Cultuur Zoektocht naar het visuele DNA Zeeuwse kunstenaars bouwen in Keukenhof JENNY AREAN The Eye wil maar niet echt eng worden IN CONCERT Zelf het programma van Film by the Sea maken? Kees van Gilst toont intense schilderijen in Zeeuwse Bibliotheek. Installaties van Wim Bakker, Jan Kettelerij en Hendrike Huijsmans. 34 I Donderdag 3 april 2008 PZC kijk op: www.pzc.nl/film-by-the-sea door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Het is acht jaar gele den dat de Middelburgse kunste naar Kees van Gilst (1952) met zijn werk naar buiten kwam. „Het was een periode van reflectie en van nieuwe dingen onderzoeken", zegt hij daarover. De fraaie, kleurrijke resultaten daarvan zijn momen teel te zien bij de Jan van Leeuwen Stichting, in het souterrain van de Zeeuwse Bibliotheek. Het is een betekenisvolle plek voor Van Gilst. „Ik heb hier 21 jaar gele den ook geëxposeerd, toen bij het Zeeuws Kunstenaars Centrum, dat onder leiding van Jan van Leeu wen stond. Ik was er de eerste ex posant. Ik heb toen linosnedes, hardboardsnedes en tekeningen la ten zien, allemaal zwart-wit." Het verschil met het huidige werk van Van Gilst is groot. Zijn kunste naarschap is één groot 'beeldend onderzoek'. De voornaamste vraag die hem bezighoudt is welke posi tie de schilderkunst inneemt in de huidige, ronduit overdadige beeld cultuur, waarin televisie en fotogra fie al eindeloos veel beelden vast leggen. „Ik betwijfel of de schilder kunst daarin nog wel een rol kan spelen." Gaandeweg is hij daar ech ter van overtuigd geraakt. „Juist door de verstilling en de mogelijk heid om zonder verhaal een beeld te maken, een beeld uit te vinden. Kortom: abstractie." Het zijn intense schilderijen die hij de afgelopen jaren heeft ge maakt. Dertig zijn er te zien in Middelburg, gemaakt in zelfge maakte ei-tempera, soms ver mengd met zand om de gewenste structuur te krijgen. Niet zelden ge bruikt hij ook olieverf. „Daardoor krijg je een bepaalde kleurintensi- teit, zonder dat de kleuren te diep worden." In een aantal schilde rijen zijn kaders zichtbaar, een dui delijk invloed uit de beeldcultuur. Opvallend is verder de soms ui terst brede kwaststreek. „Dat is ook een aspect dat ik onderzoek." Hoe abstract zijn werk ook over komt, natuur en landschap zijn en blijven het vertrekpunt. Maar Van Gilst geeft niet weer wat hij heeft waargenomen. Het zijn geen 'ven sterschilderijtjes', maar hij ver beeldt juist zijn beleving van in het landschap zijn, van één zijn met de natuur. Niet voor niets 'Mijn schilderijen lijken steeds meer naar ritme en muzikaliteit te neigen' heet de expositie 'Tussen blauw en groen', wat uiteindelijk ook kan worden opgevat als 'tussen hemel en aarde'. „Het lijkt erop dat mijn schilderijen steeds minder naar het verhaal en steeds meer naar rit me en muzikaliteit neigen. Dat kan ook de ervaring zijn als je je in de natuur beweegt." Van Gilst voorziet zijn werk niet van titels. Het moet uiteindelijk voor zichzelf kunnen spreken. „Ik zoek het universele, het visuele DNA." 1^1 Kees van Gilst, t/m 12 april in de Zeeuwse Bibliotheek, Middelburg Installatie in De Keukenhof Construction along the seaside van Jan Kettelerij uit Tholen. foto Fred Brekelmans door Ali Pankow LISSE - Nederlands grootste bloe mentuin De Keukenhof in Lisse biedt tot 20 mei het kleurrijk de cor voor de tentoonstelling Bou wen in relatie tot China. Tot de cir ca vijftig exposanten die curator Ansel Sanberg uitnodigde voor de ze expositie, behoren ook drie Zeeuwse kunstenaars: Hendrike Huijsmans uit Wolphaartsdijk, Wim Bakker uit Wilhelminadorp en Jan Kettelerij uit Tholen. Grote bouwwerken komen goed tot hun recht in dit park van ruim 32 hectare. Wim Bakker creëerde een transparant bouwsel van dun latwerk met een hoogte van 3,60 meter en 2,50 meter lang en breed. In dit bouwwerk zit een stoel opge sloten als symbool voor gevangen schap en wreedheden die aan het oog worden onttrokken en die Bakker op deze wijze zichtbaar wil maken. „Sinds mijn deelname aan de kunstroute Animal Farm langs de akkerranden bij Jaap Verseput in Zonnemaire ben ik me gaan toe leggen op dit soort transparante ge bouwen. Bovendien volg ik al lan ge tijd de ontwikkelingen in Chi na", zegt de maker er zelf over. Jan Kettelerij gaf zijn tweeënhalve meter hoge installatie de titel Con struction along the seaside. Het is een buizenconstructie met gekleur- 'Door statusverschil en het geboortebeleid kampt China met tekort aan vrouwen' de houten punten op betonnen dijkvormen. „Omdat mijn werk in het park omringd is door verschil lende wandelpaden heb ik erop ge let dat deze installatie er aan alle kanten goed en verrassend uitziet. Ik word geïnspireerd door het Zeeuwse landschap en dat heb ik terug laten komen in de betonnen dijkvormen die ik in mallen heb gegoten", vertelt Kettelerij. Hendrike Huijsmans heeft zich la ten inspireren door het verschil in status tussen mannen en vrouwen in China. „Door dat verschil en door het geboortebeleid kampt China met een tekort aan vrou wen. Hierdoor wordt pijnlijk dui delijk dat de toekomst van China afhangt van vrouwen", laat Huijs mans weten. Haar bouwconstruc tie heeft dan ook de vorm van een vrouw en kreeg als titel De Chinese Bruid. Verder prijken van haar hand in de bomen enkele vlieger- vormen in zachte kleuren beschil derd met vleugelhandjes en ogen. Dit werk is geïnspireerd op het feit China bekend staat als land van herkomst van de vlieger. The Eye is een Hollywood-remake van een Chinese griezelfilm uit 2002, en na anderhalf uur vraag je je af: waarom was dat nou nodig? Sydney Wells (Jessica Alba) is blind vanaf haar vijfde, maar des ondanks is ze uitgegroeid tot een gevierde violiste die goed in haar vel zit. Dat verandert als ze na een hoornvliestransplantatie haar ogen opslaat en, letterlijk, spoken ziet. Of is er niets aan de hand en moet ze na haar operatie alleen THE EYE Film. Regie: David Moreau, Xavier Palud. Met: Jessica Alba, Allessan- dro Nivola. Te zien in Vlissingen. door Hetty van Rooij wennen aan alle nieuwe indruk ken? Dat is wat haar arts haar pro beert te vertellen. Een van de tentoongestelde werken van Kees van Gilst in de Zeeuwse Bibli otheek in Middelburg. foto Ruben Oreel STADSSCHOUWBURG MIDDELBURG DONDERDAG 10 APRIL 20.00 UUR T: 0900-3300033 - www.theaterverkoopzeeland.nl Sydneys visioenen worden steeds erger. Ze beleeft de nachtmerries van haar donor en ziet door haar ogen hoe ten dode opgeschreven mensen worden afgevoerd naar een niet al te vrolijk hiernamaals. Dat is allemaal best een beetje grie zelig en het regisseursduo slaagt er in om de echte wereld en de we reld van de geesten geloofwaardig in elkaar over te laten lopen. Maar echt eng wil het maar niet wor den, en echt spannend ook niet. BIJ NADER In het artikel 'Chopin had ons zijn zegen gegeven', over De pianist van acteur Edwin de Vries en Yo- ram Ish-Hurwitz (PZC, 2 april), staat ten onrechte dat de voorstel ling op donderdag 4 april is. De voorstelling is morgen, vrijdag 4 april, in het Arsenaaltheater in Vlissingen. Aanvang: 20.15 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 36