Auto Volvo XC70 stoer en comfortabel Gedateerd racemonstertje is nu collector's item mÊsm PZC Vrijdag 4 april 2008 1 5 De Volvo V70 is, net als al zijn voorgangers, een absolute bestseller bij de ruimere stationcars. Zijn ruige broer XC70 deelt in het succes. door Robbert Keegel Vorig jaar vernieuwde Vol vo de uiterst populaire V70, waarbij ook deze Zweed de bodemplaat kreeg van de voortreffelijke Ford Mondeo. Die deelt hij dan met de fraaie sedan S80. Niet alleen in afmetingen is de V70 gegroeid. Ook zijn rijcapacitei ten staan op het niveau van de hui dige S80 - en dat is top. De Zweed se dochter van Ford (dat zijn ande re Europese premium-merken Ja guar en Land Rover inmiddels heeft verkocht aan het Indiase Tat) bedacht dat die ruime V70 vrij een voudig viel om te toveren tot een cross-over die er lekker stoer uit ziet, alle comfort van de burgerver sie biedt en bovendien diens voor treffelijke wegligging behoudt. Bij de vernieuwing heeft de XC70 (XC staat voor cross-country) ook een meer dan voortreffelijk nieuw 4X4-systeem gekregen. Dat sys teem is sterk verwant aan dat van de Land Rover Freelander, die ook al op diezelfde bodemplaat staat. Daardoor is de XC70 méér dan een wat hoger op z'n poten staan de V70 in vrijetijdsdracht. In het terrein staat hij zijn mannetje dui delijk beter dan z'n voorganger. Dankzij de inbreng van Land Rover heeft 'ie zo'n afdalingsauto maat (hill descent) waarmee je zonder remmen de akeligste of- froad-afdalingen volautomatisch kunt nemen, waarbij er alleen ge stuurd hoeft te worden. Dat Volvo's nieuwe 4X4-systeem werkt, hadden we al vastgesteld toen we de nieuwe XC70 boven de Poolcirkel aan de tand voelden. Het is permanente vierwielaandrij- ving, aangevuld met zo'n modern elektronisch gestuurd beperkt-slip- differentieel achter, dat ook Saab hanteert. Dat bewijst ook op we gen met normale grip goede dien sten, aangezien het de bochtstabili- teit enorm verbetert. Het rijgedrag van de XC70 is dan ook onder alle omstandigheden bovengemiddeld, de stuurprecisie beter dan ooit. We deden een testrit naar Genève met een XC70 die zo'n rustige, maar uiterst potente D5 vijfpits diesel (2,4-liter, 185 pk, 400 Nm bij 2000 tot 2750 omw/min) als krachtbron had, gekoppeld aan de voortreffelijke Geartronic zestraps automaat. De top ligt bij 210 km/h en naar de honderd accelereert deze combi natie in 9,6 sec. Het officiële ge middelde verbruik bedraagt 8,3 li ter, over de hele toch noteerden wij 9,2. Deze versie heeft energiela- bel E (219 g/km), met handgescha- kelde zesbak is dat D. Op zo'n langere rit over Autobah nen die niet zo propvol zijn als on ze 'snel'wegen, leer je de aan boord zijnde Adaptive Cruise Con trol, aangevuld met Distance Alert en Collision Warning met Auto Brake, hogelijk waarderen. Zelf houdt het systeem met radar af stand tot een voorganger, snel heidsafhankelijk, maar ook door de bestuurder instelbaar. Afremmen wanneer er iemand voor je duikt doet 'ie ook perfect, zelfs tot stilstand. In ons te drukke land werkt het minder prettig, om dat de gerespecteerde afstand zo groot is, dat er zich altijd wel ie mand tussen wurmt. Het werkt heerlijk: op de drukke terugreis heb ik van ongeveer Inter laken tot Basel gas en rem niet aan geraakt, maar alles overgelaten aan het ACC. Dat werkt ook een mooi brandstofverbruik in de hand. Vol gens mij is dit het 'nieuwe rijden'. Kost €2605 extra en dat lijkt me welbesteed. Het verhoogt niet al leen de veiligheid, maar ook het comfort en dat staat al op zo'n lek ker hoog peil. De afwerking is schitterend, alleen weerspiegelt de aluminium sierlijst over het dash board een lage zon hinderlijk. Verwarming en airco zijn prima en de keuze aan audio de top, met in de middenconsole aansluiting voor een iPod. Op de wielbasis van 2,82 m meet de bagageruimte 575/1600 1 en dan is er nog een kel dertje onder. De achterklep gaat elektrisch open en dicht. De nieuwe Volvo XC70 is een heer lijke reisauto. Hij is verkrijgbaar vanaf 53.300 euro en dan krijg je de diesel (met roetfïlter). De 3,2-1 benzine, die uitsluitend met Gear tronic wordt geleverd, komt op mi nimaal 61.575 euro. De rijcapaciteiten van de nieuwe XC70 zijn ronduit top. foto CPD door Joeri Wisse Om nou te zeggen dat ze praktisch zijn? Nee. Met de ene, een Renault R5 Turbo 2 komt hij niet meer in de binnenstad van Hulst. „Hij maakt écht te veel lawaai, de politie komt gegarandeerd achter me aan." En met de andere Renault, een Clio V6, komt Wim van Bo- gaert niet in het centrum van Sint Niklaas. „Daar zijn de drem pels te hoog voor de Clio." Ach, zulk soort onmogelijkheden zijn eigenlijk geen probleem voor de 36-jarige inwoner van Nieuw- Namen. „Eigenlijk rijd ik hele maal niet graag met deze auto's op den baan", zegt Wim. Het cir cuit, dat is pas asfalt dat goed ge schikt is voor de twee racemon stertjes die allebei de motor stan daard op de plaats van de achter bank hebben liggen. En het mooie voor Wim is dat hij niet zoals anderen handenvol geld moet betalen om een weekendje te racen. Zijn bezit is zo bijzon der dat hij door de World Series van Renault wordt gevraagd om naar beroemde circuits als die van Nürburgring, Le Mans, Silver- stone en Spa te komen. Het feit dat de in Nederland wo nende Belg een ultra-sportieve belegging gekocht van een Duitse verzamelaar." Die Duitser was ui terst zuinig op de auto. „Hij is in perfecte staat en heeft al die jaren maar twee keer in de regen ge staan. Mij is dat nou al vier keer gebeurd." Toch is Wim erg zuinig op de Turbo. Zo zit een dagje goed racen met het autootje uit '83 er niet in. „Nieuwe banden moeten bijvoorbeeld speciaal ge goten worden." De mini-verzameling van Wim vormt een aardige kostenpost, niet in de laatste plaats omdat hij en zijn partner Kristel er beiden een normale Renault op na moe ten houden voor het woon-werk- verkeer. „Als ik in België had ge woond, zou dit onmogelijk ge weest zijn. Daar wordt je belast naar vermogen en niet naar ge wicht. Dan zou ik alleen aan ver zekering en belasting meer dan 6000 euro per jaar kwijt zijn." Wim van Bogaert uit Nieuw-Namen bezit zowel de Renauatl Clio V6 als 'voorganger' R5 Turbo 2 (rechts). foto Camile Schelstrate Clio bezit, is nog niet zo bijzon der. Hoewel: „Van de 1600 exem plaren die zijn geproduceerd, zijn er nu nog maar zo'n vijfhonderd over." Echter, van de Turbo die begin jaren tachtig in productie was, zijn er nu nog maar enkelen over. „Hij is eigenlijk van mijn partner", moet Wim bekennen. „Die heeft 'm als een soort van De Nieuwe Volkswagen Touareg (Uit voorraad leverbaar) Nu met 9800, - voordeel! ffPlG fO POPPE .wie anders .aulopoppe.nl Vlissingen Tel. (0118)424000 Temeuzen Tel. (0115) 647333 Hulst Tel. (0114) 370100

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15