voorkomt onnodige wachttijden."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 126