Men» gen Politiek stuntelt rond film Wilders Fitna 3 Fitna 4 Kreeft Nanotechnologie Zimbabwe LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl De houding van de Nederlandse politiek ten aanzien van Wilders is er een van tolerantie voor racisme, onder de dekmantel van vrijheid van meningsuiting. In feite geeft men een vrijbrief voor Wilders' discriminerende en racistische uit spraken. Terecht waarschuwde de rapporteur voor racisme van de VN voor Islamofobie. Deze fobie woekert al jaren en wordt blijk baar vrij algemeen aanvaard. Wil ders grijpt terug naar terminologie uit de jaren '30 en '40! Luk Brusselaers Hoefkensdijk 11, Kuitaart Geert Wilders heeft zijn film ge kuist na een gesprek met Hirsch Balin (PZC, 04-03). Het zal wel, maar voor mij is de film helemaal niet het probleem. Want je kijkt er naar of niet, en klaar. We weten al lemaal wat de Wilders' visie is, en daarmee ben je het eens of niet. Dat moet ieder voor zich beslis sen. Ook wordt Wilders heel mak kelijk voor de voeten geworpen dat hij niet met antwoorden komt. Wie het debat heeft gevolgd, kon zien dat heel het kabinet niet met antwoorden komt, en dat de pre PZC Vrijdag 4 april 2008 1 1 mier en de zijnen alleen draaien en konkelen als een gladde aal, maar voor de rest niets doen en zeggen. Ik vind dat dit kabinet per direct moet opstappen. Vertrou wen was er al niet veel en is nu bij mij totaal verdwenen. Balkenende vind ik een premier van niets. Rob van der Zande Enschedesestraat 1, Ouwerkerk Terwijl Al Gore zich inspant om de hele wereld te redden, blijft de Partij voor de Dieren het graag op zijn Hollands klein zien. Na de vis kom-motie zijn er nu Kamervra gen over een vermiste kreeft (PZC, 02-04). Wat is er gebeurd met de kreeft die minister Verburg in Zie- rikzee aangeboden kreeg? Leeft het diertje nog? En zo niet, hoe is het aan zijn einde gekomen? Eén advies voor onze politieke dieren vrienden: wil je professionele na tuurbeschermers in verlegenheid brengen, pak het dan groots aan. Waar blijft de Mars op Yerseke als protest tegen de massamoord op schelpdieren? Wanneer komt de benefiet-single 'Free Lobster' uit? Waarom laat een politie- inval in minister Verburgs keuken zo lang op zich wachten? Ik ga een Partij voor de Kreeften oprichten! Floortje Zwigtman Diamant 28, Middelburg In de PZC van 29 maart (nanotech nologie, het nieuwe asbest) blijkt dat toxicologisch onderzoek uit blijft, ondanks de aanbeveling van het Rathenau Instituut. Deeltjes die makkelijk de huid doordringen en daar God mag weten wat ver oorzaken, je hoeft ze niet eens in te ademen om ze binnen te krij gen. Deeltjes die in het milieu te rechtkomen - alsof we niet allang de uiterste grens aan vervuiling van onze aarde hebben bereikt. Nog verder wordt de afstand ver groot tussen het Westen en de Derde Wereld. Bovendien een energieverslindende techniek waar bij het gebruik van spaarlampen volslagen belachelijk wordt. Neder land steekt tot 2010 650 miljoen euro in de sector, de EU de komen de tien jaar in totaal 5,5 miljard. Ons geld uiteraard! Willen wij dit wel? Is dit de koers die we kiezen naar een betere wereld voor onze kinderen? Marina van der Werff Nieuwstraat 49, Vlissingen Na de VS maken zich nu ook Euro pese regeringen grote zorgen over het verkiezingsprobleem in Zim babwe (PZC, 01-04). Van Europa kan ik me dat goed voorstellen: bang voor een nieuwe vluchtelin genstroom uit het Afrikaanse land Maar ik durf te beweren dat het aantal Amerikanen dat weet waar Zimbabwe ligt, op de vingers van een paar handen te tellen is. En voorzover ik weet, zit er daar geen olie in de grond. Dus vanwaar die Amerikaanse bezorgdheid? J. Deguelle Paul Krugerstraat 326, Vlissingen Paul Cliteur: 'Premier Balkenende en anderen poogden afgelopen tijd om een parlementariër voor te houden wat die zou moeten vinden.' foto ANP TE CAST Paul Cliteur is hoogleraar Encyclopedie der Rechtswetenschappen aan de Universiteit van Leiden. De ministers van Buiten landse Zaken van de EU- landen hebben uitgespro ken over de film Fitna met een wonderlijke combinatie van stand punten. Die combinatie is dat (a) de productie valt binnen het recht op vrijheid van meningsuiting, maar dat (b) de inhoud van die film, waarbij islam met geweld wordt geïdentificeerd, scherp wordt afgewezen. De EU voelt zich dus geroepen commentaar te geven op een film die naar haar eigen oordeel bin nen de grenzen van de wet blijft, en zelfs beschermd wordt door de mensenrechten die binnen de EU gelden. Men wil, naar aanleiding van een film van een Nederlandse parlementariër, een van overheids wege gesanctioneerde visie op een godsdienst ingang doen vinden. Opmerkelijk. De Sloveense voorzitter van de EU had al verklaard dat Wilders met zijn film geen ander doel had dan 'haat aanwakkeren'. Ook de secre taris-generaal van de Verenigde Naties, Ban Ki-moon, veroordeel de de film. Volgens hem is Fitna 'beledigend en anti-islamitisch' en bestaat er 'geen rechtvaardiging voor haatzaaien of aanzetten tot geweld'. Minder verrassend was misschien dat de 57 landen van de Organisatie van de Islamitische Conferentie Fitna afwezen. Ogenschijnlijk zijn deze verklarin gen min of meer identiek, maar ju ridisch zit daartussen toch ver schil. De EU-ministers van Buiten landse Zaken mengen zich eigen lijk in een theologisch dispuut. De stelling dat de islam wel of geen in trinsiek gewelddadige religie is, is een theologisch-filosofische kwes tie. Dat de EU en dus de politiek in deze kwestie stelling zou moe ten nemen, is niet vanzelfspre kend. Vroeger kwam het voor dat rege ringen standpunten innamen over de vraag of Jezus God of mens was. Maar in een moderne demo cratische rechtsorde doet de over heid niets meer dan waarborgen dat iemand vrij wordt gelaten in zijn geloof. Dat houdt in dat ie mand aanhankelijkheid mag ver klaren aan een bepaald geloof, maar ook daarvan afstand mag ne men of het geloof mag bekritise ren. De staat heeft zich daarmee niet te bemoeien. In tegenstelling tot de EU-ministers, die een offici eel standpunt over een godsdienst innamen, beperkte de Sloveense voorzitter zich tot een juridisch standpunt. Immers 'haat aanwakkeren' is krachtens art. 137c van het Neder landse Wetboek van Strafrecht strafbaar. Omdat de EU-ministers nu juist verklaarden dat van straf bare feiten geen sprake is, distanti eerden zij zich impliciet van hun eigen voorzitter. Die situatie is kenmerkend voor de stunteligheid waarmee officiële instanties met de film van Wilders omspringen. In 1859 schreef de Britse filosoof John Stuart Mill: 'Als de gehele mensheid met één uitzondering dezelfde mening had, terwijl die ene persoon een te gengestelde opvatting koesterde, dan zou de mensheid even weinig recht hebben om die ene persoon tot zwijgen te brengen als hij zou hebben om de mensheid het zwij gen op te leggen.' Nu de wereldge meenschap zich bij monde van Ban Ki-moon opwerpt om die ene man het zwijgen op te leggen, is het voorbeeld van Mill verrassend actueel. Op nationaal niveau was deze dis cussie al maanden gaande. Reeds geruime tijd werd het kabinet ge gijzeld door een film van een parle mentariër waarvan tot voor kort de inhoud niet bekend was. Alle gebruikelijke staatsrechtelijke ver houdingen leken omgedraaid. Tot het Nederlandse staatsrecht be hoort dat de volksvertegenwoordi ging de regering moet controleren op haar beleid. De afgelopen maan den hebben we gezien dat premier Balkenende en anderen voortdu rend pogingen ondernamen om een parlementariër voor te hou den wat die zou moeten vinden. 'Er is dus een minister van Staat die aanraadt om de grondwet te schenden' Dat leidde soms tot wonderlijke ta ferelen. Eén daarvan was de op roep van een voormalige minister van Buitenlandse Zaken, tegen woordig minister van Staat, Hans van den Broek, om langs gerechte lijke weg af te dwingen dat Wil ders zijn film ter goedkeurig zou voorleggen. Daarmee deed Van den Broek een voorstel dat regel recht indruist tegen art. 7 van de Nederlandse grondwet, dat expli ciet bepaalt: 'Niemand heeft voor afgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.' We hebben dus een minister van Staat die aanraadt om de grondwet te schenden. Het is één voorbeeld van de verwarring die zich meester heeft gemaakt van de politieke en bestuurlijke elite. De verklaring voor deze opmerke lijke stand van zaken is dat we sinds 1989, met de uitvaardiging van een doodvonnis over de Britse schrijver Salman Rushdie, in een nieuwe situatie zijn beland. Gren zen van de vrijheid van meningsui ting worden in feite niet meer be paald door de overheid, maar in belangrijke mate door tot geweld geneigde organisaties en indivi duen, door de macht van terroris tische groeperingen en individuele extremisten. Politici moeten worden geschoold in helder denken over de verhou ding (en scheiding) van religie en staat, over de vraag hoe heilige tek sten zich verhouden tot geweld, over de wijze waarop radicalen het best kunnen worden bestre den en andere onderwerpen die te maken hebben met politieke filoso fie en constitutionele theorie. De Nederlandse en Europese over heden lijken verlamd door angst om deze onderwerpen te bespre ken en weten niet veel meer te pro duceren dan de gebruikelijke man tra's over 'niet-kwetsen' en 'de dia loog aangaan'. Maar een dialoog veronderstelt kennis van zaken en de bereidheid om onbevangen het gesprek aan te gaan. Laten we hopen dat de 'beproe ving' van Wilders, zelfs wanneer men de teneur daarvan afwijst, een bijdrage levert aan dat proces.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 11