Terreur aan de keukentafel T De gevaren van internet Het vernis van de beschaving 18 I Donderdag 3 april 2008 PZC BOEKEN KORT MACHT Macht roept niet alleen afschuw en angst op, maar trekt ook aan. Ceridwen Dovey (1980) laat in haar roman Bloed verwanten zien hoe slachtoffers van dictatuur, gedreven door ij- delheid, hebzucht en zelfs wel lust, aanschurken tegen de macht. Dovey beschrijft de lotge vallen van een portretschilder, een chef-kok en een kapper, die de president dienen. De schrijf ster biedt zicht op menselijke drijfveren die doorgaans verbor gen blijven onder een dun laag je beschaving. Dat maakt Bloed verwanten tot een roman waarin pijnlijke waarheden worden blootgelegd. ernhard', zei zijn moeder op een dag in de jaren zeventig, toen de Rote Armee Fraction Duitsland W terroriseerde - 'Bernhard, jouw vader en ik hebben het volgende besloten. Mocht jij besluiten terrorist te wor den en op op de vlucht voor de politie bij ons aankloppen voor onderdak, dan mag je één nacht blijven. Maar de volgende dag moet je weg'. Bernhard Schlink (63) kan er nog altijd om la chen. Het toont vooral aan dat zijn moeder zich zorgen maakte. Maar hij wil er ook mee zeggen dat zijn moeder waarschijnlijk een uit zondering was. Niet dat andere ouders zich geen zorgen hebben gemaakt over hun kinde ren in de RAF-jaren, maar de invloed van de terroristen op het dagelijks leven moet niet worden overdreven, vindt hij. „Zoals vorig jaar, toen in de media werd geschreven over 'veertig jaar Deutscher Herbst'. De teneur was dat de RAF-periode de grootste crisis was in de ge schiedenis van de jonge republiek. Nou, nou. Het werd belangrijker gemaakt dan het was." Hij heeft daar wel een verklaring voor. „Het hangt samen met het einde van de koude oor log en met 9/11. De koude oorlog was als crisis iets zo groots dat we er geen invloed op had den. Wat dreigde was een atoomoorlog. De aan slagen van 11 september waren een crisis van middelgroot formaat. Actueel werden vragen als: moeten we folteren, schieten we desnoods passagiersvliegtuigen neer? Er ontstond een nieuwe interesse in de politieke crisis. De te uit bundige mediahype van vorig jaar had eerder daarmee te maken dan met de directe herinne ring aan de Deutscher Herbst. Was het wel een crisis die een gevaar vormde voor het systeem in Duitsland, ik denk het niet." In zijn nieuwe roman, Het eerste weekend, heeft Schlink het probleem teruggebracht tot inter menselijke proporties. „Terrorisme als kamer- Ceridwen Dovey - Bloedverwanten (Vert. Inge de Heer) Anthos, 18,95 euro. LEEGTE Een man zonder illusies leeft in een stad, die alleen maar leegte biedt. Deze Karl Tu- butsch vertelt soms ironisch, dan weer bitter over de stad die hem negeert en waarin hij zo'n bescheiden plaats inneemt. De Oostenrijkse schrijver Albert Ehrenstein (1868-1949) schreef Tubutsch - Een Weense novelle in 1911. Reis 8c Kemper gaf de no velle opnieuw uit en Peter Koe ne maakte er nieuwe grim- mig-mooie tekeningen bij. Tu butsch' vermakelijke en rake ob servaties kunnen zijn eenzaam heid niet verhullen. Albert Ehrenstein - Tabusch - Een Weense novelle (Vert. Hans W. Bakx. Pels Kemper, 19,95 euro. VLOEK Het verlangen naar het vinden van iets moois zit de mens in de genen en levert stof voor schrijvers, vooral sinds Dan Brown zo'n succes had met zijn thriller de Da Vinci Code. Ri chard Meijer (1966) beschrijft in Het Fort van Sjako een zoek tocht waarin vijf vrienden on der de stad een labyrint ontdek ken met magische wezens. Het is het eerste deel van een magi sche cyclus van vijfhoeken. Het tweede deel verschijnt in het na jaar. Richard Meijer - Het Fort van Sjako Prometheus, 15 euro. Volgens de Duitse schrijver Bernhard Schlink wordt de periode dat de terreurbeweging RAF op haar hoogtepunt was belangrijker gemaakt dan het was. In zijn nieuwe roman brengt Schlink de terroristen terug tot menselijk proporties. door Theo Hakkert foto David van Dam Berhard Schlink: „Hoe ga je om met terroristen die je kent? Wat zeg je tegen iemand die het sociale contract, dat men niet zal doden, heeft opgezegd?" spel" noemt hij het. Een lid van de harde kern van de RAF wordt vervroegd vrijgelaten. Deze Jörg wordt door zijn zuster meegenomen naar haar landhuis voor een ontmoeting met oude vrienden, kennissen en familie. Letterlijk aan de keukentafel ontspinnen zich gesprekken over drijfveren, morele kwesties, sympathieën, familiebanden, liefde en verraad. „Het is een drama tussen mensen. Hoe ga je om met terro risten die je kent? Wat zeg je tegen iemand die het sociale contract, dat men niet zal doden, heeft opgezegd? Deugt zo iemand weer als zijn straf erop zit, kan dat?" Schlink had de roman al bijna klaar, toen vorig jaar in Duitsland discussie ontstond over de vraag of RAF-leden gratie kon worden ver leend. „Gratie heeft in Duitsland alle betekenis verloren sinds na de jaren zeventig levenslang niet daadwerkelijk levenslang meer is, zoals in Nederland. Gratie was het een signaal aan de terroristen en hun sympathisanten dat de strijd voorbij was. Maar het nut van de discus sie over Christian Klar is mij ontgaan (Klar is tot meervoudig levenslang veroordeeld; hij heeft nooit spijt willen betuigen, de president heeft besloten hem geen gratie te verlenen - red.). Hij komt volgend jaar toch vrij. Waarom dan eerder? Ik zie het signaal daarvan niet." Heel voorzichtig brengt Schlink ter sprake dat er achter terroristen mogelijk één type mens schuilgaat. „Er is een boek verschenen van de historicus Michael Wildt: Generation des Unbe- dingten (Generatie van de onwrikbaren). Over hoogopgeleide medewerkers van de geheime staatspolitie uit de nazi-tijd. De nazi's brachten in hun ogen helderheid, eenduidigheid, vastbe radenheid, onvoorwaardelijkheid, waarheid. Het zijn kenmerken die je ook ziet bij de RAF-leden en bij extremistische moslims. Ze zien een wereld van compromissen, van deca dentie. In de RAF-tijd werd vaak een uitspraak van Adorno aangehaald: 'Es gibt keine richtiges Leben im falschen'. Maar hoe wij leven is niet compleet fout. We moeten ermee omgaan, maar dat is het leven nou juist. Stel je een maat schappij voor waaraan niets fout is. Praktisch kan het al niet, want het zou een vorm van on derdrukking verlangen die niet te realiseren is, maar wat zou zo'n maatschappij vervelen. Ver schrikkelijk." Bernhard Schlink: Het eerste weekend. Roman. Verta ling: Cerda Meijerink. 188 blz., 19,90 euro (geb.) Uitgeverij Cossee. rjn Charles den Tex - Cel De Geus, 21,90 euro Charles den Tex won met zijn misdaadro man De macht van meneer Miller in 2006 De Gouden Strop, de prijs voor het beste Neder landstalige spannende boek. Nu ligt het vervolg van deze roman in de boekwinkels Cel. Ook in deze thriller speelt ad viseur Michael Bellicher de hoofdrol en gaat het over de macht die mensen kunnen uitoefenen via de computer. Bellicher is getuige van een ongeluk. Hij alarmeert de po litie en wordt tot zijn verba zing meteen gearresteerd, ver dacht van een aanslag op de verongelukte voorzitter van de enquêtecommissie die mis bruik van integratiesubsidies onderzoekt. De auto die het ongeluk heeft veroorzaakt, staat op zijn naam en hij blijkt voor veel te veel geld een smerige, vervallen tuin derwoning te hebben ge kocht. Bellicher beseft te zijn beroofd van zijn identiteit en raakt pijlsnel de grip op zijn leven kwijt. Dat maakt hem tot ideale zondebok en bijna niemand gelooft in zijn on schuld. Den Tex geeft zijn le zers te denken over de ma nier waarop Bellicher als arge loze internetgebruiker gemak kelijk van zijn identiteit be roofd kon worden. Zijn leven wordt van alle kanten be dreigd en hij wordt onderwor pen aan keiharde verhoorme thoden door een inlichtingen dienst die aan niemand ver antwoording schuldig lijkt te zijn. Daarbij moet hij noodge dwongen aan het onrecht voorbij zien en bondgenoten zoeken, die hem kunnen red den. De manier waarop Den Tex jongleert met zaken als goed en fout, recht en on recht is zonder meer adembe nemend. Cel is een verontrus tend en bloedspannend boek. Klinkhamer - De bajes en andere ongemakken. Uitgeverij just Publis hers. 14,95 euro. door Joep van Ruiten oen Klinkhamer (zijn voornaam is alleen voor vrienden) vorig jaar eindelijk zijn be kentenisroman Woensdag ge haktdag kon publiceren, gaf hij direct aan dat er nog veel meer werk op de plank lag. Ook toen hij wegens dood slag op zijn vrouw tot een cel straf werd veroordeeld, was hij blijven schrijven. De bajes en andere ongemak ken bevat voornamelijk verha len over ervaringen en ont moetingen in verschillende penitentiaire inrichtingen. Het zijn losse schetsen van mensen die hij heeft ont moet; lotgenoten die een straf moesten uitzitten. Het beeld van de gevangenis bevolking is niet echt verras send. Wel is interessant hoe Klinkhamer op deze omge ving reageert en hoe hij het gevangenisleven beschrijft. Opnieuw provoceert hij er op los. Het ene moment is hij schunnig en racistisch. Het an dere moment slaat hij een toon aan die duidelijk moet maken dat hij goed weet hoe het er in 'de betere kringen' aan toegaat. Hoewel geen moeite wordt gedaan om sym pathiek gevonden te worden, leidt het tot een soort schel- menproza op de dunne lijn tussen de goot en het vernis van de beschaving. Bij vlagen schrijft Klinkhamer prachtig. Maar daarmee heb je niet au tomatisch een lezenswaardige verhalenbundel. De bajes en andere ongemakken mist sa menhang en richting. Toch heeft dit boek voor de Klink- hamer-watcher wel degelijk iets te bieden. Er zijn ook se rieuze verhalen die een ver helderend en ontroerend in kijkje geven in een ongemeen bizarre levensgeschiedenis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 18