SK Thuisbezorgd.nl verwerkt jaarlijks zo'n drie tot vier miljoen maaltijdbestellingen. Maar de aangesloten bezorgrestaurants doen niet altijd wat er van hen verwacht wordt, ontdekte Laurens Lammers. De consumenten willen waar voor hun geld, en laten dat ook me Sinds kort kunnen zij een recensie achterlaten. media@wegener.nl 5 media 024-3650570 PZC Zaterdag 5 april 2008 Recensie van Restaurants, bistro's en eetcafés: op internet worden ze soms gena deloos beoordeeld, zo als op de site www.iens.nl. Nieuw zijn echter de recensies van bezorg restaurants. Pizzeria's, snackbars, shoarmatenten en Aziatische keu kens: op de site Thuisbezorgd.nl valt sinds kort te lezen hoe goed ze presteren. Of hoe slecht, want naast veel tevreden klanten zijn er ook zeer ontevreden klanten. Niels bijvoorbeeld schrijft geen goed woord over te hebben voor een filiaal van een grote pizzaketen in Tilburg. Zijn pizza kreeg hij pas na bijna twee uur wachten. „Na een dik uur werd ik door iemand gebeld die vertelde dat het nog een kwartier zou gaan duren. Daarna moest ik nog ruim drie kwartier wachten." Andere klanten van bezorgrestau rants beperken zich liever tot een simpel advies. „Tip voor het restau rant. Als je patat bezorgt, kun je be ter een scheur in het zakje doen. Dan blijft de patat tenminste knap perig", aldus Bianca op de site. In de eerste testweek plaatsten zo'n vijfduizend bezoekers een be oordeling op de website. Een groot aantal van hen deelde sterren uit aan restaurants, anderen schreven een korte recensie van de aan huis bezorgde maaltijd, zoals het 'super broodje' falafel of de vegetarische lasagnaschotel. Het leverde een aardig beeld op van de kwaliteit van Nederlandse bezorgrestaurants. Opvallend: veel klanten blijken redelijk tevreden. Slechts een handjevol restaurants doet zijn werk beroerd. Vooral lange wachttijden zorgden voor ergernissen. Een klein groepje mensen ontving zijn bestelling zelfs nooit. Ook over andere zaken werd geklaagd, zoals porties die te klein waren of maaltijden die niet aan de verwachting voldeden. 'Niet voor herhaling vatbaar. Aard appelen, jus en kip: dat is bij mij geen roti zonder groenten', oor deelde klant Berry. Jitse Groen, oprichter van Thuisbe zorgd.nl, aarzelde nog vrij lang over het toevoegen van de recensie mogelijkheid op de website. „We waren bang dat er misbruik van zou worden gemaakt. Dat viel reu ze mee." Groen hecht groot belang aan eerlijke beoordelingen. „Grof taalgebruik wordt niet toegestaan, Thuisbezorgd.nl Thuisbezorgd.nl heeft een om zet van ongeveer 20 miljoen euro per jaar. Bezoekers plaatsen op piektij den zo'n zestig bestellingen per minuut. Een bestelling plaatsen op de website Thuisbezorgd.nl kan ook per televisie via de functie 'Online Media' in Microsofts Windows Media Center. Thuisbezorgd.nl is inmiddels ook actief in België, Duitsland en Oostenrijk. maar als er iets aan het eten man keert, mag je dat gewoon melden. Als een restaurant veel slechte be oordelingen krijgt, waardoor er minder bestellingen worden ver werkt, dan zij het zo." Thuisbezorgd.nl geldt intussen als een uiterst succesvol concept. Wat ooit begon als een kleine bestelser vice voor drie eetadressen in Zoe- termeer, groeide uit tot een dienst waar ruim 1.200 Nederlandse be zorgrestaurants bij zijn aangeslo ten. In acht jaar tijd werd de website de grootste 'eten-bestelsite' van ons land. Tegenwoordig komen er via Thuisbezorgd.nl jaarlijks zo'n drie tot vier miljoen bestellingen bin nen, die per fax naar de restau ranthouders gaan. Bij veel adressen kan bovendien direct online wor den afgerekend via een creditcard of het online betaalsysteem iDeal. Dat de site ook goed in de gaten wordt gehouden door de branche, blijkt uit de vele reacties van be zorgrestaurants op de beoordelin gen. Groen: „Soms betreft het een reactie op de manier waarop iets is afgeleverd. De bezorger was bij voorbeeld erg onbeleefd. Dat kan gebeuren. Zo'n klacht halen we dus ook niet weg op verzoek van een restaurant. Het komt ook voor dat een klant zijn maaltijd niet krijgt, omdat hij onvindbaar was voor de bezorger. In dat geval is de klacht van de restauranthouder te foto Brunostock recht en verwijderen we de beoor deling. Restauranthouders bellen echter vaak over één negatieve be oordeling, terwijl er vijf positieve tegenover staan. Het gemiddelde daarvan zou representatief moeten zijn voor het hele bedrijf" Jordy Spoor, manager bij de lande lijke fastfoodketen Spare Rib Ex press, zag tot nog toe geen enkele slechte beoordeling van de door zijn keten geleverde maaltijden. „We springen er vaak zelfs uit met vier sterren of meer. Zelf hebben we overigens ook een enquête op onze website staan. Klanten die iets bij ons hebben besteld, kun nen deze zelf invullen. „Elk afzonderlijk filiaal van ons komt zo automatisch te weten wat klanten van de maaltijden en servi ce vinden. Die enquête is al 15.000 keer ingevuld. Ook dat zijn een soort recensies. De inhoud daar van blijft echter wel intern." www.thuisbezorgd.nl Reageren? ^5""* redactie.media@wegener.nl Leuke, interessante en JLR spraakmakende websites of digitale televisiekanalen PW redactie.media@wegener.nl 024-3650570 radi<0 =5 —SSsT i -k#;- J&jjëöé m** life Een week lang luisteren naar pop, rock, soul en disco Stof de plateauzolen maar af. Van 14 tot en met 18 april staan de ja ren zeventig centraal bij Radio 2. Vijf dagen lang wordt de luisteraar getrakteerd op de muziek van Don na Summer, Queen, ABBA, The Eag les, The Bee Gees, en vele anderen. Het muziekfestijn wordt afgesloten met de door de luisteraars samenge stelde Seventies Top 100. Stemmen kan tot en met donderdag 17 april. www.radio2.nl Ik «iiaj ilis iedereen sprwkt Eindeloos cabaretfragmenten kijken van Youp tot Claudia Liefhebbers van cabaret kunnen hun hart ophalen op Cabaretplein.nl. Hier zijn filmpjes met optredens te zien van bekende cabaretiers als Youp van 't Hek, Guido Weijers, Jochem Myer, Harry Jekkers, Freek de Jonge, Toon Hermans en Claudia de Breij. Op de site staan ook biogra fieën van de cabaretiers. Verder zijn er speellijsten en links naar fanpagi- na's te vinden. www.cabaretplein.nl W?ï's'\ a' t,"' de kunst* 1 i Tips voor het 'spreken' en 'verstaan' van lichaamstaal Tijdens een sollicitatie is een vlotte babbel handig, maar ook je lichaams taal is belangrijk. Wie onderuitge zakt zit, komt ongeïnteresseerd over. En wie de ander niet aankijkt, lijkt iets te verbergen. Op Lichaams- taal.com staat informatie over li chaamstaal en over hoe je deze taal beter kunt leren 'spreken' en 'ver staan'. Ook handig om je date beter te doorgronden. Het verschil tussen echt en nep in het museum Kunst van de waarheid, dat is dit jaar het thema van het Museum weekend. Meer dan vijfhonderd musea openen vandaag en morgen hun deuren om te laten zien hoe verwarrend 'echt' kan zijn. Is een schilderij minder mooi als het niet echt van Frans Hals is, maar van een onbekende tijdgenoot? Op Museum weekend.nl staat een overzicht van alle musea die meedoen. www.lichaamstaal.com www.museumweekend.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 111