Ook Saab zwicht voor de 4x4
Mazda6: omgekeerde volgorde
SterdOme
Kleine auto heeft toekomst bij BMW
PZC Vrijdag 4 april 2008 1 7
Saab heeft altijd stug
volgehouden dat
vierwielaandrijving nergens
goed voor was, óók niet in
het eigen zo vaak
besneeuwde Scandinavië. Ze
halen nu bakzeil, met een
technisch hoogstandje.
door Robbert Keegel
Bij Saab heet het vooruit
strevende 4X4-systeem
'XWD', waarbij de X (net
als bij Volvo) staat voor
'cross'. Hier gaat het niet om het
cross country-rijden, dat Volvo
zijn klanten nog wel voorspiegelt,
maar om een permanente 'kruis
lingse' aandrijving van alle vier de
wielen.
Daarbij vindt Saab het stabiel hou
den van de auto het allerbelangrijk
ste - en dat onder alle omstandig
heden, van gortdroog met volop
grip tot zo glad als maar kan. Net
als Volvo en Honda doen ze dat
door met behulp van een elektro
nisch bestuurd beperkt-slipdiffe-
rentieel de achteras in balans te
houden. In gewone bochten voor
komt het dat een van de achterwie
len door gaat slaan, terwijl het
wiel dat nog wel grip heeft (of in
ieder geval méér grip) geen koppel
meer krijgt toegediend. eLSD heet
het, waarbij het e'tje duidt op de
elektronische regeling en LSD niet
staat voor een geestverruimend pil
letje, maar gewoon voor limited
slip differential. Onder gladde om
standigheden zorgt het ervoor dat
de achterwielen minimaal even
veel power krijgen toegediend als
de in hoofdzaak aangedreven voor
wielen.
Op het Circuit Paul Ricard had Saab een simpele slalom uitgezet, alsof het XWD-systeem geen zwaardere opgave aan zou kunnen.
Vorige zomer hadden we al met
XWD uitgeruste Saab prototypes
kennisgemaakt. Vooral rijden over
een slingerend grindpad maakte
toen indruk: het leek of er rails la
gen.
Nu konden we het nog eens dun
netjes overdoen, op een lus van
het hightech testcircuit Paul Ri
card. Nu heeft deze piekfijne facili
teit, die door Fi-baas Bernie Ec-
clestone van GP-circuit is omgeto
verd tot een testbaan waar alles
kan worden gemeten, ruime moge
lijkheden om hele trajecten te be
sproeien. Maar niets van dat alles,
want dan werd het 'te glad'. Dus
op het gortdroge circuit, dat de
grip van met duimdrop aange
lengd vers ZOAB heeft, hadden ze
een uitwijkproefje en een simpele
slalom uitgezet. De slalom was
nog een béétje spannend, want de
opdracht luidde er met 40 km/h
in te rollen en dan de hele slalom
lang volgas te blijven geven.
Dat lukt met vrijwel geen enkele
auto, ook al heb je een erg groot
hart, maar dus wel met deze
XWD.
Indrukwekkend, dat wel, maar ik
had me een overtuigender demon
stratie voor kunnen stellen. Een
paar volle rondjes over Paul Ricard
waren ook leerzaam geweest,
maar daar zat een andere tak van
de GM-familie, Corvette.
Saab XWD is leverbaar op de Saab
9-3 Aero Sport Sedan en Sport
Estate met de 2.8-liter V6-motor,
vanaf respectievelijk 59.410 en
61.650 euro. Een meerprijs van dik
vijf mille die voor wintersportgan-
foto CPD
gers - of voor filerijders met de
moderne maartse buiten - een goe
de investering betekent. Het eLSD
wordt vanaf volgend modeljaar als
optie aangeboden.
BMW Greenpower, 129 BMW modellen met Groen Label, bmw 52c» sedan
Zwartepoorte Goes bv, Amundsenweg 33,4462 GP Goes
T. 0113 - 24 52 45, www.zwartepoorte.nl
er nog maar één uitvoering van,
met 140 pk, waarmee deze Sport-
break 2.0 CiTD in 10,6 seconden
van 0 naar 100 km/h sprint en
maximaal 194 km/h snel is. Het
verbruik en de uitstoot van CO2
konden fractioneel worden ver
laagd.
We konden de Mazda6 Sportbreak
turbodiesel op een bochtige berg-
route uitproberen en de levendige
motor had daar geen enkele moei
te mee. Op het weggedrag is wei
nig aan te merken.
Dieselen kan in de Mazda6 Sport
break vanaf 31.995 euro. De benzi
neversies zijn er vanaf 27.295 euro.
door Robbert Keegel
Mazda liet van de nieuwe 6
in ons land de vijfdeurs
hatchback en combi met
de naam Sportbreak verschijnen.
Die twee nieuwe uitvoeringen ne
men respectievelijk 30 en 50 pro
cent van de verkopen voor hun re
kening.
Het uiterlijk van de Sportbreak
heeft flink aan dynamiek gewon
nen. De auto is acht centimeter
langer, twee centimeter breder en
vier centimeter lager en staat op
een tot 2,72 meter gestrekte wielba
sis - wat in deze klasse overigens
aan de kleine kant is. Toch is de
Mazda 6 Sportbreak een royale au
to, waar je met vier tot vijf volwas
senen prettig in kunt reizen. De ba
gageruimte is iets gegroeid: 517 li
De Mazda6 Sportbreak heeft flink aan dynamiek gewonnen.
ter en met de achterbank neerge
klapt - dat kan weer volautoma
tisch met dat handige Karakuri-sys-
teem waarbij je slechts aan een
hendeltje hoeft te trekken om de
foto CPD
bank plat te leggen - is er 1751 liter
laadvolume.
De aangewezen krachtbron voor
de overwegend door professionals
gereden Mazdaó Sportbreak is de
tweeliter turbodiesel. Voortaan is
door Peter Lodewijks
BMW werkt hard aan uitbrei
ding van het wagenpark.
Verkocht het Beierse merk
een halve eeuw geleden kleine,
goedkope auto's, nu zijn BMW's
groot en flink geprijsd. Maar de
kleintjes komen terug.
De jongste uitbreiding bij BMW
heet i-serie. Die is nog niet echt
klein te noemen, maar de volgen
de aanvulling wel. Dat moet een
compacte BMW worden.
Ook Mini is eigendom van BMW
en dus zal de fabrikant zijn uiter
ste best doen de BMW-mini niet
een keiharde concurrent van de
echte Mini te laten worden, maar
meer een extra keuzemogelijk
heid. Het kan nog kleiner, want
BMW is ook bezig met een echte
stadsauto. 'Project i' moet rond
De jongste uitbreiding bij BMW heet 1-serie.
2010 tot een eerste prototype lei
den.
Het zou zomaar kunnen leiden tot
een vierde automerk, naast
Rolls-Royce, BMW en Mini. Zo
gaan we langzamerhand richting
hergeboorte van de BMW 700 (ja
ren '60) en wie weet zien we ook
de driewieler Isetta nog weieens te
rug. Het zou best kunnen, want de
heersende retro-trend heeft eerder
ook al een nieuwe Kever, Mini en
Fiat 500 voortgebracht.
Het is overigens niet voor het eerst
dat BMW de mogelijkheid van
een echt kleine auto onderzoekt.
In de jaren negentig van de vorige
eeuw leverden diverse studies al
twee conceptmodellen op, ge
naamd Ei en Z13. Die laatste had
toen al knipperlichten in de bui
tenspiegels.
foto CPD
gespecialiseerd in Mercedes-Benz
personen- en lichte bedrijfswagens
Westhavendijk 148, 4463 AE Goes
Tol- nm 17 Tï T5 Pav H1 1 1 QK QA