Auto
Volvo XC70 stoer en comfortabel
Gedateerd
racemonstertje is nu collector's item
mÊsm
PZC Vrijdag 4 april 2008 1 5
De Volvo V70 is, net als al
zijn voorgangers, een
absolute bestseller bij de
ruimere stationcars. Zijn
ruige broer XC70 deelt in
het succes.
door Robbert Keegel
Vorig jaar vernieuwde Vol
vo de uiterst populaire
V70, waarbij ook deze
Zweed de bodemplaat
kreeg van de voortreffelijke Ford
Mondeo. Die deelt hij dan met de
fraaie sedan S80.
Niet alleen in afmetingen is de
V70 gegroeid. Ook zijn rijcapacitei
ten staan op het niveau van de hui
dige S80 - en dat is top. De Zweed
se dochter van Ford (dat zijn ande
re Europese premium-merken Ja
guar en Land Rover inmiddels
heeft verkocht aan het Indiase Tat)
bedacht dat die ruime V70 vrij een
voudig viel om te toveren tot een
cross-over die er lekker stoer uit
ziet, alle comfort van de burgerver
sie biedt en bovendien diens voor
treffelijke wegligging behoudt.
Bij de vernieuwing heeft de XC70
(XC staat voor cross-country) ook
een meer dan voortreffelijk nieuw
4X4-systeem gekregen. Dat sys
teem is sterk verwant aan dat van
de Land Rover Freelander, die ook
al op diezelfde bodemplaat staat.
Daardoor is de XC70 méér dan
een wat hoger op z'n poten staan
de V70 in vrijetijdsdracht. In het
terrein staat hij zijn mannetje dui
delijk beter dan z'n voorganger.
Dankzij de inbreng van Land
Rover heeft 'ie zo'n afdalingsauto
maat (hill descent) waarmee je
zonder remmen de akeligste of-
froad-afdalingen volautomatisch
kunt nemen, waarbij er alleen ge
stuurd hoeft te worden.
Dat Volvo's nieuwe 4X4-systeem
werkt, hadden we al vastgesteld
toen we de nieuwe XC70 boven de
Poolcirkel aan de tand voelden.
Het is permanente vierwielaandrij-
ving, aangevuld met zo'n modern
elektronisch gestuurd beperkt-slip-
differentieel achter, dat ook Saab
hanteert. Dat bewijst ook op we
gen met normale grip goede dien
sten, aangezien het de bochtstabili-
teit enorm verbetert. Het rijgedrag
van de XC70 is dan ook onder alle
omstandigheden bovengemiddeld,
de stuurprecisie beter dan ooit.
We deden een testrit naar Genève
met een XC70 die zo'n rustige,
maar uiterst potente D5 vijfpits
diesel (2,4-liter, 185 pk, 400 Nm
bij 2000 tot 2750 omw/min) als
krachtbron had, gekoppeld aan de
voortreffelijke Geartronic zestraps
automaat.
De top ligt bij 210 km/h en naar
de honderd accelereert deze combi
natie in 9,6 sec. Het officiële ge
middelde verbruik bedraagt 8,3 li
ter, over de hele toch noteerden
wij 9,2. Deze versie heeft energiela-
bel E (219 g/km), met handgescha-
kelde zesbak is dat D.
Op zo'n langere rit over Autobah
nen die niet zo propvol zijn als on
ze 'snel'wegen, leer je de aan
boord zijnde Adaptive Cruise Con
trol, aangevuld met Distance Alert
en Collision Warning met Auto
Brake, hogelijk waarderen. Zelf
houdt het systeem met radar af
stand tot een voorganger, snel
heidsafhankelijk, maar ook door
de bestuurder instelbaar.
Afremmen wanneer er iemand
voor je duikt doet 'ie ook perfect,
zelfs tot stilstand. In ons te drukke
land werkt het minder prettig, om
dat de gerespecteerde afstand zo
groot is, dat er zich altijd wel ie
mand tussen wurmt.
Het werkt heerlijk: op de drukke
terugreis heb ik van ongeveer Inter
laken tot Basel gas en rem niet aan
geraakt, maar alles overgelaten aan
het ACC. Dat werkt ook een mooi
brandstofverbruik in de hand. Vol
gens mij is dit het 'nieuwe rijden'.
Kost €2605 extra en dat lijkt me
welbesteed. Het verhoogt niet al
leen de veiligheid, maar ook het
comfort en dat staat al op zo'n lek
ker hoog peil. De afwerking is
schitterend, alleen weerspiegelt de
aluminium sierlijst over het dash
board een lage zon hinderlijk.
Verwarming en airco zijn prima
en de keuze aan audio de top, met
in de middenconsole aansluiting
voor een iPod. Op de wielbasis
van 2,82 m meet de bagageruimte
575/1600 1 en dan is er nog een kel
dertje onder. De achterklep gaat
elektrisch open en dicht.
De nieuwe Volvo XC70 is een heer
lijke reisauto. Hij is verkrijgbaar
vanaf 53.300 euro en dan krijg je
de diesel (met roetfïlter). De 3,2-1
benzine, die uitsluitend met Gear
tronic wordt geleverd, komt op mi
nimaal 61.575 euro.
De rijcapaciteiten van de nieuwe XC70 zijn ronduit top. foto CPD
door Joeri Wisse
Om nou te zeggen dat ze
praktisch zijn? Nee. Met
de ene, een Renault R5
Turbo 2 komt hij niet meer in de
binnenstad van Hulst. „Hij maakt
écht te veel lawaai, de politie
komt gegarandeerd achter me
aan." En met de andere Renault,
een Clio V6, komt Wim van Bo-
gaert niet in het centrum van
Sint Niklaas. „Daar zijn de drem
pels te hoog voor de Clio."
Ach, zulk soort onmogelijkheden
zijn eigenlijk geen probleem voor
de 36-jarige inwoner van Nieuw-
Namen. „Eigenlijk rijd ik hele
maal niet graag met deze auto's
op den baan", zegt Wim. Het cir
cuit, dat is pas asfalt dat goed ge
schikt is voor de twee racemon
stertjes die allebei de motor stan
daard op de plaats van de achter
bank hebben liggen. En het
mooie voor Wim is dat hij niet
zoals anderen handenvol geld
moet betalen om een weekendje
te racen. Zijn bezit is zo bijzon
der dat hij door de World Series
van Renault wordt gevraagd om
naar beroemde circuits als die
van Nürburgring, Le Mans, Silver-
stone en Spa te komen.
Het feit dat de in Nederland wo
nende Belg een ultra-sportieve
belegging gekocht van een Duitse
verzamelaar." Die Duitser was ui
terst zuinig op de auto. „Hij is in
perfecte staat en heeft al die jaren
maar twee keer in de regen ge
staan. Mij is dat nou al vier keer
gebeurd." Toch is Wim erg zuinig
op de Turbo. Zo zit een dagje
goed racen met het autootje uit
'83 er niet in. „Nieuwe banden
moeten bijvoorbeeld speciaal ge
goten worden."
De mini-verzameling van Wim
vormt een aardige kostenpost,
niet in de laatste plaats omdat hij
en zijn partner Kristel er beiden
een normale Renault op na moe
ten houden voor het woon-werk-
verkeer. „Als ik in België had ge
woond, zou dit onmogelijk ge
weest zijn. Daar wordt je belast
naar vermogen en niet naar ge
wicht. Dan zou ik alleen aan ver
zekering en belasting meer dan
6000 euro per jaar kwijt zijn."
Wim van Bogaert uit Nieuw-Namen bezit zowel de Renauatl Clio V6 als
'voorganger' R5 Turbo 2 (rechts). foto Camile Schelstrate
Clio bezit, is nog niet zo bijzon
der. Hoewel: „Van de 1600 exem
plaren die zijn geproduceerd, zijn
er nu nog maar zo'n vijfhonderd
over." Echter, van de Turbo die
begin jaren tachtig in productie
was, zijn er nu nog maar enkelen
over. „Hij is eigenlijk van mijn
partner", moet Wim bekennen.
„Die heeft 'm als een soort van
De Nieuwe
Volkswagen Touareg
(Uit voorraad leverbaar)
Nu met 9800, - voordeel!
ffPlG
fO POPPE .wie anders
.aulopoppe.nl
Vlissingen
Tel. (0118)424000
Temeuzen
Tel. (0115) 647333
Hulst
Tel. (0114) 370100