Ook Saab zwicht voor de 4x4 Mazda6: omgekeerde volgorde SterdOme Kleine auto heeft toekomst bij BMW PZC Vrijdag 4 april 2008 1 7 Saab heeft altijd stug volgehouden dat vierwielaandrijving nergens goed voor was, óók niet in het eigen zo vaak besneeuwde Scandinavië. Ze halen nu bakzeil, met een technisch hoogstandje. door Robbert Keegel Bij Saab heet het vooruit strevende 4X4-systeem 'XWD', waarbij de X (net als bij Volvo) staat voor 'cross'. Hier gaat het niet om het cross country-rijden, dat Volvo zijn klanten nog wel voorspiegelt, maar om een permanente 'kruis lingse' aandrijving van alle vier de wielen. Daarbij vindt Saab het stabiel hou den van de auto het allerbelangrijk ste - en dat onder alle omstandig heden, van gortdroog met volop grip tot zo glad als maar kan. Net als Volvo en Honda doen ze dat door met behulp van een elektro nisch bestuurd beperkt-slipdiffe- rentieel de achteras in balans te houden. In gewone bochten voor komt het dat een van de achterwie len door gaat slaan, terwijl het wiel dat nog wel grip heeft (of in ieder geval méér grip) geen koppel meer krijgt toegediend. eLSD heet het, waarbij het e'tje duidt op de elektronische regeling en LSD niet staat voor een geestverruimend pil letje, maar gewoon voor limited slip differential. Onder gladde om standigheden zorgt het ervoor dat de achterwielen minimaal even veel power krijgen toegediend als de in hoofdzaak aangedreven voor wielen. Op het Circuit Paul Ricard had Saab een simpele slalom uitgezet, alsof het XWD-systeem geen zwaardere opgave aan zou kunnen. Vorige zomer hadden we al met XWD uitgeruste Saab prototypes kennisgemaakt. Vooral rijden over een slingerend grindpad maakte toen indruk: het leek of er rails la gen. Nu konden we het nog eens dun netjes overdoen, op een lus van het hightech testcircuit Paul Ri card. Nu heeft deze piekfijne facili teit, die door Fi-baas Bernie Ec- clestone van GP-circuit is omgeto verd tot een testbaan waar alles kan worden gemeten, ruime moge lijkheden om hele trajecten te be sproeien. Maar niets van dat alles, want dan werd het 'te glad'. Dus op het gortdroge circuit, dat de grip van met duimdrop aange lengd vers ZOAB heeft, hadden ze een uitwijkproefje en een simpele slalom uitgezet. De slalom was nog een béétje spannend, want de opdracht luidde er met 40 km/h in te rollen en dan de hele slalom lang volgas te blijven geven. Dat lukt met vrijwel geen enkele auto, ook al heb je een erg groot hart, maar dus wel met deze XWD. Indrukwekkend, dat wel, maar ik had me een overtuigender demon stratie voor kunnen stellen. Een paar volle rondjes over Paul Ricard waren ook leerzaam geweest, maar daar zat een andere tak van de GM-familie, Corvette. Saab XWD is leverbaar op de Saab 9-3 Aero Sport Sedan en Sport Estate met de 2.8-liter V6-motor, vanaf respectievelijk 59.410 en 61.650 euro. Een meerprijs van dik vijf mille die voor wintersportgan- foto CPD gers - of voor filerijders met de moderne maartse buiten - een goe de investering betekent. Het eLSD wordt vanaf volgend modeljaar als optie aangeboden. BMW Greenpower, 129 BMW modellen met Groen Label, bmw 52c» sedan Zwartepoorte Goes bv, Amundsenweg 33,4462 GP Goes T. 0113 - 24 52 45, www.zwartepoorte.nl er nog maar één uitvoering van, met 140 pk, waarmee deze Sport- break 2.0 CiTD in 10,6 seconden van 0 naar 100 km/h sprint en maximaal 194 km/h snel is. Het verbruik en de uitstoot van CO2 konden fractioneel worden ver laagd. We konden de Mazda6 Sportbreak turbodiesel op een bochtige berg- route uitproberen en de levendige motor had daar geen enkele moei te mee. Op het weggedrag is wei nig aan te merken. Dieselen kan in de Mazda6 Sport break vanaf 31.995 euro. De benzi neversies zijn er vanaf 27.295 euro. door Robbert Keegel Mazda liet van de nieuwe 6 in ons land de vijfdeurs hatchback en combi met de naam Sportbreak verschijnen. Die twee nieuwe uitvoeringen ne men respectievelijk 30 en 50 pro cent van de verkopen voor hun re kening. Het uiterlijk van de Sportbreak heeft flink aan dynamiek gewon nen. De auto is acht centimeter langer, twee centimeter breder en vier centimeter lager en staat op een tot 2,72 meter gestrekte wielba sis - wat in deze klasse overigens aan de kleine kant is. Toch is de Mazda 6 Sportbreak een royale au to, waar je met vier tot vijf volwas senen prettig in kunt reizen. De ba gageruimte is iets gegroeid: 517 li De Mazda6 Sportbreak heeft flink aan dynamiek gewonnen. ter en met de achterbank neerge klapt - dat kan weer volautoma tisch met dat handige Karakuri-sys- teem waarbij je slechts aan een hendeltje hoeft te trekken om de foto CPD bank plat te leggen - is er 1751 liter laadvolume. De aangewezen krachtbron voor de overwegend door professionals gereden Mazdaó Sportbreak is de tweeliter turbodiesel. Voortaan is door Peter Lodewijks BMW werkt hard aan uitbrei ding van het wagenpark. Verkocht het Beierse merk een halve eeuw geleden kleine, goedkope auto's, nu zijn BMW's groot en flink geprijsd. Maar de kleintjes komen terug. De jongste uitbreiding bij BMW heet i-serie. Die is nog niet echt klein te noemen, maar de volgen de aanvulling wel. Dat moet een compacte BMW worden. Ook Mini is eigendom van BMW en dus zal de fabrikant zijn uiter ste best doen de BMW-mini niet een keiharde concurrent van de echte Mini te laten worden, maar meer een extra keuzemogelijk heid. Het kan nog kleiner, want BMW is ook bezig met een echte stadsauto. 'Project i' moet rond De jongste uitbreiding bij BMW heet 1-serie. 2010 tot een eerste prototype lei den. Het zou zomaar kunnen leiden tot een vierde automerk, naast Rolls-Royce, BMW en Mini. Zo gaan we langzamerhand richting hergeboorte van de BMW 700 (ja ren '60) en wie weet zien we ook de driewieler Isetta nog weieens te rug. Het zou best kunnen, want de heersende retro-trend heeft eerder ook al een nieuwe Kever, Mini en Fiat 500 voortgebracht. Het is overigens niet voor het eerst dat BMW de mogelijkheid van een echt kleine auto onderzoekt. In de jaren negentig van de vorige eeuw leverden diverse studies al twee conceptmodellen op, ge naamd Ei en Z13. Die laatste had toen al knipperlichten in de bui tenspiegels. foto CPD gespecialiseerd in Mercedes-Benz personen- en lichte bedrijfswagens Westhavendijk 148, 4463 AE Goes Tol- nm 17 Tï T5 Pav H1 1 1 QK QA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17